Käytännön kokemuksia, 250 D 1990

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ke 22.08.2012 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti
ViestiLähetetty: Ke 29.01.2014 22:05
Eli ajattelin kirjoittaa hieman tuntemuksia mitä olen kokenut 124-koppaisen dieselmersun ratin takana. Kyseessä siis on isäni auto, josta olen jotain kirjoitellutkin foorumille. Itselläni on samanmallinen kiesi, mutta auto josta kirjoitan on parempikuntoinen, ja antaa ehkä hieman lähempänä olevan kuvan siitä, millainen tämä noin 50 000 euroissa maksanut auto on ollut uutena. Lisäksi omasta autosta kirjoittaminen tuntuisi hieman oudolta :D
Mutta nämä kokemukset koostan tähän nyt "koeajomuodossa"

Mittarin mukaan auto on niellyt tietä reilut 400 tkm vuodesta 1990 asti.

Ulkopuolelta auto näyttää mersumiehen silmin todella hyvältä, väri on kaunis 481 bornit, ja kromilistat puskureissa korostavat vaikutelmaa. Maalipinta kiiltää kuin uutena eikä paikkamaalauksia ole nähtävissä. Joku edellisistä omistajista on laittanut kirkkaat vilkut eteen ja auton keula on hieman matalammalla kuin vakio. En tiedä, ehkä jonkun mielestä tyylikästä, mutta oma mielipide on että tälläinen mersu on hienoin vakiona.
Mutta kaunis auto joka tapauksessa.

Kahvasta vetäessä ovet loksahtavat tunnokkasti auki ja valoisat sisätilat kutsuvat sisälle. Ovea kiinni vetäessä saa käyttää hieman voimaa. Sisätiloissa näkyy todellakin laatu, pähkinäpuukoristeet sointuvat vaaleaan Champingon-verhoiluun mukavasti. Rattikin on nahkaa, ja missään ei näy nykyautoissa niin yleistä kovamuovia. Monessa paikassa näkyy hienoja oivalluksia varusteiden saralla ottaen huomioon auton ikä; ulkolämpötilamittari siististi mittaritaulussa, ovien alareunassa kulkuvalot, takana kellistettävät niskatuet ja keskikyynärnojat edessä ja takana. Kattoluukku toimii täsmällisesti säätötoimenpiteiden jälkeen sähkömoottorin käyttämänä. Kaikki nippelit ja nappelit toimivat täsmällisesti ja kevyesti. Ainoastaan ikkunaveivit ovat melko jäykät käyttää.
Automaattinen 2-alueinen lämmitys/tuuletuslaite toimii kuin uutena. Sisustan materiaalit ovat käyttöä kestäviä, kulumaa ei ole havaittaavissa juuri missään.

Penkit ovat hyvät ja tuntuvat tosi tukevilta. Sekä kuskin että matkustajan istuimissa riittää säätövaroja, penkkejä voi säätää kaiken kaikkiaan 12 eri suuntaan. Edessä on on hyvin tilaa joka suuntaan, erityisesti pää- ja hartiatilaa. Takanakin tilaa on muuten riittävästi, mutta jos etupenkeillä istuu pidempijalkainen, takana olevalla saattaa olla etuistuin melkoisen lähellä. Takakontti on melko tilava ja lastausaukko suuri. Tila on helppo täyttää hyvän muotonsa ansiosta.

Moottoria tulille lyödessä ohjelmaan kuuluu pitkähkö hehkutus, lyhyt starttaus, ja auto kirjaimellisesti tärähtää tulille. Tyhjäkäynnillä moottori hyrisee hiljaa ja siististi. Manuaalinen 5-vaihteinen vaihdelaatikko toimii täsmällisesti ja vaihteet menevät mukavasti silmään. Kytkin on helppokäyttöinen, ja sillä onnistuu lähdöt todella helposti, tarvittaessa autolla voi ryömitellä kuin automaatilla. Kaasupoljin on melko jäykän tuntuinen. Lisävarusteinen alkuperäinen sporttiratti on sopivamman tuntuinen kuin iso vakioruori.

Moottori vetää tasaisesti kiihdyttäessä, mutta tuntuu hieman laiskalta. Kuitenkin käytännön suorituskyky on täysin riittävä kunhan muistaa käyttää tarpeeksi pieniä vaihteita. Moottorin käyntiääni on mukavaa kuunneltavaa. Kun autolla on päästy maantie- tai moottoritienopeuksiin, se kulkee aivan pintakaasulla.

Ohjaus on täsmällinen, ja suuntavakavuus on todella hyvä. Palautusta saisi olla hieman enemmän. Mutkateillä on helppo nautiskella, ja taajama-ajossa auto on tarpeeksi näppärä pienen kääntösäteen ansiosta. Jousitus on sopiva yhdistelmä monipuoliseen ajoon mukavuutta ja sporttisuutta. Tässä autossa en ole huomannut ns. bonanza-ilmiöitä.
Melutaso pysyy hyvin kohtuullisena nopeudesta riippumatta, tosin tuulisella säällä kori suhisee hieman. Kivien ja nastan ropinat eivät kuulu sisälle.

Jarrut toimivat pehmeästi ja moitteetta. Talvella auto on hyväkäytöksinen, ei lähde luisuun kuin yrittämällä, mutta tarvittaessa oikenee todella helposti. Lämpöä riittää tasaisesti koko autoon ja lämpeneminen tapahtuu todella nopeasti. Liikkeellelähtökyky liukkaalla on melko huono. ASD-perä olisi ehdottoman hyvä varuste. ABS-jarrujärjestelmä toimii niin kuin pitääkin.

W124 on monipuolinen ja hyvä auto. Se toimii niin kaupungissa kuin maantielläkin. Myös soratiellä ajettavuus on hyvä. Ajettavuus säilyy vaikka kyytiin lastattaisiin matkustajia ja tavaroita. Ainoastaan hieman puhditon moottori ja jotkut varustepuutteet häiritsevät kokonaisuutta, mutteivat pahasti.

Korjaukset ja huollot on helppo suorittaa itse, konehuoneessa on tilaa hääriä. Normaalit määräaikaishuollot on tehty helpoksi suorittaa.
BMW 520i -02

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1031
Liittynyt: Su 31.07.2005 14:07
Paikkakunta: Pieksämäki
ViestiLähetetty: Ke 19.03.2014 20:07
Minunkin Mersuista 124-sarjalainen on ollut se "lähinnä sydäntä", tuo malli hehkuu laatua ja käytännöllisyyttä.
W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 10.09.2015 19:19
Osaako kukaan sanoa onko eroa ajettavuudessa ja melutasossa 250D ja 300D-mallien kesken? Vaikuttaako painavampi kone tai pitempi perävälitys?
W123 300D -76 486tkm (mr)
S123 300TDT autom -82 649tkm
W124 260E autom -88 391tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1031
Liittynyt: Su 31.07.2005 14:07
Paikkakunta: Pieksämäki
ViestiLähetetty: Ma 30.11.2015 19:57
Sharedoc kirjoitti:Osaako kukaan sanoa onko eroa ajettavuudessa ja melutasossa 250D ja 300D-mallien kesken? Vaikuttaako painavampi kone tai pitempi perävälitys?

Jaa-a, mulla ollut molemmat mallit automaatteina...meluerot johtuu lähinnä auton kunnosta..ovien tiivisteet jne. EI-"muovikylkisissä" (1985-> kesä 1989) millin ohuemmat sivulasit.300 D:n hieno kuutoskoneen hyrinä kuuluu varsinkin kaupunkikiihdyttelyssä,pienillä kierroksilla makeimmillaan.
W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96

Paluu Koeajot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi