Vertailua 200D vakiopumpulla vastaan "PP diesel"

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omalla 60-120 ( mittarinopeutta) kolmosella 13 sekuntia , alla pienemmät renkaat kuin ennen eli 185/65/15.
Ja 60-90 kolmosella 6 sekuntia, että ei rengaskoon pieni muutos ihan mahdottomia vaikuta. Tosin kokeilin vain kerran kumpaakin kiihdytystä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Hesu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 04.09.2004 10:19
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Hesu »

200d 201 60-90 km/h 3-vaihteella ~6,8s (parin vedon keskiarvo). Pumppu säädetty kotona :roll:
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

veppe kirjoitti:Harmi, kun muistin pieleen nuo mittausnopeudet/vaihteet. Netti on poikki kotoa, niin en voinut tarkistaa ennen reissuun lähtöä. Kuitenkin eilen Ouluun ajellessa mittasin ensin 80-110 (mittari 85-115) viitosella neljän vedätyksen keskiarvo noin 17,5 sekuntia. Nelosella 60-90 (65-95) noin 11,5 sekuntia. Noita vaihteita käytin siksi, koska edellisellä (Seat Cordoba tdi) ne olivat sellaiset käytännölliset vaihteet tuolla liikenteessä, esim. ohitustilanteissa.
Eilen aamulla 80-110 vitosella 10.7 sek, nelosella 60-90km/h 7.7 sek. Illalla tehtyjen säätöjen jäljiltä en ole vielä testaillut, ei riitä pito :lol: Noo, kyllä se noilla vaihteilla ja nopeuksilla taitaa riittää, no ei välttämättä enään tuolla kelillä nelosella. Nuo arvot ovat "muistaakseni" arvoja, kun tarkat kiihdytysajat ovat autossa paperilla tarkasti ylhäällä.
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kirjoitin tuossa ylempänä:

"Omalla 60-120 ... kolmosella 13 sekuntia (11)
Ja 60-90 kolmosella 6 sekuntia (4,8-5,2)"

Lisäsin tekstiin aamulla tekemäni maltillisen syötön lisäyksen jälkeen mitatut lukemat punaisella värillä.

Edit: Syötön lisäyksen jälkeen mitattaessa autossa oli kuormaa vajaa sata kiloa enemmän, eli todellinen muutos on suurempi kuin numeroista näyttää.

Mersu ei savua vielä normaaliajossa ollenkaan sikäli kun peilistä näkee, ja vain syöttöä on lisätty.
Perstuntumalla auto on paljon virkeämpi.

Mikäli homma tehdään kunnolla eli penkissä,esim. PP-Dieselillä tai HP-Dieselillä, vaikutus on selvästi suurempi - vielä kun syötön määrä eri sylintereille tasataan niin käyntikin tasoittuu entisestään, varsinkin jos pumppu on kulunut lähtötilanteessa.
Viimeksi muokannut dealer, La 08.01.2005 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

itse koitin aika oudolla välillä äsken , 90-120 tulos oli parhaimmillaan 6.1 , 6.5 keskiarvoksi.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

dealer kirjoitti:Mikäli homma tehdään kunnolla eli penkissä,esim. PP-Dieselillä tai HP-Dieselillä, vaikutus on selvästi suurempi - vielä kun syötön määrä eri sylintereille tasataan niin käyntikin tasoittuu entisestään, varsinkin jos pumppu on kulunut lähtötilanteessa.
Ja mikäli sen tekee alansa paras,vielä pykälän virkeämpi :wink:

Tai ainakin viripumpuissa näin,eikai vakiopumppua voi vielä sanoa viripumpuksi? On vain tehtaalla käyttämättä jätetty potentiaali käytössä :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ja mikäli sen tekee alansa paras,vielä pykälän virkeämpi
Tai ainakin viripumpuissa näin,eikai vakiopumppua voi vielä sanoa viripumpuksi? On vain tehtaalla käyttämättä jätetty potentiaali käytössä "

Minulla ei ole kokemusta niistä SuperTurbojen pumpuista...
Nämä "vakiovehkeeseen pumpun säädöllä lisää tehoa" tiedän onnistuvan Kannus-Ylivieska-linjalla oikein hyvin.
Samaten onnistuu aivan varmasti MynäDieselissä, ja miksei muuallakin, en tiedä.
oulaistenliikenne.fi
MJK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MJK »

hmm, sain uskomattoman ajan 60-90 välille kolmosella. 6.1s, ei voi A sarjalainen noin nopea olla. ja kuitenkin kaveri istui vieressä ja lähetti, ja sanoin kun oli 90 taulussa.(enkä huijannut)
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 769
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei se uskomaton ole, ota huomioon, että tässä keskustelussa vanhan mallin koneet ja rivipumput, sulla common raileri koneena ja muuttuvasiipinen turbo.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

MaZo kirjoitti:hmm, sain uskomattoman ajan 60-90 välille kolmosella. 6.1s, ei voi A sarjalainen noin nopea olla. ja kuitenkin kaveri istui vieressä ja lähetti, ja sanoin kun oli 90 taulussa.(enkä huijannut)
ööh. Onko A siis noin hidas :?: :roll: Meikäläisen farmarissa taitaa jo omapaino olla enempi kuin A:n kokonaispaino..

Itsellä nyt siis uudet lukemat. Oli hiukan kehno keli palata Kempeleeseen tuolta Kannuksesta, kun vettä satoi jäiselle tielle. Ei oikein pito riittänyt.. Mutta tänään hiukan mittailtiin. Täytyy huomenna ottaa kotimatkalla kunnon mittaukset, niin saadaan samalla kuormalla tehtyä mittaukset. Mutta lyhyesti:
60-90 kolmosella n. 5 sekuntia (vanha 7,5 s) pari vetoa.
80-110 vitosella n. 13,5 sekuntia (vanha 17,5 s). Huomenna saadaan vertailukelpoiset lukemat, kun on sama kuorma kuin tullessa..

Saas nähdä mihin tuo kulutus asettuu. Heti ensimmäinen tankkaus antoi kyllä jo viitteitä, kun kulutus oli 7,0. Koskaan ennen en ole tuohon päässyt, vaikka olen yrittänyt pihistellä. Tuossa oli puolet matkasta vanhalla säädöllä, puolet säädettynä (Tupos-Kannus-Tupos). Pitempi seuranta kertoo kyllä totuuden. Harmi vain, että en ole pitänyt tarkkaa päiväkirjaa aiemmin. Mutta siinä 8,5-9,5 on pyörinyt sekalaisessa ajossa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

320 CDÌ -01

Viesti Kirjoittaja jpk »

Nyt testit jatkui niukin naukin pitävällä alustalla ja tässä tuloksia:

Aiemmin luistoneston rajoittaessa hiukan liukkaalla kelillä 60-90,aika yli 5 sekuntia.
Nyt vajaasta kuudestakympistä aloitus ja sekkari päälle tasan,ajat 2.8-3.0s eli aika huima parannus. Tasan kuudestakympistä ylöspäin ka. 3.4 eli aika hyvin herää vaikka tuntuu että menee ikuisuus :wink:

90-120 kolmosella 4.0- 4.2s, kun 120km/h lasissa,koneessa kierroksia 3900.

Yritin nelosellakin mutta tarjoaa liian herkästi kolmostakin,aika vaihtamisineen 4.5s.

60-120 kolmosella noin 7s

Luistonesto oli päällä kun uskaltanut ottaa poiskaan kun piti mittariakin vahdata,keli ei mikään kesän veroinen,pari vetoa meni pieleen kun kolmio alkoi vilkkumaan.


Täytyy kesällä kokeilla sitä sakkotestiä eli 100-160, suljetulla alueella :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jpk , ja auto oli ?
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Hmm, noita vastaavia nopeuksia ei ole tullut kokeiltua, mutta toisessa forumissa on aika paljon ajeltu 80 - 160kmh vetoja. Oman sai tuohon 9,7s kun kerran kokeilin kesällä. Tosin hiukka alkua hidasti että läksi pakko 3:lta liikkeelle, eli vaihtoi heti pienemmälle, ei varmasti iso vaikutus, mutta ei kehdannut kiljuttaa 2:lla ellei vertailu mielessä taas ensikesänä, näkeepä tuon lopuillaan olleen sytytyksen korvaamisen uusilla hiluilla vaikutuksen, tosin isoin vaikutus varmasti hitaaseen kaupunki ajoon ja sen myötä kulutukseen niissä ympyröissä..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joku kirjoitteli aiemmin miten 200D lähtee kakkosella hyvin liikkeelle.

Kokeilin tuossa omallani lumipöperössä, ja täytyy sanoa että 300D ASD-lukolla lähtee kakkosella risteyksestä niin liukkaasti että se oli yllätys. :shock:
oulaistenliikenne.fi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

epk kirjoitti:jpk , ja auto oli ?
Laitoin otsikkoon,huomaa ettei niitä yleensäkään paljoa katella kun se tällä foorumilla yleensä tyhjä :wink:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: 320 CDÌ -01

Viesti Kirjoittaja Petri K »

jpk kirjoitti:
Täytyy kesällä kokeilla sitä sakkotestiä eli 100-160, suljetulla alueella :wink:
6,2 s kolmosella tuo 100-160 (suljettu alue)
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

dealer kirjoitti:Kokeiltiin kaverin vanhalla ranskalaisella autolla, tavallinen 1,6 yksipisteruisku.
Kakkosella 60-90 kesti jotain 4 sekuntia, kolmosella reilu 5 sekkaa.
Pirteältä tuntuikin kyllä,ei 124 300D pääse edes liikkeelle kun tuollainen ranskanpulla on jo kaukana.

Omalla 300D:llä nelosella 90-120 otti vajaa 10 sekkaa.

Kokeilin omalla ranskalaisella. Kakkosella kolme vetoo 60-90 2,85-2,95 sekuntia. Pitoo ei ollut oikein yhtään (nastat). Tuli mieleen että jos jättäis kesään nää kokeilut.

Nimimerkki Rystyset valkosena.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1609
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

W123 300 d alkuperäissäädöillä 60-90 km/h 7,3 sekuntia.
W124 300 d ajettu 620 tkm. 60-90 km/h 7,7 sekuntia.
Siis ensin ajoin kolmosella kuuttakymppiä ja sit polkasin kaasun pohjaan.
Onko kellään muulla kellotettu 60-90 väliä 123:lle dieseleille?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"W124 300 d ajettu 620 tkm. 60-90 km/h 7,7 sekuntia.
Siis ensin ajoin kolmosella kuuttakymppiä ja sit polkasin kaasun pohjaan. "

Tuollalailla minäkin olen mitannut; aikahan paranee selvästi jos kiihdyttää alemmasta nopeudesta ja 60 kohdalla laittaa kellon käyntiin.

Ajatteleppas "kardaani" kun säädät / säädätät pumpun autostasi, tuosta ajasta putoaa kolmannes pois...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mites muut on mitannu , 60 tasaisesti ja talla pohjaan vai alemmasta nopeudesta ja mitannut välin 60-90 ?

ite käytin ekaa tapaa...
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

epk kirjoitti:mites muut on mitannu , 60 tasaisesti ja talla pohjaan vai alemmasta nopeudesta ja mitannut välin 60-90 ?

ite käytin ekaa tapaa...
Kummallakin tapaa,puoli sekuntia eroa. Jäi laittamatta tohon ylös että alempaa aloittaessa varovaisesti kuuteenkymppiin mutta kuitenkin jo paineet nousi,reilummin kengittäessä tarjossa kakkosta vajaassa kuudessa kympissä ja sitä myöten pito katos kostealla/hieman jäisellä tiellä.

Uskoisin että kesällä ajat heikkenee,nyt oli parin asteen pakkanen mitatessa. Miten lie -25´c pakkasessa/ +30´c helteellä,tuleekohan eroa vai katoaako erotus talven jäykempiin öljyihin yms.? vai onko turhaa oletusta,auto ainakin tuntuu pakkasella terävämmältä kuin kesällä,harhaako...

Mittasitko epk uudella mittarilla,vai mitä sillä voi mitata?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1609
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Koitin väliä 60-90 W203 C 200 cdi:llä. Ajettu 90 tkm. taksiajoa. Aika on 5 sekuntia ja tulee tosi huomaamattomasti. Automaatti asentoon kolme ja kaasu pohjaan, mutta ei kick downia jottei hae kakkosta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

veppe kirjoitti
:mittasin...80-110..viitosella... 17,5 sek...Nelosella 60-90... 11,5 sek...

Hemingway kirjoitti:
"Eilen aamulla 80-110 vitosella 10.7 sek, nelosella 60-90km/h 7.7 sek"

Täällä tänä aamuna 10,9 sek. ja 8,0 sek.

Nämähän ovat kolmisatasia, vepellä farmari ja lastia kyydillä / silloin rukkaamaton pumppu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

dealer kirjoitti:"Omalla 60-120 ... kolmosella 13 sekuntia (11)
Paljon on kierroksia kolmosella 60 vauhdissa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katsotaan mitä mittari näyttää kun seuraavan kerran ollaan tien päällä - jos muistetaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Aikamoisia tehopelejä nämä vapari 300D:t on...hieman syöttöä lisää ja sillä hiillostetaan jo 300:sta pensakonetta ;) ai niin bensallahan pestiin pensselit :lol: unohdin jo..
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

OT

"Aikamoisia tehopelejä nämä vapari 300D:t on...hieman syöttöä lisää ja sillä hiillostetaan jo 300:sta pensakonetta", arveli Petri M.

Jjjoo, ja vapari 300D:llä kun jaksaa kinnata 3-5 vuotta niin on säästänyt polttoainekustannuksissa 300E:hen verrattuna senverran että säästyneillä rahoilla voi ostaa sen 300E:n vaikka kesäautoksi.
Viiden vuoden säästöillä saa jo helposti Coupemallin. 8)

Laskin omien ajojeni mukaan, eli noin 35000 km/vuosi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:veppe kirjoitti
:mittasin...80-110..viitosella... 17,5 sek...Nelosella 60-90... 11,5 sek...

Hemingway kirjoitti:
"Eilen aamulla 80-110 vitosella 10.7 sek, nelosella 60-90km/h 7.7 sek"

Täällä tänä aamuna 10,9 sek. ja 8,0 sek.

Nämähän ovat kolmisatasia, vepellä farmari ja lastia kyydillä / silloin rukkaamaton pumppu.
Jäi tämä topicci hetkeksi unohduksiin. Taisitte Hemingway ja dealer ruuvata pumpusta kaiken irti? Minulla tehtiin sellainen "maltillinen perhefarkkuviritys" ja tuo 80-110 viitosella taittuu nykyään 13,5 sekuntiin. Täytyypä harkita vielä lisäruuvailuja. Onhan tuossa vielä näköjään muutama sekunti poistettavissa, vaikka minulla tosiaan lasti päällä mitattukin :lol:

Toisaalta tuo kaupunkikulutus on selvästi kasvanut, kun tulee noita kiihdytyksiä valoista sen verran paljon. Eihän sitä malta maltilla lähteä liikkeelle :wink: Ehkä jatkossa sitten maltti tulee mukaan. Mutta matka-ajossa kulutus jo tippui silminnähden, en koskaan aiemmin ole päässyt 6,5 l/100 km. Ennen säätöä oli aika tarkalleen 7, kun oikein säästeli. Ja tällä kertaa mentiin kuitenkin loskakelissä nopeuksilla 90-110 rajoituksesta riippuen. Ja tuolla nopeudella niitä ohituskiihdytyksiäkin tuli aivan tarpeeksi. Eli uskoisin, että jopa 6 litran kulutukseen pääsee tyhjällä tiellä..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Taisitte Hemingway ja dealer ruuvata pumpusta kaiken irti?"

Ei, kyllä tuo minun säätö lienee vielä ihan maltillinen - ei ainakaan näytä kovin savuavan ?
Farmari painaa senverran enemmän että sekin vaikuttaa.

AH kysyi aiemmin:
"Paljon on kierroksia kolmosella 60 vauhdissa?"

No niin, nyt en enää muista varmaksi mutta sanotaan 2200 ?
oulaistenliikenne.fi
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

nyt meinaa aihe rönsyillä: onko kellään kokemuksia ruuvatusta 3 litran 24v vaparikiisselikoneesta? olisi kiva tietää miten hengittävämpi kansi edesauttaa syötön lisäyksen vaikutuksia. ja jos joltain löytyy vastaava mylly jopa isommilla tapeilla(!) varustettuna niin tuntemuksia tänne vaan.. :wink:
" Mersu-entusiasti"
Vastaa Viestiin