W 123 -83

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Guiding Star
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 18.12.2005 23:12

W 123 -83

Viesti Kirjoittaja Guiding Star »

W123, 300D, Automatic, vuosimallia 1983 mittari lukema karvan alle 580 000.

Sain soiton perjantaina 17.12 klo 18:00 jälkeen. Kaverit viihteellä ja halusivat lähteä Kouvolan seudulle ns. mökille missä oli jo remmiä venaamassa sauna lämpimänä, naiset kuumina ja juomat kylminä. Hmmmm....no itselläni muita suunnitelmia, pitäis tulla back lauantaiksi kuitenkin, no alcohol to me.

Noo, sanoin etten mä tolla 280SE mesellä lähde (en tyytyväinen renkaisiin, pintaa on ja nastat löytyy mutta ei hyvät, seos ehkä väärä näin raskaaseen kulkupeliin)

No problems kuulu puhelimessa, mulla on tossa 123:nen hyvillä kumeilla. ....plää..pläää. klukklukkluk..päläläääp.......

Okei, ahaa (mesestä aina innoissani ), nokiat alla, hyvä.

Kyselin tsekkasitko öljyt,pesunesteet ja ne muut jutskat. Homma hoidettu heitti läppää hieman päihtynyt kaveri puhelimessa.
No ei kun menoks sanoin.

Seuraava pysähdys paikallinen diesel tankkaus piste, tankki täyteen ja nokka Lahden motarille.
Ensimmäinen havainto kaupungin liikenne valoissa, automaatti vaihtaa todella TODELLA hienosti (katsokaa mittarilukemaa), ei nykäyksiä, ei myöskään typerää amerikkalaista luistoa ( olen myös Mopar )
Olin hämmästynyt, 123 vaihtaa lähes huomaamattomasti, sitä ei tee Ässäni W126 ja hei Ässä on kuningastakin ylempi korteissa ainakin.

Keli oli liian hyvä tietääkseni miten vakaa 123 olisi hyvin liukkailla keleillä.

Seuraava stoppi, Mäntsälä ja se kuuluisa Alko. No niin, kaupungin päätiet oli jäässä, siis testaamaan ja snadisti hanaa suoralla sekä mutkissa.
Toinen ihmetys, peräpää käyttäytyi mielettömän rauhallisesti. Sitä ei tee Ässäni, eli laitan tämän nyt täysin tehon suhde/renkaiden seokseen.
Jo toinen + piste W123:lle/renkaille.

Mäntsälästä taas motarille, kaveri pamlaa hetken kuluttua päihtyneenä sä menit jo ohi.
Ääh, vasta käytiin handelissa Mäntsälässä eikä Lahti ole edes huulilla.
Aijaa kuulu vastaus, ja sama toisto jatkuu ehkä 5 kertaa, sä vedit ohi.

Turinaa ja tärinää päihtyneiden kanssa, matka joutaa hyvin, motari loisto kunnossa 123 jyrää vakaasti, lämppäri puskee lämpöä.

Lahti-Kouvola tie osuudella oli tutka josta voi tsekata km/h, mersun nopeusmittari näytti 82 km/h ja tutka kertoi todellisen nopeuden 72km/h, mittari virhettä siis tasan - 10km/h, okei nopeus sitten 90:n niin mennään rajoituksen mukaan.

No, sitten tullaan huulille, vielä viimeinen huoltis ennen määränpäätä ja piti pysähtyä ei mersun huoltoa vaan kaverin henk.kohtaista ja remmin huoltoa, eli säkit lisää kaljaa.

Matka jatkuu.

Hmm. sitten tsekkailtiin mihin piti kääntyä, mentiin huti ja U-käännös seuraavalla dösä-pysäkillä.Taas havainto, kääntöympyrä kohtuullinen, kerta pyörähdys, ei veksalusta ja ei kun eteenpäin.

No, löyty. olin ekaks ei ZIISUS mikä tie tää on, en mä tonne korpeen lähe vetää. Aivan lumen peitossa ja alla jäätä. Sellannen vedettiin sitten n.5 km ja kun takaisin tulin n. kymppi täyteen.

Kolmas ihmetys, 123 käyttäytyi mielettömän hyvin, vakaasti kuin juna, mikäli vertaat esim. 15 vuotta tuoreempiin japseihin ero on valtava. Japseissa tuntuma on kuin etupää olisi kokonaan irti jääpinnasta kokoajan. 123:ssa tuntuma oli kuin maan vetovoima imisi voimalla eturenkaita tien pintaan.

Tähän on pakko sanoa aivan rehellisesti, ettei vautia ollut kuin max 60/kmh, minulle max, paikalliselle ehkä 110/kmh autolla kuin autolla. Syy on yksinkertaisesti se etten ole tottunut ajamaan tuon kaltaisilla teillä, en sano koskaan mutta hyvin harvassa ovat vuositasolla.
Tähän on myöskin sanottava jos minulla olisi alla ollut japsi, niin max nopeus olisi ollut 50/kmh

Mutta pointtina kuitenkin ettei auto hapuillut mihinkään suuntaan, totteli ainakin tässä TODELLISESSA mummo vauhdissa kulkusuuntaa, erinomaisesti.
Tuntuma tiehen, erittäin hyvä.
Hiljaa hyvä tulee niinkuin tuppaavat sanoa.

Olen saannut kasaan 3 + pistettä

Kokemusta ei jäiseltä päätieltä ole 123 osalta joka olisi minusta yksi oleellinen osio, minulle.
Kokemus korpitiestä ei kata tätä osuutta, minulle.

Mutta nyt kun palaan yksin takaisin, Lahti-Helsinki motarilla,nyt tulee iso miiiiiiiinus, ei juma tää meteli. En huomannut tätä mennessä koska kaveri heitti läppää apukuskin paikalta koko matkan. Ässä korostetetusti kuiskaa sulle; hey honey miten sä voit. Mutta tuon 123 eristeet, hei onks sulla kuulosuojaimet messissä. Meteli on 80/kmh siedettävä ottaen huomioon auton iän, motari nopeuksissa, vastenmielinen.

Ero meteliin on aivan huikea siinä mielessä kun Ässäni on pari vuotta vanhempi kuin tämä -83 W123.

Eristeitä voi tietysti itse duunailla ja tuunailla lisää tai ainakin moottoritilan eristeet uusia mutta antaa olla. Myös ovien sekä ikkuna tiivisteiden uusiminen voisi alentaa desibelejä huomattavasti.

Automaatin toiminnasta 1 +
Perän rauhallinen käyttäytyminen 1 +
Vakaa ajotuntuma normaali kelissä 1 +

Melutaso iiiiso -1

2 pojoa 5:stä.

Kokemuksen perusteella voin laittaa harkintaan 123:n duunikäyttöön talviajaksi, kesäksi hmmm...pitäisi se ilmastointi löytyä ja vakiovarustukseen lisätä kuulosuojaimet.
Pidetään ne riiskupit sovinnolla ruokapöydissä, ja autot teillä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W 123 -83

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Guiding Star kirjoitti:
Eristeitä voi tietysti itse duunailla ja tuunailla lisää tai ainakin moottoritilan eristeet uusia mutta antaa olla. Myös ovien sekä ikkuna tiivisteiden uusiminen voisi alentaa desibelejä huomattavasti.
Eittämättä, etenkin jos melu on tuulen suhinoita. Koneen kumityynyjen kunnolla on muuten myös melkoinen vaikutus motin äänen kuulumiseen. Kunnossa oleva W123 diesel on kohtuullisen hiljainen kuitenkin ikäisekseen dieseliksi noin pääteillä. Moottoritiellä ja revittäessä dieselin raksutus kyllä kuuluu, mutta suhinat eivät autoon kuulu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: W 123 -83

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Kyllä tuossa mun vanhuksessakin suhisee vaikka tässä 10 vuoden aikana olen ovitiivisteet uusinut,uutta on myös koneen,laatikon kumit mutta silti suhisee,murisee mouruaa klapajaa mutta kaikkiin näihin auttaa kun kääntää mankasta popin lujemalle. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W 123 -83

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Olipa mukava lukea tuollainen koeajo raportti. Noita lukisi mielellään lisääkin näistä vähän vanhemmista.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin