R129 500 SL 1990

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

R129 500 SL 1990

Viesti Kirjoittaja eerola »

Koeajon kohteena oli tällä kertaa R129-korin 500 SL vuosimallia 1990. Autolla oli ajettu vajaa 100000 km ja se oli täysin alkuperäinen viimeistä piirtoa myöten. Vaaleansininen metalliväri oli upeassa kunnossa vahattuna ja puleerattuna. Samoin sininen nahkasisusta oli saanut hoitoainekäsittelyä useammin kuin normaalin miehen kengät. Kaikessa alkuperäisyydessään siis ihailtavan kaunis yksilö.

R129-korin SL-Mersu on iso auto. Melkein neljä ja puoli metriä pitkänä se on lähes yhtä pitkä kuin päivittäisautoni C-farmari, ja reilut 180 cm leveänä se on reilusti C-Mersuani leveämpi. Tämän kokoista avoautoa lähestyttäessä tulee harras olo.

SL-Mersun ovi aukeaa upean raskaasti ja menee kiinni sillä arvokkaalla massalla, jota harvasta nykyautosta löytää. Ei tietoakaan rämähdyksestä eikä viitettäkään klapeista. R129 kuuluu jo pelkän ovituntuman perusteella ehdottomasti "hyvin tehtyjen" Mersujen joukkoon.

Kuljettajan paikalla tulee hauska deja vu -ilmiö. Kaikki ympärillä oleva näyttää lainatun hyvin palvelleesta W124:stäni. Mutta kaikki on vain suurennettu seuraavaan skaalaan. Tunnelma on nappulapaljouden vuoksi kuin lentokoneen ohjaamossa: Ilmastointilaite on automaattinen ja näytöt taattua aikakauden tyyliä. Penkit ovat sähkösäätöiset ja muistilliset. Nappuloita on toteuttamiseen käytetty 7 kun 21. vuosisadalla sama asia tehdään 4:llä. Riittävän suurikehäinen ratti säätyy korkeussuunnassa, mutta ei pituussuunnassa. Tervetuloa takaisin aikaan, jolloin nuoriso tiesi välittömästi vastauksen kysymykseen: "Kuka on Milli Vanilli?"

Neliventtiilinen moniventtiili-V8 käynnistyy kauniisti. Se ei uhoa vaan hyrähtää käyntiin ja tasaa välittömästi käyntinsä hiljaiseksi suhinaksi. Kakkosnelosesta tuttu automaattikeppi R:lle ja varovaisesti tallista ulos. Tallin karmien välistä sihtailu on tarkkaa puuhaa R170-SLK:hon ja C-Mersuun tottuneelle. Tuntuu että tämä auto edellyttää satunnaiselta kuljettajaltaan valtamerikapteenin tutkintoa.

Kun alus ollaan saatu luovituksi satamasta väylälle ja vaihdekeppi siiryy D-asentoon, päästään vihdoin tutustuminen siihen, millainen auto edellisen korimallin SL on ajaa. R129 SL ei edellytä Fine Young Cannibalsia soimaan stereoihin räminöiden peittämiseksi. Se menee sekä terävien kuoppien että isompien heittojen yli koko parin tonnin painollaan. Mistään ei kuulu ainoatakaan sivuääntä. Valitettavasti ei juuri kasikoneen murinaakaan. Tässä Mersussa on sama kestävyyteen tähtäävä laatu mukana, joka löytyy vähän halvempana versiona W124:stäkin.

Kaasupoljin on aika raskasliikkeinen. Pienet painallukset eivät saa aikaan mitään, mutta kunnolla painettaessa alkaa tapahtua. Ei niinkään teholla, mutta väännöllä. Tämä tuntuu vanhasta diesel-ihmisestä hyvältä. (Ärsyttävä) hetkellistä kulutusta osoittava mittari heilahtaa laitaan saakka, polttoainetankkiin syntyy pyörre ja moottorikin päästää itsestään hiukan ääntä. Pienempi vaihde ei vaihdu nelipykäläisessä laatikossa turhaan, vaan auto osoittaa, että maisema alkaa vaihtua reippaaseen tahtiin niinkin, että antaa sen voiman toisen olomuodon puhua. 470 Nm on hieno asia!

Virallinen lupaus on, että kaksi tonnia avointa massaa siirtyy paikaltaan satasen nopeuteen 6,2 sekunnissa. Tarvittaessa. Käytännössä on vaikea kuvitella tällä autolla tulevan tarvetta polkaista kaasua nollanopeudessa pohjaan. Liikennevaloissa vierelle tullut Corolla saa polttaa renkaitaan ihan rauhassa jos haluaa. Se on eri maailmassa. Meidän todellisuudessa käytetään isompia aurinkolaseja kuunnellaan Paula Abdulia.

Katto alhaalla SL osoittaa että 80-luvun lopullakin osattiin tehdä tuulitunnelitöitä. Alle 100 km/h:n vauhdissa ei tarvitse nostaa sivulaseja ylös. Tuuli menee melko mukavasti etupenkkien ohi. Takapyörre alkaa tässäkin autossa nopeuden kasvaessa vähitellen vaivata, mutta hiljaisuus on tässäkin se ominaisuus, joka jää päällimmäisenä mieleen. Matkustamossa on hyvä puhua vaikka katto olisi alhaalla ja nopeutta riittävästi. Laatua tämäkin.

Mutkan tullessa vastaan huomaa heti, että 500 SL painaa paljon ja alusta on erittäin mukavuusvoittoinen. Vauhdilla mutkaan tultaessa auto haluaa aliohjata ja korkeaprofiiliset alkuperäisillä monipinnaisilla aluvanteilla olevat 16" renkaat haluavat sortua alle. Käytöstä saisi todennäköisesti korjatuksi kaasun käytöllä, mutta ei kuulu hyvään koeajotapaan mitata auton rajoja ja lopulta päätyä penkalle.

Tämä ei ole urheiluauto. Tämä on edullisen öljyn aikakauden gran turismo, jolla ei ajeta mutkatietä kuin Vatanen. Tämä on hienostunut avoauto mukavaan matkan tekemiseen ja herrasmiesmäiseen suoraan ajamiseen. "Minne laitoinkaan Duran Duran -kasettini?" :lol:
Viimeksi muokannut eerola, To 22.12.2005 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Hieno raportti hienosta autosta! Foorumilla tuntuu löytyvän jatkuvasti mersumiehiä joilla on myös kirjallisia taipumuksia :)
Jos olis lämmin kesä, reilusti pätäkkää ja tuollainen auto niin ei varmaan tulis tekemisen puutetta... :roll:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitos! Tämä oli mukavaa luettavaa! Ja kuume senkun kohoaa :lol:
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Parempi raportti kuin suurin osa niistä, joita voi lueskella alan lehdistä. Ainoa ongelma on, että tulee hirmuinen halu päästä itsekin kokeilemaan moista :)
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Nyt vaan "eerola" alat free-lance toimittajaksi autolehtiin kirjoittelemaan koeajoraportteja.. :)
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Hieno juttu.
Avoautoista kiinnostais tietää, että kun ovat ilman sitä jäykistävää kattoa, niin runko on aina vähän veltompi kuin kiintokattoiset.
Ainakin tossa R107 sen huomaa, että kun ajaa hiekkatiellä ministerinkiharaan tai suurempaan monttuun, niin kyllä runko tärisee ja vähän tuntuu runko joustavalta. Niin ovat muutkin 107 kuskit kertoneet. Asfaltilla ei sitten niinkään tunnu.
Onkohan toi R129 saatu rungoltaan jäykemmäksi vai onko veltto runko kaikkien avoautojen ominaisuus.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Enpä oikein osaa sanoa tuohon jäykkyyteen muuten kuin SLK:n osalta..mutta ainakaan itse en huomannut SLK:ssa aikanaan eroa jäykkyydessä sen mukaan oliko katto alhaalla vaiko päällä. Muutenkin SLK:sta oli minusta onnistuttu saamaan suht jäykkä..tai ainakaan minä en huomannut/kokenut sitä rungoltaan/koriltaan millään lailla "löysäksi".

Tiettyjä puutteitahan sen ajettavuudessa ainakin minun makuuni oli, mutta uskoakseni ne puutteet johtuivat ennemminkin alusta suunnittelusta/toteutuksesta/toimivuudesta kuin itse rungon/korin ominaisuuksista.

Voinee toki olla mahdollista että osa noista minun mielestäni heikkouksista ajettavuudessa menisi myös rungon/korin löysyyden piikkiin..mutta epäilen sitä kuitenkin..ainakin sillä tiedolla mikä tällaisella puhtaasti autotekniikan alalla amatöörillä ja harrastelijalla on..

Sekin on tietysti makuasia että millainen "löysyys" avoautossa on haitallista. Selvähän se että moni avoauto/roadster on "löysä" jos sillä lähtee (taitava ja kokenut kilpa-/ratakuski) tosissaan radalle tykittämään..vaan eipä noita avoja ja roadstereita välttämättä sellaiseen käyttöön ole edes suunniteltu..
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tomi kirjoitti:...Onkohan toi R129 saatu rungoltaan jäykemmäksi vai onko veltto runko kaikkien avoautojen ominaisuus.
Ei värissyt käytännössä ollenkaan. Ja sen myötä ei myöskään nitissyt. Ei ollut kuitenkaan aivan yhtä jäykkä kuin "yhdestä kappaleesta veistetty" R170, mutta jäykempi kuitenkin kuin joku Firebird tai Miata. Ja aivan eri kategoriassa kuin 206CC-Pösö, Mustang tai Sebring.

Liekö R129:n massalla yhdistettynä mallin ikään osuutensa tuohon pieneen pehmeyteen. Näistä syistä lähtien sanoinkin, että R129 ei ollut urheiluauto vaan erittäin laadukas avomallinen gran turismo. Ja aikanaan varmasti yksi jäykimmistä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Niin ajattelinkin, että R129 on jäykempi, kun se on jotenkin massiivinen ja iso roadsteriksi.
Tossa R107 tuntuu jousitus tavallista jäykemmältä ja yhdistettynä matalprof. renkaisiin niin vaikutus vain kasvaa. Mutta rungon tärinä häiritsee vain kuoppasilla hiekkateillä.
Roadsteri ei tosin kilpakäyttöön ole tarkoitettu (C107:tä kyllä käytettiin ralleissa 70-80 luvulla), vaan niinkuin todettiin nautiskeluajoon maaseudun mutkateillä ja rantabulevardeilla. Mutta on sillä kiva ottaa mutkat kovalla vauhdilla, painopiste matallalla ja jotenkin tarttuu tiehen niin kivasti. Voi vähän kokeilla niitä sivuttaisia 'g-voimia'. Mutta ei passaa ajaa katolleen, vois käydä huonosti.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Nynykehityksellähän uudet mallin mainitaan lähes aina 30-50 % jäykemmiksi kuin edellinen malli. Timo L varmaan kyllä kommentoi tuon jäykkyyden lisääntymisen, osaa varmaan senkin ulkoa :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Nynykehityksellähän uudet mallin mainitaan lähes aina 30-50 % jäykemmiksi kuin edellinen malli. Timo L varmaan kyllä kommentoi tuon jäykkyyden lisääntymisen, osaa varmaan senkin ulkoa :D
:lol:

***
Mutta juuh. Muun muassa Saabihan tekee 9-3 avomalleistaan linjalla lievästi "banaanin" mallisia eli auto on hiukan mutkalla alaspäin. Kun sitten auto lasketaan pyörilleen, korin paino oikaisee auton suoraksi. Väittävät tämänkin vaikuttavan tuohon problemaan.

Asiallinen koeajoselostus muuten.
Tervetuloa takaisin aikaan, jolloin nuoriso tiesi välittömästi vastauksen kysymykseen: "Kuka on Milli Vanilli?"
Etenkin tätä naureskelin pitkään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Pakko se on kommentoida sillä jostain syystä tätä koeajoa en ole aikaisemmin huomannut. Kuten joku aikaisemmin mainitsi, tämä juttu ansaitsisi paikkansa missä tahansa alan lehdessä; niin hyvin se oli kirjoitettu. Melkein tuli kylmät väreet lukiessa ja toisaalta sopiva huumori jopa nauratti. Eerolalle suurkiitos jutusta, tuli luettua kahteen kertaan! Mahtava autokin tuo SL500 varmasti on! :D
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

*Kiittää ja kumartaa positiivisesta palautteesta*
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

"Jonain päivänä minunkin tallissa on..."

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Tuli luettua nyt vasta itsekkin ja teksti oli samaa laatua mitä sen sisällössä ollut auto-malli. Erittäin mukavaa luettavaa ja lukijan mielenkiinto säilyy varmasti tekstin loppuun saakka.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Vastaa Viestiin