W111 diesel ja 6-syl. bensa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

W111 diesel ja 6-syl. bensa

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tästä taisi olla juttua jo viime keväänä, mutta menköön... Kävin tutkimassa yhden autiotalon pihaa ja sieltä löytyy 3kpl w111 Mersuja. Yhdessä on 4-syl. diesel kone tyyppiä OM 621. Mikäs mylly se tuollainen on? (tilavuus, teho?) Autossa on erilliset etupenkit ja kyynärnoja edessä ja takana. Saiko alkuperäisenä dieselinä?



Sitten löytyi yhden w111:n pellin alta aikas riisuttu 6-syl. bensakone. Lohkossa ja kannessa on nro:t 180.. M180? Mikäs pata tuo sitten on? Oli oikein kaksinkappalein MB:n tähtiä venttiilikopassa. Ja imusarjassa paikat kahdelle kaasuttimelle.

Siinä yhdessä ei ollutkaan konetta paikoillaan.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Hesus! Oliko kuinka mätiä ja onko omistajasta tietoa? Aina vähän kiinnostaa... :D
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Se diesel näytti vielä ihan kunnostettavissa olevalta, siitä puuttui vain valot. 6-syl. bensa on entinen, ihan laho ja pellit lintassa :( ja osia puuttui paljon+ sisusta karmea, tai se mitä siitä on jäljellä. Ja se yksi, josta puuttui moottori, näytti päällisin puolin pitkältä projektilta. Omistajasta on tietoa, se on se joka ajelee sillä siistillä metallinhohtovaaleanvihreällä w115:lla. Oliko se nyt 240D vai mikä. Kassuksi sitä kuulee kutsuttavan.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: no..

Viesti Kirjoittaja Saul »

jarski kirjoitti:Se diesel näytti vielä ihan kunnostettavissa olevalta, siitä puuttui vain valot. 6-syl. bensa on entinen, ihan laho ja pellit lintassa :( ja osia puuttui paljon+ sisusta karmea, tai se mitä siitä on jäljellä. Ja se yksi, josta puuttui moottori, näytti päällisin puolin pitkältä projektilta. Omistajasta on tietoa, se on se joka ajelee sillä siistillä metallinhohtovaaleanvihreällä w115:lla. Oliko se nyt 240D vai mikä. Kassuksi sitä kuulee kutsuttavan.
Mies on tiedossa. Nyt vain kauppoja tekemään... :roll: Tai todetaan, niin kuin muutamaan kertaan jo aikasemminkin: Tai sitten ei... Pitäis saada isukki innostumaan, muuten ei taida tulla mitään (opintotuella), mutta sillä niitä projekteja on jo joka lähtöön ja vielä vähän päällekin, eikä sitä voi koko ikäänsä loisena elellä. :roll:

Joo... OT:tä oli ja rankasti. Jospa nyt joku vastaa alkuperäiseen kysymykseenkin...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

hmm

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

M180 on 2,3l kuutonen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Noista moottoreista . . .

w111 eli S-koria ei ollut alunperin Dieselinä, vaan kaikki on rakenneltuja.
Tämän näkee mm. moottorinkorvakkeista, jotka on jouduttu muuttamaan.

OM 621.912 = 190 D
OM 621 .918 = 200 D

M180 on 6-koneen malli. Ensimmäinen tuli jo '52, joka oli siis piikkinokkainen korimalli. Viimeinen M180 oli '75 w114 / 230.6.

Mutta vaikka koneen tyyppi on sama, niin seuraavat kolme numeroa kertovat version. Versioiden välillä on suuriakin eroja, mutta perusrakenne on sama. Siivellisten M180 versiot ovat :

M180.941 = 220 Sb
M180.945, 949 = 230
M180.947 = 230 S
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Henry V. kirjoitti:Noista moottoreista . . .

w111 eli S-koria ei ollut alunperin Dieselinä, vaan kaikki on rakenneltuja.
Tämän näkee mm. moottorinkorvakkeista, jotka on jouduttu muuttamaan.

OM 621.912 = 190 D
OM 621 .918 = 200 D

M180 on 6-koneen malli. Ensimmäinen tuli jo '52, joka oli siis piikkinokkainen korimalli. Viimeinen M180 oli '75 w114 / 230.6.

Mutta vaikka koneen tyyppi on sama, niin seuraavat kolme numeroa kertovat version. Versioiden välillä on suuriakin eroja, mutta perusrakenne on sama. Siivellisten M180 versiot ovat :

M180.941 = 220 Sb
M180.945, 949 = 230
M180.947 = 230 S
Täytyypä käydä katselemassa numeroita vielä tarkemmin. Niin joo, siinä dieselissä oli ihan alkup. näköiset kannakkeet, täytyy käydä tarkistamassa sekin.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

No niin..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Palataampa astiastolle. Kävin tutkimassa moottorin numeroita tarkemmin. Dieselissä luki lohkoon niitatussa kilvessä 621. ja sen perässä roomalaisilla nroilla 3. Bensa koneesta löytyi vain lohkosta nro sarja 180 01... Ja ne dieselin moottorinkannakkeet. Olivat ihan alkup. näköiset, sellaiset alumiinista valetut, päällä näkyi nro 121.

Ja Saulille; kurkistin myös autojen alle ja pohjat olivat ruostuneet ihan pilalle, joutuisi rakentamaan kokonaan uusiksi. :cry:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: No niin..

Viesti Kirjoittaja Saul »

jarski kirjoitti:Ja Saulille; kurkistin myös autojen alle ja pohjat olivat ruostuneet ihan pilalle, joutuisi rakentamaan kokonaan uusiksi. :cry:
Hyvä ja huono! :? Hyvä, että tulee taas meikäläiselle kaikkien projektien haihattelijalle (joka ei edes itse osaa niitä toteuttaa) vähän jäitä hattuun ja huono homma, kun on tuollaset autot ruostuneet. Toisaalta, onhan sitä autoon pohjia tehty koko maailman sivu, jos ovet on suht ehjät... :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: No niin..

Viesti Kirjoittaja jarski »

saul kirjoitti: Hyvä ja huono! :? Hyvä, että tulee taas meikäläiselle kaikkien projektien haihattelijalle (joka ei edes itse osaa niitä toteuttaa) vähän jäitä hattuun ja huono homma, kun on tuollaset autot ruostuneet. Toisaalta, onhan sitä autoon pohjia tehty koko maailman sivu, jos ovet on suht ehjät... :wink:
Niin no, ovet on kyllä suht ehjiä..:D
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin