MB 230CE -81 Automatic

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

MB 230CE -81 Automatic

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Naapurikylässä on tarjolla nätti 230CE-81 Coupe.

Auton eka omistaja on tullut jo niin vanhaksi että ei pysty enää ajamaan itse. Yritti myydä takaisin paikkakunnan MB-liikkeeseen, mutta eivät halunneet noin vanhaa ottaa joten kumminkaima tms nyt kauppaa sitä. Kilometrejä mittarissa reilut 100 tkm, ja huollettu aina siinä samassa paikkakunnan MB-liikkeessä. Virheetön huoltokirja oli hanskalokerossa.
Päällepäin auto oli huippukunnossa, ruostetta ei missään, ei edes kuplia. Väri on nätti zypressgrun metallic, pölykapselit samaa väriä. Kromit olivat kaikki virheettömät. Pieniä käytön jälkiä, naarmuja tms näkyi muutamissa kohdissa kun tarkasti katsoi. Katsoin tyypilliset ongelmakohdat eikä mistään löytynyt ruostetta. Mattojen aluset puhtaat, tavaratilan pahvien alla puhdasta ja kuivaa, ovien pohjat virheettömät. Etulokasuojien alalistojen alta voi jotain löytyä kun ne irrottaa.

Pellin alla kaikki oli paikallaan ja ehjää mutta konehuone likainen suoraan ajon jäljiltä.

Nostettiin vielä ylös ja katsottiin pohja: sama juttu, alkuperäinen suojamassa paikallaan eikä ruostetta missään. Pakoputki uusi, ja jälkiasennettu katti. Pohja oli kuiva joka kohdasta. Öljypohjan etureunassa oli pientä kosteutta, muuten ei vuotoja missään.

Sisustus on hyvin ulkoväriin sopiva 035 Creme, ja täysin virheetön. Käytöstä kieli tummentumat ovipahveissa, mutta kaikki oli ehjää. Etupenkkien suojana ilmeisesti uudesta asti olleet penkinpäälliset olivat myös samaa väriä.

Varusteita ei autossa ole oikeastaan kuin automaattilaatikko, ohjaustehostin on vakiona. Radiokin oli vielä alkuperäinen ja toimiva.

Ja sitten koeajolle: kone starttaa kun saa apuakusta virtaa. Penkki on linttaan istuttu; omistaja kuulemma on pieni ja pyöreä.
Vaihteet menevät hyvin päälle, ei ylimääräisiä tärinöitä tms. Alusta tuntuu pehmeältä ja ajo on keinuvaa nykyautoihin verrattuna. Ei ylimääräisiä nitinöitä tai kolinoita, vain ikkunan tiivisteestä tulee suhinaa niin että luulin jo oven olevan auki. Karmittomien ovien tyypillinen ongelma erityisesti kuskin puolella. Tiivisteet näyttävät ehjiltä joten ehkäpä lasin säädöllä voisi parantua. Kumminkaima opastaa kuoppaiselle tielle jotta kuullaan kolinat alustasta. Mutta mitäään ylimääräistä ei kuulu, meno on niin pehmeää että kuopat jäävät huomaamatta. Renkaat ovat vakioprofiililla joten suuri ilmatila tasaa menoa.
Kick-down toimii kuten pitääkin, mutta mikään raketti tämä auto ei selvästikään ole. Jarrut pelaavat normaalisti. Auto on katsastettu syksyllä eikä juuri ajettu sen jälkeen.
En löytänyt yhtään syytä miksi tämä ei menisi Suomen museotarkastuksesta suoraan läpi. No, konehuone pitää ensin pestä, ja sisusta imuroida.

Kannattako tuollaista tuoda Suomeen? Monesti puhutaan että hyvät 123:t ovat kiven alla ja kaikki haluaisivat sellaisen itselleen. Onko noin 10 kEUR kuitenkin liian kova hinta Suomessa, katsastettuna, tullattuna, museokilvissä?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Matti R kirjoitti:Onko noin 10 kEUR kuitenkin liian kova hinta Suomessa, katsastettuna, tullattuna, museokilvissä?
Ei alkuunkaan, Amazonistakin tuli just 10k€:n ostotarjous. Kyllä kaikki oikeasti huippukuntoiset yksilöt tekevät aina kauppansa käypäseen hintaan.

Nettiauton haaveilevat persaukiset renkaanpotkijat ja taivaanrannanmaalarit voi jättää omaan arvoonsa. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin