Koeajo E 320 CDI W211-05 avandgarde

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Koeajo E 320 CDI W211-05 avandgarde

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli tänään tuli ajeltua 8500 km ajettua otsikonmukaista peliä. 250 km ajoin ja pääosin matka-ajoa. Tienpäällä melko samanlainen kuin W123-vakaa ja jämäkkä. Oli sateista ja automaattinen tuulilasinpyyhin näytti taitonsa-ei tarvinnut miettiä millä nopeudella kytkin olisi-se toimi kuin ihmisen mieli. Ohjauksen keskialueella oli jotain sanomista, mutta muuten kyyti oli edustusautomaista. Ohjausta on paranneltu E-mallin juuri lanseerattuun faceliftiin, joten uudistettu painos lienee jo sitten täydellinen. Ohjaus oli erittäin kevyt nurkkapyörityksessä. Kulkupuoli oli kohdallaan-voimaa oli kokoajan, sitä ei tarvinnut pyydellä. Alle 3000 kierroksen sai aikaan todella tuntuvia kiihdytyksiä. Vaivattomuus lienee oikea sana kuvaamaan 320 cdi:n kulkua-kun on voimaa ei tarvitse repiä. Yhden kunnon kiihdytyksen tein(ei kuitenkaan kickdown) rekkaa ohitettaessa. Automaatti ilmeisesti haki 3. vaihteen ja sitten mentiin todella rivakasti ohi-tuntui hienolta-apukuskikin aisti kutosen voiman. Kaasu piti höllätä nopeasti kun vauhti kasvoi niin nopeasti. Tuolla autolla oikein odottaa, että eteen tulisi hitaampi ajoneuvo ja saisi taas laittaa tulta putkeen. Kone on kaiken lisäksi maantiellä taloudellinenkin- 250 km:n keskikulutus tietokoneen mukaan oli 6,3. Autolla on ajettu koko historiansa ajan pääosin pikkupyöritystä-ei ennen tätä isolla tiellä juuri lainkaan-keskikulutus koko ajomäärälle on tasan 9 litraa/100km.
Paikaltaan lähdettäessä kolmasosakaasulla moottori mörisi vaimeasti ja komeasti-auton ulkopuolella kiihdytysäänet olivat vielä hienommat. Tuli nyt myös koitettua ensimmäisen kerran SBC-jarruja:ei niissä mitään moittimista ollut. Auton sai lukittua paikalleen painamalla poljin syvemmälle-ei tarvinnut pitää jalalla jarrua vaikka vaihde oli d:asennossa. Tämän avulla liikennevalolähdöt olivat tarvittaessa nopeita, kun jalka sai levätä kaasun päällä kunnes keltainen vaihtui. Jarruja on moitittu ja ei niitä enää olekkaan uudemmissa malleissa, mutta toimivana ne kyllä ovat tämän päivän kokemuksella ihan mainiot.
Auto oli melko hiljainen:sateella ajettaessa ääntä oli toki enemmän. Kuivemman sään aikana aikana rengasäänet vallitsi, mutta ei nekään pahasti-rengastuksena oli 225/55/16 continentalit.
Automaatti toimi hienosti. Selvästi paremmin kuin työssä käyttämässäni c200 cdi:ssä (2004). Lieneekö automaatti toimivampi paremman väännön takia- vaihdon jälkeen ei tule voimattomuuskohtia, kuten 200 cdi:ssä?
Sisustus oli avandgarden mukainen puolinahkapenkein-komea tietysti. Auto oli ulkoa musta ja sivusta katsottuna vihertävä. Kaasupurkausvalot löytyi ja mallimerkinnät takaluukusta tietenkin. Auto parhaasta päästä kokonaisuutena.

Lopuksi: Hieno auto koriltaan ja tekniikaltaan. Miellyttävä ajella kun tuntee, että voima on läsnä vaikkei sitä käyttäisikään. Nyt pistää vaan mietityttämään, että millaisia nuo W124 superturbot oikein on, kun niissä on vielä n.50% enemmän tehoa ja n.20% enemmän vääntöä?!!!
Vastaa Viestiin