500 E, -92 Hyrylässä...

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

500 E, -92 Hyrylässä...

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Poikkesin aikani kuluksi Hyrylään vaihtoautojen Mekkaan, jossa kohteena oli E 280 -96. Kuitenkin vierellä muutama vanhempi heppu syynäsi ja ihasteli 500 E:tä, joka oli juuri tuotu autoliikkeen toisesta myymälästä.

No E 280 unohtui siltä seisomalta ja valuin itsekin 500:sen vierelle kuulostelemaan kasin hyrinää :roll:

Peli oli saksan tuonti (löytyy myös nettiautosta) ja hintaa 24800 €. Lukuja 221tkm. Kaveri ehdotti tyyppittämistä ja ei kai sitä kauan tarvinnut miettiä.

Puikkoihin ja nenä hesaa kohti.

Aluksi korostui 230 E:n verraten ohjauksen ero, täsmällinen, nopea ja ennenkaikkea ratin koon vaikutus (omassa vakio, iso). Vaihteenvalitsin oli mielestäni erilainen kuin olen tottunut W124 automaatissa, lyhyt ja napakka. Liekö erilainen 500 E:ssä. Auto oli hiljainen, ei kitinöitä, ei lotinaa montuissa ja ennenkaikkea moottoria ei juuri kuulunut kaupunkinopeuksissa.

Pienen polkaisun tuloksena oli rivakka siirtyminen seuraaviin valoihin kun toiset rinnalla vasta etsi askista kakkosta. Edelleenkin moottori oli hiljainen.

Hiukan kovempi survaisu lattiaan, johan alkoi kasi möyrähteleen, mutta silti sivistyneesti. Täysin erilainen vaikutelma kuin esim. jenkki kasissa. Luonnollisesti moottorin luonne on toiselta mantereelta kuin amerikkalaisessa. Lyhytiskuisuus ja kierrosherkkyys lienee suurimmat erot??

Valoissa seistessä kiinnittyi huomio öljynpaineisiin, näytti yhtä. Lienee riittävä D:llä?

Hätäsempi lähtökään ei saanut renkaita irti asfaltista, luistoneston vaikuttaessa kaiketi. Kuitenkin, pedaalia joutui survasemaan tosissaan, jos halusi kaiken irti moottorista ja silloin meno oli jo julmaa. En ole koskaan ajanut oikeaa urheiluautoa, joten kokemukset jäävät -90 luvun Corvetteen, mutta 500 E varmaa jo voidaan luokitella lähes askeleen päähän todellisista urheiluautoista 8)

500 E:n alusta on juuri sellainen kuin sen autossa haluaisin olevan: Jämäkkä, ei pinta kova, ei kallistele, syvässä heitossa joustoa kuitenkin löytyy riittävästi. Ohjaus ei hae/vedä oikealle kuten normaalisti W 124:ssä. Alusta tässä oli vakio renkaineen.

Ainoat oireet löysin heikkotehoisista jarruista ja kitkuttavasta äänestä rauhallisesti vedättäessä. Aski toimi hyvin ja pehmeästi. Ajoasento oli mielestäni hiukan erilainen kuin omassani: Erilaiset penkit (sähköllä), pienempi ratti (edelleen kuitenkin korkealla), hallintalaitteet kuitenkin tutut.

Auto vaikutti asialliselta ja siistiltä, myöskin se oli alkuperäinen. Hintaa voi kauhistella tai olla kauhistelematta, mutta samalla saa jo W210 kasi väykyn. Tosin se ei mielestäni ole autona legenda (ehkä milloinkaan), mutta 500E/E500 on :wink:
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

kyllä tekis mieli lähteä heti ostoksille. :twisted:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 500 E, -92 Hyrylässä...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vesa T kirjoitti:Ohjaus ei hae/vedä oikealle kuten normaalisti W 124:ssä.
No, ei kai se siitä normaaliudesta ole kiinni, ehjyyysasteesta ( :shock: ) enempi. Ei mullakaan vedä yhtäään, vaikka auto muuten onkin 17-vuotiailla iskareilla aika pehmuinen...

Mutta oikein mainio raportti, kiitos siitä! 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
dod1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 18.10.2004 16:20
Paikkakunta: Hyrylä

Viesti Kirjoittaja dod1 »

Ihan hyvä raportti. Muuten noista jarruista vielä niin, ajelin toissakesänä hyrylän kukkatalon suoralla 220 mittarissa, sitten päätin yllättävästi vetää seuraavasta risteyksestä oikealla, jarruttaessa tuntui että tässähän menee tovi, yllätys pääsin kääntymään ilman komplikaatioita.Jarrujen tunnokkuus on välillä ärsyttävän kumimainen. Vuoden 93-94 E500 malleissa on päivitetty vanhat jarrut samoihin kun sen ajan SL600:ssa.

Jos joku on kiinnostunu erittäin hyväkuntoisesta 500E:stä, jota yritin tarjota täälläkin vajaa vuosi sitten,
löytää sen Autoliike M.Sipilän tallista. Ja ne pojat ei myy edes p#skaa halvalla
http://www.msipila.com/info1.php?id=902
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

dod1 kirjoitti:
Jos joku on kiinnostunu erittäin hyväkuntoisesta 500E:stä, jota yritin tarjota täälläkin vajaa vuosi sitten,
löytää sen Autoliike M.Sipilän tallista. Ja ne pojat ei myy edes p#skaa halvalla
http://www.msipila.com/info1.php?id=902
Onpa edullinen :shock:
Vaikka olisi kuinka siisti,niin hiukan mielestäni hintaa liikaa(lue sikakallis)
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Vastaa Viestiin