Vertailua 200D vakiopumpulla vastaan "PP diesel"

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis
ViestiLähetetty: Ke 29.12.2004 13:12
dealer kirjoitti:Mitataan, Sledgehammer, kun ehditään.
Tarkoitit kuitenkin tuota pariin kertaan mainittua 90-120, ilmeisesti ?

Toisaalta kun sen tekee nelosella niin taitaa olla tavallaan samaa kuin kolmosella tuo 60-90.
80-120km/h ja ihan sama millä vaihteella ajatte, kiinnostaa tietää miten menee tuon välin koska se on yleinen mittausväli yhdellä toisella forumilla.

Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11947
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ke 29.12.2004 14:51
kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi
ViestiLähetetty: Ke 29.12.2004 14:55
epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:


Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis
ViestiLähetetty: Ke 29.12.2004 23:08
Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:


Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi
ViestiLähetetty: Ke 29.12.2004 23:12
SledgeHammer kirjoitti:Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D


Ei tiedä, nythän on kone talvisäädöissä, eikä niilläkään kaasu aukea lähellekään kokonaan. Kuitenkin piti kotimatkalla mitata mutta oli liian liukas.

Aika kovia aikoja on pojat ajaneet, kovimmat kai 3 sekunttia, vaihteita käyttäen.

Kesällä sitten kunnon renkailla ja täysillä poltoilla voi kokeilla mikä on todellisuus.

Katsotaan nyt saako huomenna kokeiltua mitä tällä hetkellä on kulku.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: To 30.12.2004 14:36
dealer kirjoitti:Ja oma 1,6 Audi turbodiesel noin 7 sekuntia :roll: - tosin 90 mittarivauhdissa on kierrokset täynnä.


Pitipähän testata omakin Audi, aamulla kuni tiet oli sulanut. Näyttää kulku paranneen "viritysten" kanssa. Noin 5,5 sekuntia meni, ja tosiaan kierrokset aivan tapissa 90 kohdalla. Virityksenä tällä hetkellä 2,5" pakoputki, 1,1-1,2bar paineet ja HP-Dieselin laittama pumppu 10mm nestepäällä.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio
ViestiLähetetty: To 30.12.2004 16:07
Koitinpa minäkin 250d -88 60-90km/h 7,2s
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:18
Paikkakunta: Lahti
ViestiLähetetty: To 30.12.2004 18:01
referenssitietoa:

juma, täytyy ostaa kaksatanen takasin kun ei bensakoneella pärjää noihin arvoihin :shock: 6.0s 60-90kmh automaatin kolmosvaihteella. Nimenomaan siten että ajettu tasan 60kmh ja siitä lämä tiskiin... bensavehkeellä paras tulos syntyisi kyllä kakkosella, sillä voi vedättää sataseen ennen punarajaa..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11947
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: To 30.12.2004 18:59
juha kirjoitti:referenssitietoa:

juma, täytyy ostaa kaksatanen takasin kun ei bensakoneella pärjää noihin arvoihin :shock: 6.0s 60-90kmh automaatin kolmosvaihteella. Nimenomaan siten että ajettu tasan 60kmh ja siitä lämä tiskiin... bensavehkeellä paras tulos syntyisi kyllä kakkosella, sillä voi vedättää sataseen ennen punarajaa..


no koita ihmeessä sen kanssa, johan se nyt on selväkin että bensa lähtee sille kakkosella notkeammin tuosta nopeudesta.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 07:26
ViestiLähetetty: To 30.12.2004 20:07
Minäkin kävin kokeilemassa (60-90). Tien pinta oli liukas, nopeudet mittarinopeuksia (näyttänee noin +5kmh), kolmen kiihdytyksen keskiarvot, mitattu kännykän sekkarilla:

Kolmosella 5.2 sek
Kakkoselta kolmoselle vaihtaen 4.5sek
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1352
Liittynyt: Pe 04.04.2003 22:57
Paikkakunta: Hämeenkyrö
ViestiLähetetty: Pe 31.12.2004 17:09
Sivonen kirjoitti:Minäkin kävin kokeilemassa (60-90). Tien pinta oli liukas, nopeudet mittarinopeuksia (näyttänee noin +5kmh), kolmen kiihdytyksen keskiarvot, mitattu kännykän sekkarilla:

Kolmosella 5.2 sek
Kakkoselta kolmoselle vaihtaen 4.5sek


Kokeilin omalla luuskalla myös.
Kolmosella keskiarvo n. 6s
Kakkosella keskiarvo n.3,7s
Kännykän sekkarilla ajat.
-Jani-
Emmä mikään asiantuntija oo, kunhan arvailen...
W124 250D-88
W201 190E-88
Kuva
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13864
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 31.12.2004 17:42
Kokeiltiin kaverin vanhalla ranskalaisella autolla, tavallinen 1,6 yksipisteruisku.
Kakkosella 60-90 kesti jotain 4 sekuntia, kolmosella reilu 5 sekkaa.
Pirteältä tuntuikin kyllä,ei 124 300D pääse edes liikkeelle kun tuollainen ranskanpulla on jo kaukana.

Omalla 300D:llä nelosella 90-120 otti vajaa 10 sekkaa.
www.mbosa.fi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi
ViestiLähetetty: Pe 31.12.2004 20:33
Höh, dealer, eiköhän ruveta mittailemaan, montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä. Vaikka työmatkaa.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 747
Liittynyt: Pe 09.07.2004 18:54
Paikkakunta: Länsirannikko
ViestiLähetetty: Pe 31.12.2004 20:47
jkvi kirjoitti:Höh, dealer, eiköhän ruveta mittailemaan, montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä. Vaikka työmatkaa.


Harhailua aiheesta :wink:
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi
ViestiLähetetty: Pe 31.12.2004 20:54
Niinpä :wink:
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi
ViestiLähetetty: La 01.01.2005 12:52
SledgeHammer kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:


Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D


Talvisäädöissä 2.7 sekunttia oli aika.

Yksi vaihto tuossa välissä on, ja se tehtiin n. 5000 kierroksella, kun ei tuo kiekkamittari ihan toimi yli 3000 kierroksen, anturi rikki.
Avatar
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4533
Liittynyt: Ke 09.04.2003 17:14
Paikkakunta: Espoon eteläterritoriot
ViestiLähetetty: La 01.01.2005 13:22
Mauri H. kirjoitti:
SledgeHammer kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:kerro foorumi ja ajetut ajat :wink:
Toihan on Saabistien yleinen pröystäiliväli, aikoinaan 9000 Aeroa mainostettiin nopeampana kuin Ferrari Testarossa, siis vitosella 80-120 km/h.
Nappiin meni, miten Mauri toi sun vehje menee sen välin niin vois kuittailla tuolla lentokone forumilla? :D
Talvisäädöissä 2.7 sekunttia oli aika.

:shock: Sehän menee melkein kuin meikäläisen turbopystäri. Tosin pystäri pitää pudottaa helikopterista, että tuollaisiin kiihtyvyyksiin päästään. :lol:
Käyttöauto: 203.208 2005 Sport edition
Myynnissä: Smart CDI Coupe W451 2009
Harrasteruumisauto: 114.008 1976
Tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto ja 115.117 1975 vanha käyttöauto
Ex: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, 124.106 1993 ruumisauto myyty, 124.125 1987 myyty


http://www.rengastukku.ee - Raskaan kaluston renkaat edullisesti
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13864
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: La 01.01.2005 14:15
"montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä"
No ranskalaiset autothan ne on tunnetusti mukavia. :D
Ei kai ne sen paremmin kunnossa pysy kuin mersunrottelotkaan.

Tuo Maurin 2,7 sekuntia 80-120 on kyllä hurrrjaa menoa. :shock:
www.mbosa.fi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis
ViestiLähetetty: La 01.01.2005 17:15
dealer kirjoitti:"montako tkm se kestää tai onko sillä mukava ajella 100, 300, 500, 1000 vai esim. 1500 km yhtäkyytiä"
No ranskalaiset autothan ne on tunnetusti mukavia. :D
Ei kai ne sen paremmin kunnossa pysy kuin mersunrottelotkaan.

Tuo Maurin 2,7 sekuntia 80-120 on kyllä hurrrjaa menoa. :shock:
Omalla keskiarvo on sellainen n. 4.3s, kellon tarkkuudesta ei ole mitään tietoa. Mutta aika samoihin tuo aika asettuu kuin yleensä tälläsillä on vedetty, ehkä alakanttiin. Sellainen 4.5s on varmaan aika lähellä totuutta.

Mitenkäs aika muuttuu kesä säätöjen kanssa?
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi
ViestiLähetetty: La 01.01.2005 23:46
SledgeHammer kirjoitti:Mitenkäs aika muuttuu kesä säätöjen kanssa?


No eiköhän se hiukan putoa :lol: Aika paljon on reservissä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: Su 02.01.2005 00:13
MJF kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ja oma 1,6 Audi turbodiesel noin 7 sekuntia :roll: - tosin 90 mittarivauhdissa on kierrokset täynnä.


Pitipähän testata omakin Audi, aamulla kuni tiet oli sulanut. Näyttää kulku paranneen "viritysten" kanssa. Noin 5,5 sekuntia meni, ja tosiaan kierrokset aivan tapissa 90 kohdalla. Virityksenä tällä hetkellä 2,5" pakoputki, 1,1-1,2bar paineet ja HP-Dieselin laittama pumppu 10mm nestepäällä.


Piti vielä joutessaan testailla ja 80-120 väli nelosvaihteella meni 8,1-8,3 sekuntia. Ja nyt paremmalla kelillä 60-90 kolmosella 4,7-4,9 sekuntia. Kumpaakin koitin 4 kertaa yksin ajellessa.

On kyllä aika hurjan kuuloisia nuo Maurin ajat. Jo nyt, saati sitten kesällä :shock:
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2155
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula
ViestiLähetetty: Su 02.01.2005 01:28
Piti kokeilla itsekkin. 60-90 aika tarkalleen 6s., kolmosella kun kinnasi...
w123-V210

Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio
ViestiLähetetty: Su 02.01.2005 16:55
6,4 kun otti mittari virheen huomioon.(mittarin mukaan 65-95km/h)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 11:31
ViestiLähetetty: To 06.01.2005 00:04
dealer kirjoitti:Kokeiltiin kaverin vanhalla ranskalaisella autolla, tavallinen 1,6 yksipisteruisku.
Kakkosella 60-90 kesti jotain 4 sekuntia, kolmosella reilu 5 sekkaa.
Pirteältä tuntuikin kyllä,ei 124 300D pääse edes liikkeelle kun tuollainen ranskanpulla on jo kaukana.

Omalla 300D:llä nelosella 90-120 otti vajaa 10 sekkaa.
'

Niinhän sitä piti mersua ruuvata ovitiivisteiden vaihdon yhteydessä ihan kotitekoisesti. Hyvin homma onnisti, kiitos oivallisista vinkeistä rehtijii:lle. Maksimitehot sieltä ilmeisesti sitten otettiin, päästään jo noihin ranskanpullan lukemiin. Ettei se aivan 300D:kään jää seisomaan, 60-90 km/h osapuilleen 4.9 sekuntia. Todella hurja ero kyllä edelliseen (6.1), en ollut uskoa kun säädön jälkeen lähdin ajamaan. Sitä vain ihmettelin, etten ole aikaisemmin jo säätänyt.
124.023
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13864
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: To 06.01.2005 08:40
Hienoa, Hemingway - kun kiihdytysaika 60-90 kolmosella on tipahtanut lähes 20 % niin varmasti hymyilyttää ajaessa...
www.mbosa.fi

Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59
ViestiLähetetty: To 06.01.2005 10:03
Tuolla säädöllä on kyllä mahtava vaikutus vakioon verrattuna. Tänä talvena olen liikennevaloissa lähtenyt liukkaalla kelillä aina kakkosella liikkeelle ja lähtee ilman oikuttelua eikä sudi niin helposti kuin ykkösellä, moni etuveto ollut ihmeissään kuinka mersu lähtee paikaltaan.

Noissa itsesäädetyissä erona penkissä säädettyyn on tuon tyhjäkäynnin tasaisuus, penkissä pystyy tasaamaan vanhankin pumpun ruiskutusmäärät tyhjäkäynnillä aivan tasan. Tuo oma 200D käy kuin kello tyhjäkäyntiä säädön jälkeen.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 11:31
ViestiLähetetty: To 06.01.2005 12:18
Petri K kirjoitti:Tuolla säädöllä on kyllä mahtava vaikutus vakioon verrattuna. Tänä talvena olen liikennevaloissa lähtenyt liukkaalla kelillä aina kakkosella liikkeelle ja lähtee ilman oikuttelua eikä sudi niin helposti kuin ykkösellä, moni etuveto ollut ihmeissään kuinka mersu lähtee paikaltaan.

Noissa itsesäädetyissä erona penkissä säädettyyn on tuon tyhjäkäynnin tasaisuus, penkissä pystyy tasaamaan vanhankin pumpun ruiskutusmäärät tyhjäkäynnillä aivan tasan. Tuo oma 200D käy kuin kello tyhjäkäyntiä säädön jälkeen.


Kun minä olen tuota OM603:sta kuunnellut, niin eipä se nätimmin juuri vois käydä. Eilen vaihdoin öljyt, ja sama tasainen kehräys jatkuu. Etten kyllä osaa arvellakaan, että pitäiskö sen tosiaan vielä nätimmin käydä? 8)
124.023
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 22:46
Paikkakunta: Tikkakoski
ViestiLähetetty: To 06.01.2005 14:36
Harmi, kun muistin pieleen nuo mittausnopeudet/vaihteet. Netti on poikki kotoa, niin en voinut tarkistaa ennen reissuun lähtöä. Kuitenkin eilen Ouluun ajellessa mittasin ensin 80-110 (mittari 85-115) viitosella neljän vedätyksen keskiarvo noin 17,5 sekuntia. Nelosella 60-90 (65-95) noin 11,5 sekuntia. Noita vaihteita käytin siksi, koska edellisellä (Seat Cordoba tdi) ne olivat sellaiset käytännölliset vaihteet tuolla liikenteessä, esim. ohitustilanteissa.
EDIT: Kuormaa oli siis 2 aik., 4 tenavaa + kontti täynnä tavaraa.

Vielä pitäisi ennen huomista mitata noilla muidenkin mittaamilla "standardeilla", niin voisi hiukan vertailla arvoja. Ennen huomista siksi, että huomisiltana suuntaan mersun keulan Kannuksen suuntaan PP-Dieselin hellään hoivaan :lol: Katsotaan sitten lauantaina uudet kiihtyvyysarvot 8)

EDIT: Mitattu kolmosella 60-90 neljä vetoa, ka. 7,5 sekuntia. Kuormana 2 aik. + 3 lasta, kontti tyhjänä.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe

Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 11:31
ViestiLähetetty: To 06.01.2005 23:09
Mene heti sinne kannukseen :twisted:
Kävin tuossa illalla vetämässä oikein urakalla noita kiihdytyksiä.
Kolomosella 60-90km/h meni nyt keskiarvo 4.6 sekuntiin. (3 vetoa)
Eilen kun kiihdyttelin, en oikein uskonut/uskaltanut tänne noita ihan noin positiivisia lukuja kirjoitella, vaan on se tosi että kyllä se julumasti piristyi, kun ihan ajatuksen kanssa niitä vaimon kanssa kellottelin..
Kolomosella niinikään 60-120km/h 9.7 sek. (2 vetoa)

Huomenna kun pumppu säätyy lisää (vetävät kiekat ja ennakko), niin mittaillaan sitten uudemman kerran.

Vanha ahtamaton diesel..
124.023
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: Pe 07.01.2005 15:19
Nyt alkaa jo kuulostaa niin hyvältä, että taitaa omankin auton keula jossain välissä Kannukseen suuntautua! 8)
"Mercedes-Benz – Ihr guter Stern auf allen Straßen"

1997 SL 320
1991 420 SE
EdellinenSeuraava

Paluu Koeajot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa







kl-varaosat.fi