E 200K

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

E 200K

Viesti Kirjoittaja jva »

Ajattelinpa nyt aikani kuluksi kirjoitella koeajokokemuksia niinkin "tavallisesta" autosta kuin vm 04 E200K.

Eksyin koejamaan kyseisen auton vaikka se ei varsinaisesti meikäläisellä hakusessa olekaan..mutta toisena vaihtoehtona kuitenkin.

Ulkonäöltään E-sarja on vakiovanteilla ..eli minusta varsin "pappamaisilla" 16" vanteilla, 205/55 renkailla+vakioalustalla jotenkin aneemisen näköinen..sanoisin jopa häiritsevän aneemisen näköinen.
Asiaan on toki saatavissa varsin dramaattinen muutos jo tuumaa isommilla ja vähän vähemmän pappamaisilla vanteilla, leveämmillä ja matalammilla renkailla sekä maltillisella madalluksella. Jo näillä avuilla E muuttuu pappamaisesta "taksi-mersusta" joksikin aivan muuksi..

Sisustan osalta pidän itse enemmän Avantgardesta alumiinilistoineen ym, mutta ei Elegancenkaan jalopuusisustus paha ole..tosin jälleen "pappamaisempi" kuin Avantgarde.
Vakiopenkit yllättivät erittäin positiivisesti..vetäen vertoja hyvin jopa useiden muiden merkkien "sport-istuimille".

Ajo-ominaisuuksiltaan vakioalustainen E on mukava, mutta silti se yllätti minun ennakkoluuloni jämäkyydellään..jopa "urheilullisuutta" lähentelevillä ominaisuuksillaan. Voisi helposti kuvitella että hiukan sportimmalla rengastuksella jo vakioalustainenkin E muuttuisi huomattavasti urheilullisemmaksi..saati sitten tehtaan sporttialustalla?!

Suurin positiivinen yllätys minulle oli kuitenkin moottori..joka siis on kooltaan VAIN 1.8l..kompura tosin, mutta kuitenkin ajatuksena 1.8 moottori E:n kokoisessa autossa tuntuu etukäteen ajatellen varsin alimittaiselta.

Toisin kuitenkin kävi! 1.8l moottori liikutti E:tä yllättävän ripeästi ja antoi itsestään huomattavasti tuhdimman vaikutelman kuin mitä moottorin koko ja ominaisuudet paperilla antaisivat olettaa!!

Miinustakin löytyy..ja tällä kertaa se miinus löytyy Mersun automaattivaihteistosta. Reagointi oli minusta nykyaikaiseksi vaihteistoksi hidasta..jopa häiritsevän hidasta, aiheuttaen toisinaan jopa hiukan kiusallisia liikennetilanteita, ainakin tällaiselle ko vaihteistoon tottumattomalle kuskille.

Jos sitten vertaan E:tä kilpailijaansa Audin A6:n vastaavaan malliin niin seuraavat havainnot jäivät päällimmäisenä mieleen:

Vaikka Audia yleisesti on pidetty Mersua urheilullisempana niin väitän kuitenkin että mersu yltää jo vakioalustalla ja rengastuksella hyvin lähelle samaa Audin kanssa. Pienillä alusta- ja rengasmuutosilla Mersu muuttuisi uskoakseni huomattavasti paremmaksi..eli siis vaikuttaisi siltä että pienellä vaivalla Mersu sittenkin päihittäisi Audin sen eräällä vahvuusalueella.
Audin sisustus toki on sportimpi kuin Mersun Elegance..mutta Avantgerden kanssa sekin kääntyisi toisinpäin..eli pojot Mersulle jälleen!

Moottorien osalta päädytään lähelle samaa..vaikka Audissa on 2.4 V6 ja Mersussa vain pikku-nelonen..perstuntumassa ei paljoa havaittavia eroja ollut.

Ainoa asia mistä pisteet menevät kirkaasti Audille on jo mainittu automaattivaihteisto..siinä Audin Multitronic peittoaa Mersun lootan melkein mennen tullen. Toki voi olla että tässä kohtaa eri kuskeilla olisi erilaisia mieltymyksia automaatin toiminnan suhteen..mutta minun mieleeni Mersun loota oli aivan liian flegmaattinen toiminnaltaan. Sitä en sitten tiedä paljonko asiaan auttaisi jos moottori olisi esim 320 tai muu puhdikkaampi pata. Ehkä nyt vaihteistolla joudutaan paikkaamaan 1,8l moottorin ominaisuuksia..tai niiden puutetta..mene ja tiedä?!

Kaikkiaan kuitenkin E200K yllätti minut hyvin positiivisesti olemalla huomattavasti nuorekkaampi ja urheilullisempi jo perusmallinakin kuin mitä odotin. Kuvitelmani olivat lähinnä sitä että E200K on vanhan herrasmiehen miellyttävän rauhallinen matka-ajoauto.
No, ehkä se on sitäkin..mutta kiistatta se on myös paljon muuta..ja pienellä vaivalla siitä on saatavissa hyvinkin paljon muuta kuin "vanhan harmaapäisen herrasmiehen auto".

Tosin onhan tässä sekin vaihtoehto että minusta on hyvää vauhtia tulossa "vanheneva ja harmaantuva herrasmies" kun pidin E200K:sta.. :lol: :lol:

No, ehkei sentään kun 4-kymppiäkin on vielä useamman vuoden päässä..ainakin yhtä kaukana kuin 3-kymppiä on takana 8)
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 769
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Suurin syy anemiaan on pieni kone, kompura ei vaan jaksa puhkua sinne alarekisteriin tarpeeksi voimaa heti ja laatikko joutuu hakemaan aina pienempää pesään. Tuo kompura on C-sarjaan jo todella hyvä, vaikka on "hinnat alkaen."
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mariini kirjoitti:Suurin syy anemiaan on pieni kone, kompura ei vaan jaksa puhkua sinne alarekisteriin tarpeeksi voimaa heti ja laatikko joutuu hakemaan aina pienempää pesään. Tuo kompura on C-sarjaan jo todella hyvä, vaikka on "hinnat alkaen."
Joo, niin arvelin itsekin että automaattilootan toimintaan vaikuttaisi olennaisesti nimenomaan moottorin tehottomuus..ja ilmeisesti olin oikeassa.
Toisaalta asian voisi kääntää myös niinkinpäin että puutteistaan huolimatta automaattiloota antaa tosiasiassa hieman puhdittomalle moottorille enemmän voimantunnetta kuin mitä siitä tosiasiassa löytyykään..

Mietin itsekin tuota 200K:ta C-sarjalaisen keulalla..jos se E:ssäkin kuitenkin noinkin puhdikkaan vaikutelman antaa itsestään niin C:ssä se varmasti on vielä enemmän edukseen. Itseasiassa asia alkoi kiinnostaa sen verran että seuraava koeajon kohde tullee olemaan juuri C200K..jo siksikin että nyt kun C-sarja alkaa kääntymään mallisarjana kohti etoopuoltaan (uusi tulossa 2007 alussa) ja kilpailijoista BMW toi kokonaan uuden ja Audikin ulkoisesti paljon uudistuneen Face-liftin niin syntyneen kilpailutilanteen ansiosta C-mersuun saa ihan mukavasti varustelua kaupantekijäisinä ym ym.
Eli kun NYT painelisi kauppaan..tekisi kaupat esim C200K Sport Edition+ :sta niin saisi ihan kelpo näköisenkin Mersun..joka olisi sopivasti parhaassa vaihtoiässä kun uusi C-sarja tulee myyntiin..

Nojoo..CLK se edelleen tähtäimessä kuitenkin on..mutta eihän sitä koskaan tiedä.. C Sport Edition+ on sekin ihan "soivan näköinen peli"
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itsellä oli viime kesänä samanlanen E200K vuokratuna saksassa. Moottoritie ajoa tuli noin 600km, jolloin huomasin että alusta toimi noin 200km/ hyvin, tuota korkeammilla nopeuksilla autosta tuli todella työläs ja karmea ajettava ainakin kun vertaa C126seen. kone on tuon kokoiseen koppaan hieman alitehoinen, mutta sillä pärjää ainakin täällä suomen nopeuksilla.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
parabel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 07.05.2003 08:48
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja parabel »

En tiedä nyt ihan varmasti, mutta onko tässä jo sellainen ajotyylin oppiva loota.
Jos on, saattaa olla syy koeajoauton käyttäytymiseen.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

parabel kirjoitti:En tiedä nyt ihan varmasti, mutta onko tässä jo sellainen ajotyylin oppiva loota.
Jos on, saattaa olla syy koeajoauton käyttäytymiseen.
Uskoisin että on, koska CLK:ssakin on. (ainakin ohjekirja niin väittää)

On muuten aika metka homma tuo ajotyylin "oppiminen"..kun sitä tietää tarkkailla niin sen kyllä selkeästi myös huomaa kun loota "oppii"..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

ei se kovin hyvältä tuntunut

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Minä ajoin tuommoisella lenkin, kun taksi oli edellisen kerran huollossa.

Siinä autossa oli "sport"-varustus eli jotkut leveät 18-tuumaiset pyörät ja tuplaputkisto jollain tennispallon vetävillä ulostuloilla.

Kaiken kaikkiaan pisti ihmettelemään, että kuka E-sarjalaisen ostaa tuommoisella koneella?

C-sarjalaisessa tuo kone kyllä toimi ihan hienosti, mutta kyllä se tässä korissa tuntui huonokulkuiselta vaikkapa 220cdi:hin verrattuna.

Ainoa positiivinen asia oli dieseliin verrattuna hiljainen käyntiääni. Automaattiloota tuntui todella olevan ihan eri paria moottorin kanssa. Kyllähän se yriiti vaihtaa isommalle vaihteelle saman laisilla kierroksilla kuin dieseli, mutta kun voimaa ei ole niin kiihdyttäminen tuntui aika venyvältä.

Ei se alustakaan oikein minun makuuni istunut.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: ei se kovin hyvältä tuntunut

Viesti Kirjoittaja jva »

Ekku kirjoitti:Ei se alustakaan oikein minun makuuni istunut.
Se on vähän tuo alustahommakin silleen että moni ei hyväksy muuta kuin erilaisia "sport-alustoja" ja toinen toistaan matalaprofiilisimmilla renkailla..oikeastaan olen joskus kuulunut itsekin jossain määrin tuohon joukkoon ja niinpä CLK:n edeltäjäkin oli sporttialustainen ja rengastus sen mukaan..CLK sen sijaan on vakioalustalla ja maltillisemmalla rengastuksella ja kyllä täytyy sanoa että se on reilusti mukavampi ajettava näillä Suomen teillä.
Alustan laitto oli toki CLK:honkin suunnitteilla vielä jonkin aikaa sen hankinnan jälkeen..mutta taidanpa hylätä sen ajatuksen tyystin..
Itseasiassa nyt tuntuu aika hölmöltä idealta käytännössä pilata auton hyvät ajo-ominaisuudet sen vuoksi että saa alle "sporttia"...varsinkaan kun siitä ei ole normaalissa liikennekäytössä ole tosiasiassa kuin haittaa.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Vastaa Viestiin