C55 AMG 2005 pikakoeajoraportti

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 11.04.2003 19:21
Paikkakunta: Riihimäki
ViestiLähetetty: Ma 04.04.2016 21:59
Tässäpä lyhyt koeajoraportti naapurikylässä myynnissä olevasta C55 AMG:stä. Tässä verrokkina (jos sitä nyt voidaan verrokiksi AMG:lle luonnehtia) oli oma C180 Kompressor Sport 2005.

Pikainen auton tutkiminen myymälän sisätiloissa tuotti seuraavat analyysit:

+ Kohtuu siisti kunto ikäisekseen
+ Pienet kilsat (135 tkm)
+ Kaikki sähköt näytti toimivan
+ Siisti konehuone (tosin pesty)
+ Hyvät kumit ja tyyriin näköiset vanteet (tosin muutama kolhu)
+ Kivasti sähkövarusteita. Omasta poiketen hytissä ainakin -> sähköratti, sähköpenkit muistilla, lasiluukku, peruutustutkat. Saattavat tosin olla vakiona AMG:ssä.

- Italian tuonti
- Naarmuja (paljon) Italialaiseen tapaan
- Peruskohta alkavassa ruosteessa takapyörän edessä
- Sisätilat nuhjut (pääosin etupenkit) ja ratti kulunut
- Rumat ja liian isot vanteet
- Huoltokirja säälittävä (käsin tuherrettu epämääräisesti ja vieläpä suomessa).

-> Koeajolle.

Ensimmäiset metrien aikana tuli selväksi, että ehkä vertailu sinällään kannattaa päättää tähän, koska kyseessä oli selkeästi täysin eri auto kuin oma entry-mallini. Ohjaus oli selkeästi erilainen, lienee tehostettu toisin tai enempi suuren etupainon vuoksi tai sitten autossa oli parametrinen ohjaus, joka sekin olisi täysin erilainen kuin omassa CDI farkussani. Itse auto liikkui heti alussa sanalla sanoen vaivattomasti, ilman pienintäkään tuskaa tai haastetta. Neloskoneella kiihdytys on pääosin kaasupolkimen painamista kun taas AMG:ssä valmistautumista pikaisesti haluttuun nopeuteen. Tuli mieleen melko pian, että tälläinen moottori autossa pitäisi juurikin olla. Ajoasento AMG penkeissä oli ehkä hiukan arvellutavampi kuin Sportin jakkaroissa. Sivutuki oli ok, mutta istuinpenkin vapaa leveys häiritsi.

Moottoritiellä taivas luonnollisesti aukeni lisää. Kiihdytyksissä AMG vain veti ja veti ja veti. Vedolla ei siis ollut aikomustakaan loppua. Aiemmat V8 mersu kokemukseni koostuivat w124 500 E:stä ja mieleen siltä koejolta jäi lähinnä sivistynyt ja arvokkaan tuntuinen moottorikäyttäytyminen kiihdytyksissä. AMG on luonteeltaan paljon enempi "räyhä" ja äänimaailma oli raakaa ja terävää soundia, ei siis niin sivistynyttä kuin 500 E:n. Toki nämä asiat ovat aina makuasioita.

Koeajoyksilön tarkempi ajotuntumaan tutustuminen ei valitettavasti vakuuttanut. Jarrut oli täysin loppu, siis vaarallisen loppu. Meno oli muutoinkin varsin hakevaa ja rauhatonta, johon osasyynä lienee renkaat ja vanteiden ET. Itse auto oli yllättävän hiljainen matkanopeudessa eikä V8 juuri paljastanut olemassa oloaan vakkariajossa. Alusta ei ollut juurikaan tukevampi kuin omassa Sportissani tosin itselläni on juuri vaihdettu uudet laatuiskarit ympäriinsä.

Koeajettu yksilö jäi edelleen myymälään, mutta C55 kaukaisena hankintana tuli muutaman hetken lähemmäksi. Itse pidän W203 sedanin kopasta ja AMG versiona se on mielestäni yksi parhaista kokonaisuuksista sport autojen joukossa. Kohtuuhintainen hankkia, ei liian pröystäilevä, nykyaikainen, käytännöllinen ja ilmeisesti myös kohtuuhintainen ylläpitää (pl. ehkä polttoaineet).

Kyseisen koeajetun yksilön hp. oli 23 900 €, joka ei mielestäni ollut linjassa täysin auton kuntoon. Ehkä autoa myydään enempi pienillä kilometreillä, mutta jarrut, maalipinnan korjailut sekä alustan tarkistus olisivat välttämättömiä korjaustoimenpiteitä melko pian.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
S203 C200 CDI A Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86

Ex: W124 230E -89


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 09.02.2014 18:05
ViestiLähetetty: La 16.07.2016 07:39
Ruostetta eikös kori ole näissä kalvanoitu.

Paluu Koeajot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi