
Kyseinen yksilö on peräisin Saksasta. Samalla omistajalla ollut 8 vuotta Suomessa, ja nyt oli mittarissa 413 tkm. Huoltokirja löytyy. Väri Rauchsilber (Smoke Silver)
Varusteita:
-Sportline-alusta, Sportline-nahkapenkit edessä (takana normaalit nahkapenkit) sekä sisusta (karo). Nahka: Anthracite. (953)
-390 mm "Sport design"-ratti, Airbagillinen (EPC:ssä AMG Performance Steering Wheel??) (281)
-ASD-perä
-Automaatti-ilmastointi
-Puujäljitelmäsisusta "Saksanpähkinä"
-Vakionopeudensäädin (konkat kuivuneet)
-Automaattiantenni
-Sähköpeilit ja sähköikkunat edessä
-Lämpömittari (näytti ehkä pikkusen liikaa ulkolämpötilaan nähden... ?)
-Etumatkustajan airbag
-Keskikonsolin säilytyslaatikko
-Taittuva käsinoja
-Penkinlämmittimet edessä
-Keskuslukitus (myös takakontille)
-90 A laturi
-90 l tankki
Kyseisen yksilön ominaisuuksia:
-Pientä öljyvuotoa venttiilikopan tiivisteesta sekä huohotinputkesta, ei kriittistä, tiivisteet menee heti huollossa vaihtoon kun auto tulee käyttöön
-EGR-venttiili puhalsi pienen polkemisen jälkeen pakokaasuja. (?) Liekö karstoittumisesta johtuvaa...? (vaatii(ko) toimenpiteitä, osaisiko joku kokeneempi foorumilainen sanoa?)
-Pientä ruostekuplaa tuulilasin yläosassa parilla peukalonpään kokoisella alueella (A-pilarin ja kattopellin rajassa), sekä ihan pientä ruostetta varapyöräkotelossa, muuten täysin ruosteeton (menevät maalarille keväällä)
-Ruostesuojaus tehty joskus.
-Etupää oli jostain kumman syystä selkeästi alempana mitä takapää kun vertasi renkaan ja pyöränkotelojen väliä edessä/takana. Etupään jouset oli kuitenkin vaihdettu jossakin vaiheessa mallin ja varusteiden mukaiseen... (Mikähän mahtaa olla tässä vikana?)
-Kuskin puolen ovi ei tahtonut oikein mennä kiinni. (säätöä vailla)
-Ilmastointi täysremppaa vailla. Parin vuoden välein täytelty kylmäainetta. (Keväällä remonttiin)
-Sisustan kunto ok. Kuskin penkissäkään ei mitään sanomista.
-Polttoainesuuttimien aluslevyt ja paluuletkut vuotivat hieman. (Keväällä remonttiin)
-Vänkärin puolen peilin kotelon alaosasta oli jostain syystä lähtenyt vähän muovia pois? (Peili uusintaan)
-Uutena autossa on ollut Sportline-vanteet (7 J x 15 H2, 8-reikäiset, renkaat 205/60 R 15 91 H-kumeilla).... mutta nyt tilalla oli ehkä Väyrysestä hommatut pari 15" aluvannesarjaa (ehkä 6½ J x 15 H 2) joissa 195/60-15 renkaat alla. (Lieköhän Saksassa vanteet vaihtuneet..) Omistaja totesi että 195/65-15 on jo liian suuri pyöränkaariin (näillä 15" vanteilla).. ? Johtuukohan sitten tuosta ylempänä mainitusta "etupää-casesta" ?
-Tuulilasi halki alareunasta. (keväällä uusintaan)
-Tekniikka täysin alkuperäinen, paitsi syöttöpumpun säätöjä optimoitu PPD:llä heti maahantuotaessa (kuitenkin vakioelementit sisällä).
Koeajosta itsestään:
-Moottori veti kohtuu hyvin, mutta edellisellä omistajalla ei ollut kovin raskasta kaasujalkaa ja pääosin 80:n teitä ympäristössä-> Moottorissa karstaa ja imusarjassa todennäköisesti jotain moskaa (EGR:stä tullutta)
-Alusta oli todella hyvä ajaa. Sportline käyttäytyy paljon terävämmin/särmämmin eikä kallistele ohjausliikkeisiin eikä mutkiin nimeksikään siitä mitä vakioalustainen 200D tekee.

-Automaatti ja muu voimansiirto toimi moitteitta. Ei ääntä kardaanista eikä perästä, ei välyksiä. Vaihtoi 4000 rpm 1->2 ja 2->3. Automaatin ominaisääni löytyy kylläkin

-Ei ylimääräisiä ääniä alustasta, ei puoltanut eikä nitissyt tai natissut. Ei välystä ohjauksessa.
-ASD-perä toimi, hiekkatiellä liikkeellelähdössä testattu.

-Vakkari ei toiminut (konkat kuivuneet... korjaukseen keväällä)
-Jarrulevyt olivat vähän ruostuneet... Muutaman kovemman jarrutuksen jälkeen puri vähän paremmin. (Keväällä tulee ainakin jarrupalojen ja -nesteiden vaihto eteen)
-Auton paino tuntuu ajaessa perstuntumalla selkeästi isommalta mitä 200D:ssä (+180kg).
Tämmöisestä lankusta on siis jo kaupat lukossa, ja yksilö tulee aikanaan pihaan. Pientä laittoa vailla, mutta menee harrastuksen/harrastuneisuuden piikkiin.

Ohi aiheesta
Brief summary aiemmasta tilanteesta ennen kyseisen mersun koeajoa: Minulla on aiemmin ollut W124 200D -88 vuoden 2009 keväästä tämän vuoden kevääseen, 514 tkm - 632 tkm. Siihen kerkesi kiintyä sinä aikana. Se oli kausi, joka päättyi traagisesti siihen että kyseinen Mersu paloi akkukaapelin mennessä oikosulkuun runkoa vasten kaupungissa ajellessa, vieläpä paremman puoliskon ajamana. Muuten oli mukava ajaa, mutta olihan se laiska ja karvalakkivarusteilla, ja iän tuomia vaivojakin alkoi jo olla. Tällä välin on ollut tilapäinen auto käytössä, Renault Laguna II 1.8, mutta siitä ei sen enempää, se on niin hirveä, petollinen, ennalta-arvaamaton ja oikutteleva ranskalaisinsinöörin kehittämä laitos ettei sitä voi millään tavalla Mersuun edes verrata.
