Vertailua 200D vakiopumpulla vastaan "PP diesel"

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Vertailua 200D vakiopumpulla vastaan "PP diesel"

Viesti Kirjoittaja dealer »

W124 200 D nelivaihteinen, (kunnossa oleva) auto jolla ajettu jo 550000 km pumppua remontoimatta, kiihtyy kolmosvaihteella 60-90 km/h 11,3 sekuntiin.
Vain kuljettaja kyydillä. Kaksi kokeilua, sekkarilla.

W124 200 D nelivaihteinen, 200000 ajettu auto PP Dieselin rukkaamalla pumpulla kiihtyy saman kiihdytyksen aikaan NOIN 8,5 sekuntia.
Kuljettajan lisäksi kaksi aikuista kyydillä. Yksi kokeilu, viisarikellolla.

Molemmissa 185/65x15 renkaat alla.

Paljonko tuohon tarvittanee lisätehoa / vääntöä...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyseessä siis mittarinopeus?Eihän sillä paljon merkitystä mutta kuitenkin hieman...Voisi vertailla oman "kiihtyvyyteen".Vakiorenkaillahan mittarivirhe noin 10%?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittarinopeus, kyllä.
Virhettä en tiedä.

Olisi mukava tietää vakio 250 D aika tuossa kokeessa.
Tosin niissä on 5v. laatikko ,ettei oikein voi verrata.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Pakkohan sitä oli hieman kokeilla tänään.8-9 sekunnin välillä oli aika,60-90 oikeaa nopeutta.Aika samoihin meni vaikka otti tuollaiset 10% poiskin nopeudesta mikä vakiona on mittarissa heittoa.225 renkaat "pikkusen" menoa ahdistaa,ois mukava kokeilla vakiorenkailla,ei vaan jaksa tuon takia alkaa vaihtelemaan...

Pitihän sitä kokeilla sitten 2.vaihteellakin tuota kiihdytystä,54-82(tarkkaa :lol: )menikin sitten jo noin 4,5 sekunnissa,kierroskoneita nää 200d:t 8)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Olisi mukava tietää vakio 250 D aika tuossa kokeessa. "

No se oli 8,7 sekuntia.

Ja oma 1,6 Audi turbodiesel noin 7 sekuntia :roll: - tosin 90 mittarivauhdissa on kierrokset täynnä.
Ja alla turhan isot (195/55/15) renkaat - mittarinopeus 90 on näyttötaulujen mukaan 95 todellista.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

No joo sen verran muuttui tuo omani kun käytin pp-dieselissä että kulutus tippui mutta muuten kulusta en tiedä kun olin ruuvannut sen omassa tallissa aikalailla syötöt ja kierrokset tappiin ja silloin se savusikin enempi.. mutta en ole vielä käyttänyt penkissä pumpun laiton jälkeen että olisiko se muuttunut.muuten tehojen osalta... mutta ei ainakaan turbossa saa vakio elementeillä ja orkkis turbolla isoja aikaan...
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Jäi topic mieleen kun olin tyämatkalla niin pakkohan se oli koettaa,kännykän sekkarilla 3 vetoa;paras 9,7 huonoin 10,2.Siis vakio 250 deellä jossa on ns. saksan välitykset.
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

No laitetaan tulokset ylös; kolme vetoo 7,7-7,8 ja yks veto 8,4. Renkaat 195/65/15 mittarivirheestä en tiedä. Vahvuus 1+1.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Kokeiltu on (yön pimeinä tunteina)...
Kaksi vetoa ensim. 8s. toinen 9s. Mittarivirheestä ei tietoa. Viisarikello.
Autona siis 300D jälkiasennus KAT:illa ja Saksan säädöillä?? Joo joo seli seli...

Edittiä: :oops: Tuli siis kokeiltua 60-100 km/h :oops:
No ens yönä sitten oikein...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kolmisatanen D -88 käytti aikaa 60-90 kolmosella (kolmen kokeilun keskiarvo) 6,5 sekuntia.

Yhden hengen kuormalla, 195 / 65 - 15 talvirenkailla.
Dieselmittauksen K-arvo kuukausi sitten 0,6 eli syötöt aika pienellä.
oulaistenliikenne.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dealer kirjoitti:Kolmisatanen D -88 käytti aikaa 60-90 kolmosella (kolmen kokeilun keskiarvo) 6,5 sekuntia.

Yhden hengen kuormalla, 195 / 65 - 15 talvirenkailla.
Dieselmittauksen K-arvo kuukausi sitten 0,6 eli syötöt aika pienellä.
Minulla meni 300D kesällä 225/40R18 renkailla kolme vetoa tasaisella kolomosella 6,0-6,2 sek, eli keskiarvoksi voitaneen laittaa 6,1 sek.
Kuorma 1+1, pakoarvot viime marraskuun lopussa katastuksessa 0.97.
124.023
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tänään kokeiltua ,

kolme varvia , ajat 5.1, 5.5 ja 5.8 ,mittarinopeudesta 60->90. Kun mittari näyttää 85 ,todellinen on 80.

Kyydissä 1+2 , 195-60-15 aluilla. Vähän tuntuu jostain ahistavan kun noin huonot tuli :roll: . Tämä siis nuhaisella 200D:llä :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa mielenkiintoinen vertailupohja nuo sinun aikasi, epk !

Mitä sinun autossasi on tehoa, olithan sen penkittänyt ?
Onko turbo mukana tuossa kiihdytyksessä heti alusta ?

Ilmeisesti 200D nelivaihteinen ja 250 D ovat kolmosvaihteen osalta täysin vertailukelpoiset, tai ainakin niillä on kolmosen max.nopeudet samat 111-112.

Viisivaihteinen 200 D saa vähän etua, huiput 106.

Kolmisatasen harvemmat välitykset (huiput 123) aiheuttavat sen, että sillä joutuu kiihdyttämään alemmilta kierroksilta.

Huippukierrokset ja maksimiväännön kierrosluku ovat 200-250-300D samat.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mitä sinun autossasi on tehoa, olithan sen penkittänyt ?
Onko turbo mukana tuossa kiihdytyksessä heti alusta ?
penkissä oli 119 hp , ahtaa kolonen päällä tuossa 60 mittarinopeudessa sen ~0.1
Ilmeisesti 200D nelivaihteinen ja 250 D ovat kolmosvaihteen osalta täysin vertailukelpoiset, tai ainakin niillä on kolmosen max.nopeudet samat 111-112.
jep, mulla on tuossa 250D:n viisvaihteinen loota, 4 ekaa ovat siis aivan samat (200D nelivaihteiseen verrattuna)
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

No pitihän se kokeilla omallaki (200d vm.-95) kolme vetoa 8,5 8,3 ja 8,4. mittari kun näyttää 90km/h niin tielaitoksen taulu näyttää 84km/h. Pittääpä ottaa pakokaasun kierrätys pois ku pakkaset lauhtuu ja kokeilla uudestaan.
Yksin ajoin ja renkaat on 185/65 15 tankki oli täys.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Taidanpas ruokatunnilla piruuttani kokeilla jos jostain löytyisi hiukan pitoa. Vaikkei tuo kaasu avaudukaan kuin kaksi kolmasosaa, niin saa siitä jotain osviittaa...
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Testasin itsekin eilen iltahämärissä rannekellolla. Mittarin mukaan 60-90kmh todellinen 65-95kmh karvan vajaa 6sek. 250DT 2.88 perällä
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

200D 60-90/3 vaihde 8.5 s 90-120/4 vaihde 12.5 s pumppua ruuvattu
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Äääh, ajat unohtui jo. Petrin kanssa puhelimessa puhuessa vetelin tuossa osakaasulla kiihdytyksiä, sen mitä pito riitti.

Olikohan kolmosella 60-90 2.4 sekunttia

ja nelosella 90-120 jotain 3.8 sekunttia.

Nämä siis osakaasulla pitoa hakiessa ja ilman varsinaista ahtojen esinostoa normiajotilanteesta, hiukan ylämäkeen. Ahtoja hakiessa varsinkin nelosella tuhraantui aika kauan... Pari sekunttia :oops:
Viimeksi muokannut Mauri H., Ti 28.12.2004 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SledgeHammer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

dealer kirjoitti:Kolmisatanen D -88 käytti aikaa 60-90 kolmosella (kolmen kokeilun keskiarvo) 6,5 sekuntia.

Yhden hengen kuormalla, 195 / 65 - 15 talvirenkailla.
Dieselmittauksen K-arvo kuukausi sitten 0,6 eli syötöt aika pienellä.
Paljos 80-120km/h menee näillä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitataan, Sledgehammer, kun ehditään.
Tarkoitit kuitenkin tuota pariin kertaan mainittua 90-120, ilmeisesti ?

Toisaalta kun sen tekee nelosella niin taitaa olla tavallaan samaa kuin kolmosella tuo 60-90.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

dealer kirjoitti:Mitataan, Sledgehammer, kun ehditään.
Tarkoitit kuitenkin tuota pariin kertaan mainittua 90-120, ilmeisesti ?

Toisaalta kun sen tekee nelosella niin taitaa olla tavallaan samaa kuin kolmosella tuo 60-90.
Menee kevääseen nuo mittaukset tai sitten suljetulla alueella tai ulkomailla. :shock: :D
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

320 CDI

Viesti Kirjoittaja jpk »

Etelässä suolatut,kuivat tiet... Pohjoisempana ootellaan kevättä että voi testailla kunnolla :?

Miehityksellä 1+1 kokeilin kolmosella tasan kuudesta kympistä yhdeksään kymppiin,heti kun painetta myllyyn,kolmio alkoi vilkkumaan... 5.2 sekuntia. Ahtoja ei kai lainkaan tuossa lähtövauhdissa,kierroksia reilu 1700.

Täytyy kokeilla sulalla tiellä uudelleen ja nelosen kiihdytystä ,tarjoaa tosin kolmosta kun hieman reilummin polkaisee yhdeksästä kympistä,ei hyvä...

Mielenkiintoinen tuo maurin aika,2.4s.
Ennen vetoa ahtoja keräämäällä jotain reilu sekunti,tai sanotaanko silmänräpäys :?: :lol:
Kattelin yhtä näistä kevään pätkistä missä musta kiihdyttelee,mittari nopeus 60-90 0.8 sekuntia. Pidot katoaa kuudessa kympissä :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aamulla oli vähän jo pitoja paremmin, ja sai painettua polkimen aika lailla pohjaan (eli n. 2/3 täyskaasusta) nelosella 90-120 tasan 3 sekunttia kun hivuttaa ahtoja jo ennakoiden ylös.

Perävälitys 2.65 ja suora nelonen ei oikein suosi tuota väliä, kun kunnon veto alkaa vasta reilusta 3000 kierroksesta, mutta onneksi tuo turbiini pelastaa hiukan tilannetta.

Pitäisköhän ottaa pahvit coolerin edestä pois ja kokeilla vielä. Ahdot on kyllä nyt vaan 1.4 joten ei se nyt niin paljon vaikuta,
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aika luuskia ovat talvisäädöissä :lol:


pitäisi varmaan uus topikki tehdä , kerätä aikoja eri vehkeillä . Esim. tuo 60-90 ja 90-120 .
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

60-90

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Kokeilin tuossa ennen joulua teiden sulettua miten Lumikki lähtee.

Mittarinopeus 60-90 (tod -8%) livahti kahdella vedolla 5,4 ja 5,1 sekuntiin.
Auto siis 600tkm ajettu 300D automaatti jonka säädöt päin honkia, kaksi vuotta sitten pakokaasuarvo 0,87.
Aika mitattu Nokia 7600sella, testikohtana sama suora Somerontiellä eri suuntiin töihin mennessä ja sieltä tullessa.

Ei ehkä suoraan vertailukelpoinen siinä mielessä että lähdin automaatin kakkosella ja vaihdoin manuaalisti kolmoselle 80:ssä. Olen säätänyt kickdownvaijerin niin kireälle että se kyllä vaihtaisi joka tapauksessa kakkoselle tuossa nopeudessa kiihdytettäessä.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ollaan tupattu superturbomiesten kanssa pitää tuota 100-160 km/h väliä mittauksena, niin että alkaa vetämään jo alempaa, eli täysi rähinä on jo 100:ssa päällä, vaihteita saa käyttää.

Alle 6 sekunnin on ajettu vanhalla koneella.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mauri H. kirjoitti:100-160 km/h Alle 6 sekunnin
240D 3.0 meni noin 5 minuutissa saman, loivassa alamäessä (todellista nopeutta, mittarissa 180). :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Sivonen kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:100-160 km/h Alle 6 sekunnin
240D 3.0 meni noin 5 minuutissa saman, loivassa alamäessä (todellista nopeutta, mittarissa 180). :lol:
Luin ensin että 5 sekunnissa ja aattelin mitä hel###tiä :lol: on koneelle tehty :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri K kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:100-160 km/h Alle 6 sekunnin
240D 3.0 meni noin 5 minuutissa saman, loivassa alamäessä (todellista nopeutta, mittarissa 180). :lol:
Luin ensin että 5 sekunnissa ja aattelin mitä hel###tiä :lol: on koneelle tehty :lol:
Sama vika :lol:
Vastaa Viestiin