W124 mersun tutkinta pysäköintiruudussa

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

W124 mersun tutkinta pysäköintiruudussa

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Nyt alkaa olla taas se aika elämästä, jolloin opiskelut ovat loppusuoralla ja on aika siirtyä oikeisiin töihin. Oikeat työt luonnollisesti edellyttävät oikeaa autoa, joten suuntasimme yhdessä hallituksen sekä hallituksen appiukon kanssa autokaupoille mersua tutkimaan, kuinkas muutenkaan.

Saavumme autokaupan pihalle ja pistämme oman valkean kakkosnelosemme parkkiin. Astuessamme ulos huomaamme kuinka kaupan työntekijät kaivavat epätoivoisesti esiin viimeöisen lumimyrskyn nielaisemia kulkupelejä. Mekin siirrymme tutkimaan erästä auton äärimuodot omaavaa lumiveistosta, jonka alta paljastuu pikkuhiljaa lumiharjan avustamana musta W124-mersu. Rapsutettuamme viimeisetkin lumet jäisestä mersusta siirryn liikkeen sisätiloihin tiedustelemaan laillista murtoyritystä mersuun.

Saan avaimet hämyisestä hallista ja olen askelen lähempänä laillista murtoa. Voittoa tosin himmentää tieto siitä, että koeajolle ei pääse, koska talvikumeja ei autosta löydy. Täytyy siis tyytyä mersun tutkimiseen parkkiruudun näkökulmasta.

Heiluttelemme autoa ja tutkimme iskareiden kuntoa. Jämyiltä vaikuttaa, vaikka mittariin on rullattu rapiat puoli miljoonaa, tyypillinen -93 vuoden dieselmekkeri siis, kahden litran konekin. Hakiessamme ruostekohteita jääkimpaleiden seasta ja niiden alta aprikoimme auton historiaa. Senkin lehtien havinaa on aistittavissa taksihuoltomuistion välistä, joka löytyy hansikaslokerosta. No, ainakin ensimmäiset 300 0000 on ilmeisesti hyvin huollettu.

Autosta ei löydy ihmeempiä lisävarusteita pistävää tupakansavua lukuunottamatta. Myöhemmin myyjä kuitenkin vakuuttaa, että hajut lähtevät jonkinlaisella koneella, joka löytyy naapurifirmasta. Koneen hinta on kuulemma 3000 euroa. Auton hinta on muuten 6.900, eli ainakin kaksi savukonetta saisi auton hinnalla.

Päräytän auton käyntiin. Ensimmäinen iloinen yllätys tapahtuu, kun auto lähtee ilmeisen pitkästä seisonnasta huolimatta iloisesti käyntiin. Toinen iloinen yllätys tapahtuu kun katselen öljynpainemittaria. Se kiipeää iloisesti kohti taivasta ja pysyttelee uskollisesti siellä. Moottorin hyvä käyntiääni eri kierrosalueilla puhuu samaa kieltä.

Into lopahtaa kuitenkin tyyppivikaan, puhaltimiinin. Sen kanssa en löydä yhteistä kieltä vaikka käyn kaikki perinteiset keinot läpi: Kiristys, uhkailu ja lahjonta. Ei auta sanoi nauta kun päätä leikattiin, en saa puhaltimeen eloa. Taitaisi olla piirilevyn kolvailun paikka?

Tämän pintapuolisen tutkinnan jälkeen nostamme kädet pystyyn. On selviämässä, ettei tämä auto ole meitä varten. Havaintoa vahvistaa näkymä takakontista: Sieltä löytyy kolme kappaletta sileäksi ajettuja, epätasaisesti kuluneita renkaita. Pikainen maratooni auton ympäri kertoo, että jokin on pielessä: Lähes kaikki alla olevatkin kumit ovat sileät tai epätasaisesti kuluneet.

Luovutan suosiolla ja totean, ettei tämä pirssi ole meitä (minua ja hallitusta) varten. Myyjää lupaa vielä, että auton saisi viedä pihasta 4500 eurolla. Vaikka alennus onkin 35 % ei käsityksemme tämän auton arvosta myyjän kanssa kohtaa. Voin pahoin kun ajattelen ensimmäisen kahdensadan metrin kustannuksia: Matka Vianoriin ja sieltä apteekin kautta kotiin puhallinta korjailemaan ja tupakanhajua ihmettelemään.

Sampo N.
Vastaa Viestiin