Otsikko nostaa itselläkin karvat pystyyn mutta... On tunnettu tosiasia että ensimmäiset W211 mallit pitäisi kiertää kaukaa, vai pitäisikö? Itselläni on kokemusta W210 E320 -98 mallista (malli ennen faceliftiä) joka on ehdottomasti huippu sekä W210 E430 4matic -00 mallista joka oli taasen ensimmäinen Facelift malli (en tykännyt, lapsen vikoja) Eli sen olen oppinut että kehityssarjansa viimeiset ovat niitä mitkä kiinnostavat.
Olen pitkään haaveillut 2008 mallin viimeisistä W211 ajopeleistä, ne olisivat kehityssarjansa viimeisiä ja myös taksikuskit ovat olleet näistä autoista innoissaan.
Työn puolesta asun nyt täällä Texasissa jossa bensa on edullista ja tulin hankkineeksi vaimolle ajopeliksi otsikon mukaisen kulkineen. Auto löytyi paikalliselta nettipalstalta "Craiglist" (kannattaa kiertää kaukaa) ja kun auton luovutustodistuksissa ilmenneiden ongelmien ja myyjän häviäminen rahojen saannin jälkeen oli hyväksytty tosiasia, aloin tutkimaan mitä tuli hankittua.
200tkm / 123000mailia ajettu MB E500 on hyvän näköisessä kunnossa, myyjä ilmoitti viat renkaissa joista 2 olikin aika pahassa kunnossa ja auto tuntui menevän saman verran sivulle kun eteenpäin. Hinta oli kuitenkin mielestäni sen verran edullinen että ostin ajoneuvon ja nyt olen viikon kerännyt vikalistaa.
Renkaat vaihdettu, täällä Amerikassa myydään hyviä käytettyjä joka rengasliikkeessä, löysin lähes uuden näköiset Continentalit 50usd /kpl. Renkaanvaihdossa paljastui että kaksi vannetta oli halki, ajoneuvoon on vaihdettu 18" myöhempien W211 mallien erikoisvanteet, komeat sellaiset. Löysin samanlaiset vanteet rengaspajalta 100usd/kpl Rengastyöt kun oli hoidettu oli auto tasainen ajaa, sillointällöin eturenkaat raapaisee sisälokasuojaan mielestäni 18" rengaskoon takia (ei jousituksen) Rengaskoot ovat autossani 245/45/18 edessä ja 265/35/18 takana, olisi varmaan järkevää saada saman korkeuden kumet myös taakse joten etukumien vaihto harkinnassa, jos sitten ei raapisi lokariin käännöksissä.
Totuuttelen vielä Airmaticin käyttöön, pelottaa valmiiksi että Airmaticin jouset antaa periksi, käsittääkseni vielä ne ovat kuitenkin normaalit mutta tämä uhka on otettava huomioon. 1800usd etupää, 1500usd takapää ja 650usd kompressori ovat hinnat täällä Texasissa jos Airmaticin vermeet joutuu uusia (Tarvike osat, ei MB)
Ensimmäistä kertaa tankatessani auton tankin täyteen alkoi sisätiloissa haista bensiini ja autolla ajamisesta tuli sangen vastenmielistä. Löysin netistä nopeasti maininnan MB W211 malleissa esiintyneistä Bensapumpun (takapenkin alla) ongelmista jotka saattavat ruveta vuotamaan ajanmyötä etenkin kun tankki on täynnä. Tälle vialle on ainakin Amerikassa 15v takuu "recall" MB tehtaan toimesta ja nyt tätä kirjoittaessa mersu on pajalla, eilen vein ja illasta soittivat että takuuseen menee, tämä on mielestäni yksi hieno asia mersun omistajan elämässä että noin vanhaan 2003 mallin autoon tehdään takuuhuoltoja...
Ebay on kova sana, sisustan osia olen tilaillut, mattoja, tuhkakupin, matkustajan jalkatilan verkon tavaroille, raitisilmasuodattimen muovikotelon murtuneen tilalle. Aurinkoläpät pitäisi uusia. Ebay osat ovat onneksi suhteellisen edullisia täällä.
Auton katon verhoilusta on osa tipahtanut liimauksista, sen liimailen kun saan auton takaisin pajalta. Alkuperäinen liima ei ilmeisesti kestä kuumia kelejä.
Tämmöistä täällä, päivittelen hieman vikalistaa ajan kuluessa. Oma tarkoitus on opetella tuolla W211 mallilla ja aikanaan hankkia se 2008 mallin ajoneuvo kun talous sallii. Laitan tuohon linkin omiin kuviini, sielläpä muutama valokuva tuosta amerikan ihmeestä...
http://teemukoo.kuvat.fi/kuvat/Meidän+kulkupelit/MB+500E+W211+-03/