600 Japski SEL houkuttaa - uskaltaako sitä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Leksa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 03.08.2010 23:27

600 Japski SEL houkuttaa - uskaltaako sitä?

Viesti Kirjoittaja Leksa »

Iski silmään myynti-ilmoitus vm 1992 600 SEL:stä, jolla olisi (varmaankin Tokion ruuhkissa) ajettu ainoastaan jokunen kymmenentuhatta kilometriä. Taisi vielä löytyä AMG-lätkätkin oikeista paikoista.

Uskaltaako tämmöiseen jotakuinkin normaalituloinen ja automekaanikon tutkintoa vailla oleva ihminen ylipäänsä edes unissaan kuvitella sekaantuvansa?

Ja ellei uskalla, niin entä jos ihan oikeasti tosikovaa haluaa? :D

Vaihtoehtona voisi olla myös esim. CL 500 tai 600 n. 90-luvun puolivälistä.

Bensan ennakoitavissa oleva kulutus on yksi lysti, mutta jatkuvan v1tutuksen välttäminen on äärimmäisen tärkeää. Jonkun tonnin vuosittain sitä voisi kuvitella autoon pistävän ylläpitoextrana, mutta jos vehje ei käynnisty joka toinen tiistai joko sateen tai lounaistuulen johdosta, niin jätän väliin.

Tällä hetkellä alla on kiltisti ja kauniisti palvellut Volvo, mutta ehkä täältä saisi kipinän jättää Volvon perhekäyttöön ja nautiskella itse Mersukyydeistä jatkossa...? :wink:
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

V12 koneen ongelmista löytyy haulla rutkasti tietoja.

Oma lyhyt mielipiteeni: anna palaa vaan. :wink:
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

!

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Mitä tuossa lyhyen ajan puiteissa nähnyt pari Japonais tuontia toinen 126 500 sec ja toinen amg55,niin eipä noissa ainakaan moiteen sijaa ollut!Molemmat vähähkösti ajettuja ja aivan kuin pakasta vedettyjä!

Anna palaa vaan!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vähän ajettuja ja moottorin käyntitunteja yhtä paljon (tai jopa enemmän) kuin muuallakin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Itsellä on alla 300tkm ajettu-95 S600. Tänä kesänä kilometrejä tullut jo 7000km eikä mitään ongelmia. :D

Viime talvena vaihdoin koneeseen jakoketjun ja vesipumpun+ hihnan ohjainrullat.
Useassa lähteessä kehotetaan vaihtamaan tuo jakoketju hyvissä ajoin. ja sen ymmärtää kyllä. Ketju on aika pitkä ja pyörittää neljää nokka-akselia joten se on aika lujilla.

Koneen puolesta en huolehtisi kunhan vaan se käy tasaisesti eikä pätki.
Sytkäpuoli tuossa "vanhanmallin" koneessa on se heikkopaikka. Jos joku pytty ei käy niin pahimmassa tapauksessa saattaa jopa kampiakseli katketa.

Samoin kalatysaattorit kärsii vajaasta käynnistä. Eli siitä seuraa päästöongelmia.
Uudemmissa on ilmeisesti perehdytty paremmin tuohon käyntiin. Siinä on jo suorasytytys. Eli oma puola jokaiselle sylinterille eikä virranjakajia ole ollenkaan.

Moottorin päällä/ sivuilla kulkevat johtoniput kannattaa tutkia tarkoin. Tuossa ikäluokassa on ollut käytössä herkästi mureneva johtojen eristemateriaali.
Tämä "vika" on kaikissa malleissa. Ei ainoastaan 500/600.
Aiheuttaa kaikenlaista hämminkiä pitemmän päälle ja tuhoaa moottorinohjaus poksit jos pääsee tulemaan paha oikosulku kohdalle.

Laatikon toiminta arveluttaa enemmän jos ja kun autolla on ajettu paljon kaupungissa.

Alustaan saa varautua uusimaan niveliä painavan W140n kanssa

Noihin japanintuontien kilometrimääriin suhtautuisin vähintään epäilevästi.
Avatar
ottopoika.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 28.01.2010 22:23

Viesti Kirjoittaja ottopoika. »

moi Leksa
osta ihmeessä miljoonamersu kun halvalla nyt saa
kaikki osat vimpanpäälle tehtyjä
mulla 420 sel eikä mitään ongelmia
ajo kuin unta vain
edellinen omistaja ajo kymppi vuotta ilman rremonttia
terv mara tsuikka
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13629
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: !

Viesti Kirjoittaja karra »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Mitä tuossa lyhyen ajan puiteissa nähnyt pari Japonais tuontia toinen 126 500 sec ja toinen amg55,niin eipä noissa ainakaan moiteen sijaa ollut!Molemmat vähähkösti ajettuja ja aivan kuin pakasta vedettyjä!

Anna palaa vaan!
OT: viime lauantaina näin (ja otin kylmät tyypit) japsituonti 1982 380SEC väri elfenbein tai joka tapauksessa saksan taksin väri :shock: . Siisti kun mikä, olihan se kait alle 100 tkm ajettu, kaikki huoltodokumentit mukana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Eikös no japskit pidä autojansa hyvin, jostain luin/kuulin että niillä ei saa olla omaa autoa ellei ole omaa parkkipaikkaa.
Enemmän oon kuullu pahaa sanottavaa noista nissaneistä sun muista toyotista, niitä taas rääkätään kuin viimeistä päivää.

Eli kohtalaisen luottavaisin mielin Japanista tois, etenkin jos tuoja on luotettava,paljon hyviä ja tarkkoja kuvia autosta sekä kaikista dokumenteista ym.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä ne kilometrit täsmäävät, Japanissa ei ole tarvetta mittarien
ruuvaukseen. Lämmin moottori ei juuri kulu, joten käyttötunneilla ei ole
niin väliä. Kuumana käyvässä moottorissa tosin johdot hapertuvat
nopeammin kuin kylmänä. Samaten ne sytkäpoksit hajoavat kuumuudesta.

Omassa Japanin tuonnissa laatikko toimii hyvin. Itse asiassa autossa on
yhä uuden auton tuntua, vaikka kilometrejä on yli 100.000. Pohja on kuin
tehtaan jäljiltä, auto ei ole suolaa eikä hiekkaa nähnytkään.

Johtosarjaongelmat piinaavaat kai lähinnä vuosimalleja 1993-1995, joten
1992 saattaa olla vielä hyvä.

Jos auto toimii, niin kyllä sen uskaltaa ostaa. Kannattaisi luetuttaa
vikakoodit ja tehdä kunnon koeajo, jos epäilyttää. Tonni pari on
pikkurahaa tällaisen auton kanssa, joten kovin tiukkaan ei taloutta
kannata laskea.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: !

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

karra kirjoitti:
jaakko.putkisaari kirjoitti:Mitä tuossa lyhyen ajan puiteissa nähnyt pari Japonais tuontia toinen 126 500 sec ja toinen amg55,niin eipä noissa ainakaan moiteen sijaa ollut!Molemmat vähähkösti ajettuja ja aivan kuin pakasta vedettyjä!

Anna palaa vaan!
OT: viime lauantaina näin (ja otin kylmät tyypit) japsituonti 1982 380SEC väri elfenbein tai joka tapauksessa saksan taksin väri :shock: . Siisti kun mikä, olihan se kait alle 100 tkm ajettu, kaikki huoltodokumentit mukana.
Nämä kaikki kolme nähneenä ja omistajia kuulleena, uskomattoman hienokuntoisia autoja. Etenkin jokaisen auton moottori/moottoritilan puhtaus ällistyttänyt, en vastaavia ole nähnyt kuin näyttelyautoissa.

Lisäksi tuossa Karran mainitsemassa secissä oli (huollossa?) maalilla sinetöityjä letkunkiristimiä sun muita, tarkoitusperä näihin jäi tosin hieman auki.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Leksa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 03.08.2010 23:27

Viesti Kirjoittaja Leksa »

Suurkiitokset kaikille vastaamaan vaivautuneille! Kyllä tätä hankintaa pitää nyt harkita ihan tosissaan... :D

(ja antaa tulla vain vapaasti lisää niitä kannanottoja/kokemuksia ko. laitteesta)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mika.T kirjoitti:...Samoin kalatysaattorit kärsii vajaasta käynnistä. Eli siitä seuraa päästöongelmia...
Eikä pelkästään päästöongelmia. On ollut tapauksia, joissa toinen katti on ollut tukossa, jonka takia moottori ollut tehoton ja ravistanut jonkinverran ja sen kunniaksi moottori kiinnileikannut.

Itse ainankin oman mielenrauhan takia - jos moisen rakkineen hommaisin - tekisin suorat putket katalysaattoreiden tilalle ja pistäisin ne katit ainoastaan katsastusreissua varten paikoilleen.

Kuitenkin niin valtavankokoinen mylly on tehty vähän muuhunkin ajoon, kun vaan kiertämään keskustan nurkkarallia tyhjäkäynnillä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Nach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 26.04.2009 01:32
Paikkakunta: Helsinki / Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Nach »

- - -
Viimeksi muokannut Nach, To 30.12.2010 02:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Jos auto on Japanissa, käy katsomassa. Suoria lentoja menee Jaappaniin Helsingistä joka päivä. Eikä ole edes kallista.
Herra
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 15.03.2010 21:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Herra »

Nach kirjoitti:Itselläni oli Japanista 60tkm ajettuna tuotu 600SEL -93.

Kaikki toimivat hienosti ja auto oli aivan tehtaan jäljiltä, ruosteeton, lommoton, viaton ja lähes täysin iskemätön. Kulutus ei myöskään ollut paha, kaikki ajoni tällä hoidin.

Auton ostohinta oli luokkaa naurettava ja korjauksiin & huoltoihin meni vain muutamia kymppejä vaikka auto oli jatkuvasti ajossa.

Nyttemmin jo uudella onnellisella omistajallaan.
Heips! Tämä taitaa kertooa tuosta minun möhköstäni.

Nyt mittarissa onkin jo 75 000km ja rullaa kyllä kuin unelma. Olen ollut todella tyytyväinen hankintaan, ja ajaminen saa kyllä joka kerta hymyn naamalle! On kyllä komia peli, kun puhtaana pitää. Mikäli tuollaista mieli halajaa, niin suosittelen kyllä lämpimästi.

Tuossa 70tkm kohilla alkoi täristämään moottoritievauhdissa, mutta sekin korjaantui kun sytytystulpat uusittiin. Tais olla yks pönttö pimeenä. Tuossa kannattaakin olla tarkkana, kun vajailla pytyillä ajaminen rasittaa kovasti kampiakselia.

Kaveri tykästy tuohon niin kovasti, että hommas pirulainen samanlaisen...
Vastaa Viestiin