Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämänkertaisen koeajon kohteena on 2003-vuosimallin S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T.

Istun autossa keskellä parkkipaikkaa ja puhun puhelimeen. Kuulen toisella korvallani kuorma-automaisen dieselin tyhjäkäyntiraksutuksen joka voimistuu nopeasti. Hopeanvärinen farmari-Mersu lipuu autoni takaa.

Keula saapuu oikeanpuoleiseseen sivupeiliin: AMG-etupuskuri! Seuraan auton linjojen etenemistä. Viisipuolaiset AMG-vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Siniseksi tummennetut ikkunat. Voimakkaasti muotoillut sivuhelmat. AMG-takapuskuri. Kaksi suurta kiiltävää pakoputken päätä. Matala auto pysähtyy taakseni täyttäen kaikki peilit.

Henkilö puhelimessa jää kakkossijalle. Nyt on toimittava nopeasti!

Ryntään hopeanvärisen auton luo. Moottori käy edelleen. Peräluukussa lukee AMG. Kompakti farmariauto ei kuulosta 2000-lukuiselta, kliinisen siistiksi kehitetyltä salonkidieseliltä. Jos silmäni olisivat kiinni arvelisin äänen tulevan Mercedes-Benz-merkkisestä jakeluautosta. Mutta nyt silmäni ovat auki. Enkä näe mitää muuta kuin kolme kirjainta: A, M ja G.

Avaan kuljettajan oven ja istun mustalle nappanahkaistuimelle. Poskeni hehkuvat. Otan kiinni urheilullisesti muotoillusta ohjauspyörästä ja puristan itseäni ratin ja istuimen selkänojan väliin. Saisikohan tällä ajaa?

Ovi sulkeutuu tömähtäen. Olemme kahdestaan. Minä ja Hän.

Siirrän vaihdekepin D:lle. Auto lähtee ryömimään eteenpäin ilman että käyntiääni muuttuu lainkaan. Moottori kuuluu sisälle selvästi. Eikä sen käyttämästä polttoaineesta ole pienintäkään epäselvyyttä. C30 on diesel. Ja ylpeä siitä.

Lisään kaasua. Kaasupoljin tuntuu samalla tavalla raskasliikkeiseltä kuin C270CDI:ssä. Poljinta pitää liikuttaa rohkeasti.

C30 CDI AMG lipuu pientä katua pitkin. AMG-alusta tuntuu tanakalta, mutta ei lainkaan kovalta. 75000 km ajettu auto ylittää hidasteet ilman tärähdystä ja ilman ainoatakaan sivuääntä.

Saavun kehätielle johtavalle rampille. Käännän auton keulan alarinteeseen ja painan rohkeasti kaasua. Puoleen sekuntiin ei tapahdu mitään. Sitten räjähtää!

Moottorin äänimaailma muuttuu silmänräpäyksessä laiskasta raksutuksesta suihkumoottorin puhallukseen. AMG Speedshift-vaihteisto vaihtaa salamannopeasti kaksi pykälää pienempään. Kromireunuksisen mittariston keskelle syttyy keltainen kolmio. Nopeusmittariston neula alkaa kiertyä käsittämättömällä vauhdilla kohti oikeassa laidassa olevaa 300 km/h lukemaa. Kaikki auton sisällä siirtyy kaksi tuumaa taaksepäin.

Vapautan kaasun. Auton nopeus rauhoittuu muun liikenteen tahtiin. Sydämeni hakkaa. Suupieleni ovat venyneet korviin saakka. C30 on diesel. Räävitön. Ja ylpeä siitä.

Tie jatkuu suorana. Asetan vakionopeudensäätimen rauhalliseen matkantekovauhtiin ja otan rennon asennon pehmeällä nahalla päällystetyllä istuimella. Moottorin ääni jää Continental SportContact 2-renkaiden taakse.

Koeajettavan auton tilannut henkilö on rastittanut jotakuinkin kaikki mahdolliset varusteet listalta. Silmäilen COMAND:ia. Siinä on näköjään televisiokin. Kojelaudan päällä on pysäköintitutkan näyttö. Kaikki mahdolliset säädöt tapahtuvat sähköllä ja... "Hei, edessäni on rekka!"

Jätän turhanpäiväisen nappuloiden painelun. Kaksi napautusta vaihteenvalitsimesta alaspäin. Speedshift ei viivyttele: "Mr-MYRRRR!"

Kevyt painallus monitoimiviiksestä alaspäin ja auto vilkauttaa kolme kertaa vasempaan. Rohkea painallus kaasusta ja täyteen ahdetusta konehuonesta vastataan. Vaikka alla on kuiva asvaltti, luistonesto ilmoittaa olevansa mukana. Käsin tehty AMG-diesel puhuu kaikilla 540 Nm:llään. Nopeusmittari ampaisee maantienopeudesta ylöspäin samalla innolla, jolla se hetkeä aikaisemmin kiipesi siihen.

Pari sekuntia ja rekan keula näkyy enää taustapeilistä. Pyyhin virnettä kasvoiltani. C30 on diesel. Räävitön. Brutaali. Ja ylpeä siitä.

Hiljennän vauhtia ja saavun takaisin pysäköintialueelle. C30 CDI raksuttaa hiljaa eteenpäin. Pysähdyn ja sammutan moottorin. Upeasti viimeistellyn ohjaamon täyttää täysi hiljaisuus. Silmissäni on vaarallinen kiilto.

C30 CDI AMG diesel. Räävitön. Brutaali. Hävytön. Ja ylpeä siitä. Syystä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Viikko alkoi aika heikolla BMW 330d:llä.

Tiistaina alamäki syveni Toyota Yariksen parissa.

Ja keskivikkona tuli sunnuntai!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Mukavaa luettavaa, tunnelma oli kasinkosketeltava, toivottavasti et myy mitaan ammatiksesi, positiivisessa mielessa, oikein pelottaa noilla lahjoilla ja nyt peraan kuvitteellinen tilanne ..... itse eksyn Lada halliin kysyen tieta Veholle ja tapaan automyyja eerolan..... hanelta puuttuu muutama Lada myynti tavoitteestaan ja alkaa vastaava kuvailu kuin ylla ......... paadyn sielta ulos onnellisena Ladan omistajana joka alkaa hiljalleen herailla, myyntipuheen jalkeen.

:lol: :lol: :lol:
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Täytyy tunnustaa. Täällä käyty väsytystaistelua hallituksen kanssa tuollaisen 30 cdi AMG T mallin vaihtamisesta. Kyllä olis mun mieleen. Tavallisessa ajossa kuin aivan normaali C-malli, mutta sitten, kun alkaa ahistaa koittaa joulu. :lol:
Vastaa Viestiin