Toive: isojen mersujen kokemuksia päivittäisessä käytössä

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 08.10.2009 10:59
ViestiLähetetty: Pe 14.06.2013 21:30
Ajattelin kysellä täältä hiukan viisautta auton vaihtoon.

Edellinen autoni oli w201 2.6, jossa oli huikean hyvä ajotuntuma ja erityisesti kaupunkikäytössä sitä oli mielettömän helppo ajaa vaikka minkälaiseen taskuun. Turhan pieni etupenkki ja ilmastoinnin puute ajoivat päivitykseen. Tämän hetken auto on w210 e320. Auton parhaita puolia on hiljainen kulku ja matalilla kierroksilla huomaamaton rivikuutonen, joka kuitenkin 3500 rpm:n jälkeen ulvoo kuin satutettu eläin. Paljon ajavalle riittävä lebensraum on myös plussaa, ja koostaan huolimatta autosta on hyvä näkyvyys ja sitä on helppo pyöritellä parkkihalleissa ja kapeilla kaduilla. Huonona puolena 5-lovinen automaatti toimii ilmeisesti mustalla magialla ja, pikkukutosessa tuntuu olevan murinasta huolimatta about 100hp liian vähän. Päivitys uuden vuosituhannen autoihin olisi siis paikallaan.

Nälkä kasvaa syödessä, ja tunnetusti "enemmän on enemmän". Olenkin ajatellut ja koeajellut parin kympin hintaluokassa olevia autoja. Mersu on edelleen paras vaihtoehto - tähtäimen takaa maailma ei näytä niin julmalta.

Olen koestanut
    W211 E320, joka tuntui turhan hitaalta
    W220 S500, joka oli turhan "pehmeä" - olo oli kuin uimapatjalla ajaisi. Tästä huolimatta etupenkillä oli eräänlainen kuningasolo.
    W209 CLK320, joka tuntui hyvältä, muttei 10000 euroa paremmalta kuin vastaava W208
    W211 E500, joka tuntui erinomaiselta. Koeajon jälkeen ilmeni että leima oli ummessa ja muutama muu "pikku"fiba, joten k.o. yksilö ei ollut ihan niin vaivaton kuin haluaisin

Kysymyksenäni olisi, että onko täällä joku käyttänyt näitä "kuninkuusluokan" mercedeksiä päivittäiseen ajoon? Ovatko kaikki S-mersut pehmeitä kuin kermavaahto; onko CL500 jalopuulla ja rotukarjalla sisustettu menolippu velkavankeuteen ja suoltaako E500:sen hydraulinen tasonsäätö hydrauliikkanestettä ja paineilmaa pitkin tietä joka toisessa risteyksessä? Mennäänkö näillä oikeasti maantiellä alle 10l/100km kulutuksella ja onko facelift-versio lisähintansa väärti? Mitäs jos menen ja säästän vielä hiukan lisää ja ostan AMG:n?

Olen varma, että en ole ainoa joka miettii näitä elämän suuria kysymyksiä. Tietäjät - jakakaa kokemuksianne!
w201 2.6 sportline
w210 e320 elegance
e46 330CiA

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: Pe 14.06.2013 23:42
W220:ssä voi painaa nappia, jolloin alustasta tulee aikas jämäkkä. Helsingin mukulakivetykset mennään sitten pehmeämmällä alustalla. Mikään rata-auto ei W220 ole, mutta kun vauhti on 170-190km/h on se elementissään. Alustahan mataloituu ja säätyy nopeuden mukaan automaattisesti.

Suomen oloihin lienee kaikissa isoissa mersuissa ylimitoitetut jarrut, jotka ruostuu suomen nopeuksilla käyttämättömyyttään. On ihan toista hissutella täällä 80km/h kuin ajaa autobaanaa 250km/h ja jarrutella rajusti. Ainakin omani jarruja kiusaan aina kun se omaan ajoon tulee.

Päivittäisessä käytössä on W220 S500. Ostin auton faijalle, joka sillä ajaa aika paljon. Ekan 2 vuoden aikana tuli mittariin 70 000km. Huomenna on taas auto lähdössä someron suuntaan. Itsekin otan sen ajoon, heti kun tulee pidempi reissu eteen. Talvisin käytän sitä koulumatkoihin, kun lämmitys ynnä muu viihtyisyys on vaan ihan eri tasolla muihin rakkineisiini verrattuna.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: La 15.06.2013 11:46
On kokemusta entisestä W220 S320 -00 ja nykyisestä W211 E500 -03 mallista. W220 Jousitushan on napista säädettävissä niinkuin RAM jo kertoi. Comfort eli mukavuus asennossa tosiaan pehmeää kyytiä, mutta välisäädöllä tai jäykimällä sport2 asetuksella mielestäni jo liiankin kova.

W220:ssä on kyllä mukava kyyti ja mukava matkakumppani penkit kyllä mukavimmat mitä Mersuissani ikinä ollut ei puudu paikat pitkälläkään matkalla ja säätöjä rittää paljon mukavampi kuin nykyisessä W211. Ainoa miinus oli tosiaan moottori 320 sillä kyllä arkikäytössä pärjää ja mukavasti väntää, mutta kasi on aina kasi ja sitten tahtoo W220:ssä olla ruoste ogelmia. Nämä kaksi asiaa olivatkin ainoat syyt vaihtaa tuo W211.

Tuohon E500:seen olen ollut kyllä tyytyväinen tosin olen omistanut sen vasta 5kk ja 5tkm, mutta tehoa mukavasti ja kaupungissa ketterä. E500:ssa on muuten sama airmatic ilmajousitus kun ässässä ja melkein yhtä pehmeä on ajaa kuin ässä pehmeimmällä säädöllä. Kulutus on matka-ajossa 8-9 l/100km työmatka seka-ajossa ajotietokone näytää n.12l /100km kaupungissa sitten horsii vähän enemmän.
W220 S320 CDI -03
W221 S320 CDI -06

+ ex Mersuja 30+
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 536
Liittynyt: Ti 02.06.2009 21:36
ViestiLähetetty: Pe 28.06.2013 01:17
MrUncle kirjoitti:Ajattelin kysellä täältä hiukan viisautta auton vaihtoon.

Edellinen autoni oli w201 2.6, jossa oli huikean hyvä ajotuntuma ja erityisesti kaupunkikäytössä sitä oli mielettömän helppo ajaa vaikka minkälaiseen taskuun. Turhan pieni etupenkki ja ilmastoinnin puute ajoivat päivitykseen. Tämän hetken auto on w210 e320. Auton parhaita puolia on hiljainen kulku ja matalilla kierroksilla huomaamaton rivikuutonen, joka kuitenkin 3500 rpm:n jälkeen ulvoo kuin satutettu eläin. Paljon ajavalle riittävä lebensraum on myös plussaa, ja koostaan huolimatta autosta on hyvä näkyvyys ja sitä on helppo pyöritellä parkkihalleissa ja kapeilla kaduilla. Huonona puolena 5-lovinen automaatti toimii ilmeisesti mustalla magialla ja, pikkukutosessa tuntuu olevan murinasta huolimatta about 100hp liian vähän. Päivitys uuden vuosituhannen autoihin olisi siis paikallaan.

Nälkä kasvaa syödessä, ja tunnetusti "enemmän on enemmän". Olenkin ajatellut ja koeajellut parin kympin hintaluokassa olevia autoja. Mersu on edelleen paras vaihtoehto - tähtäimen takaa maailma ei näytä niin julmalta.

Olen koestanut
    W211 E320, joka tuntui turhan hitaalta
    W220 S500, joka oli turhan "pehmeä" - olo oli kuin uimapatjalla ajaisi. Tästä huolimatta etupenkillä oli eräänlainen kuningasolo.
    W209 CLK320, joka tuntui hyvältä, muttei 10000 euroa paremmalta kuin vastaava W208
    W211 E500, joka tuntui erinomaiselta. Koeajon jälkeen ilmeni että leima oli ummessa ja muutama muu "pikku"fiba, joten k.o. yksilö ei ollut ihan niin vaivaton kuin haluaisin

Kysymyksenäni olisi, että onko täällä joku käyttänyt näitä "kuninkuusluokan" mercedeksiä päivittäiseen ajoon? Ovatko kaikki S-mersut pehmeitä kuin kermavaahto; onko CL500 jalopuulla ja rotukarjalla sisustettu menolippu velkavankeuteen ja suoltaako E500:sen hydraulinen tasonsäätö hydrauliikkanestettä ja paineilmaa pitkin tietä joka toisessa risteyksessä? Mennäänkö näillä oikeasti maantiellä alle 10l/100km kulutuksella ja onko facelift-versio lisähintansa väärti? Mitäs jos menen ja säästän vielä hiukan lisää ja ostan AMG:n?

Olen varma, että en ole ainoa joka miettii näitä elämän suuria kysymyksiä. Tietäjät - jakakaa kokemuksianne!



S on toki kuningaspeli miehille, joita ei ahdista kelanmiesten tuijotus korollasta liikennevaloissa. Parhaimmillaan nopeassa pitkänsiivun-maantieajossa... ja uusi tuplaturbo bensa vääntää jo alhaalla. Esimerkiksi uusin AMG CL uudella 8 bensatuplaturbo-koneella oli mukavan väännökäs tälläiselle diesel miehellekkin, kun sain peliä lainata säälistä... suurin ongelma oli minulle hankintahinta + vetokoukun puute + oman öljylähteen hukassa olo.

Mutta jos mietit kulutuksia ym maallisia, mahtikyydit taloudellisemmin saa w 211 420 CDI 7G hyvällä ohjelmalla... ovat ottaneet noin 1000 Nm/ 2000 rpm ~ + 400 hp turvallisesti käyttöön... kulutus ihan muuta kuin vastaavassa bensa vaparissa.

Jos sitten vielä enemmän talouslinjalla... niin 211 -212 V6 CDI 7G 280-350 CDI (pääpiirteissään sama kone, softalla merkittävimmät erot). Kiihkeimmät ottaneet näistä 350 hp / ~800 Nm / 2000 rpm ... ja silti kestää huollettuna vuodesta toiseen murheitta... kulutus pintakaasulla ~ 5,5 l / 100 km kun DPF tulppa ja takaisinkierrätys poistettu.


Joo; jos pensapuolen intiaanit pillastuu, niin myönnetään että; pagani hiuran uusin versio kelpaisi minullekkin, jos sen joku lahjoittaisi bensalähteen kera.
--------------------------------------------------------


W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm; turvallisilla säädöillä, mutta pakokaasua ei syödä enää uudelleen ja pakoputki ei ole enää DPF:llä tulpattu ( www.facebook.com/turbotec.fi/)
C 124 320 24 Coupe Sportline -94


Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 09:58
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Pe 28.06.2013 02:49
Ei kai kukaan moisia herkkuja bensaa säästääkseen osta...?

- W203 - 01
- Artsi -
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa
ViestiLähetetty: Pe 28.06.2013 10:22
Facelift W220:stä muuten puuttuu se "uimapatja" fiilis, koska penkit täysin erilaiset, eikä enää istuta sen kelluvan vaneerilevyn päällä 8) Vaikuttaa tosipaljon ajotuntumaan ja itsellä jo vähän liikaakin kisafiilistä pudotetun alusta (airmatic jäykkenee mitä alempana makaa) ja 19" rengastus...niin ei ole pumpulimaisuudesta tietoakaan :thumbup:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12269
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Pe 28.06.2013 12:56
V8 W211 diesel oli kyllä mahtava peli kun kävin koeajamassa sellaista. Siihen ku laittas sopivan ohjelman niin ei taida vakiomallin bensavehkeistä yksikään niin hieno vehje. Ainoa mikä häiritsee o se dieselin kolina :) (eikä oteta ny jakoketjuasiaa huomioon). Se oliski CLS:n lisäksi melkeepä ainoa mersu jonka ite huolisin 2000 luvun puolesta välistä. Muutoin olen BMW:n kannalla... Niin ja bensan!
S124 E220TCDI
C124 300CE-24
W211 200CDI
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 29.09.2012 20:27
ViestiLähetetty: Pe 28.06.2013 21:25
Itselläni w211 E500 facelift ollut reilun vuoden ja ei voi muuta kuin hymyillä tyytyväisenä. Auto antaa kuljetuskapasiteetin tarvittaessa viidelle normikokoiselle henkilölle mukisematta ja täysi lasti ei vaikuta ohituksissakaan pätkän vertaa normaaliin ohitusturvallisuuteen. Mukavuutta riittää myös kyydissä olijoille tuntikausien istumiseen, joka toki on koko mallisarjan ominaisuuksia. Itse totesin CLS:n liian pieneksi normaaliin käyttöön, vaikka ei montaa lastakaan ole.

Omani on 4matic, joka oli talvella ihan lyömätön kelissä kuin kelissä. Kitkat vaihtuvat kyllä nastoihin ensi talveksi, jarrutusmatkat eivät valitettavasti nelivedon ansiosta lyhentyneet metriäkään, vaikka paikaltaan lähtö kitkoilla olikin vaivatonta.

Bensaa kyllä kuluu, se on selvä. Omat ajot ovat sen verran vähäisiä että kulutuksen pystyy selittämään itselleen mutta kyllähän se 11-15l menee satasella, riippuen paljonko möngitään kaupungin ruuhkassa.

Ilmajousituksen kanssa ei ole ollut mitään probleemaa ja se on kyllä ollut hemmetin käyttökelpoinen optio, kun on halunnut ajotyyliin tai ajotiehen sopivampaa vaihtoehtoa. Knok, knok.

Sitten ne tehot, mitä kaipasit 320:ssa. Sitä riittää kyllä ihan tarpeeksi tilanteeseen kuin tilanteeseen (tosin kaikkeen tottuu ja kyllä se AMG itseänikin houkuttaisi, ahne paskiainen kun olen) ja niillä oikeasti pärjää Suomen oloissa vähintäänkin riittävästi. Omani on "merkitön" ja putket piilossa helman alla, joten halutessaan voi esiintyä ihan 200Cdi meiningillä ja sitten toisaalta jos alkaa lapsettaa liikennevaloissa niin poistua paikalta todella kiireellä mutta ilman mitään kuminkäryn säestämää dramatiikkaa.

Summaten; W211 on iso ja tilava, kuitenkin näppärä pyöritellä kaupungissakin ja jos ei halua maksaa todella paljoa lisähevosista AMG:ssa, joita ei käytännössä pääse koskaan hyödyntämään sen lisärahan arvoisesti, E500 riittää mainiosti. Kulutukseen pitää olla kyllä henkisesti varautunut, joka tosin 7-lovisessa on käsittääkseni hieman alhaisempi kuin 4maticin 5-laatikossa.

Tiukkoja valintoja, mutta autonosto pitää tehdä tunteella. Järjenkäytössä tulee aina tehtyä kompromisseja :)
X166 500 vm.2014
X166 350 vm.2013
Audi Q7 4.2 vm.2011
BMW X5 3.0sd vm.2008
W211 E500 vm.2007
Volvo V70 T5 vm.2007
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1487
Liittynyt: To 15.05.2003 10:00
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: La 29.06.2013 13:03
Facelift w220 ollut jo useamman vuoden päivättäisessä ajossa eikä ole mitään kiinnostusta vaihtaa mihinkään. Faceliftissä ei näytä ruosteet vaivaavan, comand on isolla näytöllä ja penkit ja sisusta on hyvät. Tavaraaa mahtuu hyvin takakonttiin, ja 3 aikuista takapenkille mukavasti. Yleensä ajelen yksin Länsiväylää edestakaisin joten tehot jo mitat on täysin ylimitoitetut, mutta mukavaa ja hiljaista on kyyti. Kulutus motarilla vakkarilla noin 8,5, keskikulutus kesällä noin 10,5, talvella noin 11. Tuskin kukaan tuollaisia ostaa jos ylläpitokuluissa halvinta etsii, sehän on selvää. Ajelen ABC Sport säädöissä, laatikko comfort-moodissa. Airmaticissa alustan säätövaraa on enemmän, ABCssä erot tuntuu pieniltä jos sillä jotain merkitystä on.
Suosittelen tekemään paljon koeajoja erilaisilla vehkeillä niin se itselle mieleinen löytyy.
Matti
Mersut nyt: S500 -04, 560SL -87
Entiset mersut: 320 T -94, 500SL -91, 280S -70, 300CE -88, 230EA-82, A140 A -01, E320 T -03, 350SL 4.5 -71

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 24.03.2013 07:46
ViestiLähetetty: Su 04.08.2013 08:43
Itselläni on muutaman kuukauden ollut käytössä W211 e280 cdi "tuikutettuna". Ei voi kyllä hitaaksi haukkua. 7-vaihteinen loota on mukava ja melko ripeä, kiihdytyksissä loppuu usein pito ennen tehoja, eli sitäkin puolta on riittävästi. Ainoat miinukset ovat kulutus, normiajossa vie sen 7 litraa sataselle sekä se, ettei APS 50 harmaakartonkiin saa USB paikkaa tai edes aux liitäntää. Käsittämätöntä näinkin tuoreelta autolta kuin 07, pari autoa sitten omistamassani vm 2000 pösössä oli jo aux liitäntä "karvalakissakin" :D Sitikoihin sai aina lisävarusteena ostettua marmoritiskiltä.
S500 (W221)
ex-BMW X5 E70
ex-BMW 525D E61
ex-E280 CDI (W211)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 09:07
ViestiLähetetty: Ke 07.08.2013 22:09
Poro- kirjoitti:ettei APS 50 harmaakartonkiin saa USB paikkaa tai edes aux liitäntää.


Oletko kattonut hanskalokeron katosta, ettei ole aux liitintä. Ainakin Comand navikaattoriradiossa on, vaikkei ole Harman Kardoneita.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ti 23.10.2007 12:20
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ke 07.08.2013 22:36
Kyllähän se ässä aina kummittelee mielessä, mieluusti kuulisi 221:n omistajien mielipiteitä.
Vaan taitavat istua siellä takapenkillä, ei mahda mersufoorumit paljo nappailla :D
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: To 08.08.2013 03:10
Itse sellaista kokeilin ässämiitissä ja taitaa jäädä multa väliin. Sähköinen ohjaus oli outo ja rengasmelu mahtava. Ohjaukseen voisi tietty tottua ja pienempää vannetta korkeampiprofiilisella renkaalla alle sovitella :think:

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9058
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: To 08.08.2013 07:06
RAM kirjoitti:Itse sellaista kokeilin ässämiitissä ja taitaa jäädä multa väliin. Sähköinen ohjaus oli outo ja rengasmelu mahtava. Ohjaukseen voisi tietty tottua ja pienempää vannetta korkeampiprofiilisella renkaalla alle sovitella :think:


"Sähköinen ohjaus" on vasta loppupään autoissa. Tuon puuttuminenhan estää sen "automaattiparkkeerauksenkin" (ei kai sitä autoparkkeerausta kukaan kaipaa mutta sen olemassaolosta vaan voi päätellä tehostimen tyypin, ei välttämättä ihan yks yhteen kuitenkaan).

Eikös näissä mersuissa nykyään ala kaikissa olla tuo "sähköinen ohjaus"? Ei se koeajoautoissa niin pahalta ole omasta mielestä mersussa tuntunut, ehkä ei ole samaa mallia tullut kokeiltua. Mutta ainahan on hyvä olla syy miksi pitäytyä W124:ssa :) (tämä kommentti ei ollut RAM:ille).

