280SLC-74 (Korinvaihto)

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3986
Liittynyt: Ma 01.09.2003 14:45
Paikkakunta: Kuopio
ViestiLähetetty: Ti 30.08.2011 17:57
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/4224275

Kävin tänään ihan muissa merkeissä Kuopion autokaupalla, kun silmään sattui ulkona vaihtoromujen rivissä tämä kyseinen yksilö.

Pyörittiin kaverin kanssa rinkiä auton ympärillä ja ajateltiin, että käydäänhän kopaisemassa mikä tämä hökötys on olevinaan.

No myyjä (A.Husso) kertoi, että auto on hänen vanhempiensa auto, jonka he vaihtoivat uuteen Avensikseen ja että se on heillä ollut vain paikoillaan pihalla. Auto on korinvaihto ja vain yksillä renkailla.

Kehuttavaa autossa ei ole kovinkaan paljoa. Tabakbraun-sisusta on jotakuinkin ehjä, mutta ulkopuolella kuplia löytyy vähän sieltä sun täältä - varsinkin konepellissä. Moottoritila on aika sotkuinen ja sitä on maalattu aika roisilla kädellä mitään apulaitteita suojaamatta. Koneen välikannet tirsuaa vänkärinsyrjältä öljyä ja useat sähköjohdoista on erkkaripatenteilla kursittu nippuun.

Avaimet virtalukkoon ja vaihdekepin vieressä olevasta painonapista käyntiin - kuin oikeatkin rata-autot. Heti syttyvirran jälkeen bensapumppu alkaa pärisemään loppumattomasti pakkosyötöllä. Moottori sinänsä lähtee herkästi käyntiin. Aivan ensimmäisestä kipinästä tulille - kiertäen 1500 kierrosta, kuten kuuluukin.

Auto on 5 vaihteinen manuaali ja toveri lähtee ensimmäisenä ruoriin. Hänellä on vähän totuttautuminen kytkimeen, mutta itse tunnistin omalla ajovuorollani sen aikalailla normaaliksi - kulahtaneeksi W123:n kytkintuntumaksi. Jarruissa on ilmaa. Ensimmäisellä polkaisulla vajoaa toooodella syvälle, mutta seuraavassa on jo enemmän vastetta. Kyllä se pysähtyikin, mutta toivottavasti autolla ei tarvitse hätäjarrutusta tehdä hirven kanssa täydestä laukasta...

Kaasupolkimen vivusto on selvästikin säätämistä vaille, tuntuma on jotenkin vajaa ja jää fiilis, että kaasuläppä ei aukene kunnolla loppuunasti, vaan jää puolitiehen. Kone visertää noin 6000 kierrosta hädintuskin ja pakoputkesta tulee ensin läjä ruostetta ja sitten vähän mustanpuhuva pölähdys.

Liki kaikkiin jalopuuosiin on porailtu jotain ylimääräistä.

Kun palautan vehkeen takaisin firman pihaan, on kone jo täysin käyntilämpöinen. Siitä huolimatta moottori kiertää tyhjäkäyntiä vieläkin sen 1500 kieppiä minuuttiin, kuten sen ei enää kuuluisi niin tehdä. Näinollen tyhjäkäynnillä olevia öljynpaineista ei voi oikein sanoa juuta eikä jaata.

Avaimia palauttaessa katseltiin rekisteröintipaperit. Pohja-auto on ollut W114 280 Automaatti coupe. Suora käteiskauppahinta ilman vaihdokkia olisi 4700e. Tarjoan piruuttani 4000 euroa - kaupat jää tekemättä...onneksi.

Kyllähän sen joku uuno vielä ostaa, jos välttämättä tuollaisella haluaa oppirahansa maksaa. Purkuosina voisi olla parempi, jos sen parilla tonnilla saisi ulos ja kaikki päreet möisi ebay:ssä ympäri maailmaa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1201
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
ViestiLähetetty: Ti 30.08.2011 18:09
Ei taida kanta-autosta olla paljoa jäljellä, jos laatikkokin on vaihtunut manuaaliksi.

Onhan tossa lisävarusteena jopa vetokoukku :lol:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00

Paluu Koeajot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi