MB E 300 Bluetec

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

MB E 300 Bluetec

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

On ollut jokusen päivän alla MB E 300 Bluetec, jossa on siis edistyksellinen ekotekniikka päästöpuolella yms vihermeininkiä.

Voimaa on kuin keskisuuressa pitäjässä. Ajoltaan taattua MB-laatua. Moottori on siis V6.

Ei mikään säväyttävä kokemus oman C-sarjalaisen jälkeen, mutta selkeästi jämäkkä ja tavanomainen MB (lue = erinomainen).

Annan tarkempaa raporttia kun tulee jokunen tonni ajettua.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Nonniin. 1200 kilsaa takana.

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Tulipa siis ajettua 1200 kilometriä E 300 Bluetec. Kyseisessä autossa on siis V6-diesel.

Kun sain tiedon, tuli mieleen "jihuu, uusi faceliftattu eemeli". Mitään yllätystä auto ei tarjonnut muuta kuin uskomattoman väännön ja todella nätin käyntiäänen. Vehon hemmon kanssa piti ihan kuunnella, kumpi oli kyseessä: diesel vai bensa. Ihan heti ei selvinnyt ja varmistus tehtiin tankin luukkuun kurkkaamalla. Diesel-teksti paljasti, että naftapeli oli alla.

Voimaa, voimaa ja voimaa, mutta ei mitään yllätyksellistä. Elegance-varustelu toi puuosineen lämpöä muuten hieman kylmäksi muuttuneeseen mittaristoon. Navi on kiva varuste, samoin bluetooth-kännykkä-handsfree. Ei kolmen muistipaikan sähköjakkarakaan huono ole.

Mersun vahvuus on ehkä juuri se, että tietää mitä tilaa. Kaikki hantaakit ovat paikoillaan ja toimivat samalla tavalla kuin vuosikymmeniä sitten.

En tiedä, onko jarruissa tapahtunut kehitystä, mutta jotenkin siltä tuntui. Auto pysähtyi kesäkuivalla kuin seinään kun vasemmanpuoleisen polkimen polkaisi pohjaan. Ei meinaan paljon jättänyt pysähtymismatkaa. Piti peilistä tuijotella, ettei kukaan vaan kolahda perään.

Nykyisin varapyörä on kai lisävaruste; sitä ei takakontissa ollut.

Vaikka auto on iso kooltaan, sisällä ei ole paljon tilaa. Tummansininen väri sopi hyvin Blueteciin. Oli ihan ministeritason biilin näköinen. Yksi kaverini hyppäsi kyytiin ja luuli, että oli S-sarjalaisessa. Arvokas olemus huokui kyllä, vaikka taksihan E-sarjalainen on. Silleen tyyliltään.

Ja sitten kulutuspuolta. Kun ajelin matka-ajoa yli sadan kilsan matkan, pääsin seitsemän litran tietämiin. Ero seka-ajoon (stadia, Kehä I:tä) oli yllättävän pieni. Seka-ajokulut oli karvan alle 8 litraa sataselle. Kokeilin yhdessä vaiheessa "liipasinlähtöjä". Tuollaisten pyrähdystuokioiden jälkeen ajokki kipusi reilusti 9 litran yläpuolelle. Sinällään ei paha noin isolle ja painavalle autolle.

Ilman parkkitutkaa olisi ollut vaikea pysäköidä keskustassa. Parkkihalleissa ovia ei tahtonut saada auki; leveyttäkin riitti omaan C-sarjalaiseen verrattuna.

Hintaa tuolla mallilla on noin 67.000 euroa, joka on paljon, mutta toisaalta moottori on oikeasti aika hieno.

Kyseessä oli siis automaattilootainen auto, joka mielestäni kuuluu näin tehokkaaseen MB:hen.

Jos nyt olisi rahaa ja autonvaihto edessä sekä vaihtoehtoina uusi C-sarjalainen ja E-sarjalainen, päätyisin pienempään. Uusi C-sarjalainen on jotenkin kivempi peli. E-sarja uudistunee kohtapuoliin. 67.000 eurolla kyllä saa autoa pitkäksi aikaa. Jos on ajellut Audeilla tai Bemareilla, todennäköisesti ajo-ominaisuudet ja voima tekisivät tässä Bluetecissä vaikutuksen.

Tuntui hieman nuhaiselta oma C-sarjalainen kun hyppäsi Bluetecin jälkeen sen rattiin. Toisaalta kaikki nippelit ja nappelit olivat oikeilla paikoillaan. Sähkötoimista ratinsäätöä jäin myös kaipaamaan. Kaupunkiajossa pidin rattia hieman eri asennossa kuin maantiellä huristellessa.

Hieno auto, mutta jätti hieman kylmäksi. Erikoista sikäli, sillä kyseessä oli sentään V6-moottorinen MB...

Kannattaa kokeilla silti jos eteen sattuu.
Vastaa Viestiin