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9058
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: To 08.08.2013 07:25
Kumipää kirjoitti:Kyllähän se ässä aina kummittelee mielessä, mieluusti kuulisi 221:n omistajien mielipiteitä.
Vaan taitavat istua siellä takapenkillä, ei mahda mersufoorumit paljo nappailla :D


Siis onhan täällä monta 221:n omistajaa, nimimerkkejä en ole pannut merkille mutta ainakin korjausohjeiden kyselyt selkeästi omasta autosta. Tuohan on nyt W220:n asemassa uuden korimallin myynnin alettua eikä W220 tässä muutama vuosi tapakerin ole foorumilla ollut ollenkaan harvinainen.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: To 08.08.2013 11:48
Kiitos tiedosta, siis ettei sähköohjausta ole kaikissa :thumbup:

Joku kun kertoisi vielä kokemuksia korkeampiprofiilisten renkaiden käytöstä.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ti 23.10.2007 12:20
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 08.08.2013 14:43
Vai se olikin äänekäs auto, oon aina ollut siinä uskossa,
että ässä ois parasta mitä rahalla saa :eh:
Miksei sen jollain kapeilla ja korkeilla kitkoilla sais hiljeneen?
Häätys päästä koeajolle, mutta sitä ennen tarvis tienata koriat vaatteet,
notta pääsis autoliikkeeseen etes sisälle :D
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9058
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: To 08.08.2013 14:59
Siis kyllähän rengasmelu on nykymersuissa kaikissa se häiritsevin ääni. Uudella asfaltilla (tai loppuun kuluneella Saksassa) on kaikki hiljaisia mutta yhden talven jälkeen täkäläinen asfaltti tuo reilun metelin. Ehkä joku uusi aakkonen meluaa vähän tuulestakin isommassa vauhdissa mutta ei pahasti. Ei taida olla meillä kellään melumittaria ajolenkillä mukana että voisi vetää johonkin numeroon rajan ja sitten sano mikä auto on liian meluisa ja mikä on hyvä. Parasta mennä vaan sinne kauppaan vaikka lainavaatteissa ja ajaa itse se koeajolenkki (meillä päin päästävät kyllä farkkukansan koeajolle, minutkin).
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: To 08.08.2013 17:27
Niin siis... äänekäs ja äänekäs... Omaan W220 ässään verrattuna alla olleilla nakin kuorilla oli W221 äänekäs. Se ei tietenkään tarkoita, että W221 olisi mihin tahansa verrattuna äänekäs.
Mun W220:sessäkin kuuluu rengasäänet, mutta ne kuuluu siksi, kun sisällä on niin hiljasta. Kuski voi jutella takapenkkiläisten kanssa ihan normaalilla äänellä.

Sivistyksessäni on paljon paljon aukkoja, joita olisi kiva paikkailla. En esimerkiksi ole koskaan ollut möhkön kyydissä. Sen takapenkiltä olisi kiva jutella kuskin kanssa sivistyneesti.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1116
Liittynyt: Ma 23.04.2012 17:58
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2013 19:20
Paljonko on diesel vero w220 320cdi:ssä ?
W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 11.01.2013 20:58
Paikkakunta: Klaukkala
ViestiLähetetty: Ti 26.11.2013 22:08
Muistaakseen diesel vero ässässä oli jotain 650e paikkeilla...samaa mitä e mallissa, voin olla väärässäkin.

-04 tuikutettu 320 cdi

En lähtisi hitaaksi haukkumaan ja ero saman ikäiseen S500 malliin oli omasta mielestäni ja maltillisilla vauhdeilla aika mitätön, toki ässä isolla kasilla on huomattavasti sulavampi käytöksinen kuin rivi 6 diesel mutta se on itsestäänselvyys.

Oma auto on päivittäisessä ajossa ja verrattuna 2l opel astra sports toureriin niin sedanin tilat huomattavasti paremmat mutta vähänhän kontin tiloista tietenkin joutuu tinkimään. vaihdoimme auton kun lastenistuin ei obeliskiin mahtunut, mersuun menee vaikka etupenkki olisi miten päin.

Kulutus hki-kemi välillä matka ajossa asettui 5,6l sataselle verkkaisella tahdilla edeten enkä pidä yhtään pahana, kaupungissa kulutus on tietysti korkeampi mutta en ole koskaan laskenut, tietokone sanoo että 7,6-8L kunhan on ensin käynyt 15-20 litrassa. yhdistetty ajo on siellä jossain 6-7 litran välillä, riippuen aina viikosta.

Auto on miellyttävä ajaa, penkissä voisi olla aavistuksen enemmän tukea reisille mutta muuten saa melkein täydellisen asennon. Harmittaa vain kun varustelu on vain elegance ja ei ole muistipaikkoja penkin sekä ratin asetuksille mutta rahallahan ne olisi saanut, niinkuin ässässä on
*MB 320CDI -04 elegance*

Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ti 23.10.2007 12:20
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ma 20.01.2014 23:33
DBFI kirjoitti:
RAM kirjoitti:Itse sellaista kokeilin ässämiitissä ja taitaa jäädä multa väliin. Sähköinen ohjaus oli outo ja rengasmelu mahtava. Ohjaukseen voisi tietty tottua ja pienempää vannetta korkeampiprofiilisella renkaalla alle sovitella :think:


"Sähköinen ohjaus" on vasta loppupään autoissa. Tuon puuttuminenhan estää sen "automaattiparkkeerauksenkin" (ei kai sitä autoparkkeerausta kukaan kaipaa mutta sen olemassaolosta vaan voi päätellä tehostimen tyypin, ei välttämättä ihan yks yhteen kuitenkaan).

Eikös näissä mersuissa nykyään ala kaikissa olla tuo "sähköinen ohjaus"? Ei se koeajoautoissa niin pahalta ole omasta mielestä mersussa tuntunut, ehkä ei ole samaa mallia tullut kokeiltua. Mutta ainahan on hyvä olla syy miksi pitäytyä W124:ssa :) (tämä kommentti ei ollut RAM:ille).


Milläs nimellä/numerolla tuon W221:n sähköohjaus kulkee varusteluettelossa?
Ja tietty ne kokemuksetkin em. autosta kiinnostaa, jos oman tupaöljykulkineen joskus päivittäs.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.09.2010 14:07
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 22.01.2015 14:04
MrUncle kirjoitti:Ajattelin kysellä täältä hiukan viisautta auton vaihtoon.

Kysymyksenäni olisi, että onko täällä joku käyttänyt näitä "kuninkuusluokan" mercedeksiä päivittäiseen ajoon? Ovatko kaikki S-mersut pehmeitä kuin kermavaahto; onko CL500 jalopuulla ja rotukarjalla sisustettu menolippu velkavankeuteen ja suoltaako E500:sen hydraulinen tasonsäätö hydrauliikkanestettä ja paineilmaa pitkin tietä joka toisessa risteyksessä? Mennäänkö näillä oikeasti maantiellä alle 10l/100km kulutuksella ja onko facelift-versio lisähintansa väärti? Mitäs jos menen ja säästän vielä hiukan lisää ja ostan AMG:n?

Olen varma, että en ole ainoa joka miettii näitä elämän suuria kysymyksiä. Tietäjät - jakakaa kokemuksianne!


No niin. Tietäjästä en tiedä, mutta jonkin verran kokemusta on.

Olen ajanut W215 CL600 vm2000 nyt elokuusta 2010. Ympäri vuoden ja lähes päivittäisessä käytössä. Toin auton Saksasta alle 100.000 km ajettuna. Olen itse ajanut siihen 65.000 tyytyväistä kilometria.

Kulutus. Kokeilin joskus pihistellä, niin pääsin tarkalla ajolla noin 9,8 litraa sadalla. Sitten päätin samantien, että ei huvita; mieluummin polta enemmän bensaa ja nautin.
Peruskulutus maantiellä 10,5-11,5 litraa sadalla. Kaupungissa pyöritään jossain 14-15 paikkeilla. Eilen katsoin viimeisen noin 4000 km yhdistetyn kulutuksen ja tulos oli 12,3 litraa sadalla. Jokainen kulutettu
litra on hintansa arvoinen.

Mitä siitä sanoisi? Auto toimiessaan on jumalainen. Kun käynnistysnappia painaa, niin se ei varsinaisesti käynnisty - se vain kytkeytyy päälle ja ilmoittaa
sen kuskille. Nykyään ei enää ihan joka kerta tunnu jöpötystä, kaikkeen näemmä tottuu. Moottori on hurjan vahva, vaihteet toimivat hienosti. Normiajossa
kierrokset ei nouse yli 2500 kierroksen juuri ollenkaan. Kaasupohjassa kiihdytyksessä vaihteisto saisi vaihtaa mielestäni aiemmin jo isommalle, kierrokset
nousevat silloin jonnekin 6000 paikkeille - jos ei kaasua sitten vähän hellitä välillä. (Mietin kyllä, että mitä tällainen moottori saisikaan aikaan jollain
modernilla 7 portaisella vaihteistolla...)

Olen koeajanut kaikenlaisia käyttöautoja tässä välissä, viimeksi upouuden Mazde 6:en. Ja olen joutunut toteamaan kaikkien paitsi Teslan kohdalla, että oma 15v vanha autoni on
parempi. Teslan kanssa on vähän niin ja näin.

Auto painaa 2500kg ja menee maantiellä niinkuin juna. Kaupungissa ei ole kertaakaan haitannut iso koko, tottumiskysymys. Autossa on loistavat ja tarkat parkkitutkat. Kiihtyvyys riittää
lähes aina valoista lähdössä vaikka kuinka joku yrittäisi. Ohittaminen ei ole koskaan ollut ongelma ja olen joskus ajanut moottoripyörän kanssa samaa tahtia ohitellen.

BOSEn stereot, ilmastoidut penkin kesällä ja lämmitetyt talvella. Hierontaakin tarvittaessa. Autohan on tehty 2 hlölle - takapenkit on käytännössä hankalat. Mutta hyvää tavaratilaa.
Navi-laitteen CD on vanhentunut aikaa sitten, olen harkinnut uuden hankkimista. Kasettisoitinkin löytyy ja autopuhelin langallisella luurilla. Jopa TV, mutta se ei ole digi, joten sitä ei pysty käyttää.

Toisin sanoen, auto toimintakunnossa on aivan järkyttävän hieno peli. Mahtavaa, että muotoilu on osattu tehdä ainakin niin ajattomaksi, että miltei 20v myöhemmin se näyttää edelleen
modernilta.

Huollot maksavat. Huollatan auton asiantuntevalla mersu-huoltamolla. Kokeilen kerran Vehoa, sieltä tuli 1250 euron lasku ja ongelma ei selvinnyt eikä poistunut. Määräaikaishuollot
maksavat saman mitä näihin premium -autoihin muutoinkin.

Varaosat ovat kalliita. Mm. Sytytystulpat, 24 kpl, maksavat noin 450 euroa setti.

ABC-järjestelmä (hydraulinen jousitus ja kallistuksenvakain) on toiminut loistavasti. Kerran luulin sen hajonneen, mutta syynä olikin yksi työntötanko, joka oli vääntynyt ja siten antoi väärää tietoa järjestelmälle.
Imuovet, ovien auetessa laskeutuvat ikkunat ja muu paineilmajärjestelmä on altis koville pakkasille. Todennäköisestihän tämä johtuu järjestelmään kondensoituvasta vedestä, joka jäätyy. Nytkin syksyn ekat kovat
pakkaset aiheuttivat pieniä ongelmia, jotka sitten poistuivat kun ajoin autolla seuraavan 500km pätkän ja kaikki järjestelmät kunnolla lämpenivät ja tuulettuivat. ABC-järjestelmä tuntuu olevan tuntematon
lähes kaikissa huoltoliikkeissä. Mutta imuovet ja takaluukku on hienot. Kun vain kaikki kaverit tajuaisivat, että tällaisen kunnon auton ovia ei tarvitse lyödä kiinni - ne painetaan kiinni.

Useilla huoltamoilla ei ole lukulaitetta, jolla pystyy lukemaan tämän moottorin tietoja. (Osalla taas on Kiinasta hankittu piraattilaite, josta ei ole tarvinnut maksaa lisenssiä, niin
sillä pystyy lukemaan.)

Muutoin ajovakaudenhallintajärjestelmä on mielestäni hieman liian ärhäkkä tarttumaan pieneenkin luisuun, mutta ymmärtäähän sen kun 2500 kg ja 389 hv. Jos se lähtee, niin se sitten helposti myös
lähtee ja menee. Olen ajanut kitkarenkailla kaikki talvet, kuulemma tässä autossa ei nastat renkaissa pysy painon ja tehon vuoksi. Toistaalta olen muutenkin aina ajanut kitkoilla, joten hyvin on mennyt.

Vikoja 4 vuoden aikana:
-sytytysjärjestelmä. Vika: Tuli tunne, että käy vaan osalla pytyistä. Muutaman kerran moottori käynnistyi vikasietotilaan. Vika ja korjaus: 2 - 4 kpl sytytyspuolista viallisia. Sytytyspuolat 12 kpl ovat kiinni 2 kpl alumiinikiskoissa (1600e/kpl), yksi kummankin sylinteririvin päällä. Näitä ohjaa erillinen ohjausyksikkö (1500e). Jos menee rikki, niin tehtaan ohje on, että kaikki uusitaan. Välttämättä ei ole tarpeen uusia kaikkea. (Tämä on se vika, mitä VEHO ei löytänyt lainkaan. Tämä on on ilmeisesti tämän V12 moottorin tyypillinen vika. Ja VEHO ei löydä sitä millään.)
-imuovien kanssa ongelmia; vuotoja tms paineilmajärjestelmässä. Pakkasaikaan tapahtuneita.
-istuimen takaa verhoilun muoviosa rikkoutui joskus. Ostin uuden, noin 150e. Viime kesänä humalainen nainen kiivetessään ulos takapenkiltä rikkoi sen taas kun se törröttää siinä sopivasti. En ole ostanut uutta.
-ovien sähkövedot. Vika: ovien laitteita/näppäimiä on lakannut toimimasta. Syy: johtosarja on liian lyhyt. Kun kaksoisaranoituja ovia avataan, niin johdot kiristyvät ja varsinkin talvella lämpölaajenemisen johdosta saattaa joku kytkentä sitten lopulta irrota. Täytyy avata ja kiinnittää uudestaan.
-pissapoika. Vika: säiliö vuotaa aina 2/3 nesteestä tielle. Korjaus: etuvalon takana ollut pumppu vuotaa ja uusittiin 150e. Vuoto loppui.
-SRS-airbag merkkivalo. Vika ja korjaus: perussyy. Apukuskin penkissä oleva tunnistinmatto oli rikki ja antoi vikakoodin. Matto uusittiin, 150e.
-pallonivel eturipustuksissa. Vika: olin ajanut juuri pitkän reissun ja vähän kovempaa, alkoi kuulua oikealta edestä narinaa. Sieltä löytyi hieman löystynyt pallonivel Korjaus: uusi pallonivel, maksoikohan se 80e.

Suurimmat riskit taloudellisesti ovat kai tuo sytytyspuolen uusinta (kokonaisuudessaan noin 4500e) ja mikäli ABC -järjestelmä hajoaa. Sytytyspuolista kuulin, että BMW:llä vielä M5:kin on ihan erilliset puolat, jotka voi uusia yksitellen. MB:llä ei, vaan koko paketti kerralla. ABC -järjestelmän täysremontti on varmasti kallis.

Yllättävää kyllä, sähköikkunoiden, sähköpenkkien tms laitteiden kanssa ei ole tainnut olla mitään ongelmia.

CL500 ei nykyään maksa juuri mitään. Kunhan vain sattuu saamaan hyvän yksilön eikä mitään loppuun ajettua. Siinä simppelimpi V8 kone, joten varmaan vähän halvempi ylläpitää ja huoltaa. Joskus testasin mm. yhtä vm2000 140.000km ajettua. Ei missään nimessä pärjännyt tällä mun 165.000km ajetulle.

Mietin seuraavaksi, että asentaisin uudet putket. Moottori on hienostunut ja niin ovat sen äänetkin. Kun kaasua painaa, niin hölmömpikin tietää äänestä että nyt on voimaa pelissä. Mutta uudelle putkistolla voisi saada vähän lisää murinaa aikaan.
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9058
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: To 22.01.2015 14:30
Falante kirjoitti:Auto painaa 2500kg ja menee maantiellä niinkuin juna.


Oma paino 2075 kg, kokonaispaino 2500. :?:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2306
Liittynyt: Ke 04.08.2010 00:36
ViestiLähetetty: Pe 23.01.2015 02:16
Vanha ketju mutta kirjotellaan nyt kokemuksia itsekkin, oletetaan ,että suurinosa asioista on samoja W220:ssa.
No niin. Tietäjästä en tiedä, mutta jonkin verran kokemusta on.

Olen ajanut W215 CL600 vm2000 nyt elokuusta 2010. Ympäri vuoden ja lähes päivittäisessä käytössä. Toin auton Saksasta alle 100.000 km ajettuna. Olen itse ajanut siihen 65.000 tyytyväistä kilometria.

Kulutus. Kokeilin joskus pihistellä, niin pääsin tarkalla ajolla noin 9,8 litraa sadalla. Sitten päätin samantien, että ei huvita; mieluummin polta enemmän bensaa ja nautin.
Peruskulutus maantiellä 10,5-11,5 litraa sadalla. Kaupungissa pyöritään jossain 14-15 paikkeilla. Eilen katsoin viimeisen noin 4000 km yhdistetyn kulutuksen ja tulos oli 12,3 litraa sadalla. Jokainen kulutettu
litra on hintansa arvoinen.

Yllättävän vähän vie kyllä M137 kone bensaa, eroa ei paljoakaan ole 320seen. Liekö sylinterien lepuutuksella osuutta asiaa.

Mitä siitä sanoisi? Auto toimiessaan on jumalainen. Kun käynnistysnappia painaa, niin se ei varsinaisesti käynnisty - se vain kytkeytyy päälle ja ilmoittaa
sen kuskille. Nykyään ei enää ihan joka kerta tunnu jöpötystä, kaikkeen näemmä tottuu. Moottori on hurjan vahva, vaihteet toimivat hienosti. Normiajossa
kierrokset ei nouse yli 2500 kierroksen juuri ollenkaan. Kaasupohjassa kiihdytyksessä vaihteisto saisi vaihtaa mielestäni aiemmin jo isommalle, kierrokset
nousevat silloin jonnekin 6000 paikkeille - jos ei kaasua sitten vähän hellitä välillä. (Mietin kyllä, että mitä tällainen moottori saisikaan aikaan jollain
modernilla 7 portaisella vaihteistolla...)

Startti kuulostaa lähinnä omaan korvaan todella oudolta, pitää ihan erilaista ääntä, kun pienempikoneisissa.

Olen koeajanut kaikenlaisia käyttöautoja tässä välissä, viimeksi upouuden Mazde 6:en. Ja olen joutunut toteamaan kaikkien paitsi Teslan kohdalla, että oma 15v vanha autoni on
parempi. Teslan kanssa on vähän niin ja näin.

Olen samaa mieltä, kyllä nämä isot vanhat autot pieksee uudemmat perusautot mennen tullen :)

Auto painaa 2500kg ja menee maantiellä niinkuin juna. Kaupungissa ei ole kertaakaan haitannut iso koko, tottumiskysymys. Autossa on loistavat ja tarkat parkkitutkat. Kiihtyvyys riittää
lähes aina valoista lähdössä vaikka kuinka joku yrittäisi. Ohittaminen ei ole koskaan ollut ongelma ja olen joskus ajanut moottoripyörän kanssa samaa tahtia ohitellen.

S600 Lang painaa 2035kg. Itse en tykkää noista parkkitutkista.

BOSEn stereot, ilmastoidut penkin kesällä ja lämmitetyt talvella. Hierontaakin tarvittaessa. Autohan on tehty 2 hlölle - takapenkit on käytännössä hankalat. Mutta hyvää tavaratilaa.
Navi-laitteen CD on vanhentunut aikaa sitten, olen harkinnut uuden hankkimista. Kasettisoitinkin löytyy ja autopuhelin langallisella luurilla. Jopa TV, mutta se ei ole digi, joten sitä ei pysty käyttää.

