W163 ML350A 2005

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W163 ML350A 2005

Viesti Kirjoittaja eerola »

Koeajon kohteena on 2005-mallinen W163 ML350A Amerikka-varusteilla. Auton mittarissa on koeajon alkaessa 7600 mailia.

Tämä malli on ollut valmistuksessa vuosina 2002-2005 ja se korvasi mallistossa ML320A:n, josta tekemäni koeajoraportti löytyy myös Mersuforumista. 350:n tyyppimerkintä on sikäli hiukan "väärä" että perinteisen Mersu-nimeämisen mukaisesti, sen tulisi olla ML370A. Moottori nimittäin ei ole 3,5-litrainen vaan 3724 cm.

Ulkoa
Kuten ML320:n raportin yhteydessä totean, ML:ää pidetään yleisesti isona autona. Ja iso se onkin erityisesti sisätiloissa autotallissa katseltaessa. Mutta mikään jätti se ei kuitenkaan ole. No, kaikki on suhteellista ja samalla voidaan kysyä, onko suuruus itseisarvo.

Koeajettavana oleva auto on hopeanvärinen. Vaalea metalliväri sopii mielestäni ML:ään hyvin. Viimeisissä ML:issä helmojen muotoilua ja ajovaloja on hiukan ehosteltu ja niinpä tässäkin yksilössä on aika kivan näköisesti muotoiltu etupuskuri kirkkaine sumuvaloineen. Samoin autossa on kirkkaat ajovalojen lasit ja niiden takaa killistelevät mukavan tehoiset xenonvalot. Keulan säleikkö on kuitenkin musta, ja tämä on vähän omituisen ja halvan näköinen muuten yltäpäältä kromia ja hopeaa olevassa autossa. Maalaamalla senkin hopeiseksi auto olisi oikein kivan näköinen.

Sisältä
Tämä nyt menee vähän 320:n koeajon kertaamiseksi, mutta ensivaikutelma on oven avaamisen jälkeen edelleen, että ML:n sisätilat ovat yllättävän pienet. Kohtuullisen isolta autolta odottaisi että sisällä tilaa olisi herroiksi. Koeajettavassa autossa oleva vaaleanharmaa nahkasisusta kyllä tuo tilan tuntua ja lasikattoluukkukin avartaa ylöspäin. Mutta tosiasia on, että monessa pienemmässäkin autossa tilaa tuntuu olevan enemmän.

Nahkaverhoilun toteutus ML:ssä on tyylikäs. Rypytetty nahka on aina mieleeni. Se yhdistyy jalopuuhun ja kromattuihin säätimien kehyksiin kauniisti. Tässä autossa on kuitenkin musta/ tummanharmaa kojelaudan päällinen. Se on kuin jostain toisesta autosta otettu. Miksi sekin ei voinut olla vaalea? Lisäksi ilmastoinnin suuttimien räppänät ovat niin halvan näköistä muovia että he oikein hyppäävät esiin hyvän nahan ja puun keskeltä. Ja kun vielä nahkainen ohjauspyörä tuntuu niin kovalta ja muoviselta, että oikein erikseen pitää tutkia sen nahkaisuus. Radion/ COMANDin käyttönappuloita ratista on myöskään turha etsiä. "Moni kakku päätä kaunis."

Loppupään ML:iin on nähtävästi ainakin USA-markkinoilla lisätty kokolailla kaikki mahdolliset varusteet. Tässäkin yksilössä oli lasikattoluukku, Bosen stereot vaihtajalla, xenon-valot pesimillä, integroitu tallinavaaja ja monta muuta mukavaa himmeliä. Automaattivaihteiston keppi oli kuin kakkosnelosen ylijäämävarastosta haettu.

Kojelaudan keskellä oleva ML:n COMAND alkaa näyttää kerta kerralta vanhemmalta. Nyt olen jo tullut näköjään siihen pisteeseen että kun alkoin käyttää sitä, mieleen alkoivat tulla vanhat videopelit. Hurja määrä pieniä nappuloita, joiden symboleista on auton liikkeellä ollessa vaikea ottaa tolkkua. Lisäksi laitteen ergonomia on aika korvallaan muutenkin. Minkälainen käytettävyyssuunnittelija sijoittaa oikeanpuoleiseen liikenteeseen myytävän auton radion virtapainikkeen oikeaan yläkulmaan?

ML:n tuhkakupin mekanismi on ilmeisesti yksinkertaisesti huono. Aikaisemmin ajetussa 320:ssa tuhkakuppi ei tullut ulos vaikka sitä kuinka paineli jalopuuhun piirretyn viivan kohdalta. Tässä autossa tuhkakupin saa kyllä liukumaan ulos jos puuta tuuppaa juuri siltä kohdalta missä viiva on. Jos painallus osuu yhtään vikaan, mekanismi menee jotenkin vinkkeliin ja sitten lokeron saa onkia ulos kuopastaan jotain työkalua käyttäen. Onneksi ML:ssä on edelleen metallinen avain. Se on kuin suunniteltu tuhkakupin ulos kampeamiseen.

Summasummarum: Toleranssit näyttävät olevan loppupään ML:issäkin samalla tuuma-asteikolla kuin aikaisemmissakin. Onneksi tämä juuri ja juuri sisäänajettu ML ei kuitenkaan rämissyt kokonaisuutena vielä yhtä paljon kuin edellinen 320. Mutta yhtäkaikki, "tuumatoleranssit" eivät kuulu Mersuun.

Lopuksi mieleni tekisi moittia ML:n tavaratilaa, mutta ohitan sen tässä yhteydessä, koska tein sen jo 320:n yhteydessä. Todettakoon kuitenkin, että ML:n tavaratilan suojaverho on alkuperäisenäkin jälkiasenteisen oloinen. Kilpailijoihin verrattaessa baijerilaiset antavat ML:lle anteeksiantoa, sillä BMW X5:ssä ei ole yhtään kummoisempi tavaratila. Ehkä jopa heikompi. Mutta Volvo XC90:ssä esitys on erittäin paljon suunnitellumpi, monikäyttöisempi ja toimivampi.

Liikenteessä
Tässäkin ML:ssä on sama erittäin pehmeä alusta kuin aikaisemmin ajetussa 320:ssa. Sen myötä auton kulku tuntuu huojuvalta. Tämä on ominaisuus joka ei edellämainituissa BMW:ssä ja Volvossa tule lainkaan yhtä selvästi esiin. Vastavuoroisesti samat tärähdykset ja montut, jotka kahdessa muussa välittyvät selkärankaan, jäävät ML:llä taakse kuin huomaamatta.

ML320A:n koeajon yhteydessä sanoin että 3,2 litran bensakone ei ollut aivan riittävä isoon maasturiin. ML350A on kulkunsa puolesta aivan eri auto. 3,7 litran moottori tuottaa 235 hv/ 5750 rpm ja 345 Nm/ 3000-4500 rpm. Nämä arvot vasten 218 hv/ 5600 rpm ja 310 Nm/ 3000-4800 rpm arvoja tuovat juuri sen puuttuvan lisätehon, jota edelliskerralla jäin kaipaamaan. Ja uudemman moottorin äänikin on murisevampi. Mikään raketti ML350A:kaan ei ole. Mutta sitä ajaessa ei sentään tunnu koko ajan siltä kuin piiskaisi autoa. Ja tämän huomaa kulutuksessakin, sillä 3,7 l:n kolmiventtiilikone itseasiassa kuluttaa hiukan vähemmän kuin 3,2 l:n vastaava. Miksikään taloudellisuusihmeeksi ML350A:takaan ei kuitenkaan kannata ymmärtää. Polttoaine maistuu.

Yhteenveto
Ihan ok. Mutta onko se riittävästi? Moni kilpailija on tarjoaa vastaavia, mutta mietitympiä tuotteita.

Jos hakee mukamas-maasturia, mutta arvostaa ajo-ominaisuuksia, kilpailijoiden autot ovat varmasti erittäin houkuttelevia.

Alabamalaiset toleranssit eivät kuulu Mersuun ja varmasti harmittaa jos on maksanut ison määrän rajaa eikä tuhkakuppi aukea.

Tämän ja aikaisemmin ajetun ML320:n jälkeen ei voi kuin todeta, että valitettavasti kumpikaan eivät taida olla maanantaiyksilöitä vaan normaaleja W163 ML-Mersuja. Odotan mielenkiinnolla päästä ajamaan W164:ä. Tähtimerkin ystävänä toivon että se siirtää puntit kilpailijoiden kanssa toisin päin.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: W163 ML350A 2005

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Moros.

Varmaan saa topiccia lainata kun ko. laitteita tässä arponut ja pähkäillyt.

Pari kiinnostavaa taas löyty :twisted:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/5299194

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/5241504

Onkos tämä alempi jotenkin facelifti versio, kyllä toi paljo "nuorekkaammalta" näyttää? Taitaakin olla ihan siis uusi korimalli.. Mutta kuitenki ensirekisteröinti aikasemmin???
Selvästi alemmassa miellyttävämpi sisusta, kojelauta muttaaahhh, eikö tuossa ole todellakaan vaihdekeppiä, mukitelinettä vain näyttäs olevan tarjolla? :)

Mielipiteitä saa laittaa terveisin Juha
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
Terrance
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Su 11.07.2010 20:41
Paikkakunta: Lahti

Re: W163 ML350A 2005

Viesti Kirjoittaja Terrance »

Niin tuossa uudemmassa korimallissa näyttäisi olevan rattiautomaatti......?

En tiennykkään että se jo noin "varhain" tuli mersuun, kun kokemusta ko. vaihteenvalitsimesta löytyy vain koeajamastani W212 E250 CDI:stä.
W124 E220 -95 (ex)
Ford Mondeo 1.8 -03 (ex, thank God...)
Volvo S70 -97
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: W163 ML350A 2005

Viesti Kirjoittaja mlowner »

7G-tronic taidettiin esitellä syksyllä 2003 8 sylinterisissä S, E, CL ja SL-malleissa. Ensimmäisiä pienilohkoisia autoja, joissa tuo 7G-tronic oli valittavissa/vakiona taisivat olla nuo Tuscaloosan tehtaan autot ML (W164), R sarja ja GL sarja. Sieltä se on sitten levinnyt faceliftien ja malliuudistusten myötä myös pienilohkoisiin E-sarjan autoihin.

OT: Nippelitietoa: Mersu oli ensimmäinen autovalmistaja joka käytti 7-vaihteista automaattia tuotantomalleissa/sarjatuotannossa.
Kuten firman vanha takalasitarra sanoo: "Maailma tarvitsee esikuvia"
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Vastaa Viestiin