Koeajoraportti: Mercedes-Benz C280 A W202 1994

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: Mercedes-Benz C280 A W202 1994

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kevätaurinko sulattaa lunta pihasta. Portista kaartaa kuusisylinterisen bensiinimoottorin sihisevän käyntiäänen saattamana 5000 km:n käyttötestiauto, hopean värinen vuonna 1994 valmistettu Mercedes-Benz C280 Automatic Elegance.

Sulamisvedet ovat tehneet teistä kuraisia. Sen huomaa autostakin. Hopea on harmaata ja 16 vuotta aikaisemmin perushinnaltaan 389900 markkaa maksanut auto tippuu hieman alistetun näköisenä kaikkea sitä, minkä kevät on tuonut ajoradalle. Käyttötesti alkaa painepesurin äänellä kun Mersun matkamittari osoittaa 142000 kilometriä.

Harmaan muuttuessa hopeaksi on hyvää aikaa tarkastella autoa tarkemmin. Vuosien aikana ajettu kilometrimäärä tarkoittaa alle 10000 km:n ajomäärää vuodessa. Nykymaailma on opettanut suhtautumaan tällaisen lukeman totuudenmukaisuuteen varauksellisesti: W202-korimallinen Mercedes-Benz oli yksi valmistajansa ensimmäisiä digitaalisella matkamittarilla varustamia malleja. Sen säätämisen mahdollistavia palveluita tarjotaan laajalti. Toisaalta, jos auto on kunnoltaan ja tekniikaltaan mittarilukemansa mukainen, ei epäilyjä kannata jatkaa liian pitkään. Jos aikaisempi omistaja ei ole ajanut paljon, niin olkoon se hänen asiansa ja iloitaan sen suomista eduista nyt myöhemmin.

Täysin virheettömästi käyttötesti-C280 ei ole matkaansa tähän saakka taittanut. Sillä on ollut kaksi aikaisempaa omistajaa, joista jompikumpi ei ole selvästikään ole huolehtinut auton maalipinnasta. Kylkivilkkujen ympärillä näkyy kupruilevaa maalia. Turvavyön solki on jäänyt matkustajanpuoleisen etuoven väliin ja ruoste on päässyt tarttumaan syntyneeseen kolhuun. Kuljettajan puoleisen takaoven reuna on ollut hieman pois linjasta ja matkan ”hiekkapuhallus” on tehnyt siihen työtään. Lisäksi alkuperäiset 15-tuumaiset 8-reikäiset alumiinivanteet, joille talvirenkaat on asennettu kesivät useasta kohdasta. Huomaan myös että oikeanpuoleinen etuvalon umpio on saanut kiven iskun ja Hirschmann-automaattiantenni seisoo kiintosäädettynä yläasentoonsa.

Pesun ja ulkoisen tarkastelun jälkeen on ensimmäisen koeajon aika. Osoitan kuljettajan oven lukkoa infrapuna-avaimella ja avaan oven. Mercedes-Benzin sininen kangassisusta on erittäin hyvässä kunnossa. Kuljettajan penkkikin on lähes uuden veroinen. Elegance-varustelun nahkainen ratti on hieman likainen, mutta sen materiaali ei ole kulunut merkittävästi. Nichtraucherpaketilla, eli tuhkakupittomalla varustelulla toimitettu auto ei haise tunkkaiselta ja kattoverhoilukin on melko puhdas. Vaikutelma tukee matkamittarin osoittamaa lukemaa. Sähkökäyttöisen kattoluukun reunassa on hieman ruskeaa kertomassa tiivistyksen epätäydellisyydestä.

Mersun moottori käynnistyy ja asettuu tasaiseen hyrinään. Siirrän 4-portaisen automaattivaihteiston valitsimen D-asentoon ja ohjaan auton kadulle. Edellinen omistaja on vaihtanut autoon H&R-alustasarjan. Muutaman sentin vakio-Elegancea matalammalla istuva auto kulkee jäykkien jousien varassa keväistä asvalttia Hakkapeliitta 4-rapinan säestämänä.

C-Mersun kaasupoljin on hieman raskasliikkeinen. Kun poljinta painetaan alaspäin, moottori alkaa vetää tavalla, joka antaa mahdollisuuden uskoa, että konepellin alta löytyy ainakin suurin osa alkuperäisistä 193 hevosvoimasta ja 270 Nm:stä. Kun lisäksi vaihteisto toimii juuri niin hyvin kuin 90-lukuisen Mersun automaatti voi, eikä matkustamossakaan kuulu ylimääräisiä räminöitä, käyttötesti tuntuu olevan alkamassa varsin mukavasti.

Ensin tarvitaan kuitenkin yksi umpio auttamaan valokuvion korjaamisessa ja yksi automaalari auttamaan ruostekorjauksissa.

C-Mersun varaosat ovat KL-Varaosissa hyllytavaraa ja automaalarikin löytyy nopeasti. Saabismiin sairastunutta maalaria ei tarvitse kauan suostutella. Hopeanuoli toivotetaan tervetulleeksi verstaalle, jossa kerätään ruosteisia perusteita käytettäväksi huvitteluun saksalaismerkkin kannattajien kustannuksella. Samalla kun havaitut ruosteet korjataan, W202-korimallin mallikaaren alkupään autoille ominaiset mustat helmat maalataan korin värisiksi ja keulan mustalle alasäleikölle annetaan väri. Kun C-Mersu saa palatessaan keulalleen vielä pianolakatun Avantgarde-nokkamaskin ja alleen 17-tuumaiset kesärenkaat, sitä tuskin enää tunnistaa samaksi autoksi, joka kaartoi 3 viikkoa ja 1000 kilometriä aikaisemmin kuraisena käyttötestipihaan.

Pian hopean värisellä autollamme on edessään määräaikaiskatsastus. Katsastusmies lähtee kiertämään autolla rakennusta ja päättää kokeilla jarruja. Kun jarrupoljin painuu pohjaan, kiiltävä purkki jatkaa matkaansa auton edessä. Katson suu auki matkustajan istuimelta insinööriä ja hän katsoo minua takaisin yhtä pysähtynyt ilme kasvoillaan. Hölmistynyttä kaksisekuntista myöhemmin räjähdämme molemmat nauramaan; C-Mersun jarrut ovat selkeästi kunnossa jos etuvilkku ei pysy hidastuvuudessa paikoillaan. Todellisuudessa todennäköisempi syy oli, että etuvilkku ei ollut syystä tai toisesta asettunut täydellisesti paikoilleen ajovalon umpion vaihdon jälkeen. Kotimatka kulkee jälleen KL:n kautta.

Kun Mersu on saanut riittävän määrän uusia umpioita se alkaa uskoa, että siitä pidetään käyttötestikodissa huolta. Auton 16-vuotiaan teinisielun kapina loppuu merkintään varaosaliikkeen tiskiltä. Kilometrit alkavat taittua ilman erityismerkintöjä. Ainoat tallentuvat havainnot ovat 550 km välein tapahtuvat bensiinitäydennykset ja kuljettajan ajoittainen tuskastuminen Kumho-kesärenkaiden uraherkkyyteen.

Tankkaustarve 550 km välein kertoo, että polttoainetaloudessa C280 jättää toivomisen varaa verrattuna uusimpiin autoihin. Vastaava uusi Mercedes-Benz kuitenkin maksaa paljon enemmän kuin tämä auto ja tämän auton hinnalla ei saa halvintakaan uutta autoa. Mihin tahansa uuteen autoon verrattuna säästyvällä rahasummalla saa lisäksi aika paljon polttoainetta.

Kesä etenee ja Mercedes-Benz C280 vie käyttötestikodin kuljettajia huolettomasti määränpäihin ja takaisin. Autosta löytyvät ilmastointilaite ja kattoluukku ovat tervetulleita varusteita kuumina päivinä. Ajamisen ilossa W202 jättää kuitenkin toivomisen varaa. Auto pysyy koko ajan olemukseltaan asiallisen etäisenä eikä se päästä kuljettajia riemunkiljahduksiin. Mitään vikaa käyttötesti-C-Mersussa ei ole, mutta jos parhaaksi ominaisuudeksi nostetaan korostuneen monta kertaa, että auto on luotettavan toimiva, niin jotain silloin täytyy jäädä puuttumaan.

Kuuman kesän jälkeen Mercedes-Benz C280 Automatic Elegance lähtee uuteen kotiin. Jäähyväislahjaksi se saa alleen talvivanteet, jotka on kesän aikana kunnostettu. Mersu kulki 5000 km käyttötestin läpi ja osoitti olevansa kunnollinen ja hyvin tehty auto.

Vuosimallin 1994 autoista puhuttaessa on kuitenkin tärkeää huomata, että yksikään niistä ei ole tänä päivänä uusi auto. Vaikka Mercedes-Benz C280:mme vahvisti testin aikana olevansa vähän ajettu yksilö, myös se on saavuttanut iän, jossa auto alkaa vaatia huolenpitoa. Jos huolenpidon laiminlyö, laiminlyönti alkaa nopeasti näkyä. Mutta jos on valmis pitämään autostaan huolta, se on klassisen tyylikäs ja luotettavan toimiva auto.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Vastaa Viestiin