C126 Q&A

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Semmonen kysymys, että käykös tähän 124:stä ulkolämpömittarin näyttö päikkäin? Googletuksen perusteella ei, mutta kuulostaa oudolta...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Toinen kysymys, meneekös faceliftin ortopedipenkkeihin normaalien penkkien kuosit?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kolmas kysymys, onkos jenkki-420 moottori spekseiltään eri kuin euro? Vähemmän tehoa ja vääntöä siis, ja mitälie rakenteellista eroa...

Kyseessä siis 116.965 moottori.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko kellään kokemusta takasivuikkunoiden mekanismista?

Nostin omasta lasia ylös apparin puolelta ja pamahti jonka jälkeen lasi ei noussut oikealla tavalla ylös. Nousi kun auttoi kädellä vähän eteenpäin vetämällä.

Purin sen verran sivuverhoilua irti että näin sinne sisälle, huonosti toki. Oletetun B-pilarin kohdalla siellä pohjalla oli katkennut M6 pultti, kuusiokannalla. Sen verran jäljitin hommaa että lasi on vissiin kahdella M6 pultilla kiinni siinä saksimekanismissa. Toimivakin lasi vähän heiluu kun se on väliasennossa; sehän tiukkaa itsensä ylös vasta voimalla.

Saako lasin irti siten että ajaa moottorilla sellaiseen kohtaan jossa koripellissä olevien reikien kauttaa pultit saa irti ja lasin vedettyä ylös?

Minulla etummaista pulttia ei näy, siellä näkyy eri asennoissa erilaisia reikiä enkä tiedä missä kohtaa pultin pitäisi näkyä.

Tarvittaessa pitää irroittaa kuskin puoli ja katsoa mallia sieltä.

Jos kellä on laittaa kuvia tms vinkkejä kaikki on tervetulleita, alan purkamaan vasta ehkä juhannuspyhinä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Pikainen googletus tuotti:
Benzword.org kirjoitti:I forgot to write that I did remove the glass before the clean, lube operation. This made it possible to manipulate the motor-regulator around so I could clean and lube. The glass is held on by two bolts. The nuts are welded to the mounting tabs on the outboard side of the window, so remove the bolts from the interior side. I did have some trouble coaxing the glass back on, but no trouble alignment probs.
Eli etummainen pultti on poikki. Tarvii irroittaa takimmainen ja vetää lasi pois. Sitten kierretapilla jämät pois ja uutta tilalle.

Voi kun olis noin helppoo... minun tuurilla ei :evil:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Juha_M117 kirjoitti:Kolmas kysymys, onkos jenkki-420 moottori spekseiltään eri kuin euro? Vähemmän tehoa ja vääntöä siis, ja mitälie rakenteellista eroa...

Kyseessä siis 116.965 moottori.
katoppas onko tuolla mitään tietoo, minä en kyllä tiedä noitten eroja, mutta sen tiedän että pakoputkistoissa on kyllä suuriakin eroja, se on sitten toinen juttu mistä nuo heppa erot tulevat noinkin suuriksi :roll:
mullakin nurkassa tuollanen 116.965 moottori :wink:
http://www.findpart.org/engine/mercedes-m-116-965
kysyppäs toveri unskilta, sanompa että hän tietää :thumbup:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain ehjättyä takasivuikkunan. Irroitin sen ehjän M6 pultin ja lasi nousi ulos raostaan. Etummainen pultti oli katkennut ja kaivoin jämän irti lipareesta. Uusi pultti tilalle ja lasia takaisin ujuttamaan, tarvi irroittaa vielä ulompi kumihuuli ja sen päältä kromilista jotta sain lasin menemään sinne oikeaan paikkaan. Ruuvit kiinni ja testaus - kaikki ok. Sitten vaan muut romppeet paikoilleen ja a vot.

Mitähän voiteluainetta noihin kumeihin pitäisi käyttää? Niissä huulikumeissa kun on sellaista nukkapintaa se sisäpuoli, ei vissiin mitään teflonpohjaista öljyäkään sinne sovi laittaa?

Muistan että joku kirjoitti täällä asiasta, oliko se talkkia vai mitä suositteli?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

No perhana, ei tuo mennytkään ihan putkeen. Lasi ei nouse samalla lailla ylös kuten peilikuvansa vaan jää "vähän vajaaksi". Jos kädellä liikauttaa lasin suoraan niin sitten sen saa melkein oikeaan asentoonsa. Käytännössä lasia pitää pyöräyttää myötäpäivään, eli takakulmaa ylös ja etureunaa eteenpäin.

Siitä näkee hyvin kun sivuikkunan kromilista ei ole ihan pystysuorassa verrattuna oven lasin takareunaan.

Varmaan säätöhomma mutta mistä ja miten?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ota toplingit pois ja pähkäile sen akkunan liikkeet kun ajelet sitä eestaas ja samalla seuraat sen nostimen asentoja eri kohista ja säätelet samalla, etkä luovuta ennen kun akkuna toimii moitteettomasti, väittäsin että homma on aika pienestä kiinni että toimii :wink:
mites nostimen liukupinnat onko sileet ja hyvin voidellut :roll: onko ikkunan aukon tiivisteet oikein paikallaan ettei tökkää :think:
onkos nostimen moottorin ja hissin ajotus kohillaan :thumbup:
kuhan tässä vaan arvailen, kyllä se joskus osuu ihan oikeeseenki arvaus :oops:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Tilasin katkenneen M6 pultin tilalle uuden merkkiliikkeestä, ja prikan. Pultissa kierre ei ole kantaan asti mutta prikan kanssa se ei vaikuta eli se pultti kiristää kyllä jos sen kiertää kiinni. Eli ei vaikutusta ainakaan teoriassa.

Otin sivuverhousta sen verran syrjään että sain pultin vaihdettua, en vetänyt sitä ihan hanpaat irvessä kiinni vaan kevyesti kierrelukitetta käyttäen. Ei vaikuttanut ikkunan asentoon.

Löysäsin taaemman ruuvin ja heiluttelin ikkunaa, sitten kiristin suht napakasti. Ja kas kummaa parani huomattavasti. Nyt se on sanotaanko melkein täydellinen. Sulkeutuu siten että tiivistys on kohdallaan mutta saattaa olla millin pari yläreunasta vielä vajaa (kun vertaa oven ikkunan takareunaan); jätin sen tuohon koska sitä ei huomaa jos ei tiedä eikä se tuossa välilläkään suhissut joten saa kelvata minulle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Puuttuuko tästä keulasta jotain?

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

puuttuuhan siitä secin oma puskuri ja sumuvalot ja sinistä maalia nokkapellistä :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Kun en ole moottoriasentaja niin on pakko kysyä. Otin 1987 560 SEC M117 moottorista apukuskin puolen kaasuvivuston tangon etummaisen kiinnikkeen irti. Pultti oli imusarjan pultti samalla millä se kiinnike oli paikoillaan. Oli siinä taaempikin pultti mutta etummainen ihmetyttää; sieltä alkoi tulla jäähdytysnestettä! Meneekö se siis jonnekin vesitilaan asti vai onko joku rikki siellä?

Amerikan autoissa tuota olen huomannut mutta en koskaan mersuissa... laitoin pultin kierteisiin ruskeaa perinteistä tiivisteliimaa sekä toki siihen kannakkeen laippaan ja pultin kantaankin, siis joka rakoon. Saa nähdä pitääkö... kuivasin sen pultin reiän paperilla eikä sitä vettä enää siinä vaiheessa noussut sieltä esiin. Jätin käynnistyksen huomiselle kun tiivisteliiman suositus oli 4 tuntia kuivumisaikaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko kakkossarjan W126 airbag ratti sama kun ei-airbagillinen? Olisi tiedossa kokonainen airbag-ratti josta ottaisiin itse airbagin ja kaverille siitä siisti ohjauspyörä kuluneen tilalle, mutta sopiiko siihen sitten tavallinen ratin keskipehmuste joka kaverillani on siisti...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Voisiko joku ottaa mitan jarrupolkimesta lattiaan, alla kuva hommasta; poljin ylhäällä.

Kuva

Jos jollain on purettuna ja helposti tsekattavissa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei nyt C126 vaan isomoottoriset W126 yleensä. Talviseisonnan jälkeen alkanut kuulua takajarruista "jyristystä". Se tulee sellaisena resonanssikorahduksena juuri kun ennen auto pysähtyy, siis pienessä nopeudessa.

Ajattelin liittyykö se jotenkin takajarrujen erilaisuuteen, vs tavallisissa malleissa missä ei anti-diveä. Koska samanoloisia kurahduksia kuuluu kun peruutan W109:llä. Sillä se korahti ensin kun lähti peruttaamaan mutta kun vaihdoin ne takanavan laakeriliuskat niin nyt se korahtelee kun tarjoaa jarrua pakilla. Siinäkin siis se anti-dive mielestäni.

SECissä on uudehkot suht laadukkaat takalevyt sekä takajarrupalat, tosin takajarrut on vinkuneet siitä asti kun remppasin nuo huolto-osat.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja -O- »

Onkos tuulilasin vaihdossa huomioitavia asioita ? Mistä uutta akkunaa ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

-O- kirjoitti:Onkos tuulilasin vaihdossa huomioitavia asioita ? Mistä uutta akkunaa ?
Lasi kannattaa ottaa varmaan sieltä liikkeestä joka asentaa niin saa hommalle takuun. Nykylasit on kait huonompaa kun ennen eli jos vanhaa varastoa jostain saa niin sitten varmaan kannattaisi etsiä itse. Mutta, harrasteautossa hyöty on kyseenalaista :? .

Tsekkaa se kaukalo ruosteesta kun lasi on poissa.

Vaihdoin takaisin omaan SECciin orkkisjarrupalat taakse, ne mitkä siinä oli. Tarvikeliikkeestä ostetut Textar-merkkiset on siis aika paskat :D . Jyrinät ja vinkumiset hävisi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tyko h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja tyko h »

mitäköhän nämä on ikkunoiden kytkinten luona.
560 SEC -90 jenkkimalli, jonkinlaiset konkat ajattelisin mutta miksi.

Omassa ei laske vasen takasivuikkuna, siihen vikaa lähdin etsimään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W903
V126
W203
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

miksi ihmeessä tuolla on abiko liittimiä ja rosvoja noin paljon, minulla ei ole yhtään :roll:
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja joskami »

Onko kellään tiedossa mistä sumuvalojen johdot kuuluisi lähteä?
Autohan tuli ilman sumareita alleirjoittaneelle ja nyt kun laitoin niitä paikoilleen niin en löydä johtoja taikka vapaita pistokkeita mistään..
edit. niin sumareitten mukana tuli 30cm johtoa joka oli katkaistu.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

karra kirjoitti:tarvi irroittaa vielä ulompi kumihuuli ja sen päältä kromilista jotta sain lasin menemään sinne oikeaan paikkaan.
Miten tämä lista ja kumihuuli irtoaa?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:
karra kirjoitti:tarvi irroittaa vielä ulompi kumihuuli ja sen päältä kromilista jotta sain lasin menemään sinne oikeaan paikkaan.
Miten tämä lista ja kumihuuli irtoaa?
Selasin topikkia enkä löytänyt että mistä on puhe :oops:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:
karra kirjoitti:tarvi irroittaa vielä ulompi kumihuuli ja sen päältä kromilista jotta sain lasin menemään sinne oikeaan paikkaan.
Miten tämä lista ja kumihuuli irtoaa?
Selasin topikkia enkä löytänyt että mistä on puhe :oops:
Oikealla tietokoneella löysin eli takasivuikkunasta siis kyse. Sen verran on dementiaa että en muista mutta käsitykseni on että ylöspäin vetämällä/kampeamalla, siellä on jonkunlaiset klipsit.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Mikähän on M117 moottorin nokka-akselin pukkien pulttien kiristysmomentit, onko ne ensin 30 ja sitten 60 Nm? Samoin kaivattaisiin nokkapyörän pultin momenttia...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Mikähän on M117 moottorin nokka-akselin pukkien pulttien kiristysmomentit, onko ne ensin 30 ja sitten 60 Nm? Samoin kaivattaisiin nokkapyörän pultin momenttia...
onko viis satanen remonttissa :roll:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:Mikähän on M117 moottorin nokka-akselin pukkien pulttien kiristysmomentit, onko ne ensin 30 ja sitten 60 Nm? Samoin kaivattaisiin nokkapyörän pultin momenttia...
onko viis satanen remonttissa :roll:
Kaverin mutta en omista shop manuaalia eikä netistä eikä EPCstä löytynyt oikeen selkeesti noita arvoja.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt 560 SEC on muuttunut teräsveneeksi. Kun auto heiluu tai liikkuu niin vasemmalta takaa kuuluu sellaista narinaa kuin esim sukellusveneleffoissa sukellettaessa tosi syvälle. Ei ole mitenkään loogista vaan auton liike suoraan; kiihdytys tai jarrurus sekä yleensä liike vasemmalle kaarrettaessa saa aikaan korvia raastavan narinan ja valituksen. Silmämääräisesti ja kokeilemallakin kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Olisiko takaiskarien alapallot?

Jarrutus sai hiljattain aikaan jyrinää juuri ennen pysähtymistä mutta sain sen kuriin kitinänvaimennustarroilla. Nyt alkoi tämä uusi ilmiö sitten. Joku outous jarruissa takana on kun käytetyt hyvät palat "sipsuttaa" paitsi jarrua painaessa. Samoin kaarros vasempaan hävittää sipsutuksen mutta kaarros oikeaan lisää sitä. Outoa?

Tämä kaikki kuuluu hyvin sisälle kun ajaa ikkunat auki, ja äänet suorastaan häiritsee.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

Narina tai oikeammin valitus kuuluu vasemmalta takaa. Montulla heiluttelin koria ja selvästi takaripustuksesta tulee. Kuuluu jo kun autoa jarruttaa vauhdista suoralla tiellä, heti kun jarrua tarjoaa ja auto alkaa niiata... oisko tuo anti-dive systeemi?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C126 Q&A

Viesti Kirjoittaja karra »

mage_90 kirjoitti:hienosti kyllä pelaa tämä oldtimers puoli tulee nopsaan ja hyvät vastaukset. pitää tähän perehtyä kun kerkeää. auto vasta tuli jenkeistä ja ei ole käynyt tuntia pitempään suomessa:) koko ajan käynti vaan paranee kun pyörittää. tämä on jenkeissä seisonut 5 vuotta ennen tänne tuloa.

sitten seuraavaan kysymykseen etupuskurin kromien kiinnitys mitenkä oikea oppisesti? purin puskurin maalausta varten mutta mitenkä vasta levyt saa pysymään kiinni kun kromit kiinnitetään. irrottaissa ne ei kyllä pysynyt kiinni vaan kaikki tipahti lattialle kun pultit nappas irti
Kopioin viestin tänne. Olen irroittannut W126 sedanin takapuskurin kromit. Ruosteessahan ne kiinnikkeet saattaa olla, mutta ei mitään ihmeellistä pitäs siellä olla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin