Koeajoraportti: W204 Mercedes-Benz C220 CDI A Classic 2007

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: W204 Mercedes-Benz C220 CDI A Classic 2007

Viesti Kirjoittaja eerola »

Painan Mercedes-Benz-logollisen avaimen painiketta, jossa on avonaisen lukon kuva. Sanidinbeige, seinää päin katselemaan pysäköity Mercedes-Benz vilkauttaa valojaan.

Lähestyn uutuutta kiiltävää metalliruskeaa autoa. Peräluukussa lukee C220 ja CDI. Näiden välissä kulkee mattamustan peräluukun avauskahvan linja. Kierrän autoa ja havaitsen 7-puolaiset kevytmetallivanteet. Tähti seisoo tutulla paikalla konepellin päällä. Tämänkertaisen koeajon kohteena oleva auto edustaa vuonna 2007 myyntiin tulleen W204-korimallin Classic-varustetasoa.

Pieni poika tepsuttaa takaoven luokse ja kurottaa kohti sen kahvaa. Avaan oven ja asetan tähtimerkkisen Duo-lastenistuimen takapenkille. Tungen sormeni takapenkin istuimen ja selkänojan väliin. Ei lastenistuimen kiinnitysrautoja... Muovia.... Katson penkin rakoon tarkemmin. Paikalla, jossa arvelen standardikiinnikkeiden olevan on kaksi muovista liparetta.

Vetäisen muovinkappaleesta ja se lähtee irti. Alta löytyy Isofix-kiinnike. Vedän kiinnikkeestä saadakseni sen paremmpi esiin, mutta lenkki ei liikahdakaan. W204-mallisessa autossa lastenistuimen Isofix-kourat täytyy näköjään sulloa penkin pehmusteiden väliin. Taitaa olla tuotepäällikkö optimoinut osakustannuksia korimallin vaihtuessa ja vaihtanut esiinvedettävän kiinnikkeen Avensis-tyyppiseen jäykkään joukkuun.

Istuimen rauta uppoaa kaksivärisen kangaspenkin väliin. Kuinkahan monta toistoa Schwarz/ Beige-värinen istuinkangas kestää lapsenpenkin raudan kulmien hioessa materiaalia... Nostan pojan istumaan tuoliinsa. ”Kops!” Otsani tärähtää matalalle kaartuvaan oviaukon yläreunaan. Uusi yritys matalammalta ja pieni Mersu-mies on tukevasti 5-pistevöissä.

Siirryn kuljettajan paikalle. Siirtelen osittain sähkösäätöisen penkin mieleiselleni kohdalle ja säädän nelipuolaisen ohjauspyörän mukavasti. Ajoasento tukevalla penkillä tuntuu luontevalta.

Käännän autoon virrat päälle. Värinäyttö kojelaudan päällä herää henkiin ja se toivottaa tähtilogon myötä tervetulleeksi koeajolle. Takapenkki ilmoittaa: ”Meesun kuva!” Virnistän ylpeänä.

Kovamuoviseen keskikonsoliin on ilmestynyt BMW-tyyppinen säätöpotikka. ”Päästäänköhän tällä koskaan liikkeelle”, ajattelen muistellen E61-korin BMW:n kanssa viettämiäni hetkiä. Katselen pylpyrää hieman epäilevänä ennenkuin alan ruuvailla ja heilutella sitä. Radion kanava vaihtuu paikallisradiolta valtakunnalliseen ohjelmaan ja takaisin samalla kun baijerilaisesta lainattu muka-retro kanavalista elää elämäänsä näytöllä.

Painan ”TEL”-tekstillä varustettua nappulaa mustan muovisen kojelaudan keskellä. Huomaan ajattelevani, että edellisen sukupolven C-Mersun ilmiasuun verrattuna Classic-varustetasoinen W204 näyttää kuljettajan paikalta tarkasteltuna hieman halvalta. Kovaa mustaa muovia ei ole säästelty.

Laatutarkasteluni keskeytyy heti alkuunsa kun näyttö ilmoittaa autossa olevan Bluetooth-handsfree-järjestelmän. Logiikka, jolla keskitunnelin päällä oleva rinkula vaikuttaa näytöllä esitettävään tietoon alkaa aueta minulle ja valitsen listalta taskussani olevan matkapuhelimen: ”Haa!” Soitan koepuhelun omaan vastaajaani. Tämähän toimii juuri niinkuin pitääkin – eli ilman että sitä täytyy ajatella!

Kaikki on kunnossa: Istuin mukavasti, poika takapenkillä ja matkapuhelin lain vaatimassa asennossa. Siispä automaattivaihteisen auton jarrupoljin pohjaan ja moottorin henkiin! 220CDI alkaa raksuttaa konepellin alla. 2148 cm3-kokoisen neloskoneen käynti kuuluu yllättävän voimakkaasti matkustamoon.

Siirrän vaihdekepin R-asentoon ja peruutan pois ruudusta. Parktronic-järjestelmän modernisti tyylitelty näyttö kertoo käytettävissä olevan tilan. Pysäköintitutka on mainio varuste vieraassa autossa, jonka perää on vaikea nähdä. Kevyt ohjaus kääntää pyöriä kuin huomaamatta.

Vaihde D:lle ja kaasua. ”rrrrRR!” Moottori tarjoaa mainion 400Nm väännön jo 2000 kierrokselta alkaen. C220 CDI:n 5-vaihteinen automaatti vaihtaa erinomaisesti ja nopeusmittari nousee tasaisesti kohti maantienopeutta. Jos tämä on tavallinen automaattivaihteisto, kuinkahan hienosti 7G-TRONIC toimiikaan?

Mercedes-Benz C220 CDI A Classic kulkee pehmeästi kesäisessä illassa. Moottori elää vaimeaa, mutta silti selvästi kuultavissa olevaa eloaan konepellin alla. Pääasiallinen melunlähde ovat 205/55R16-kokoiset renkaat. Niiden ujellus suomalaisella kestopäällysteellä kuuluu voimakkaana. Takaa kuuluva ujellus tahtoo peittää alleen musiikin alaäänet ja radioa säätää mielellään isommalle. Kuitenkin, jos radiossa puhuvan naisen ja hänen soittamansa musiikin säätää isolle, siitä seuraa, että keskustelu etupenkillä ja takapenkillä istuvien miesten välillä vaikeutuu. Ratkaisen yhtälön painamalla radion pois päältä.

Melko korkeaprofiilisien renkaiden tarjoaman pehmeän kyydin lieveilmiönä seuraa pientä huojumista. Koska oma autoni on melko niukasti huojuvaa mallia, tuppaan korjaamaan tilannetta muovisen näköisestä ohjauspyörästä hieman yli-innokkaasti. Kun ohjauspyörä on lisäksi liukkaan tuntuinen, otteeni siitä on liian voimakas. Yhdessä ohjauksen keveyden kanssa tästä seuraa, että tulen kääntäneeksi rattia liian tarmokkaasti ja lipumisesta aurinkoisessa illassa tahtoo muuttua kiemurteluksi.

Kahden miehen koeajoryhmämme kääntää maantieltä kaupunkiin. Kevyt ohjaus on hitaassa nopeudessa kuin kotonaan. Vääntävä moottori tarjoaa vaivatonta etenemistä liikenteen mukana. Vielä kun autossa olisi lasikattoluukku, josta aurinko pääsisi tuomaan valoa sisälle... ”Meesu. Meesu. Aasin Meesu. Voovo. Meesun kuva. Voovo. Meesu” takapenkki laskee liikennettä ja tuttujen autojen merkkejä. Kaupunkilomailijoiden tunnelma tummasisustaisessa autossa alkaa olla korkealla, mutta kohta tarvitaan huoltoa.

Pysäköin auton kesäillan auringossa kylpevälle parkkipaikalle. Sammutan moottorin ja katson ympärilleni tummassa matkustamossa. Hieman liian paljon mustaa muovia. Hieman liian mukavuuslähtöinen ajotuntuma. Hieman liian läpinäkyviä säästöjä valmistuskustannuksissa.

Vapautan kakkoskuskin takapenkiltä ja kävelemme kaakaokuppilaan huoltamaan itseämme.

”Lähdetkö uudelleen koeajolle tuollaisella, jos siinä on sporttipaketti?”

Pieni Mersu-mies juo kaakaoa mietteliäänä: ”On.”
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kah. Taattu taso jatkuu.
Ikään kuin rivien välistä voi kyllä lukea, että kustannussäästö näkyy jossain asioissa kuten muovisissa yksityiskohdissa ja melutasossa -- toisaalta taas "hienouksia" tuntuisi olevan.
Ihan hyvä maku jäi kuitenkin suuhun? :wink: :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Aku P kirjoitti:...Ihan hyvä maku jäi kuitenkin suuhun?
Juu, kaakao oli hyvää :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arno »

Omasta mielestäni Mersuissa on yleensä laatuvaikutelma syntynyt parhaiten sisäpuolen yksityiskohdista ja materiaalivalinnoista. Uuden C-sarjalaisen, W204:sen, kohdalla täytyy myöntää sama huomattu asia eli mustaa "halpaa" muovia on liikaa.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Istuskelin tänään sporttipaketillisessa W204:ssa. Tunnelma oli huomattavasti mukavampi kuin tuossa koeajetussa Classicissa. Pitäisi varmaankin kysyä "kakkoskuskilta" lähtisikö hän kanssani kaakaomukillisen yli keskustelemallemme uusintayritykselle...

Pettymys ja ihmetys ovat suuria: Vehon hinnastossa lastenistuimen tunnistus on siirtynyt lisävarustelistalle! Minun mielestäni yhtä kelju lisävarusteeksimääritys kuin edellisen korimallin kohdalla tehty Isofixien laittaminen pikkurahan arvoiseksi ekstraksi. Tällaisilla tempuilla ei ole mitään muuta vaikutusta kuin se, että käytettyjä yksilöitä katseltaessa voi joutua tinkimään jostain lapsellisen ihmisen elämään mukavuutta tuovasta ominaisuudesta. En pysty uskomaan että Vehon bisnes on oikeasti kiinni 70EUR arvoisesta BabySmart-härvelistä tai 80EUR arvoisista rautalenkeistä.

Tietenkin: Näihin haasteisiin hyvä ratkaisu on tilata uusi auto ja rastitella siihen riittävä määrä koukkuja, tunnistimia ja muita tilpehöörejä. Mutta kun kadun toisella puolella roikkuu Gigantin mainosteksti...
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Täytyy jälleen kerran sanoa että hivenen harmittaa tuo erityisesti Saksalaisia premium-valmistajia riivaava tapa jättää tuotteistaan yhä edelleen melkeinpä kaikki mahdollinen varuste asiakkaan ruksittavaksi lisävarustelistalta.
Kun kyseisten valmistajien tuotteet kuitenkin ovat jo valmiiksi sieltä kalleimmasta päästä, niin kenties kuitenkin olisi suotavaa että tietty perusvarustelutaso löytyisi jo "alkaen" malleista.
Toki mm juuri Mersu on tässä kohtaa hiukan vuosien mittaan petrannut, mutta edelleen olisi toivomisen varaa siinä mitä on autoissa vakiona ja mitä pitää ruksia lisävarustelistalta..usein hyvinkin suolaiseen hintaan.

En tiedä..melkeinpä sanoisin että olisi jollain tapaa asiakasystävällisempää varustella autot valmiiksi hiukan paremmin ja nostaa sitten vaikka sitä alkaen-hintaa, koska nythän tilanne Saksalaisautojen osalta on kutakuinkin se että mallin hintaan saa automaattisesti lyödä lisää 5-10t euroa ennenkuin auto on suunnilleen "käyttökuntoinen"..ja tuohon ei vielä tarvita juuri muuta kuin metalliväri,automaatti-ilmastointi ja hiukan muuta pikkusälää..ja hups..5t euroa on huvennut..
Tai kuten esim C-sarjan kohdalla homma voisi mennä suunnilleen näin: metalliväri, automaatti-ilmastointi ("parempi versio") ja Avantgarde- tai Elegance-varustelu niin johan on melkein se kymppi huvennut..eikä vielä ole edes saatu mitään sen kummempaa aikaiseksi varustelun suhteen.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Turska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.06.2006 14:24

Uusi C-sarja ei sytytä

Viesti Kirjoittaja Turska »

Halvan oloinen. W203 sentään näyttää ja tuntuu laatuautolta.
W203 korimalli on mielestäni paljon linjakkaamman oloinen.

Jos omaa W203 joutuu vaihtamaan, niin vaihdan kyllä viimeiseen
W203 malliin vuodelta 2007.

t.Turska
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Nysse on uus C Klasse koeajettu. Onhan se kiva, uusi jne, mutta...

Miksiköhän tykkään enemmän siitä edellisestä C-luokasta? Se tuntuu enemmän Mersulta.

Uusi C on jopa - anteeksi - japsimainen. Sellainen saksalainen mazda.

Enpä osta uutta vaikka olisikin rahaa (ei ole). Keskityn hyvän 203:n etsintään kun iskee autokuume.
antilla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 01.05.2005 10:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja antilla »

:)
Viimeksi muokannut antilla, Su 16.09.2012 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Bensakoneisella Kompressorilla ajelin, eikä kylmä päässyt yllättämään. Oma W202 ei ole todellakaan maailman "kuumin" peli, mutta kun hieman pitempään ajelee, kyllä siinäkin lämmintä riittää... Lyhyessä ajossa jalat jäätyvät...
antilla kirjoitti::) Terve. Kävin koeajamassa uuden c-sarjan farkun ja päätin taas siirtyä mersu kantaan.Katsotaan sitten maaliskuussa kun auto tulee onko mersu saannut parenneltua laatua joka oli suht surkea e-sarjan w210 kodalla mikä minulla oli viimeksi.Auto oli muuten hyvä mutta korin ruostuminen oli kyllä iso miinus.Koitin tuossa välissä pitää hondaa mutta en syttynyt sitten millään kyseiseen autoon joten pakko palata meseen joka on aina ollut mukava ajaa.Saapi nähdä miten käy!Joskus oli vanhempi c-sarjan w202 joka oli kyllä kylmäpeli kovilla pakkasilla , katsotan miten on lämmitys parantunut uusessa(200 cdi).
vihe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 01.06.2006 11:05
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja vihe »

terve.

Nyt on kolmisen viikkoa ollu w204 200cdi automaatti avantgarde. kovasti oon tykänny.
ajettavuus on tosi hyvä ja ohjaus edelliseen e-mersuuni(w211) on huomattavasti parempi ei tarvi koko aikaa ohjailla, että menee suoraan.
moottori ja vaihteisto alkaa olla jo aika hienostuneita, jos edelliseen malliin vertaa.
Vastaa Viestiin