W251 Mercedes-Benz R 320 CDI Lang A 4Matic 2006

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W251 Mercedes-Benz R 320 CDI Lang A 4Matic 2006

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämänkertaisen koeajon kohteena Mercedes-Benz R 320 CDI Lang A 4Matic. Eli kutomisohjeita lähentelevä nimi kansantajuisemmin sanottuna: Mersun Grand Sports Tourerina lanseeraaman auton pitkä versio diesel-koneella.

Lähtökohta koeajolle olisi voinut olla uuden Mersun kannalta suotuisampikin. Tämä johtuu koeajajasta. Ei todennäköisesti niinkään autosta. Olen ehtinyt muodostaa Alabamassa valmistetuista Mersuista tietynlaisen käsityksen. Eikä se ole välttämättä kovinkaan positiivinen.

Yleensä mahdollisuus tutustua rauhassa johonkin minulle vielä kokeilemattomaan tähtimerkkiä nokallaan kantavaan autoon saa sukkani pyörimään. Yksi näistä kokemuksista oli istuutuminen R129-SL:n ratin taakse, mistä voi lukea enemmän täältä. Kun sydän hakkaa kuin 90-luvun alun diskobiitti, ei ole ihme jos koeajosta kuin koeajosta tulee Tapaus - isolla T-kirjaimella.

Nyt ei mielessä kuitenkaan soi mitään. Ei edes Lynyrd Skynyrd laula aivolohkossa "Sweet Home Alabamaa". Tuscaloosan tehdas on aikaisempien tuotteidensa avulla saanut minut uskomaan, että Amerikan Mersulla käytetään "tuumaisia toleransseja". Pelko ML-kokemuksen toistumisesta on pinnassa.

Kuvassa ärrä-Mersu näyttää yleensä tavalla tai toisella epäsuhtaiselta. Milloin sen renkaat näyttävät surkastuvan rusinoiksi valtavien peltipintojen alla. Milloin auto näyttää B-Mersulta, jonka savimallin yli turhautunut suunnittelija on kaksi kertaa kaulinut. Ja milloin sen takimmaisen sivuikkunan ja takimmaisen pilarin linjaukset hyppäävät korostetusti silmille tuoden mieleen jonkun Accord Aerodeckin.

Lähestyn cubaniitinhopean väristä autoa. Hei, eihän tuo näytä luonnossa ollenkaan höpsömmältä! 17" korkeaprofiiliset renkaat ovat luonnossa oikein tasapainoisen näköiset kokonaisuuden kanssa. Lang-mallin pitkä akseliväli madaltaa auton korkean vyötärölinjan linjakkaaksi konepellistä takaikkunaan jatkuvaksi kaareksi. Painallus Mersun tutusta muoviavaimesta saa auton vilkuttamaan tervetulleeksi puntaroimaan ennakkoluulojen aiheellisuutta uudemman kerran.

Kävelen auton viereen. Huh, onpas se korkea! Seisoskelu kuljettajan oven vieressä paljastaa auton todelliset mittasuhteet. Normaalimittaisena jalankulkujana näen juuri ja juuri lähes 170 cm korkean auton katolle. Pituutta autolla on vain milli vähemmän kuin aikaisemmin koeajamallani W220 S430 Langilla.

Käyn oven kahvasta kiinni, avaan oven ja laitan kiinni. Laatuvaikutelma on kohdallaan. Tämän auton ovi liikkuu juuri niinkuin perushinnaltaa 84000 e:n autossa pitääkin. Mutta S-Mersusta tuttuja oven kiinni imijöitä ei kuitenkaan ole. Vaan kukapa niitä oikeasti tarvitsee, kun pitkät etu- ja takaovet on tehty sulkeutumaan täsmällisesti ja tiiviisti muutenkin. Ei ole tuumatoleransseja.

Kierrän auton taakse ja avaan takaluukun. Suuri luukku aukeaa isossa kaaressa paljastaen pienen tavaratilan. R-Mersu on kolmen penkkirivin auto. Takimmaisen, melko ahtaan oloisen penkkirivin ollessa käytössä sen taakse jäävä tavaratila jää aika olemattomaksi.

Kokeilen R-Mersun muunneltavuutta. R 320 CDI L:llä ei matkusteta turistiluokassa vaan matka taittuu bisnesluokassa. Siksi kolmas penkkirivi saa häipyä pois ja matkustamo muunnetaan 4 kapteeninpenkin kabiiniksi, jossa jokaisella on jalkatilaa vähintään saman verran tilaa kuin Finnairin mannertenvälisessä etumatkustamossa.

Putoan kuitenkin pian pilvien yläpuolelta takaisin maan pinnalle. Kolmannen penkkirivin mysteeri katkaisee hurmokseni. Ilman käyttöohjekirjaa minulle jää ikuiseksi arvoitukseksi, miten saan tavaratilan lattiasta pitkän ja tasaisen, ja keskipenkit taimmaiseen asentoonsa. Todistettavasti Mersun insinööri on kuitenkin kehittynyt aimo askelen W163:n päivistä ja sen militäärihenkisestä kolmannen penkkirivin virityksestä.

Täydellinen R-Mersu ei kuitenkaan muunneltavuudessaan vielä ole. Näyttää siltä, että siihen kohtaan, missä "tavaratilan" lattia loppuu ja "matkustamo" alkaa jää aina kynnys. Kolmas rivi (jahkas on selvittänyt penkkien toimintaan liittyvän mysteerin) ei katoa lattian alle vaan se viikkautuu matkustamon lattian päälle. Tästä johtuen, pitkiä tavaroita ei voi työntää kulkemaan tavaratilan perältä keskimmäisien istuimien alle. Jos penkit viikkautuisivat lattian alle, kuljetettaessa pitkiä suksia kolmannen penkkirivin voisi kaataa alas, ja mukaan mahtuisi vielä neljä hiihtäjää kun pitkien suksien päät voisi työntää keskimmäisien penkkien alle.

Päätän lopettaa kriittisen tavaratilatarkastelun. Tosiasiahan on, että tavarankuljetukseen Mercedes-Benziltä löytyy esimerkiksi sellainen malli kuin Sprinter.

Istun kuljettajan paikalle. Ympärilläni aukeaa Jacky Makupala-maisema (ks. "W203 vertailutesti C240A vs. C320A"). Mutta tämä ei olekaan mikä tahansa vanukaspurkki. Tämä on oikea perhepakkaus! Tilaa on joka suuntaan vaikka käsi suorana sohisi. Sisäleveys kuljettajan paikalla onkin paperien mukaan 155 cm ja sellaista ihmistä tuskin on, jonka päälakea tässä autossa katto ahdistaisi. Nämä sisätilat olisivat ISOT, jos katto olisi vielä lasia. No, senhän saa listalta hintaan 4250 e. Vertailukohtana mainittakoon, että vaihtoehtoisesti samalla hinnalla löytyy Nettiautosta esimerkiksi W201 190E-Mersu.

Säädän sähkösäätöisen nahkapenkin mukavaan asentoon ja vääntelen kepistä ratin mukavalle paikalle. Miksiköhän Mersu on luopunut esimerkiksi monessa 2000-luvun alun mallissa olleesta erinomaisesta sähkösäätöjen käyttöpaneelista ovessa. Se oli havainnollinen ja siinä oli kaikki ergonomian säädöt yhdessä nipussa. Nyt ne ovat levällään pitkin lattian rajaa ja ohjauspylvästä.

Sitten liikkeelle. Yrittämään. Vaihdekepin virkaa ärrä-Mersussa hoitaa tappi. Sekin ohjauspylväässä! Vielä jos tässä autossa olisi Linguatronic, niin saisivat Tekniikan Maailmassa muutakin ihmeteltävää kuin Mersun monitoimiviiksen. Se olisi kaikenkaikkiaan neljä paineltavaa, nyittävää ja pyöriteltävää viikseä töröttämässä ohjauspylväästä. Plus se ratin säätökepukka. Liekö tämä uusi hieno vaihdekeppi-innovaatio sijoituspaikkoineen keksitty Alabamassa?

Riippumatta siitä, tuleeko tappi Tuscaloosasta tai Sindelfingenistä, sen toiminta ei ole täysin intuitiivista. Jokainen tietokoneellaan Mersu-aiheiselle keskustelupalstalle löytävä henkilö toki varmasti saa D-vaihteen ennemmin tai myöhemmin päälle. Mutta eikä innovaatioiden tarkoitus olisi tehdä laitteista luonnollisia ja loogisia käyttää? Vai onko niiden tehtävä sittenkin estää sattumanvaraista kuljettajaa saamasta reilua kahta tonnia rautaa liikkeelle COMAND on ehtinut näyttää kaikki sen käynnistykseeen liitetyt varoitustekstit. Siitä olen aivan varma, että ne ovat siinä alabamalaista varten.

Kun COMAND on hyväksynyt minut kuljettajaksi ja olen keksinyt vetää vaihdetappia riittävästi alaspäin monitoiminäyttöön ilmestyy kirjain D. Vapautan jarrun ja auto lähtee lipumaan hiljaa eteenpäin. Airmatic-ilmajousitus toimii Comfort-asennossa loistavasti. Kaikki epätasaisuudet katoavat jonnekin kaukaisuuteen ja tie tuntuu paljon paremmalta kuin mitä oli parkkipaikalle tullessani. Mersu osasi ilmajousituksen hienosti S-Mersussa. Ja Mersu osaa sen hienosti tässä aakkosien edellisessäkin kirjaimessa.

R-Mersun nokka viettää melko jyrkästi alaspäin. Tästä seuraa, että etukulmien arviointi vaikeutuu hiukan. Mutta se on pientä yli viisi metriä perässä liikkuviin takakulmiin nähden. Taskupysäköitäessä tätä pyörillä kulkevaa Tampere-taloa ensimmäistä kertaa voisi tulla hätä. Maalikynä numero 723 olisi ainakin pakko saada kaupantekijäisiksi. Lisävarusteena saatava Parktronic maksanee itsensä takaisin noin 10 pysäköintikerralla.

Kun maantie aukeaa Mercedes-Benz R 320 CDI L A kertoo minne se on tehty. CDI-kone ei tee näin isosta autosta mitään rakettia. Mutta kolmelitrainen CDI riittää hyvin kiihdyttämään auton vaivattoman oloisesti matkanopeuteen. Siinä kun ollaan, diesel-pyörre tankissa rauhoittuu. Nyt vakionopeusäätimen voi asettaa mukavaan matkantekotahtiin ja keskittyä kuuntelemaan... ...niin mitä? No sitä, että mitään ylimääräistä ei kuulu. Ärrä on hiljainen. Uskallan väittää että kuljettajan paikalla hiljaisempi kuin mikään muu farmarimallinen auto. Ei ole tuumatoleransseja.

Hiljaisuuden keskellä kelpaa alkaa tutkia autoa tarkemmin sisältä. Kauniisti avautuvia puukannellisia lokeroita on vaikka millä mitalla. Keskikonsoli on näköjään lainattu W164-ML:stä. Se istuu R-Mersuun hyvin, vaikka itse pidänkin hiukan enemmän yhtenäisestä, kojelaudasta saumattomasti alkavasta konsolityylistä. Keskirivin kapteenin penkkien välissäkin on konsoli. Joskohta lisävarusteena myytävä.

Mutta miksi Mersun ratissa oleva "alumiini" on muovia? Eikö tämä ollut se sama merkki, joka muutama vuosi sitten mainosti, että Mercedes-Benzissä puukin on oikeaa puuta? Materiaalipettymykseni keskytyy kun huomaan ovien kaiuttimissa tekstin harman/kardon: Nyt sai loppua hiljaisuuden kuuntelu! Musiikki soi lisävarustelistan stereoista samalla tavalla kuin Mersun uusi 7-portainen automaatti vaihtelee vaihteita. Ilmeettömästi. Eli siis hyvin. Stereopaketin hinnalla saisi helposti ryhdikkään 1985-mallin yy-kaa-kolmosen.

Matka jatkuu pienemmälle tielle. Mutka tulee vastaan ja siirrän jalkaani jarrulle. Auton massa tuntuu. Kahden A-Mersun liikemäärä ei haihdu käden käänteessä. R haluaa puskea. Mutkan alkaessa painan kaasua ja 4Matic vetää auton mutkaan.

Seuraavaan mutkaan painan jousituksen Sport-asennolle. Täräykset ja tien epätasaisuudet alkavat tuntua takapuolessa. Edelleen puskemista mutta nyt perään vielä yllättävä yliohjaus. ESP ottaa tilanteen kauniisti kiinni. Tämä mammutti ei kuitenkaan ole auto, joka houkuttelee leikittelemään liukkaudella.

Vaihdan jousituksen mukavuusasennolle ja lasken nopeuden rauhalliseksi. Alabama on päässyt eroon tuumatoleransseistaan. Tällä autolla olisi kiva lähteä matkaan. Mercedes-Benz R 320 CDI Lang A 4Matic tarjoaa takuuvarmaa matkustamisen iloa. Mutta tämä ei ole perheen ainoa auto. Ajamisesta nauttiva omistaja tarvitsee lisäksi talliinsa sen, minkä ajaminen saa sydämen hakkaamaan ja sukat pyörimään jaloissa!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Jälleen kerran eerola pesee käytännössä kaikki autolehdet laadukkailla koeajoraporteillaan. Vielä kun saisi palstoille tekstin ja kuvia sekaan, niin voisi melkeinpä maksaa näistä :shock:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jacky vanukaspurkin perhemallin sisustuksella varustettu Tampere-talo...voi ristus tuon miehen sanankäänteitä.

Kiitokset hyvistä nauruista ja koeajotunnelmista.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa on muuten sellainen auto, joka tulee aikanaan korvaamaan tuon meidän perheen V-mallin...kunhan hinta laskee 60 % alkuperäisestä :lol: Orotellaan orotellaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin