Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Tuli koeajettua em kulkineet joululoman iloksi. Isäukkoa alkanut vaivata kovemman puoleinen autokuume. W210 on kuulemma käynyt jo vanhaksi ja viimeiset kilsat (ennen kortin poisottoa iän vuoksi) haluttaisi ajaa vielä pakasta vedetyllä tähtikeulalla.

Halukkuutta on siis uuteen ML:ään tai E-sarjalaiseen, joten hakeuduimme Varkaus-Joensuu-Kuopio akselille tutkimaan kyseisiä kulkineita.

Aluksi alle ML 250 CDI:

Auto on siis iso, mielestäni kopaltaa suurempi kuin edellinen korimalli, jota pidän todella onnistuneena. Uusi muistutti lähinnä jatkettua GLK:ta. Auton varustus oli 91 k€ hinnan mukainen (perushinta 74 250 €), eli ilmajouset, Sport packkiä sisällä ja ulkona, Comand, tunnelmavalaistusta, yms. Huomio kiinnittyi heti melko hyvin tukeviin penkkeihin, joita ohjailtiin täysin sähköisesti. Se mikä ihmetty oli ettei ML:ssä ollut E-premiumin monisäätöpenkkejä.

Heti alussa ihmetystä herätti vaihdekeppi ratin juuressa, jonka käyttö vaati opettelua itsellenikin, saati manu väyryseen tottuneelle auton hankkijalle. Ohjaus uudessa ML:ssä lienee sähköisesti tehostettu, joten kevyt kaupungissa ja hiukan tunnoton tien päällä. Tunnottomuus häiritsi itseäni melkoisesti, ajaminen oli jotenkin tarkkaa puuhaa. Tosin tunnottomuuteen tottunee ajan kanssa ja kyse lienee oppimisesta ajaa ML:ää. Moottorin teho on riittävä normikäyttöön, meno ei kuitenkaan tuntunut kauhean kiivaalta.

Start-stop toiminto herätti hilpeyttä eka liikennevaloissa, aiempaa kokemusta moisesta varusteesta ei ollut, joten moottorin sammumiseen en osannut varautua ja seuraksena oli välitön tarttuminen virta-avaimeen. Sinänsä varuste on varmaan hyvä, mutta en osaa arvostaa sitä noin pienipäästöisessä autossa. Tuli mieleen mahdolliset korjaustarpeet starttirintamalla vuosien päästä. Toiminnon saa tosin pois napista, jota sitäkään en ymmärrä. Jos varuste on laitettu autoon saasteiden vähentymisen toivossa, miksi se pitää saada pois päältä normaalikäytössä.

Seuraavaksi E 200 CDI A Premium Business:

Verrokki on luonnollisesti täysin eri auto ja eri käyttöön tarkoitettu. Tämä oli 2011 kevään malleja, joten vaihteisto oli 5-vaihteinen ja keppi keskikonsolissa. Uudet ovat 7-vaihteisia ja vaihdekeppi uusissa ML:n tapaan ohjausakselilla. Sinänsä tällä E:llä ei ajoon lähtö ollut kummempaa kuin omalla C:llä. Penkit oli tosiaan monisäätöiset kaikkine levitys-, ristiselän tuki-, kiristyssäätöineen melko ylelliset. Muutoin varustus oli normi Avantgarde. E:ssä oli samanlainen säätyvä ohjaus (liekö ollut sähköinen) ja se paljon puhuttu ohjauksen palautuminen kaupunkinopeuksissa puuttuu edelleen. Samaa tunnottomuutta kuin ML:ssä oli havaittavissa myös E:ssä. Tosin lievempänä ja siten meno oli rauhaisampaa. E200 riittää hyvin suomen teille. A5 vaihteisto toimi hyvin tosin jäi vaivaamaan millainen ero olisi 7-g vaihteistoon.

E200CDI on melko äänekäs kiihdytysvaiheessa. Voi olla että pienitehoinen moottori (vrt 220/250) paljastuu juuri kiihdytysvaiheessa. Pidän vanhaa w210:ä paljon miellyttävä-äänisempänä kiihdyttäessä. Se on suorastaan hiljainen. Muutoin auto oli tukeva ja mukava sekä luonnollisesti hiljainen matkanopeudessa. Renkasäänet kuului sisään hiukan äänekkäämmin kuin W210:ssä, tosin renkaskoko oli 16" vs 15".

Auton hankinta vanhalle herralla jatkuu, kunhan peruspäätös maasto / henkilöauto on käsitelty. ML:lle oli tilausta mökkitouhujen puitteissa, mutta ajomukavuus ja hankintahinta kääntyy E:n suuntaan. GLK ei kuulemma ole vaihtoehto ulkonäön vuoksi. Harmi koska itse pidän GLK:ta järkevänä 4-veto henkilöautona. Hyvä koko ja rehellinen tekniikka.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Vesa T kirjoitti: Toiminnon saa tosin pois napista, jota sitäkään en ymmärrä. Jos varuste on laitettu autoon saasteiden vähentymisen toivossa, miksi se pitää saada pois päältä normaalikäytössä.
Ei sitä varmaan normaalikäytössä tarvitsekaan saada pois käytöstä. Se kuka on ko. napin päättänyt siihen laittaa on varmaan ajatellut muuta kuin normaalikäyttöä. Mietipä millaista on nostaa ja laskea venettä, tai venkslata asuntovaunua paikalleen tuon systeemin ollessa päällä...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Vesa T kirjoitti: A5 vaihteisto toimi hyvin tosin jäi vaivaamaan millainen ero olisi 7-g vaihteistoon.
Mielestäni tuo 7G vaihtaa pehmeämmin vaihteet kuin tuo vitonen. Yks taksi kuski Tampereen suunnalla oli samaa mieltä. Itellä sillä oli taksina W212 ja lootana vitonen ja vaimon autossa oli 7G. Hän oli kans sitä mieltä, että 7G vaihtaa pehmeämmin.

Kyllähän siinä seiskassakin hieman tuntee milooin se vaihtaa varsinkin jos ajetaan nilkka suorana. :D
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

No niin tuli todistettua tänään isäukon W212 E220 CDI hankinta. Sattui kohdalle esittelypeli sopivaan hintaan. Avantgarde+Premium Business ja lisävarusteina kaatuvat takapenkit, navi ja metalliväri. Koppa on siis 2012 mallia joten 7G laatikolla. E220 on kyllä mieluinen yllätys eroltaan E200:een. Vedot aivan eri luokkaa ja melu vähäisempi vedettäessä. Kulutus papereilla hiukan pienempi E200 verraten. 7G tuo miellyttävyyttä eritoten kaupunkinopeuksissa, kaasun totteleminen oli paljon herkempää kuin esim. viime hetkillä koeajamamme E250 A5 askilla, jossa jalkaa sai tunkea syvemmälle liikkeelle lähdettäessä. E250 irtautuu tietenkin kierrosten noustessa rivakammin kuin E220.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Viesti Kirjoittaja Arno »

Juha_M117 kirjoitti:
Vesa T kirjoitti: Toiminnon saa tosin pois napista, jota sitäkään en ymmärrä. Jos varuste on laitettu autoon saasteiden vähentymisen toivossa, miksi se pitää saada pois päältä normaalikäytössä.
Ei sitä varmaan normaalikäytössä tarvitsekaan saada pois käytöstä. Se kuka on ko. napin päättänyt siihen laittaa on varmaan ajatellut muuta kuin normaalikäyttöä. Mietipä millaista on nostaa ja laskea venettä, tai venkslata asuntovaunua paikalleen tuon systeemin ollessa päällä...
Ne on ne päästöarvot, jotka on tärkeitä kun auto tulee tehtaalta ulos. Niiden avulla Suomessa kerätään autoveroa ja maailmalla merkit alentavat keskiarvopäästöjään ja säästynevät helpommin tulevaisuudessa lisärankaisuilta (-veroilta).

Vastikään luin, että Brabukselta saa näitä viri-bokseja, jotka aktivoituvat pääasiallisesti vasta kun vaihteisto on asennossa S(port) tai M(anual). E(co):lla ajettaessa auto on edelleen virallisten, ilmoitettujen, päästörajojen piirissä.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
juneva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 31.10.2012 18:41

Re: Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Viesti Kirjoittaja juneva »

E220CDI:ssa itse moitin ainoastaan kaupunikulutusta joka km työmatkalla on reilusti yli 10 ja siinä ei start-stopikaan ehdi vaikuttaa kuin parissa risteyksessä. Aiempi vm90 oli kauoungissa pihimpi ja paljon.
Maantiellä tuolla uudella pääsen kesällä parhaimmillaan karvan alle viiden mutta nyt kitkoilla se kyllä vie ainakin 5,5.
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Koeajot W166 ja W212 (ML ja E)

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

No niin ekat murheet faijan kipossa. Esim. kuin on mahdollista että tuon hintaluokan autossa voi olla etusisälokarit noin surkeat. Kaikki paska ja kura tulee suoraan moottoritilaan tai jää sisälokarin päälle (iskareiden aukot sisälokarissa kohtuuttoman suuret ja sisälokari on auki etupuolelta suoraan konehuoneeseen).

Toinen hiukan mielenkiintoisempi aihe. Auto alkoi jurnuttaa 80 km/h. Vehon diagnoosit: 1. Vaihdelaatikko uusissa. 2. Takapyörän laakeri uusissa. 3. Perä uusissa.

Softat? vaihdettu koneeseen, vaihteistoon. Ei vaikutusta -> mekaaninen vika.

Alkoi vanhan herran ikävä W210:iin kasvaa!
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Vastaa Viestiin