W211 270 CDi Automatic

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

W211 270 CDi Automatic

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Noin kuukausi sitten huomasin paikallisen merkkiliikkeen pihalla hopeisen S211:sen, auto oli sama joka aiemmin oli seisonut sisällä pitkän aikaa ja tiesin sen 270 CDi:ksi. Mielenkiinto heräsi heti ja eihän siinä auttanut kuin käydä kuittaamassa avaimet, työkaveri oli mukana.

Ovet napista auki ja hakemaan kunnollista ajo-asentoa, se ei ollut vaikeaa, siksi hyvin autosta löytyy säätöjä. Sisätilat ovat kaikin puolin asialliset ja ajanmukaiset, varusteitakin vähintään riittävästi, vaikka auto taisikin aika pitkälti olla perusvarusteltu.

Tilaa riittää etupenkeilllä ruhtinaallisesti, ja takapenkkikin tuntuu tilavammalta kuin W124:sessa. Tavaratila on suuri.

Avain virtalukkoon ja hehkuvalo vilahtaa, kone käymään. Ääni ei juuri dieseliä muistuta, oma OM603 kilkattaa aika lahjakkaasti kylmänä, tässä yhteispaineruiskutusvehkeessä oli heti miellyttävän vaimea ääni. Vaihde D:lle ja nokka kohti Teijon tietä. Heti ensimmäisessä vähänkään reippaammassa kiihdytyksessä huomasi että pelissä on vääntöä, auto kiihtyy eleettömästi pienillä kierroksilla, mutta nopeusmittarin neula nousee tiuhaa tahtia, hymyilyttää.

Teijon tiellä nostan nopeutta ja auto on silti todella hiljainen, mutkaisella tiellä alusta ja ohjaus tuntuvat erinomaisilta, paremmilta kuin uudessa 500-sarjan bemarissa.

Ensimmäinen täysikiihdytys herättää ristiriitaisia tunteita, 80:n vauhdista laatikko tarjoaa kakkosta, vaikka yläkierroksilla koneessa ei ole enää alakierrosten puhtia, vasta 90:n jälkeen kun kolmonen vaihtuu sisään alkaa auto kulkemaan kunnolla. Tämä logiikka kummastuttaa, räplään automaatin ajo-ohjelman W:ksi, eli talviasennoksi, nyt samasta vauhdista menee suoraan kolmonen sisään ja auto kiihtyy paremmin.

Osakaasulla 400 Nm:n vääntö on juhlaa, jotenkin vaan vanhaan kierrosdieseliin tottuneena tuntuu että vääntö ja teho eivät ole oikeassa suhteessa, kone potee ikäänkuin hengenahdistusta kierroksilla, ja automaatti valitettavasti käyttää kierroksia kovassa ajossa. Tarpeetota, kun väännöllä auto liikkuu tosi liukkaasti.

No hetken ajon jälkeen moottorin luonteeseen alkaa tottua, ja vasta kun vaihdan kaverin kanssa kuskivuoroa alkaa auto tuntua suorituskykyiseltä, apukuskin penkillä hirvittää kun vauhti nousee julmettua vauhtia, myönnän ettei omalla pysyisi perässä, vaikka koe-ajon alussa niin tuumasinkin.

Palautamme auton liikkeeseen, jossa tiedustellaan että laitetaanko tilaukseen, ei laiteta.

Hyppään omaan autooni, se tuntuu jämäkältä ja askeettiselta, mutta jotenkin niin kotoisalta, hyvä niin, ei olisi rahaa tuollaiseen uuteen kuitenkaan.

Positiivisen yleiskuvan jätti E-sarjalainen, jotenkin vaan nykyautojen tapaan kovasti ylitekninen, mahtaako tuollaista uskaltaa ostaa 10 vuotiaana?
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Yli teknillinen!

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Ihan totta että on yli teknillinen muttei 10 vuoden päästä kun muut tulevat perässä samalla tekniikalla, jolloin se on normaalia arkipäivän tekniikaa.

Tietenkin täytyy itse :roll: olla ajan tassalla ja ei sitä enääkään "korjata" osia vaan uutta tilalle vaan.
Ei pysty tai tulee kaliimmaksi korjata vanha mitä laitaa uutta kamaa tilalle.
MaKo
A170cdi-00 1999-
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Samaa automaatin toimintaa ihmetelin v.loppuna kun ajelin 112CdI Vitolla.Kierrokset nousi yli 4000 ennenkuin automaatti vaihtoi isompaa,varmasi kulkisi pienemmilläkin kierroksilla yhtä hyvin,jos ei paremminkin?Muutenkin tuo automaatti tuntui syövän 120 hepasta melko paljon,ei mitenkään pirteältä tuntunut.

Tuo yliteknisyys oli myös Vitossa melkolailla ihmettelyn aiheena,ei varmaankaan mukavaa joskus kun auto on vanha ja sähkövikoja alkaa tulemaan...Eihän tuo Vito taida olla lähellekään yhtätekninen kuin W211 mutta kuitenkin.

Kolmas asia mikä ei oikein ollut minun mieleen oli ajon aikana auton "ylihuolehtivuus".ASR ja ESP olivat liukkaalla kelillä melko usein toiminnassa ja tuntuma ajoon oli sitä kautta vähän ihmeellinen,vähän niinkuin olisi matkustajana istunut... :? .Ei tuollaisessa automaattivaihteisessa ja etuvetoisessa autossa nyt mitenkään hirvittävän rajoittavia tekijöitä mutta muussa tapauksessa sulakkeet olisivat lennelleet 8)

Olikin sitten mukava tuollaisen ylihelpon ja huolehtivaisen auton jälkeen täräyttää F-ryhmän Escortilla muutama jääratakierros,automaatit ASR:ät ja ESP:t ei kiitos :lol:
Vastaa Viestiin