Vertailua 200D vakiopumpulla vastaan "PP diesel"

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
SledgeHammer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

dealer kirjoitti:Mitataan, Sledgehammer, kun ehditään.
Tarkoitit kuitenkin tuota pariin kertaan mainittua 90-120, ilmeisesti ?

Toisaalta kun sen tekee nelosella niin taitaa olla tavallaan samaa kuin kolmosella tuo 60-90.
80-120km/h ja ihan sama millä vaihteella ajatte, kiinnostaa tietää miten menee tuon välin koska se on yleinen mittausväli yhdellä toisella forumilla.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:
Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Avatar
SledgeHammer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:
Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

SledgeHammer kirjoitti:Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D
Ei tiedä, nythän on kone talvisäädöissä, eikä niilläkään kaasu aukea lähellekään kokonaan. Kuitenkin piti kotimatkalla mitata mutta oli liian liukas.

Aika kovia aikoja on pojat ajaneet, kovimmat kai 3 sekunttia, vaihteita käyttäen.

Kesällä sitten kunnon renkailla ja täysillä poltoilla voi kokeilla mikä on todellisuus.

Katsotaan nyt saako huomenna kokeiltua mitä tällä hetkellä on kulku.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

dealer kirjoitti: Ja oma 1,6 Audi turbodiesel noin 7 sekuntia :roll: - tosin 90 mittarivauhdissa on kierrokset täynnä.
Pitipähän testata omakin Audi, aamulla kuni tiet oli sulanut. Näyttää kulku paranneen "viritysten" kanssa. Noin 5,5 sekuntia meni, ja tosiaan kierrokset aivan tapissa 90 kohdalla. Virityksenä tällä hetkellä 2,5" pakoputki, 1,1-1,2bar paineet ja HP-Dieselin laittama pumppu 10mm nestepäällä.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Koitinpa minäkin 250d -88 60-90km/h 7,2s
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

referenssitietoa:

juma, täytyy ostaa kaksatanen takasin kun ei bensakoneella pärjää noihin arvoihin :shock: 6.0s 60-90kmh automaatin kolmosvaihteella. Nimenomaan siten että ajettu tasan 60kmh ja siitä lämä tiskiin... bensavehkeellä paras tulos syntyisi kyllä kakkosella, sillä voi vedättää sataseen ennen punarajaa..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juha kirjoitti:referenssitietoa:

juma, täytyy ostaa kaksatanen takasin kun ei bensakoneella pärjää noihin arvoihin :shock: 6.0s 60-90kmh automaatin kolmosvaihteella. Nimenomaan siten että ajettu tasan 60kmh ja siitä lämä tiskiin... bensavehkeellä paras tulos syntyisi kyllä kakkosella, sillä voi vedättää sataseen ennen punarajaa..
no koita ihmeessä sen kanssa, johan se nyt on selväkin että bensa lähtee sille kakkosella notkeammin tuosta nopeudesta.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minäkin kävin kokeilemassa (60-90). Tien pinta oli liukas, nopeudet mittarinopeuksia (näyttänee noin +5kmh), kolmen kiihdytyksen keskiarvot, mitattu kännykän sekkarilla:

Kolmosella 5.2 sek
Kakkoselta kolmoselle vaihtaen 4.5sek
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sivonen kirjoitti:Minäkin kävin kokeilemassa (60-90). Tien pinta oli liukas, nopeudet mittarinopeuksia (näyttänee noin +5kmh), kolmen kiihdytyksen keskiarvot, mitattu kännykän sekkarilla:

Kolmosella 5.2 sek
Kakkoselta kolmoselle vaihtaen 4.5sek
Kokeilin omalla luuskalla myös.
Kolmosella keskiarvo n. 6s
Kakkosella keskiarvo n.3,7s
Kännykän sekkarilla ajat.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokeiltiin kaverin vanhalla ranskalaisella autolla, tavallinen 1,6 yksipisteruisku.
Kakkosella 60-90 kesti jotain 4 sekuntia, kolmosella reilu 5 sekkaa.
Pirteältä tuntuikin kyllä,ei 124 300D pääse edes liikkeelle kun tuollainen ranskanpulla on jo kaukana.

Omalla 300D:llä nelosella 90-120 otti vajaa 10 sekkaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Höh, dealer, eiköhän ruveta mittailemaan, montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä. Vaikka työmatkaa.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 769
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

jkvi kirjoitti:Höh, dealer, eiköhän ruveta mittailemaan, montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä. Vaikka työmatkaa.
Harhailua aiheesta :wink:
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Niinpä :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

SledgeHammer kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:
Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D
Talvisäädöissä 2.7 sekunttia oli aika.

Yksi vaihto tuossa välissä on, ja se tehtiin n. 5000 kierroksella, kun ei tuo kiekkamittari ihan toimi yli 3000 kierroksen, anturi rikki.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mauri H. kirjoitti:
SledgeHammer kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:
Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D
Talvisäädöissä 2.7 sekunttia oli aika.
:shock: Sehän menee melkein kuin meikäläisen turbopystäri. Tosin pystäri pitää pudottaa helikopterista, että tuollaisiin kiihtyvyyksiin päästään. :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä"
No ranskalaiset autothan ne on tunnetusti mukavia. :D
Ei kai ne sen paremmin kunnossa pysy kuin mersunrottelotkaan.

Tuo Maurin 2,7 sekuntia 80-120 on kyllä hurrrjaa menoa. :shock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
SledgeHammer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

dealer kirjoitti:"montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä"
No ranskalaiset autothan ne on tunnetusti mukavia. :D
Ei kai ne sen paremmin kunnossa pysy kuin mersunrottelotkaan.

Tuo Maurin 2,7 sekuntia 80-120 on kyllä hurrrjaa menoa. :shock:
Omalla keskiarvo on sellainen n. 4.3s, kellon tarkkuudesta ei ole mitään tietoa. Mutta aika samoihin tuo aika asettuu kuin yleensä tälläsillä on vedetty, ehkä alakanttiin. Sellainen 4.5s on varmaan aika lähellä totuutta.

Mitenkäs aika muuttuu kesä säätöjen kanssa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

SledgeHammer kirjoitti:Mitenkäs aika muuttuu kesä säätöjen kanssa?
No eiköhän se hiukan putoa :lol: Aika paljon on reservissä.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

MJF kirjoitti:
dealer kirjoitti: Ja oma 1,6 Audi turbodiesel noin 7 sekuntia :roll: - tosin 90 mittarivauhdissa on kierrokset täynnä.
Pitipähän testata omakin Audi, aamulla kuni tiet oli sulanut. Näyttää kulku paranneen "viritysten" kanssa. Noin 5,5 sekuntia meni, ja tosiaan kierrokset aivan tapissa 90 kohdalla. Virityksenä tällä hetkellä 2,5" pakoputki, 1,1-1,2bar paineet ja HP-Dieselin laittama pumppu 10mm nestepäällä.
Piti vielä joutessaan testailla ja 80-120 väli nelosvaihteella meni 8,1-8,3 sekuntia. Ja nyt paremmalla kelillä 60-90 kolmosella 4,7-4,9 sekuntia. Kumpaakin koitin 4 kertaa yksin ajellessa.

On kyllä aika hurjan kuuloisia nuo Maurin ajat. Jo nyt, saati sitten kesällä :shock:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2156
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Piti kokeilla itsekkin. 60-90 aika tarkalleen 6s., kolmosella kun kinnasi...
w115,123,124,126,210 yms.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

6,4 kun otti mittari virheen huomioon.(mittarin mukaan 65-95km/h)
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dealer kirjoitti:Kokeiltiin kaverin vanhalla ranskalaisella autolla, tavallinen 1,6 yksipisteruisku.
Kakkosella 60-90 kesti jotain 4 sekuntia, kolmosella reilu 5 sekkaa.
Pirteältä tuntuikin kyllä,ei 124 300D pääse edes liikkeelle kun tuollainen ranskanpulla on jo kaukana.

Omalla 300D:llä nelosella 90-120 otti vajaa 10 sekkaa.
'

Niinhän sitä piti mersua ruuvata ovitiivisteiden vaihdon yhteydessä ihan kotitekoisesti. Hyvin homma onnisti, kiitos oivallisista vinkeistä rehtijii:lle. Maksimitehot sieltä ilmeisesti sitten otettiin, päästään jo noihin ranskanpullan lukemiin. Ettei se aivan 300D:kään jää seisomaan, 60-90 km/h osapuilleen 4.9 sekuntia. Todella hurja ero kyllä edelliseen (6.1), en ollut uskoa kun säädön jälkeen lähdin ajamaan. Sitä vain ihmettelin, etten ole aikaisemmin jo säätänyt.
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hienoa, Hemingway - kun kiihdytysaika 60-90 kolmosella on tipahtanut lähes 20 % niin varmasti hymyilyttää ajaessa...
oulaistenliikenne.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tuolla säädöllä on kyllä mahtava vaikutus vakioon verrattuna. Tänä talvena olen liikennevaloissa lähtenyt liukkaalla kelillä aina kakkosella liikkeelle ja lähtee ilman oikuttelua eikä sudi niin helposti kuin ykkösellä, moni etuveto ollut ihmeissään kuinka mersu lähtee paikaltaan.

Noissa itsesäädetyissä erona penkissä säädettyyn on tuon tyhjäkäynnin tasaisuus, penkissä pystyy tasaamaan vanhankin pumpun ruiskutusmäärät tyhjäkäynnillä aivan tasan. Tuo oma 200D käy kuin kello tyhjäkäyntiä säädön jälkeen.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Petri K kirjoitti:Tuolla säädöllä on kyllä mahtava vaikutus vakioon verrattuna. Tänä talvena olen liikennevaloissa lähtenyt liukkaalla kelillä aina kakkosella liikkeelle ja lähtee ilman oikuttelua eikä sudi niin helposti kuin ykkösellä, moni etuveto ollut ihmeissään kuinka mersu lähtee paikaltaan.

Noissa itsesäädetyissä erona penkissä säädettyyn on tuon tyhjäkäynnin tasaisuus, penkissä pystyy tasaamaan vanhankin pumpun ruiskutusmäärät tyhjäkäynnillä aivan tasan. Tuo oma 200D käy kuin kello tyhjäkäyntiä säädön jälkeen.
Kun minä olen tuota OM603:sta kuunnellut, niin eipä se nätimmin juuri vois käydä. Eilen vaihdoin öljyt, ja sama tasainen kehräys jatkuu. Etten kyllä osaa arvellakaan, että pitäiskö sen tosiaan vielä nätimmin käydä? 8)
124.023
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Harmi, kun muistin pieleen nuo mittausnopeudet/vaihteet. Netti on poikki kotoa, niin en voinut tarkistaa ennen reissuun lähtöä. Kuitenkin eilen Ouluun ajellessa mittasin ensin 80-110 (mittari 85-115) viitosella neljän vedätyksen keskiarvo noin 17,5 sekuntia. Nelosella 60-90 (65-95) noin 11,5 sekuntia. Noita vaihteita käytin siksi, koska edellisellä (Seat Cordoba tdi) ne olivat sellaiset käytännölliset vaihteet tuolla liikenteessä, esim. ohitustilanteissa.
EDIT: Kuormaa oli siis 2 aik., 4 tenavaa + kontti täynnä tavaraa.

Vielä pitäisi ennen huomista mitata noilla muidenkin mittaamilla "standardeilla", niin voisi hiukan vertailla arvoja. Ennen huomista siksi, että huomisiltana suuntaan mersun keulan Kannuksen suuntaan PP-Dieselin hellään hoivaan :lol: Katsotaan sitten lauantaina uudet kiihtyvyysarvot 8)

EDIT: Mitattu kolmosella 60-90 neljä vetoa, ka. 7,5 sekuntia. Kuormana 2 aik. + 3 lasta, kontti tyhjänä.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Mene heti sinne kannukseen :twisted:
Kävin tuossa illalla vetämässä oikein urakalla noita kiihdytyksiä.
Kolomosella 60-90km/h meni nyt keskiarvo 4.6 sekuntiin. (3 vetoa)
Eilen kun kiihdyttelin, en oikein uskonut/uskaltanut tänne noita ihan noin positiivisia lukuja kirjoitella, vaan on se tosi että kyllä se julumasti piristyi, kun ihan ajatuksen kanssa niitä vaimon kanssa kellottelin..
Kolomosella niinikään 60-120km/h 9.7 sek. (2 vetoa)

Huomenna kun pumppu säätyy lisää (vetävät kiekat ja ennakko), niin mittaillaan sitten uudemman kerran.

Vanha ahtamaton diesel..
124.023
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Nyt alkaa jo kuulostaa niin hyvältä, että taitaa omankin auton keula jossain välissä Kannukseen suuntautua! 8)
Vastaa Viestiin