W124 E300DT Sportline -94

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

W124 E300DT Sportline -94

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Joo, elikkäs otsikon mukanen Mersu, W124 E300DT Sportline -94 tuli koeajettua ja kaupat sovittua siitä. Pitkään on ollut Mersukuume, mutta kohta viimeinkin alkaa hellittää, ei kuitenkaan ennen kuin kyseinen auto seisoo pihassa. Harkitsin myös Väyrysen hommaamista, mutta se sitten jäi ajatuksen tasolle. Ajattelin kuitenkin vielä lankun hommata. :)

Kyseinen yksilö on peräisin Saksasta. Samalla omistajalla ollut 8 vuotta Suomessa, ja nyt oli mittarissa 413 tkm. Huoltokirja löytyy. Väri Rauchsilber (Smoke Silver)

Varusteita:

-Sportline-alusta, Sportline-nahkapenkit edessä (takana normaalit nahkapenkit) sekä sisusta (karo). Nahka: Anthracite. (953)
-390 mm "Sport design"-ratti, Airbagillinen (EPC:ssä AMG Performance Steering Wheel??) (281)
-ASD-perä
-Automaatti-ilmastointi
-Puujäljitelmäsisusta "Saksanpähkinä"
-Vakionopeudensäädin (konkat kuivuneet)
-Automaattiantenni
-Sähköpeilit ja sähköikkunat edessä
-Lämpömittari (näytti ehkä pikkusen liikaa ulkolämpötilaan nähden... ?)
-Etumatkustajan airbag
-Keskikonsolin säilytyslaatikko
-Taittuva käsinoja
-Penkinlämmittimet edessä
-Keskuslukitus (myös takakontille)
-90 A laturi
-90 l tankki

Kyseisen yksilön ominaisuuksia:

-Pientä öljyvuotoa venttiilikopan tiivisteesta sekä huohotinputkesta, ei kriittistä, tiivisteet menee heti huollossa vaihtoon kun auto tulee käyttöön
-EGR-venttiili puhalsi pienen polkemisen jälkeen pakokaasuja. (?) Liekö karstoittumisesta johtuvaa...? (vaatii(ko) toimenpiteitä, osaisiko joku kokeneempi foorumilainen sanoa?)
-Pientä ruostekuplaa tuulilasin yläosassa parilla peukalonpään kokoisella alueella (A-pilarin ja kattopellin rajassa), sekä ihan pientä ruostetta varapyöräkotelossa, muuten täysin ruosteeton (menevät maalarille keväällä)
-Ruostesuojaus tehty joskus.
-Etupää oli jostain kumman syystä selkeästi alempana mitä takapää kun vertasi renkaan ja pyöränkotelojen väliä edessä/takana. Etupään jouset oli kuitenkin vaihdettu jossakin vaiheessa mallin ja varusteiden mukaiseen... (Mikähän mahtaa olla tässä vikana?)
-Kuskin puolen ovi ei tahtonut oikein mennä kiinni. (säätöä vailla)
-Ilmastointi täysremppaa vailla. Parin vuoden välein täytelty kylmäainetta. (Keväällä remonttiin)
-Sisustan kunto ok. Kuskin penkissäkään ei mitään sanomista.
-Polttoainesuuttimien aluslevyt ja paluuletkut vuotivat hieman. (Keväällä remonttiin)
-Vänkärin puolen peilin kotelon alaosasta oli jostain syystä lähtenyt vähän muovia pois? (Peili uusintaan)
-Uutena autossa on ollut Sportline-vanteet (7 J x 15 H2, 8-reikäiset, renkaat 205/60 R 15 91 H-kumeilla).... mutta nyt tilalla oli ehkä Väyrysestä hommatut pari 15" aluvannesarjaa (ehkä 6½ J x 15 H 2) joissa 195/60-15 renkaat alla. (Lieköhän Saksassa vanteet vaihtuneet..) Omistaja totesi että 195/65-15 on jo liian suuri pyöränkaariin (näillä 15" vanteilla).. ? Johtuukohan sitten tuosta ylempänä mainitusta "etupää-casesta" ?
-Tuulilasi halki alareunasta. (keväällä uusintaan)
-Tekniikka täysin alkuperäinen, paitsi syöttöpumpun säätöjä optimoitu PPD:llä heti maahantuotaessa (kuitenkin vakioelementit sisällä).

Koeajosta itsestään:

-Moottori veti kohtuu hyvin, mutta edellisellä omistajalla ei ollut kovin raskasta kaasujalkaa ja pääosin 80:n teitä ympäristössä-> Moottorissa karstaa ja imusarjassa todennäköisesti jotain moskaa (EGR:stä tullutta)
-Alusta oli todella hyvä ajaa. Sportline käyttäytyy paljon terävämmin/särmämmin eikä kallistele ohjausliikkeisiin eikä mutkiin nimeksikään siitä mitä vakioalustainen 200D tekee. :)
-Automaatti ja muu voimansiirto toimi moitteitta. Ei ääntä kardaanista eikä perästä, ei välyksiä. Vaihtoi 4000 rpm 1->2 ja 2->3. Automaatin ominaisääni löytyy kylläkin :P Pakkovaihteet toimivat. D-asennossa vaihtaessa ei nykinyt juurikaan. Kickdownin toiminnasta jäi vielä vähän epävarmuus.
-Ei ylimääräisiä ääniä alustasta, ei puoltanut eikä nitissyt tai natissut. Ei välystä ohjauksessa.
-ASD-perä toimi, hiekkatiellä liikkeellelähdössä testattu. :P
-Vakkari ei toiminut (konkat kuivuneet... korjaukseen keväällä)
-Jarrulevyt olivat vähän ruostuneet... Muutaman kovemman jarrutuksen jälkeen puri vähän paremmin. (Keväällä tulee ainakin jarrupalojen ja -nesteiden vaihto eteen)
-Auton paino tuntuu ajaessa perstuntumalla selkeästi isommalta mitä 200D:ssä (+180kg).

Tämmöisestä lankusta on siis jo kaupat lukossa, ja yksilö tulee aikanaan pihaan. Pientä laittoa vailla, mutta menee harrastuksen/harrastuneisuuden piikkiin. :)

Ohi aiheesta
Brief summary aiemmasta tilanteesta ennen kyseisen mersun koeajoa: Minulla on aiemmin ollut W124 200D -88 vuoden 2009 keväästä tämän vuoden kevääseen, 514 tkm - 632 tkm. Siihen kerkesi kiintyä sinä aikana. Se oli kausi, joka päättyi traagisesti siihen että kyseinen Mersu paloi akkukaapelin mennessä oikosulkuun runkoa vasten kaupungissa ajellessa, vieläpä paremman puoliskon ajamana. Muuten oli mukava ajaa, mutta olihan se laiska ja karvalakkivarusteilla, ja iän tuomia vaivojakin alkoi jo olla. Tällä välin on ollut tilapäinen auto käytössä, Renault Laguna II 1.8, mutta siitä ei sen enempää, se on niin hirveä, petollinen, ennalta-arvaamaton ja oikutteleva ranskalaisinsinöörin kehittämä laitos ettei sitä voi millään tavalla Mersuun edes verrata. :problem:
Viimeksi muokannut W124_E300DT, Su 24.11.2013 02:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 E300DT Sportline -94

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa foorumille!

Onnittelut autosta, toivottavasti se osoittautuu hyväksi hankinnaksi - etenkin remontoinnin jälkeen. Puuhan on puuta eikä jäljitelmää :-). Onko autossa siis täysnahkasisusta vai vain istuimet? Ovienhan pitäisi myös olla nahkaverhoillut, ei karo-kangasta.
Ruosteet kannattaa ottaa nopeasti kiinni, alkuperäinen vesiohennemaali ei ole yhtä kestävä kuin entisessä 200 D:ssäsi. EGR kannattanee poistaa käytöstä. Onko etujousien yläpään kumit oikeanlaiset, löytyisikö sieltä syy mataluuteen?

Mitä tarkoitat automaatin ominaisäänellä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline -94

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Timo L. kirjoitti:Tervetuloa foorumille!

Onnittelut autosta, toivottavasti se osoittautuu hyväksi hankinnaksi - etenkin remontoinnin jälkeen. Puuhan on puuta eikä jäljitelmää :-). Onko autossa siis täysnahkasisusta vai vain istuimet? Ovienhan pitäisi myös olla nahkaverhoillut, ei karo-kangasta.
Ruosteet kannattaa ottaa nopeasti kiinni, alkuperäinen vesiohennemaali ei ole yhtä kestävä kuin entisessä 200 D:ssäsi. EGR kannattanee poistaa käytöstä. Onko etujousien yläpään kumit oikeanlaiset, löytyisikö sieltä syy mataluuteen?

Mitä tarkoitat automaatin ominaisäänellä?
Eikun siis, joo. Täysnahkasisusta tuossa on (kuvien perusteella), katsoin vain väärin tuota 953-(Sportline)optiota datasheetillä, johon normaalisti sisältyisi Karo-kangas, mutta tuossa on myös tuo koodi 271A, Leather Anthracite, joka siis nyt on tuo nahkasisusta (joka kumoaa 953:n Karo-sisustan), olettaisin niin.

Ruosteet otan kiinni kyllä ensi tilassa kun auto pihaan saapuu (maalarille menee). EGR:n käytöstä poistoon olen löytänytkin jo keskusteluja täältä foorumeilta. Etujousien yläpään kumeista en rehellisesti sanottuna kyllä tiedä, selvitän senkin kuhan auto pihaan saapuu. Äkkiseltään voisi luulla että keula on 4-5 cm liian alhaalla, ks. liitekuva. Minun mielestä keulan ei pitäsi olla Sportlinessakaan noin alhaalla? Onko perä sitten oikealla korkeudella (ja siinä sitten oikeat jouset?), minusta se näyttäisi olevan?

Automaatin ominaisääni on sellainen vedättäessä ilmenevä "ulina/volina", jonka taajuus kasvaa mitä kovempaa mennään, esim. http://youtu.be/g0e7ixqMBhs?t=1m57s" onclick="window.open(this.href);return false; on melko hyvä esimerkki.. Olen ymmärtänyt että tämä on ainakin 722.3:ssa ihan normaali automaattilaatikon ääni eikä esim. perästä kuuluva? (tosin tuossa minun autossa tuo ääni on huomattavasti hiljaisempi eikä kuulu juuri nimeksikään)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 E300DT Sportline -94

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jousenkumien korkeus näkyy ilman irroitusta. Kumissa on nystyröitä, jotka ilmaisee korkeuden.
Kertomasi perusteella, eteen korkeammat kumit ja alle oikean kokoiset renkaat.
Tuuninki miehet sanoo heti: "auto tonttiin, leveät läskit alle ja kaaret mankelointiin."

Tuulilasin ympäristön maalaus ja tuulilasin vaihto kannattaa ajoittaa samanaikaisesti.
Maalauksen yhteydessä suosittelen tarkistamaan kylkimuovien ja takaikkunan kehyksen (varsinkin alareunan nurkat) alle

Onko väriainetta laitetttu ilmastointiin vuotokohdan löytämiseksi?
Höyrystimiä on jouduttu vaihtamaan ja on kohtullinen remontti. Haulla löytyy vinkkejä.
autodidakti
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline -94

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

felmit kirjoitti:Jousenkumien korkeus näkyy ilman irroitusta. Kumissa on nystyröitä, jotka ilmaisee korkeuden.
Kertomasi perusteella, eteen korkeammat kumit ja alle oikean kokoiset renkaat.
Tuuninki miehet sanoo heti: "auto tonttiin, leveät läskit alle ja kaaret mankelointiin."

Tuulilasin ympäristön maalaus ja tuulilasin vaihto kannattaa ajoittaa samanaikaisesti.
Maalauksen yhteydessä suosittelen tarkistamaan kylkimuovien ja takaikkunan kehyksen (varsinkin alareunan nurkat) alle

Onko väriainetta laitetttu ilmastointiin vuotokohdan löytämiseksi?
Höyrystimiä on jouduttu vaihtamaan ja on kohtullinen remontti. Haulla löytyy vinkkejä.
Ok.

Sanotaan nyt näin että itse tuningia sivusta seuranneena, pidän tämän yksilön aika pitkälti alkuperäisenä, mitä nyt Auto Gaugen ahtopainemittarin aion lisatä kuskin puolen A-pilariin sekä kenties jotkut AMG:n vanteet tuolta: http://www.alloywheelsdirect.net/merced ... _class_124" onclick="window.open(this.href);return false; (kiitos Timo L:lle! :) ) , sekä niille sit Goodyear Efficentgrip:it kesäksi. En halua vetää överiksi tätä tapausta.

E300DT Sportlineja, varsinkaan ASD:llä varustettuja, ei varmaan hirveästi ole valmistettu, tämän seikan takia jätän tuunaukset minimiin.

Selvä, maalaaminen ja tuulilasin vaihto samaan aikaan tehtäväksi. Tarkistetaan myös nuo mainitsemasi paikat.

Ilmastoinnille ei ole tehty yhtikäs mitään, muuta kuin välillä vaan täytelty, parin vuoden välein. Sen remontointitarve selviää sitten kun käytän sen ilmastointihuollossa keväämmällä.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Vastaa Viestiin