500 E, -92 Hyrylässä...

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 727
Liittynyt: Pe 11.04.2003 19:21
Paikkakunta: Riihimäki
ViestiLähetetty: To 13.10.2005 13:56
Poikkesin aikani kuluksi Hyrylään vaihtoautojen Mekkaan, jossa kohteena oli E 280 -96. Kuitenkin vierellä muutama vanhempi heppu syynäsi ja ihasteli 500 E:tä, joka oli juuri tuotu autoliikkeen toisesta myymälästä.

No E 280 unohtui siltä seisomalta ja valuin itsekin 500:sen vierelle kuulostelemaan kasin hyrinää :roll:

Peli oli saksan tuonti (löytyy myös nettiautosta) ja hintaa 24800 €. Lukuja 221tkm. Kaveri ehdotti tyyppittämistä ja ei kai sitä kauan tarvinnut miettiä.

Puikkoihin ja nenä hesaa kohti.

Aluksi korostui 230 E:n verraten ohjauksen ero, täsmällinen, nopea ja ennenkaikkea ratin koon vaikutus (omassa vakio, iso). Vaihteenvalitsin oli mielestäni erilainen kuin olen tottunut W124 automaatissa, lyhyt ja napakka. Liekö erilainen 500 E:ssä. Auto oli hiljainen, ei kitinöitä, ei lotinaa montuissa ja ennenkaikkea moottoria ei juuri kuulunut kaupunkinopeuksissa.

Pienen polkaisun tuloksena oli rivakka siirtyminen seuraaviin valoihin kun toiset rinnalla vasta etsi askista kakkosta. Edelleenkin moottori oli hiljainen.

Hiukan kovempi survaisu lattiaan, johan alkoi kasi möyrähteleen, mutta silti sivistyneesti. Täysin erilainen vaikutelma kuin esim. jenkki kasissa. Luonnollisesti moottorin luonne on toiselta mantereelta kuin amerikkalaisessa. Lyhytiskuisuus ja kierrosherkkyys lienee suurimmat erot??

Valoissa seistessä kiinnittyi huomio öljynpaineisiin, näytti yhtä. Lienee riittävä D:llä?

Hätäsempi lähtökään ei saanut renkaita irti asfaltista, luistoneston vaikuttaessa kaiketi. Kuitenkin, pedaalia joutui survasemaan tosissaan, jos halusi kaiken irti moottorista ja silloin meno oli jo julmaa. En ole koskaan ajanut oikeaa urheiluautoa, joten kokemukset jäävät -90 luvun Corvetteen, mutta 500 E varmaa jo voidaan luokitella lähes askeleen päähän todellisista urheiluautoista 8)

500 E:n alusta on juuri sellainen kuin sen autossa haluaisin olevan: Jämäkkä, ei pinta kova, ei kallistele, syvässä heitossa joustoa kuitenkin löytyy riittävästi. Ohjaus ei hae/vedä oikealle kuten normaalisti W 124:ssä. Alusta tässä oli vakio renkaineen.

Ainoat oireet löysin heikkotehoisista jarruista ja kitkuttavasta äänestä rauhallisesti vedättäessä. Aski toimi hyvin ja pehmeästi. Ajoasento oli mielestäni hiukan erilainen kuin omassani: Erilaiset penkit (sähköllä), pienempi ratti (edelleen kuitenkin korkealla), hallintalaitteet kuitenkin tutut.

Auto vaikutti asialliselta ja siistiltä, myöskin se oli alkuperäinen. Hintaa voi kauhistella tai olla kauhistelematta, mutta samalla saa jo W210 kasi väykyn. Tosin se ei mielestäni ole autona legenda (ehkä milloinkaan), mutta 500E/E500 on :wink:
W203 C180 Kompressor A Sport -05
S203 C200 CDI A Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86

Ex: W124 230E -89


Mersumies
Mersumies
Viestit: 815
Liittynyt: Ti 08.04.2003 20:45
Paikkakunta: VANTAA
ViestiLähetetty: To 13.10.2005 14:23
kyllä tekis mieli lähteä heti ostoksille. :twisted:
ex 300da 78. ex 230ea 88. kesä 126 + 203 cdia 220

Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 13.10.2005 14:24
Vesa T kirjoitti:Ohjaus ei hae/vedä oikealle kuten normaalisti W 124:ssä.


No, ei kai se siitä normaaliudesta ole kiinni, ehjyyysasteesta ( :shock: ) enempi. Ei mullakaan vedä yhtäään, vaikka auto muuten onkin 17-vuotiailla iskareilla aika pehmuinen...

Mutta oikein mainio raportti, kiitos siitä! 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 18.10.2004 15:20
Paikkakunta: Hyrylä
ViestiLähetetty: Ke 30.11.2005 22:19
Ihan hyvä raportti. Muuten noista jarruista vielä niin, ajelin toissakesänä hyrylän kukkatalon suoralla 220 mittarissa, sitten päätin yllättävästi vetää seuraavasta risteyksestä oikealla, jarruttaessa tuntui että tässähän menee tovi, yllätys pääsin kääntymään ilman komplikaatioita.Jarrujen tunnokkuus on välillä ärsyttävän kumimainen. Vuoden 93-94 E500 malleissa on päivitetty vanhat jarrut samoihin kun sen ajan SL600:ssa.

Jos joku on kiinnostunu erittäin hyväkuntoisesta 500E:stä, jota yritin tarjota täälläkin vajaa vuosi sitten,
löytää sen Autoliike M.Sipilän tallista. Ja ne pojat ei myy edes p#skaa halvalla
http://www.msipila.com/info1.php?id=902

Mersumies
Mersumies
Viestit: 970
Liittynyt: To 15.05.2003 11:27
Paikkakunta: kuusankoski
ViestiLähetetty: To 01.12.2005 06:22
dod1 kirjoitti:
Jos joku on kiinnostunu erittäin hyväkuntoisesta 500E:stä, jota yritin tarjota täälläkin vajaa vuosi sitten,
löytää sen Autoliike M.Sipilän tallista. Ja ne pojat ei myy edes p#skaa halvalla
http://www.msipila.com/info1.php?id=902

Onpa edullinen :shock:
Vaikka olisi kuinka siisti,niin hiukan mielestäni hintaa liikaa(lue sikakallis)
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90

Paluu Koeajot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi