Vito 111CDI Keskipitkä manuaali

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Vito 111CDI Keskipitkä manuaali

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Tuli aikaisemmin tilattua 111CDI Automaatilla. Kävin kokeilemassa 115 CDI automaattia ja ei se raketti ollut sekään joten oli pakko päästä vielä tuo 111CDI kokeileen. Ko pakua ei ollut automaattina joten tyydyin manuaalimalliin. Suoraan sanoen olin pettynyt suorituskykyyn. Vanhaan 110CDI:hin verrattun 111 tuntui tosi kesyltä vaikka siinä muutama heppa enempi pitäisi ollakkin. Koeajo autolla oli ajettu 9tkm joten ei voi panna tehonpuutetta koneen uutuudenkaan piikkiin. Voi olla että kardaanimallissa hukkuu paljon enemmän tehoja voimansiirtoon. Muuta syytä en keksiny kun ei tuo 111 niin paljon painavampikaan ole että se pitäisi noin tuntua.

Sitten muuhun laatuun. Ohjaamossa kaikki on jotenkin vähän "kauempana" kuin 110:ssä. Tuulilasi kaartuu alhaalta kauemmaksi ja tuntuu että nokka on jossain metrien päässä. Sitä ei näe joten opettelua vaatii. Ei sitä näe kyllä vanhakoppasessakaan, mutta jotenkin se tuntuu siinä olevan lähempänä. Mittaristo on asiallinen ja hanikat tuntu toimivan suht koht napakasti. Mutta sitten on niitä pieniä asioita jotka vaikuttaa siihen millaiseksi laadun kokee. Ilmantulosuuttimet on sanoisinko ala-arvoiset. Epämääräiset, jäykät ja ei käänny juuri mihinkään suuntaan. Pidän vanhakoppaisen suuttimia parempina. Penkki on ihan hyvä ja saadöt ainakin mukaavuuspenkissä hyvät. Tiltti-ratti on selvä parannus vanhaan. Melutaso oli samaa luokkaa kuin vanhemmassakin mallissa eli ei mitään parannusta sillä saralla. Koeajo auton väliseinä oli suomi mallia ja niin jälkikutoisen näköinen kun olla ja voi. Vanhemmassa mallissa on sentään kiinnitysruuvit maalattu ja väliseinän reunat siistit, mutta tuossa oli kyllä "iha itte tein" pärnäsen korjaamolla.

Konehuoneen puolella peltiä aukastaessa huomio kiinnitty siihen että oli palattu tukirauta aikaan. Vanhassa konepelti jää ylös sellaisen linkkusysteemin varaan. Uudessa mallissa pitää laittaa se tyypillinen tukitanko. Miksi??:cry: Se linkkusydemi on mielestäni kätevä. Konepellin saa auki yhellä kädellä eikä tarvi asetella. Muuten moottoritilassa on nyt paljon enemmän tilaa kuin vanhemmassa mallissa johtuen moottorin pitkittäisasennuksesta. Koneen vasemmalla puolella töröttää turbo kelloineen. Olis muuten helppo irrottaa. Oikealla puolella on pumppu ja muu ruiskupuolen tauhka. Konehuoneessa on kaikkineen paremman näköstä kun etuvetomallissa. Noin niinkuin rassauksen kannalta.

No kaiken kaikkiaan mieleen jäi että ei tuota ihan viimesen päälle ole tehty ja oikean jalan pohjetta kyllä ramppaa kun pitää kaasun lattiassa koko ajan. Vaihteensiirto tuntui äkkiseltään jopa huonommalta kuin vanhassa, mutta liekö ollut tottumattomuutta. Omani vien kuitenkin varmasti viritykseen. Aika näyttää kun uutukaiseen tottuu miltä se alkaa tuntua. :roll:
Vastaa Viestiin