Vito 111cdi 4x4 manuaali

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Vito 111cdi 4x4 manuaali

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

Sanon heti näin alkuun, etten ole mikään "koeajo-ekspertti" ja vielä vähemmin kokemusta omaan koeajoista kirjoittamisesta. Päätin kuitenkin antaa oman mielipiteeni.

Kävin siis hetken mielijohteesta koeajamassa Viton 111cdi uutuuttaan hohtavan nelivetomallin. Auto lainattiin tampereen Vehosta.

Ensimmäiseksi totesin kyseisen mallin huomattavan korkeaksi. Myyjän mukaan neliveto on 70 mm normi-pakua korkeampi ja sen kyllä huomaa ja varsinkin tuntee ajaessa. Sisätiloista sen verran, että omasta mielestäni omassa '98 110D;ssä keskimatkustajalle jää kyllä enemmän tilaa. Vaihdekepin sijoittelukin on tullut hieman alaspäin ja näin vienyt hieman arvokasta "polvi-tilaa". Muutenkin ohjaamo ainakin tuntui tiiviimmältä. Kaikki hallintalaitteet olivat hyvin ulottuvilla ja lämmityslaitteen kytkimet riittävän suuret, että saa oikean pykälän päälle hanskatkin kädessä. Lämppärin teho oli myös kiitettävää luokkaa. Ulkona oli -21 pakkasta ja auto lähtiessä kylmähkö, silti antoi hyvin lämpöä. Pienet ikkunat tuulilasin ja sivulasien välissä auttoivat mm. kaistanvaidossa.

Suoristuskyky oli tuttua vitoa, kaikki 109 hv tuntui olevan paikallaan. Kuusivaihteinen manuaali oli jämäkkä ja melu hytissä 100km/h nopeudessa vielä ihan siedettävä. Alusta tuntui jopa liiankin kovalta. Neliveto tekniikka on käsittääkseni mersun ML;stä ja se jakaa tehon 35/65% (eteen-taakse). 4ETS-järjetelmä ei edellytä tasauspyörästön -tai pitkittäislukkoja ja puree tiehen esimerkillisesti. Kun joku pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, toisia pidätetään jarruilla ja samanaikaan lisätään vääntömomenttia pitäville pyörille. Tämän lisäksi ESP-ajonvakautus kontrolloi mm. sivuttaisluisut hienosti. Voin rehellisti sanoa pidon ja etenemiskyvyn olevan korkealuokkaista. Olisipa päässyt vielä hieman huonokuntoiselle ja runsaslumiselle kylätielle kurvailemaan......

Loppuun voi summata, että viton nelivetomallia kannatti odottaa ja vastasi ainakin minun sille asettamia odotuksia. Pito ja eteneminen on huippuluokkaa ja varmasti pääsee huonoimmillakin teillä. Olisipa vielä se reilu 40 000e ollu mukana, ni olisin ottanu....

Käykää vitolla ajaneet kokeilemassa. Itse yllätyin positiivisesti. :wink:
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Tuamas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 09.11.2004 18:11
Paikkakunta: Paavola

Viesti Kirjoittaja Tuamas »

Jokos muillakin on kokemuksia neliveto-vitoista?

Nyt oma takaveto Vito ollut ajossa kohta 3 vuotta ja 110tkm takana. Tullut huomattua, että kevyellä perällä varustettuna takaveto-malli jää aika helposti kiinni liukkaissa paikoissa, joissa nelivedolla ei olisi varmasti ongelmia.

Netistä löytyikin kiva koeajo neliveto Vitosta -->

http://www.mercedes-v-club.com/web/Pres ... 1_2006.pdf
MacBuggy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 29.04.2007 21:01
Paikkakunta: polvijärvi

vito 115 4x4

Viesti Kirjoittaja MacBuggy »

elikkä tollanen peli ostettu elokuussa 2006 ja nyt n. 40 tkm mittarissa.
Lyhyesti: auto loistava ajettava (vaatii minun mielestä ehdottomasti nastarenkaat). Kulutus 10-13 ei alle kympin meinaa mennä millään. Hytti riittävän lämmin. Autoon nousukynnys selvästi korkeammalla kuin takavedossa.
Mukavan pehmeä alusta, mutta riittävän kantava kun pysytään sallituissa kuormissa.
No ikävämpiä juttuja: edestä uusivat jotain nelivetojuttua (korjaus arvio 8900 e - takuuseen) sit vetoakselit eteen uudet.
Kyseessä oli aivan ensimmäisiä nelivetomalleja. Nyt varmaan ovat jo "kestävämpiä".
Avatar
knato
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 19.01.2005 09:57

Viesti Kirjoittaja knato »

Vito 4x4 115cdi -07, 90km/h matkassa kulutus tippu alimmillaan 9,6l/100km, yleensä 12-13 pintaan seka-ajossa... tuntus aika janoiselta, automaattikin verottanee jotain. Jännä homma, jos haluaa neliveto pakettiauton automaatilla niin vaihtoehtoja ei ole, Vito on ainut. Ehdottoman mukava auto ajaa kaikinpuolin, joka tilanteessa. Neliveto "rutisee" hieman välillä, lienee normaalia? Ääni samantyyppinen kuin absien rytinä liukkaalla. Onko näillä uudemman mallin vitoilla mallivikoja/laatuongelmia samaan tapaan kuin joillain muilla merkin edustajilla viime vuosina? Toistaiseksi pelkkiä positiivisia mietteitä, mutta eipä tuolla vielä ole ajettukaan juuri mitään.
Vastaa Viestiin