Sprinter 318 CDI automaatti

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Sprinterlanssi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 27.01.2006 10:02

Sprinter 318 CDI automaatti

Viesti Kirjoittaja Sprinterlanssi »

Vähän päässyt pyörittää uutta Sprinter 318 CDI automaattia. Mikä tuntuu parantuneen niin kallistelu on vähentynyt, maantie ohituksissa vakauden huomaa selkeimmin. Leveemmät renkaat 235/16 hieman tuntuisi hakevan kyllä enemmän, saa nähdä kun paikat väljenee ajanmyötä niin miten sitten menee.

Takaovet tuntui hyvin toimivilta, vasen ovi menee lukkoon ilman kahta kättä kun vaan normaalisti sulkee oven. Mersun johtotähdestä on varmaan moni tarttunut kiinni, kyllä sen varmaaan sitten huomaa että kyse ei ole kuitenkaan kahvasta.

Citroäään, pesööö? Taas on hyvä pilattu ja kyse on peileistä. Ei sinne ranskaan päin kannata kattella kun autoista puhutaan tai siis pakuista. Laajakulmapeili on tällä kertaa säälittävä siivu isomman peilin alapuolella. Parempi kuin ei mitään mutta miksi se edellisen mallin hyvä iso laajakulmapeili isomman peilin yläpuolella piti poistaa? Takapakkia huoh..

Iso plussa ohjauksesta, edellisessä mallissahan ohjaus muuttui raskaammaksi eli 316cdi. Nyt ohjaus tuntuu tosi hyvältä ja se on mukavan kevyt pöyritellä ja ratissa on myös nyt etäisyys- ja korkeussäätö. Kuljettajan penkki tuntuu hyvältä, säätöjä löytyy reilusti joka suuntaan ja ensimmäistä kertaa pakussa ajoasennon saa enemmän henkilöautomaisemmaksi kuin koskaan mutta seuraavassa tulee tämän sprinterin isoin kupru..

Ei kettu ja perkele: Miten se vaihteenvalitsijan sijoitus on saatu noin täydellisesti munattua? Itse olen suht isohko kokoinen jampasteri ja sen seurauksena oikea jalka on kokoajan vasten vaihdekeppiä. No ei se mua periaatteessa haittaa jos keppi vaan sen kestää että jalka nojaa siihen koko ajan. Vaihteenvalitsijassa on +/- toiminto vasemmalle ja oikealle. Kun jalka on vasten vaihdetsepaa niin se painaa koko ajan plusasentoa, tiedä sitten onko haittaa vai ei, kyllä se vaihdekeppi ihan jämäkältä tuntuu että voi kestääkkin.

Tämän vaihteenvalitsijan insinöörimäisen sijoittelun takia alkaa penkistä hakea kaikenlaisia ihmeellisiä istuma-asentoja estääkseen tämän keppiin nojaamisen, ei ole vielä sellaista löytynyt.

Vaihteenvalitsija ei muutoinkaan ole mielestäni hyvässä paikassa, ei ainakaan minun pituiselle. Vaihteenvalitsijan toiminta ei ole niin jouhevaa ja kevyttää että sitä olisi helppoa käyttää kun käsi on suoraksi ojennettuna kohti polvea. Vaihteenvalitsijan liikerata on enemmänkin pystysuuntainen mikä ei helpota asiaa yhtään jos se olisi auton pituussuuntainen liikerata niin olisi parempi.

316 mallin vaihkeppi ja sijoitus oli helvetin hyvä, miksi hyvä piti muuttaa paskaksi? Saiskohan tuohon mitään viriviri keppiä vaihdettu jossa olisi jalan kohdalla mutka kepin varressa ja keppi saisi muutenkin olla paljon paljon ylempä.

Automaatin vaihteenvalitsijan sijoitus ja toimintakin sen takia on täydellisesti munattu.

Tässä oli vain muutaman sadankilometrin matkalta kokemuksia.

Jatkoa: Penkin istuinosa on liian lyhyt, siitä se kai johtuu että jalat ei saa tukea ja leviää ulospäin. Paljon pienempi kokoisellakin kuskilla oikea jalka n.5cm päässä vaihteenvalitsijasta. Eli kun painat miinusta valitsijasta niin ottaa reiteen kiinni. Kyllä tuossa juuri ja juuri saa sellaisen istuma asennon että ei tarvii nojata jalalla vaihteenvalitsijaan. ketuttaa tollaset suunnittelun kukkaset. miten aina onnistutaan mokaamaan jotain ja juuri sellaisissa tärkeissä asioissa mitkä haittaa ajamista tai jotain siihen liittyvää.

Jospa laitan tämän keskustelun veholle palautteena.
Viimeksi muokannut Sprinterlanssi, Ti 13.11.2007 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taidolla ei tuurilla..
MacBuggy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 29.04.2007 21:01
Paikkakunta: polvijärvi

Viesti Kirjoittaja MacBuggy »

itellä on 315 automaatti. Kuormuriksi rekisteröity huhtikuussa 07 käyttöönotettu. Otin lisäkantavuutta n.300kg eli sis. jäykemmät jouset ja vahvistuksia runkossa. Tyhjänä on aavistuksen pintakova, mutta kuormaa voi laittaa huoletta max kantavuuden eli n. 1800kg ja ei tunnu pahalta. Ennen oli vito ja jotenkin tuntuu, että tää suuniteltu työkäyttäjiä ajatellen. Nyt ajettu n. 20000 km ja tässä muutama huomio: ohjaamo todella reilun kokoinen, sadetunnistin (yksi parhaista lisävarusteista mitä otin), kirkkaat valot, kulutus 8,5-12l, 2 kpl polttimia mennyt ei mitään muuta vikaa, hyvät säilytystilat tavaroille, lämpötilan pysyminen tasaisena parempi kuin vitossa, pitkä huoltoväli...huoltonäyttö näyttää n. 37oookm (jolloin ensihuolto) hyvä ajaa myös hounolla tiellä, hyvä radio, teho riittää täysin takavetoon olipa minkä kokoinen kuorma tahansa,
Ketterä ajaa...vaimo on ajellut ja tykästynyt autoon. Sanoo, että näkee paljon paremmin kuin farkulla ajaessa!

Miinuksia: aluksi tuntui pahalta hyppiä ohjaamosta alas (nousukynnys huomattavasti korkeammalla kuin vitossa), mutta nyt on jo tottunut eikä satu jalkoihin, Iso sivuovi on aika painava... vaatii totuttelua. Vaihdekeppi ei ole itelle aiheuttanut mitään ongelmia vaikka olen 187cm, vaikea pestä kun on niin iso esim. tuulilasi on työläs urkittaa !!
Vastaa Viestiin