Siihen Analogiseen virittimeen voi kytkeä digivirittimen kiinni.

Toisin sanoen, auto toimintakunnossa on aivan järkyttävän hieno peli. Mahtavaa, että muotoilu on osattu tehdä ainakin niin ajattomaksi, että miltei 20v myöhemmin se näyttää edelleen
modernilta.

Huollot maksavat. Huollatan auton asiantuntevalla mersu-huoltamolla. Kokeilen kerran Vehoa, sieltä tuli 1250 euron lasku ja ongelma ei selvinnyt eikä poistunut. Määräaikaishuollot
maksavat saman mitä näihin premium -autoihin muutoinkin.

Huollan itse, en luota "huoltoihin" liikkeessä yhtään, itse kun tekee niin tietää myös mitä tekee. Veho nyt sitten kuuluu kastiin "pohjasakkaa".

Varaosat ovat kalliita. Mm. Sytytystulpat, 24 kpl, maksavat noin 450 euroa setti.

veholla vaihettuna tonnin. Itse kun ostaa ja vaihtaa selviää huomattavasti halvemmalla.

ABC-järjestelmä (hydraulinen jousitus ja kallistuksenvakain) on toiminut loistavasti. Kerran luulin sen hajonneen, mutta syynä olikin yksi työntötanko, joka oli vääntynyt ja siten antoi väärää tietoa järjestelmälle.
Imuovet, ovien auetessa laskeutuvat ikkunat ja muu paineilmajärjestelmä on altis koville pakkasille. Todennäköisestihän tämä johtuu järjestelmään kondensoituvasta vedestä, joka jäätyy. Nytkin syksyn ekat kovat
pakkaset aiheuttivat pieniä ongelmia, jotka sitten poistuivat kun ajoin autolla seuraavan 500km pätkän ja kaikki järjestelmät kunnolla lämpenivät ja tuulettuivat. ABC-järjestelmä tuntuu olevan tuntematon
lähes kaikissa huoltoliikkeissä. Mutta imuovet ja takaluukku on hienot. Kun vain kaikki kaverit tajuaisivat, että tällaisen kunnon auton ovia ei tarvitse lyödä kiinni - ne painetaan kiinni.

Omaan on Tandempumppu vaihettu 3 kertaa (2x takuuseen) ja kilometrejä 140.000. Ei ole halpa osa vaikka tilaisi mistä. Muuten toimii kyllä alusta.

Useilla huoltamoilla ei ole lukulaitetta, jolla pystyy lukemaan tämän moottorin tietoja. (Osalla taas on Kiinasta hankittu piraattilaite, josta ei ole tarvinnut maksaa lisenssiä, niin
sillä pystyy lukemaan.)

Starilla pystyy kyllä jokapaikassa tutkimaan autoa, muut laitteet sitten ei muutenkaan ole mersuille tarkoitettuja.

Muutoin ajovakaudenhallintajärjestelmä on mielestäni hieman liian ärhäkkä tarttumaan pieneenkin luisuun, mutta ymmärtäähän sen kun 2500 kg ja 389 hv. Jos se lähtee, niin se sitten helposti myös
lähtee ja menee. Olen ajanut kitkarenkailla kaikki talvet, kuulemma tässä autossa ei nastat renkaissa pysy painon ja tehon vuoksi. Toistaalta olen muutenkin aina ajanut kitkoilla, joten hyvin on mennyt.

Taitaa ESP:n vanhanaikaisuus olla se suurin syy. Samallailla jarruttaa turhan herkästi 320:sessä, vaikkei tehoa niin paljon olekkaan. Onneksi sen saa tarvittaessa pois päältä. Eniten ärsyttää, kun pienestäkin keulanluistosta lyö jarrut pohjaan ja meno tyssää siihen, varsinkin kun yrittää ottaa vauhtia johonkin mäkeen, jonka tietää hankalaksi.

Vikoja 4 vuoden aikana:
-sytytysjärjestelmä. Vika: Tuli tunne, että käy vaan osalla pytyistä. Muutaman kerran moottori käynnistyi vikasietotilaan. Vika ja korjaus: 2 - 4 kpl sytytyspuolista viallisia. Sytytyspuolat 12 kpl ovat kiinni 2 kpl alumiinikiskoissa (1600e/kpl), yksi kummankin sylinteririvin päällä. Näitä ohjaa erillinen ohjausyksikkö (1500e). Jos menee rikki, niin tehtaan ohje on, että kaikki uusitaan. Välttämättä ei ole tarpeen uusia kaikkea. (Tämä on se vika, mitä VEHO ei löytänyt lainkaan. Tämä on on ilmeisesti tämän V12 moottorin tyypillinen vika. Ja VEHO ei löydä sitä millään.)

On tyyppivika, ihme juttu etteivät vikaa löytäneet/tienneet, omaan on vaihdettu 2005 vuonna takuuseen puolapaketit ja trasformeri. Uudelleen 2012 vaihdettu pelkät puolapaketit ja tulpat (eivät toki enää menneet takuuseen enään :) )

-imuovien kanssa ongelmia; vuotoja tms paineilmajärjestelmässä. Pakkasaikaan tapahtuneita.
-istuimen takaa verhoilun muoviosa rikkoutui joskus. Ostin uuden, noin 150e. Viime kesänä humalainen nainen kiivetessään ulos takapenkiltä rikkoi sen taas kun se törröttää siinä sopivasti. En ole ostanut uutta.
-ovien sähkövedot. Vika: ovien laitteita/näppäimiä on lakannut toimimasta. Syy: johtosarja on liian lyhyt. Kun kaksoisaranoituja ovia avataan, niin johdot kiristyvät ja varsinkin talvella lämpölaajenemisen johdosta saattaa joku kytkentä sitten lopulta irrota. Täytyy avata ja kiinnittää uudestaan.
-pissapoika. Vika: säiliö vuotaa aina 2/3 nesteestä tielle. Korjaus: etuvalon takana ollut pumppu vuotaa ja uusittiin 150e. Vuoto loppui.
-SRS-airbag merkkivalo. Vika ja korjaus: perussyy. Apukuskin penkissä oleva tunnistinmatto oli rikki ja antoi vikakoodin. Matto uusittiin, 150e.
-pallonivel eturipustuksissa. Vika: olin ajanut juuri pitkän reissun ja vähän kovempaa, alkoi kuulua oikealta edestä narinaa. Sieltä löytyi hieman löystynyt pallonivel Korjaus: uusi pallonivel, maksoikohan se 80e.

Suurimmat riskit taloudellisesti ovat kai tuo sytytyspuolen uusinta (kokonaisuudessaan noin 4500e) ja mikäli ABC -järjestelmä hajoaa. Sytytyspuolista kuulin, että BMW:llä vielä M5:kin on ihan erilliset puolat, jotka voi uusia yksitellen. MB:llä ei, vaan koko paketti kerralla. ABC -järjestelmän täysremontti on varmasti kallis.

Yllättävää kyllä, sähköikkunoiden, sähköpenkkien tms laitteiden kanssa ei ole tainnut olla mitään ongelmia.

CL500 ei nykyään maksa juuri mitään. Kunhan vain sattuu saamaan hyvän yksilön eikä mitään loppuun ajettua. Siinä simppelimpi V8 kone, joten varmaan vähän halvempi ylläpitää ja huoltaa. Joskus testasin mm. yhtä vm2000 140.000km ajettua. Ei missään nimessä pärjännyt tällä mun 165.000km ajetulle.

Mietin seuraavaksi, että asentaisin uudet putket. Moottori on hienostunut ja niin ovat sen äänetkin. Kun kaasua painaa, niin hölmömpikin tietää äänestä että nyt on voimaa pelissä. Mutta uudelle putkistolla voisi saada vähän lisää murinaa aikaan.


Moottorissa on vielä yksi iso vika, se öljynjäähdytyslevy, joka rupeaa vuotamaan ja osa ei maksa kun 200-300e, mutta joutuu koneen purkamaan atomeiksi, että sen saa vaihdettua. 500:sen M113 kasi on huomattavasti kivuttomampi kone, eikä suorituskyvyssä 600:seen ole juurikaan eroa.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.09.2010 14:07
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 30.01.2015 15:04
noroljan kirjoitti:Vanha ketju mutta kirjotellaan nyt kokemuksia itsekkin, oletetaan ,että suurinosa asioista on samoja W220:ssa.
falante kirjoitti:Olen ajanut W215 CL600 vm2000 nyt elokuusta 2010. Ympäri vuoden ja lähes päivittäisessä käytössä. Toin auton Saksasta alle 100.000 km ajettuna. Olen itse ajanut siihen 65.000 tyytyväistä kilometria.

Kulutus. Kokeilin joskus pihistellä, niin pääsin tarkalla ajolla noin 9,8 litraa sadalla. Sitten päätin samantien, että ei huvita; mieluummin polta enemmän bensaa ja nautin.
Peruskulutus maantiellä 10,5-11,5 litraa sadalla. Kaupungissa pyöritään jossain 14-15 paikkeilla. Eilen katsoin viimeisen noin 4000 km yhdistetyn kulutuksen ja tulos oli 12,3 litraa sadalla. Jokainen kulutettu
litra on hintansa arvoinen.


Yllättävän vähän vie kyllä M137 kone bensaa, eroa ei paljoakaan ole 320seen. Liekö sylinterien lepuutuksella osuutta asiaa.


Muistelisin itse asiassa, että tässä yksilössä on kytketty ZAS kokonaan pois päältä. Sen vaikutus olisi kai maksimissaan litran verran satasella ja vain matka-ajossa.


Auto painaa 2500kg ja menee maantiellä niinkuin juna.

S600 Lang painaa 2035kg. Itse en tykkää noista parkkitutkista.


Joku tuossa ylempänä korjasi tuota CL:n painotietoa, saattoi olla että liitoittelin ulkomuistista kirjoittaessani. Mutta yli kahden tonnin luokassa mennään kuitenkin.

Siihen Analogiseen virittimeen voi kytkeä digivirittimen kiinni.


Olen kuullut että se on mahdollista, mutta en ole alkanut tekemään asialle mitään. Sain kahdenlaista tietoa, toisten mielestä digivirittimen asentaminen ei ole iso juttu ja toisten mielestä taas
maksaa paljon. Ja voi olla, ettei kauheasti telkkaria tule kuitenkaan katsottua? Olishan se blingiä.


Vikoja 4 vuoden aikana:
-sytytysjärjestelmä.

On tyyppivika, ihme juttu etteivät vikaa löytäneet/tienneet, omaan on vaihdettu 2005 vuonna takuuseen puolapaketit ja trasformeri. Uudelleen 2012 vaihdettu pelkät puolapaketit ja tulpat (eivät toki enää menneet takuuseen enään :) )


Pidän todella outona että eivät löytäneet. Kertoivat itse asiassa, että heillä oli joku liikkeen omistuksessa oleva auto ollut silloin jo työn alla noin 2 kk, kun vikaa ei löytynyt. Kuulosti ihan samalta vialta heidän kertomuksensa perusteella.

Moottorissa on vielä yksi iso vika, se öljynjäähdytyslevy, joka rupeaa vuotamaan ja osa ei maksa kun 200-300e, mutta joutuu koneen purkamaan atomeiksi, että sen saa vaihdettua. 500:sen M113 kasi on huomattavasti kivuttomampi kone, eikä suorituskyvyssä 600:seen ole juurikaan eroa.


Kenties. Mutta se ei oo V12. :)

Tuohon vikaan en oo vielä törmännyt. Sitä innolla odotellessa.
------------------------------------

MB CL600 W215 vm2000
MB SE300 w126 vm1989
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: Pe 30.01.2015 15:32
Jotkut valitsee autonsa vikatilastojen mukaan mutta onneksi jotkut valitsee sellaisen millä haluavat ajaa :thumbup:
Olisi kiva nähdä tämä kulkupeli joskus, kun CL-on poltellut jo monta vuotta ja nimenomaan V12 moottorilla.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 29.01.2018 12:55
ViestiLähetetty: Ti 30.01.2018 16:28
CLK AMG 55 menee matka-ajossa alle kympin.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18
ViestiLähetetty: Ti 30.01.2018 19:27
W221 3.0 v6 cdi -07. Ajan päivittäin n.85-110 km arkipäivisin.Matka-ajoa n. 60 km loput kaupunki ajoa. Kaikkiaan olen autolla ajanut n.56 th/km ja auto toiminut täysin moitteettomasti. Talvikokemuksista on pelkkää hyvää sanottavaa, auto on lämmin ja sisätilan ilmanvaihto hyvä,tuulilasin pyyhkijöiden alla sähkövastukset, ovien lukoissa sähkölämmitys, penkit lämpiää tosi nopeasti, ajovalot tosi hyvät. Ajotietokoneen mukaan 56th/km 7.7litraa/100 km kohden.
-Jakopään ketju,kiristin,öljynlauhduttimen tiivisteet ja läpät poistettu.
Ääni maailma on mielestäni tosi hiljainen ja kyydissä olijat ovat sanoneet samaa. Autossa on hydraulinen ohjaustehostin ja ajotuntuma on mielestäni hyvä ja tarkka. Käy koeajamassa w221 cdi koneella ja tee omat johtopäätökset.
Edelleen ostaisi w221 cdiin näillä kokemuksilla

Paluu Koeajot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi