ML 320 320 CDI A (2005) pikakoe

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ML 320 320 CDI A (2005) pikakoe

Viesti Kirjoittaja markku »

Pikakokeessa oli otsikonmukainen laite
Kuva.

Autossa oli Sport-paketti + joitain muitakin lisähärpättimiä. Koeajoi tapahtui aamun hämärissä, joten ulkoisia seikkoja pl. ajovalot ei pystynyt tutkimaan. Vertailu perustuu osaltaan S320-malliin, joka minulle on tutuin ja kooltaan/hinnaltaan vastaa tietyllä lailla ML-mallia.

Minulla on ollut aikanaan 4 vuotta UAZ-469 B, joten maasturit ovat tuttuja :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tilat ja sisustus

Pimeydestä johtuen sisustuksen tutkiminen jäi vähälle huomiolle. Nahka/alcantara-penkin selkänoja vaikutti kapealle ilman lisäsäätöjä. Elektroniikkaa ja ja kännykän näppäimen kokoisia näppylöitä oli keskikonsolin näytön ympärillä runsaasti. Näiden optimaalisen käytön oppiminen vaatisi varmaan päivän kurssin. Bonuksena autossa oli valoautomatiikka vakiona.

Kone ja ajo

V6-diesel roksutteli tyhjäkäynnillä niin hiljaa, ettei sitä bensakoneesta ovien kiinni ollessa erottanut. Ajossa koneen ääntä ei juurikaan kuulu, vähemmän kuin omassa S320-autossa. 7-vaihteinen vaihteisto, jossa kerrankin ratissa olevaan vipuun on tiivistetty vain olennainen: R,N,D ja näppäämällä P. Ei mitään turhaa, ratissa olisi ilmeisesti olisi lisää säätöjä tarjolla, mutta mihin niitä tarvitsee?

Matkaan hopea: Vaihde Dlle ja kenkää. Vaihteisto hämmentelee pykäliä sillä tavalla ettei käyttäjällä ole hajuakaan minkä vaihteen automatiikka on valinnut, mutta mitäpä se hänelle kuuluukaan. Pimeyden turvin pääsi autoa vähän kengittämään; kiihtyvyys on asiallista muttei räjähtävää. Sellainen tunne jäi, että automatiikka rajoittaa pienillä vaihteilla käytettävää vääntöä, koska kiihtyminen oli jotenkin kuminauhamaista. Jousitus ja iskunvaimennus maantiellä eivät paljoa henkilöautolle hävinneet, työkonetunnelmaa ei todellakaan löydy. Auto kulki tiellä suoraan eikä kallistellut kurveissa.

Maastokoe: Kulmilta löytyy paikallisen ratsastusseuran polut, joten sinne. Hyvin menee, pelkääjä jo vähän varoitteli polun kuopista ja kivistä. Ei hätää, nastarenkaat 19" kiekoilla, iso maavara ja pitkät joustovarat veivät vaivatta eteenpäin. Pikantti yksityiskohta oli että parkkivarottimet huusivat polulla kuolemaa, koska kivet ja puskat lähentelivät autoa sen mielestä sopimattomasti. Luistoneston merkkivalo vilkutteli iloisesti, mutta se ei menoa haitannut.

Valot: Nämä tuli sattuneesta syystä huolellisesti testattua. Kääntyvät Xenon-lähivalot ovat tosi tehokkaat ja tarkkarajaiset. Väyrysmäinen tunnelma tulee siitä, että kurvassa auton silmät vetävät kieroon, eli sisäkaarteen puoleinen himmeli kääntyy sisäpuolelle. Siihen varmaan tottuu, kuten ABSiinkin.

Kulutus testilenkillä oli tietokoneen mukaan 11l/100km. Oikeasti varmaan pääsee vähemmällä :oops: :oops:

Yhteenveto

Ihan asialaite 79.000 eurolla + lisävarusteet. Jos tällaista tarvitsee.
S320L -97
Vastaa Viestiin