SL 500 A -98 ajokokemuksia

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

SL 500 A -98 ajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Tästä pirssistä siis on ollut jo paljon puhetta tuolla "Muuta mersuasiaa"-osiossa, tarkemmin ottaen moottorin värähtelystä tyhjäkäyntikierroksilla ja miten ne saisi pois. Voisin kuitenkin lyhykäisesti kertoa muuten autoni toiminnasta ja ajokokemuksista.

Auto kuuluu siis Suomen uusimpiin W129 SL-malleihin ja voimanlähteenä siinä on alumiinirakenteinen neliventtilitekniikalla varustettu 5-litran V8, ilmoitettu teho 235 kW (320 hv).

Hankin auton lokakuussa ja poikkeuksellisen lämpimän syksyn ansiosta autolla pääsi ajamaan muutaman kerran myös avona (tosin pipot päässä ja toppatakki päällä :D ). Aloitan ajokertomuksen siitä, kun autolla ajettiin avona.

Auton ovet ovat todella pitkät, paksut ja painavat ja ne loksahtavat kiinni kuin kassakaapin ovet konsanaan. Kahvasta vetäessä sähkömoottori vetää sivulasin ulos tiivisteistä ja kiinnilaitettaessa tyrkkää sen sinne takaisin. Auto on todella matala ja vähänkin tukevamman henkilön on hankala päästä istumaan saatikka nousta sieltä ylös. :wink:

Nahkapenkit ovat aikalailla uudenkarheat, niissä on erinomainen sivuttaistuki ja lisäksi nahka on rei´itetty ettei perse ja selkä hikeenny niin helposti. Sopivan ajoasennon löytää helposti penkkiä ja rattia säätämällä. Ratti on melko pienikokoinen, mutta paksu ja kokonahkapäällysteinen. Siitä saa jämäkän otteen.

Kova katto irtoaa keskikonsolin kytkimestä vetämällä ja rasahtaa n. tuuman verran koholle. Tämän jälkeen tarvitaan kaksi miestä kantamaan katto (melko painava) pois. Nyt ohjaamo on siis raittiissa ulkoilmassa, ulkolämpötila on jotain +5 astetta.

Ensin kangaskaton kokeilu, samaa kytkintä eteenpäin työntämällä takatilasta avautuu luukku ja kangaskatto nousee melkoisen rutinan ja ratinan kanssa ylös ja lopulta paiskautuu tuulilasin kiinnikkeisiin ja rasahtaa melkoisella äänellä paikalleen.

Sitten takaisin autoon ja auto käyntiin. Iso V8 jyrähtää mukavankuuloisesti hyrisemään, tyhjäkäyntiääni on kylläkin hyvin hiljainen ja sivistynyt. Automaattilaatikosta R-päälle, ulos pihasta ja sitten D silmään. Moottori reagoi kaasuun (luistonesto päällä) hyvin hanakasti, joten pieni painaminen riittää ja raskas auto (1910 kg omamassa) lipuu sivistyneesti eteenpäin. Melko kova alusta tosin tuntee kaikki tien epätasaisuudet, muttei häiritsevässä määrin.

5-vaihteinen automaatti vaihtaa niin pehmeästi, ettei sitä edes välillä huomaa. Kangaskatto eristää hyvin kaikki äänet, vain pientä suhinaa kuuluu jostain suuremmilla nopeuksilla renkaiden huminan ollessa kuitenkin pääroolissa. Pysähdys levikkeelle ja kangaskatto auki, joka menee rutinan ja paukkeen kanssa kokonaan piiloon takatilaansa. Sitten kaikki lasit auki ja ajamaan. Tuuli ei häiritse edes näin kylmällä ilmalla (tosin pipot päässä), vaikka takatuulisuoja ei olekaan käytössä. Auton lämmityslaite on todella tehokas!

Ajetaan rauhalliselle, mutta hyväkuntoiselle tielle, laitetaan luistonesto (ASR) pois päältä napista ja pysäytetään auto. Sitten nopea varmistus ettei takana tai vastaan tule ketään ja kaasu pohjaan. V8 alkaa murista todella voimaa uhkuen, takapyörät (uudet kitkat) lyövät vähän sutia karkealla asfaltilla mutta pian pito löytyy, keula nousee ja auto kiihtyy kuin raketti, selkä painuu tiukasti istuimeen ja niskalihakset ovat tiukoilla. Kiihtyvyys jatkuu ankarana 100 km/h jälkeenkin :twisted:, V8 parkuu ja aina vain tuntuu löytyvän isompi vaihde silmään... X km/h vauhdissa alkaa meno jo hirvittämään. :shock: Jyrkkä jarrutus, (niskat taas tiukilla) vieressä olevalle levikkeelle.

Voimakas käry nousee sieraimiin ja se tulee uusista kitkarenkaista - ne ovat pinnaltaan osin sulaneet! Mutta vaikka vauhtia oli kohtuullisesti, eikä tuulisuoja ollut kiinnitettynä turvakaareen, ei ohjaamossa ollut silti mitenkään sietämättömän voimakas tuulenpyörre. Takaistuimella olleet hanskat olivat kyllä lentäneet tuulen voimasta etumatkustajan jalkotilaan! :D

Tämän jälkeen siirrytään tutulle mutkaiselle ja kapealle asfalttitielle. SL ei ole mitenkään kovin hyvä nopeassa ajossa mutkaisella tiellä, ohjaustuntuma on hieman "kaukainen" ja auton suuri paino tuntuu mutkissa. Esim. jollain uudemmalla Volkswagen Golfilla on helpompi ajaa tällaisilla mutkaisilla teillä. SL soveltuu parhaiten siis suoraan ajoon hyvällä tienpinnalla.

Toisella ajokerralla ajetaan kova katto päällä. Pientä tuulensuhinaa kuuluu nytkin jostain maantienopeuksilla, mutta ei häiritsevänä. Erityinen huomio kovan katon kanssa kiinnittyy erinomaiseen näkyvyyteen joka suuntaan. Kaistanvaihto sujuu kuin lasten leikki, kiitos suurien lasipintojen. Kova katto päällä auto on myös todella tyylikkään näköinen! :D Kangaskatolla näkyvyys sivuille ja taakse on huomattavasti huonompi ja lisäksi pienet "ikkunat" rättikatossa ovat muovia. Suomen nopeusrajoitukset tuntuvat ainakin kovan katon kanssa aivan liian kireiltä, 90 km/h tuntuu mateluvauhdilta. :(

Automaatti-ilmastointi toimii hyvin ja auto lämpeää todella nopeasti ilman kovaa puhalluttamistakin. Ajo-asento on oivallinen ja suuren auton "jykevyys" on herkkua etenkin moottoritiellä. Autossa on myös takaistuin kahden hengen tilapäistä kuljetusta varten, mutta se on sopiva vain lähinnä lapsille. Aikuinen ihminen joutuu istumaan siellä pää kallellaan ellei katto ole auki.

Polttoainetta auto vie rauhallisessa maantieajossa n. 9 l/100 km, epärauhallisessa sitten taas menee aivan erilaisia lukemia. Auto kiinnittää huomiota ainakin täällä Itä-Suomessa missä sillä ajoitkin. 8)
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Kiitokset! Näitä on aina mukava lukea, etenkin kun kyseessä on tavan kansalaiselle harvinainen kulkine. Ehkäpä ensi kesänä pääsisi jopa moista koeajamaan, jos tuuri käy :roll:

Yksi asia kummastutti... olen aina kuvitellut, että kyseinen SL olisi voimakkaasti mukavuuspainotteinen myös alustaltaan. Onko tässä yksilössä tehtaan sporttialusta vai jälkiasennettu madallussarja vai kuinkas? Itsellä on samanikäisessä autossa sporttialusta ja sitä ei kyllä järin kovaksi voi sanoa. Se on kyllä totta, että alusta kertoo tarkkaan mitä renkaiden alla on, aivan kuten sanoitkin. Tosin autoni painaa 400kg vähemmän kuin tuo SL, joten liekö sen sporttialustassa pintakovuutta enemmän?

Mutta joo, näitä lisää (Ässälliä Suomeen ja koeajoraporttejakin)!
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Tuc kirjoitti:Kiitokset!

Yksi asia kummastutti... olen aina kuvitellut, että kyseinen SL olisi voimakkaasti mukavuuspainotteinen myös alustaltaan. Onko tässä yksilössä tehtaan sporttialusta vai jälkiasennettu madallussarja vai kuinkas?
Itse asiassa tämä minun autoni on ensimmäinen SL tai ylipäätään ensimmäinen ISO MERSU, jolla olen ajanut. :roll: En ole ajanut tätä ennen juurikaan erikoisautoilla ja alustan kovuudesta voin vain todeta sen, että se on melko kova tavallisiin uusiin autoihin verrattuna, mutta ei missään tapauksessa häiritsevässä määrin. Auto on kuitenkin sangen vakaa ja hyvä ajaa vähän epätasaisellakin maantiepinnalla aina 180 km/h tuntinopeuteen saakka. :twisted:

En tiedä onko autoa madallettu, mutta ainakin kesämökkitiellä raapaisi vähän pohjaan. Tosin tie on enemmänkin sellainen "traktoritie", pitäisi hankkia uutta hiekkaa ja lanauttaa tuo kesämökkitie... SL:n takia. :wink:


EDIT: Auton varusteisiin kuuluu myös sadetunnistin, joka ohjaa automaattisesti tuulilasinpyyhkijän nopeutta vesi/lumisateen voimakkuuden mukaan. Se on kyllä oivallinen keksintö, toimii hemmetin hyvin ja helpottaa ajamista sateella kivasti. :D
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Erittäin mukavaa luettavaa tällaiset raportit! Kansa haluaa lisää samaa linjaa! :wink:

Arvailisin, että tässä koeajetussa autossa on jonkinsortin sporttialusta, sillä täällä koeajoraportoimassani - joskin lähes kymmenen vuotta vanhemmassa - R129:ssä meno oli erittäin pehmoista. Autossa oli myös melkoisen suuri maavara urheilulliseksi autoksi. Omaa raporttiani lainaten

"...Mutkan tullessa vastaan huomaa heti, että 500 SL painaa paljon ja alusta on erittäin mukavuusvoittoinen...

...Tämä ei ole urheiluauto. Tämä on edullisen öljyn aikakauden gran turismo, jolla ei ajeta mutkatietä kuin Vatanen. Tämä on hienostunut avoauto mukavaan matkan tekemiseen ja herrasmiesmäiseen suoraan ajamiseen..."


..ja huomautettakoon, että minä en ole mikään kivirekien ystävä. Eli koeajamani SL oli alustaltaan oikeasti erittäin pehmeä.

Olisi aika mielenkiintoista päästä ajamaan vertailun vuoksi lenkki tällä "Suomen uusimmalla SL:llä"... :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

eerola kirjoitti: ..ja huomautettakoon, että minä en ole mikään kivirekien ystävä. Eli koeajamani SL oli alustaltaan oikeasti erittäin pehmeä.
Mutta kyllähän nyt herranjumala autossa, jossa on 320 pollea, pitää olla jonkunsortin urheilualusta! Tai no jos ei halua hakea jännitystä elämäänsä poliiseja pelkäämällä, niin kai sitten pehmytkin käy... :wink:
eerola kirjoitti: Olisi aika mielenkiintoista päästä ajamaan vertailun vuoksi lenkki tällä "Suomen uusimmalla SL:llä"... :wink:
Sori, en anna autoani kenenkään vieraan käsiin! :lol:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SL500A kirjoitti: Mutta kyllähän nyt herranjumala autossa, jossa on 320 pollea, pitää olla jonkunsortin urheilualusta! Tai no jos ei halua hakea jännitystä elämäänsä poliiseja pelkäämällä, niin kai sitten pehmytkin käy... :wink:
Pitää muistaa tässä kohtaa että "eerolan" koeajama SL oli Jenkkiversio..ja tunnetusti sielläpäin kuluttajien toiveet auton alustan suhteen ovat hyvinkin erilaiset kuin täällä Euroopassa, joten sillä selittynee ero. Se tuskin kuitenkaan tarkoittaa sitä että Jenkkiversoiden "mukavuusalustat" olisivat sen turvattomampia, erilaisia vain. (edellyttäen että "eerolan" koeajaman SL:n alusta oli kunnossa)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Eikös kuitenkin kun ajetaan siis oikeasti _lujaa_, niin jämerä alusta on turvallisempi silloin?! Tai ainakin vakaampi ajaa.
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

mesen alusta

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mä olen huomannut mmmmmonen monessa mesessä koeajolla että alusta on pehmeä ja ottaa kuopat nätisti mutta lujempaa kurveissa ajettaessa auto käyttäytyykin todella hyvin....

Sitä samaa löytyy hyvin harvasta muusta merkistä...
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SL500A kirjoitti:Eikös kuitenkin kun ajetaan siis oikeasti _lujaa_, niin jämerä alusta on turvallisempi silloin?! Tai ainakin vakaampi ajaa.
Tietysti kilpailunomainen rata-ajo on asia erikseen..mutta muutoin kallistun MikaVeen kannan puolelle. En usko että esim Jenkki-SL:n "löysän" tuntuinen alusta on sen vaarallisempi kovassakaan ajossa kuin tiukan jämäkkä urheilualusta..edellyttäen siis sitä että "löysä" alusta on kunnossa/ehjä.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

SL500A kirjoitti:Mutta kyllähän nyt herranjumala autossa, jossa on 320 pollea, pitää olla jonkunsortin urheilualusta!...
jva kirjoitti:Pitää muistaa tässä kohtaa että "eerolan" koeajama SL oli Jenkkiversio..ja tunnetusti sielläpäin kuluttajien toiveet auton alustan suhteen ovat hyvinkin erilaiset... ...edellyttäen että "eerolan" koeajaman SL:n alusta oli kunnossa
Koeajamani yksilön alusta oli ehdottomasti kunnossa. Ihan niinkuin koko autokin oli "kuin pakasta vedetty". Kuten alle 100000 km ajetun, aikansa huippua edustaneen (600 SL:han esiteltiin vasta pari vuotta myöhemmin), Mersun tulee ollakin. Eli olen valmis taipumaan jva:n tarinan kannalle alueellisista eroista alustojen virityksissä. Eritoten koska pläräiltyäni R129:n modellpflege-historiaa en sieltäkään löytänyt mitään viittausta alustan muutoksiin. Ja vielä kun molemmat omistamani USA-mallin C-Mersutkin olivat alustaltaan ostaessani erittäin mukavuusvoittoisia - aivan eri kastia kuin Vehon myymät - niin sovittakoon, että kyseessä voipi olla markkina-alueellinen ero.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jep..ei tässä nyt suoralta kädeltä pysty mitään linkkiä heittämään mihinkään mikä osoittaisi faktatietona millaisia eroja on Euroopan ja USAn markkinoille suunnatuissa Mersuissa, mutta sitä pitäisin kuitenkin lähes 100% varmana että myös Mersuissa on eroja Euroopan ja USAn markkinoille suunnattujen autojen välillä.
Olen siinä käsityksessä että USAn ja Euroopan välillä on kaksi merkittävää eroa. Toinen on juuri alusta, jonka suhteen Eurooppalaisten ja USAlaisten kuluttajien odotukset poikkeavat toisistaan juuri siinä suhteessa että Eurooppalainen haluaa jämäkkää ja urheilullisen oloista alustaa jo vakioalustanakin, kun taas USAlainen kuluttaja toivoo huomattavasti enemmän mukavuuspainotteista( Eurooppalaisittain ajatellen "pehmeää") alustaa.
Toinen ero jonka olen pannut merkille monekin valmistajan USAn ja Euroopan mallien välillä on moottorien koossa. Eurooppaan menee suht hyvin pienehköjä, 1.8-2litraisia moottoreita joko jonkinlaisella ahtimella tai ilman, USAhan sen sijaan ei kaikki valmistajat edes vie samaa pienten moottorien valikoimaa kuin Eurooppaan, vaan niillä markkinoilla aloitusmalli tuppaa mieluummin olemaan 2.5-3l V6 kuin Euroopan tapaan 1.8 vapari (tai ahdettu)

Uskon toki täysin "eerolan" sanaan siitä että koeajettu SL oli alustaltaan ja muutenkin täysin kunnossa..ja siltä pohjalta myöskin uskon että ko auto ei ole sen "turvattomampi" kovemmassakaan ajossa kuin Eurooppalainen veljensä tiukemmalla alustalla..erilainen ehkä, muttei siis turvattomampi.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Oli niin tai näin, niin jotenkin järkikulta sanoo ainakin näillä Itä-Suomen epätasaisilla tienpinnoilla, että melko kova alusta mikä tuossa minun SL:ssä on, tekee ajamisesta ainakin vakaampaa.

Minua ainakin hirvittäisi ajaa jollakin kapealla ja pomppuisella tiellä sataa kuuttakymppiä, jos alusta olisi purukumista tehty. :lol:

Urheilualustat kunniaan! :wink:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

jva kirjoitti:Toinen ero jonka olen pannut merkille monekin valmistajan USAn ja Euroopan mallien välillä on moottorien koossa. Eurooppaan menee suht hyvin pienehköjä, 1.8-2litraisia moottoreita joko jonkinlaisella ahtimella tai ilman, USAhan sen sijaan ei kaikki valmistajat edes vie samaa pienten moottorien valikoimaa kuin Eurooppaan, vaan niillä markkinoilla aloitusmalli tuppaa mieluummin olemaan 2.5-3l V6 kuin Euroopan tapaan 1.8 vapari (tai ahdettu)
Tuo ei nyt paljon yleissivistystä vaadi, että ameriikan polttoaineen kulutus on täysin EDESVASTUUTONTA ja muutenkin koko yhteiskuntajärjestelmä aivan perseestä - senhän osoittaa jo että maassa ammutaan hengiltä vuosittain 13 000 ihmistä ja yli 2 miljoonaa kansalaista on kokoajan vankilassa. :shock:

Ymmärrän kyllä isot ja tehokkaat moottorit erikoisautoissa, joita käytetään lähinnä harrastusautoiluun. Mutta jenkkilässä kun pikku matkatkin ajetaan isoilla bensakoneilla ja mitä raskaimmilla katumaastureilla (ulkoilu eikä julkiset kulkuneuvot eivät ole todellakaan siellä muodissa) - se on SAIRASTA ja EDESVASTUUTONTA uusiutumattomien luonnonvarojen tuhlausta ja kasvihuoneilmiön tahallista aiheuttamista. :x

Sori, kun meni "hieman" offtopiciksi, mutta oli pakko avautua.
Viimeksi muokannut SL500A, Su 25.12.2005 23:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Öh.. eikö noilla mielipiteillä automallina tulisi olla viimeisimmän mallin Volga? :lol:
Vastaa Viestiin