W203 C230 Kompressor A Sport Sedan 2005

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2904
Liittynyt: To 17.04.2003 12:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Ke 03.08.2005 05:12
Tämänkertainen koeajotarina alkoi hyvin samaan tapaan kuin "W203 C240 A facelift"-koeajoraportti. Vein oman C-Mersuni huoltoon ja sain laina-autoksi 7000 mailia ajetun metallisinisen vuosimallin 2005 W203 C230 Kompressor Sport Sedanin. Tämä Sport Sedan on USA-markkinalle kasattu mallinimi ja käytännössä auto on kokolailla sama kuin Veho-terminologiaa käyttäen "Mercedes-Benz Sport Packilla varustettu C230 Kompressor". Muutamia kuvia autosta löytyy täältä.

Ulkoa koeajon kohteena ollut auto näytti kivasti perusmallia pirteämmältä. Jossain valaistuksissa platinanharmaaseen taittuva sininen väri istui autoon hyvin ja siniseen taitetulla tummennuksella varustetut lasit täydensivät kokonaisuutta mukavasti. Kun takaa pilkisti esiin vielä kiilloitettu pakoputken pää ja urheilualustan madallus 17" viisipuolaisien aluvanteiden kanssa antoivat autolle tavallista menevämmän "stanssin". 225-leveät eturenkaat ja 245-leveät takarenkaat viimeistelevät ulkonäön. Kuljettajan paikalle pitää päästä pian.!

Kolmipuolainen monitoimiratti istui käteen upeasti. Sen reilut muotoilut ja hopeanväriset painikkeet antoivat tuntua, että ollaan sporttiautossa. Lattialla kiiltelevät metallipolkimet jatkoivat samaa tunnelmaa, mutta valitettavasti sisustukseen kuuluneet alumiinipaneelit herättivät kysymyksen, ovatko ne oikeasti alumiinia vai sittenkin muovia. Puuhan Mersussa on puuta, mutta onko kaikki kiiltävä oikeasti metallia?

Kun makuasioista aletaan puhua, on hyvä pohtia myös, onko vaalea alumiini paras mahdollinen koriste vaalean nahkasisustan kanssa. Itse vannon vaalean sisustan nimiin, mutta Avantgarden puut saavat omalla listallani korkeamman sijoituksen kuin Sport Sedanin alumiinit.

Siispä kone käyntiin! 2005-mallin C230 Kompressorissa on 1,8 litran remmiahdettu kone. Se pörähtää käyntiin kivan kuuloisesti. Autossahan on sporttiputkisto eikä vain pelkkä kiilloitettu putken pää! Pienikin kaasun painallus saa neloskoneen kiertämään iloisesti. Tämä kone on aivan eri maata kuin edellämainitun 240:n kuutonen. Ainakin kierrosherkkyytensä suhteen. Kivaa!

Automaatti alumiininupista D:lle ja tien päälle. Automaattiset xenonajovalot sammuvat itsestään kun ajetaan tallista ulos. Koneessa tuntuu olevan hauskaa alakierroksien vääntöä samaan tyyliin kuin "oikeassakin" 230 Kompressorissa, eli mm. R170 SLK:sta tutussa 2,3 litran kompressorikoneessa. Siinä missä C240:n 2,6-litrainen antaa 240 Nm maksimivääntönsä vasta 4500 rpm kohdalla tämä pienempi kone antaa 260 Nm jo välillä 3500-4000 rpm. Ja sen huomaa. Auto liikkuu kaupunkipyörityksessä iloisesti ja tuntuu kuin koneessa olisi menohaluja enempäänkin kun takaa kuuluu lisäksi suupieliä nostattava murina.

Valitettavasti kone on kuitenkin vain 1,8-litrainen. Sen huomaa kun tullaan moottoritielle. 100 km/h:n nopeudessa kone kiertää jo 3000 rpm, eikä siinä riitä enää tehoa muuttamaan auton liiketilaa samalla innolla kuin kaupunkinopeuksissa. Mikä pahinta: 3000 rpm:n kohdalla pakoputkisto honottaa kuin Nissan. Jos sattuu tykkäämään tästä nasaaliäänestä, niin mikäpä siinä, mutta tasaisessa ajossa auton pitäisi olla hiljainen. Ja mihin katosi se murina?

Kun moottoritie loppuu ja tullaan mutkaiselle maantielle, hauskuus alkaa jälleen. Sporttialusta on tehty juuri oikein minun makuuni. Se ei ole yhtä kova kuin oman autoni H&R:n sarja, mutta ei myöskään samanlainen lulla kuin tavalliset USA-mallin Mersut. Tämä alusta yhdessä facelift-C:n päivitetyn ohjauksen kanssa on kertakaikkiaan mahtava paketti! Sporttimallin normaalia isommat jarrut pysäyttävät auton loistavasti mutkiin. Tuntuma tiehen on täsmällinen ja kun vauhtiakaan ei mutkatiellä ole liiaksi, ovat moottorin ominaisuudetkin riittävät kaarteiden läpi vedättämiseen. Täällä mutkatiellä W203 C230 Kompressor A Sport Sedan on omimmillaan. Juuri näin Mersun pitää kulkea!

W203 C230 Kompressor A Sport Sedan on erittäin hauska neliovinen auto. Sitä on kiva ajaa mutkasta toiseen niin pitkään kun ei tarvita räjähtävää ohituskiihtyvyyttä, eikä tunnusta hermostuvansa sporttiputkiston moottoritiehonotuksesta. Tämä auto on hyvä esimerkki siitä, että kuutiotuumat eivät kerro kaikkea. Osa niistä voidaan korvata myös onnistuneella ahtamisella. Mutta miksi Mersu ei uskalla asentaa Sport-merkintäiseen autoon automaattilaatikkoa jonka käsivalinta on oikea käsivalinta? Miksi Sport-mallisissakin Mersuissa kepin alaspäin kääntämistäseuraa pitkä miettiminen ja vasta sitten ylihienostunut alas vaihtaminen ja ylös vaihtoja ei saa pakotetuksi oikein millään?
-T

Kuva

Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 18.11.2013 02:48
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ti 19.11.2013 02:37
Pakko kehaista näitä koeajoraporttejasi. Näin uudelle foorumilaiselle tarjoaa vielä nykyäänkin todella kattavaa ja käyttökelpoista tietoa. Itseasiassa siinä määrin että näiden perusteella (mukaan lukien muut asiantuntevat kommenttisi siellä täällä foorumia) tuli itsekin päädyttyä hankkimaan w203 korinen kikotin :D
Nykyinen kalusto: MB C 320CDI 4matic -08, MB CLS 320CDI -06, MB C 180 -95, Opel Calibra c20let 4x4 -93 (Suomessa valmistettu yksilö, mutta turhankin kallis harrastus) ja pärränä Suzuki TL1000S V2 -02

Entinen kalusto: MB C32 ////AMG -01 ja liuta Opeleita
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2904
Liittynyt: To 17.04.2003 12:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: To 21.11.2013 20:53
mr Hesu kirjoitti:Pakko kehaista näitä koeajoraporttejasi. Näin uudelle foorumilaiselle tarjoaa vielä nykyäänkin todella kattavaa ja käyttökelpoista tietoa. Itseasiassa siinä määrin että näiden perusteella (mukaan lukien muut asiantuntevat kommenttisi siellä täällä foorumia) tuli itsekin päädyttyä hankkimaan w203 korinen kikotin :D

Kiva että niistä on iloa.

Ja mitä W203:een tulee, niin omasta mielestäni se on edelleenkin erittäin kiva auto. Eli: Hyvin hankittu!
-T

Kuva
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 18.11.2013 02:48
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Pe 22.11.2013 01:09
Juu kyllä se tuon ikäisistä vaikuttaa nyt näin lyhyelläkin tutustumisella oivalta vermeeltä ja nautintoa ei ainakaan latista että on amg. Tankilla se kyllä kirpaisee hieman vaikka verrattain suureen kulutukseen olen tottunutkin. Ja nyt kun tuli tuota loskaa niin pakko sen verran autoa moittiakin että ainakin kitkat alla ei meinannut päästä yksinkertaisesti mihinkään vaikka oli winterit valittu ja esp päällä. Isäukon CLS 320CDI kun lainasin niin sillä ei ollut mitään ongelmaa vaikka alla paljon huonommat kitkat.
Nykyinen kalusto: MB C 320CDI 4matic -08, MB CLS 320CDI -06, MB C 180 -95, Opel Calibra c20let 4x4 -93 (Suomessa valmistettu yksilö, mutta turhankin kallis harrastus) ja pärränä Suzuki TL1000S V2 -02

Entinen kalusto: MB C32 ////AMG -01 ja liuta Opeleita

Paluu Koeajot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa




AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

https://Www.AutoDoc.fi

lukitusturva.fi

www.autotahti.fi