W169 A180 CDI

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

W169 A180 CDI

Viesti Kirjoittaja isk »

Oman auton ollessa, hmm, "tehdastakuunalaisen huollon alla", sain mahdollisuuden otsikon mukaisen auton noin viikon mittaiseen, hieman perusteellisempaan koeajoon.

Liikkeelle
Ensituntuma autoon oli, että kyllä kai matka tälläkin sujuu. Ajossa ei juuri yllätyksiä eikä eroa tullut omaan C-sarjalaiseen verrattuna, aika samalla tasolla. Viisi vuotta tuoreempi A-sarjalainenko on siis kasvanut vanhemman C:n tasolle?

80-kilowattinen, 250 Nm:n pakettti jättää hieman ristiriitaisen tunnelman, auto sekä kulkee ripeästi mutta jättää samalla hieman hengettömän mielikuvan. Ei se oikein vedä, ei väännä - mutta silti liikkuu aivan reippaasti ja vaivattomasti. Paikallaan, ikkuna auki, kuulee ja muistaa, että auto on diesel, mutta liikkeelle lähdön jälkeen asiaa ei enää huomaa lainkaan. Äänieristys on muutenkin luokassaan varsin hyvällä tolalla. Alusta on jämäkkä, toimii kaupungissa ja moottoritienopeuksissa eleettömästi ja vaivattomasti.

Ensimmäinen pysäköinti: miten prhna tämä pakki menee päälle, siis nosta ja vasemmalle alas?? Samalla huomaan vaihdekepistä, että autohan onkin 6-vaihteinen. Olisi pitänyt varmaan lukea autolehdet tarkemmin.
Hallintalaitteita joutuu hetken hakemaan, aivan kaikki ei löydykään heti perinteisiltä paikoilta. Ja miksi pitäisikään löytyä, autohan on tältä vuosituhannelta. Hetken totuttelun jälkeen palaset alkavat osua kohdalleen, ei tämä ainakaan ergonominen katastrofi ole.

Puutelista
Lisävarustelistalta on jäänyt ruksimatta ainakin vakionopeudensäädin, "istuimen mukavuuspaketti" eli mm. istuimen korkeussäätö, sivuturvatyynyt (pitäisi kyllä kuulua vakiovarusteisiin!), kolhusuojalistat, tavaratilan peite. Tipstart ei taida kuulua A-sarjaan, monta kertaa tuli startattua uudestaan.

Tilat
Etupenkille mahtuu mukavasti. Penkit ovat tukevat ja säädöt löytyvät helposti. Lapsiperhe istuimineen arvostaa edellismallin mukaisesti reiluja takatiloja, ne ovat selvästi tilavammat kuin esimerkiksi 202:ssa tai 203:ssa.
Tavaratilasta löytyy arkikäyttöön aivan riittävästi tilaa, tavaroita ei tarvitse sovitella lainkaan. Penkit kääntämällä sisälle sujahti helposti vitriini eikä tehnyt tiukkaakaan. Helppo täyttää, helppo purkaa, helppo muunnella, helppo käyttää. Tähänhän alkaa jo tottua.

W168:iin verrattuna seuraaja esiintyy edukseen joka suhteessa, kehitys on mennyt todella paljon eteenpäin. 31 keurin listahinnalla, ilman lisävarusteita, sitä tosin voinee jo edellyttääkin. En tiennyt aikaisemmin tarvitsevani tällaista autoa, mutta yhtäkkiä huomaa harkitsevansa. Ei siis nykyisen tilalle, vaan rinnalle...
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Vastaa Viestiin