A170 5D Aut -07

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

A170 5D Aut -07

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Olin Etelä-Afrikassa kuukauden verran ja vajaan viikon käytössä oli Avikselta vuokrattu w169 koppainen A170. Uudemmasta pikkumersusta ei ole foorumilla kauheasti kirjoiteltu niin rustailen tähän hieman omia kokemuksia autosta insinöörimäiseen tyyliin :). Kapkaupungissa tiet on hieman sileämpää asfalttia kuin suomessa ja talviominaisuudet jäi jostain syystä testaamatta, mutta muuten kokemukset lienevät samoja kuin täällä kurvaillessa. Toisena autona matkalla oli Nissan Tiida 1.6 automaatti johon tuli tietysti aakkosta paljon verrattua. Etelä-Afrikassa on myös oikeanpuoleinen liikenne joka vaati aluksi totuttelua. Tämä oli myös syynä, että suosimme automaattivaihteisia autoja.
Ensivaikutelma aakkosesta oli laadukas. Sisusta on selvästi laadukkaampi kuin vanhassa 168 korissa. Tällainen sen olisi pitänyt olla jo ensimmäisessä painoksessa! Ratti tosin oli hieman muovisen tuntuinen ja takana olevien lukuvalojen kytkimet halvan näköiset, mutta muuten vaikea löytää sisustuksesta sanomista. Kannattanee siis tilata nahkaratilla (avantgarde ja elegance malleissa sekä sportpaketin yhteydessä vakiona), jos tällaista on uutena ostamassa. Tilaa oli ihan riittävästi ja takana mahtui istumaan kolme miestä kohtuullisesti. Siitä plussaa, että keskipenkillä oli kolmipistevyöt ja oma niskatuki. Nissanissa takapenkki oli hieman kapeampi ja keskipaikalta oli vain lantiovyö eikä niskatuesta tietoakaan. Luokassaan tilat varmasti ihan kärkitasoa varsinkin laadultaan, uusi Golf tosin on ehkä jo parempi. Tavaratila ei ole kovin iso, mutta takapenkit sentään kaatuu. Kestävyydeltään sisusta lienee hyvä - 30 000 ajettuna vuokra-autona vielä kuin uusi.
Integroitu radio ja cd-soitin oli kohtuullisen laadukas ja riittää varmasti useimmille. Lisävarusteena näyttää saavan harman-kardonin surround-järjestelmän se soinee jo aika kivasti.
Puoliautomaattinen ilmastointi oli tehokas ja taaksekkin tuli hyvin kylmää, vaikkei taakse ollut omaa ilmasuutinta. Monissa pienemmissä autossahan ilmastointi on pöhöttävä (kuten Tiidassa).
Ajossa huomasi korkean painopisteen heti, joten meno on edelleen hieman horjuvaa, vaikkei niin pahasti kuin vanhassa mallissa. Näin varsinkin sivutuulessa, tyynellä säällä suoralla maantiellä ja kaupungissa ihan hyvä. Ohjaus oli ihan kohtuullinen sähköisestä ohjaustehostimesta huolimatta.
Jousitus on tämän auton heikoinlenkki. Se on edelleen melko pomputtava, mutta silti auto kallistelee melkoisesti. Itse löin pari kertaa pään takapenkillä c-pilariin joka on verhoiltu kovalla muovilla, kun auto pomppi niin pahasti. Datsunin alusta on selkeästi parempi eikä tällaista ollut lainkaan havaittavissa. Sport-paketilla itse varmaankin tilaisin jos olisin ostamassa, tosin maavara on vakionakin aika pieni. Renkaat oli 195/55 kokoa ja 16-tuumaisilla 7-puolaisilla vanteilla.
Parasta ajossa oli autotronic automaattivaihteisto, se toimi kuin ihmisen mieli ja vaihdot on todella pehmeitä. Vaihteisto on teknisesti variaattoripohjainen, mutta toimii kuitenkin ajossa kuin perinteinen tomaatti. Vaihteita pystyy myös käsin vaihtelemaan(7 pykälää). Suosittelen ehdottomasti ottamaan aakkosen automaattina, sen yhteydessä tulee lisäksi myös vakionopeudensäädin.
Suorituskyky ei tietenkään 116 hevosen voimin ole mitään rakettitasoa, mutta kyllä tuolla jo ehtii. Etelä-Afrikassa ei muuten edes myydä A150 mallia. Jyrkissä mäissä mitä tuolla alueella riitti sai ajella välillä kaasupohjassa pitkäänkin, toki autossa oli täysi poka päällä. Suomessa varmaan tuolla pienemmälläkin koneella kerkiää, väännössä ei juurikaan ole eroa nuiden välillä(155nm vs 140nm). Plussaa siitä, että moottori on todella hiljainen läpi kierrosalueen. Kabiini oli muutenkin ihan kohtuullisen hiljainen, mutta kuten sanoin tiet on sielläpäin melko sileää asfalttia, joten suomessa rengasmelua lienee jonkin verran?
Polttoainetta kului ajotietokoneen mukaan sekalaisessa ajossa 9l/100km, maantiellä pääsi kahdeksalla. Tehtaan mukaan maantiellä voisi päästä jopa kuudella - vaikuttaa aika optimistiselta.
Suomessa tällainen maksaa noin 30 000e ja pahin kilpailija ehkäpä VW Golf 1.4 TSI 90 kW DSG-autom. Trendline 4-ov joka maksaa noin 25 000e varusteineen. Onko mersu sitten 5000e edestä laadukkaampi? Se on jokaisen itse päätettävä. Audi A3 ja BMW 116 verrattuna hinta on jo kilpailukykyisempi. Itseäni miellytti isoista malleista tutut hallintalaitteet ja automallin harvinaisuus - parkkipaikalla ei mene autot sekaisin.

Yhteenvetona:
+automaattivaihteisto
+sisusta luokansa tyylikkäimpiä
+tilat kokoon nähden hyvät
-pompottava jousitus
-kallistelee melkoisesti
-sivutuuliherkkyys
c203 180K -05
Avatar
Wile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ke 06.08.2003 19:36

Viesti Kirjoittaja Wile »

Vanha arvostelu tämä mutta mielestäsi W169 _kallistelee_? :shock: Tullut jos jonkinlaisella vermeellä vedettyä mutta kovempaahan tuolla pystyy mutkat ajamaan kuin vaikka uudella Cooper S Minillä. Varmaan jotain vikaa oli tossa yksilössä?
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Joo kyllähän sillä pystyi mutkaan ajelemaan melkoista vauhtia (ja ajettiin). Tästä muistona parit sakotkin :lol:. Eli tiessä kyllä pysyy kiinni, mutta korkeasta painopisteestä johtuen se tuntui heiluvan välillä melkoisesti. Jotenkin horjakan oloinen, vähän sama fiilis kuin olisi jotain pakua ajellut. Takapenkillä tosin oli kokoajan kolme ihmistä ja kontti täynnä tavaraa eli voi olla että jousituksen kantavuuskin loppui kesken.
c203 180K -05
Avatar
Wile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ke 06.08.2003 19:36

Viesti Kirjoittaja Wile »

Joo, varmaan sit johtui siitä että oli paljon porukkaa kyydissä ja fysiikan lait puuttui peliin. Mitä ite oon tuollaisella parikymmentä tuhatta ajanut, niin en ole pakufiilistä havainnut, kaikin puolin ollut tosi positiivinen yllätys, eritoten jousituksen osalta. Lyhyeksi akseliväliksi varmaan aikalailla niin mukava alusta kuin on mahdollista rakentaa. Hieman on pintakova mutta rengaspaineilla pystyy kompensoimaan jonkin verran. Koppihan tuo auto on mutta on ainakin rehellinen koppi :lol: Yllättävän hyvin on Mersun insinöörit saaneet omasta mielestä myös sivutuuliherkkyyden aisoihin, vaikka onkin korkea auto. Jos vertaa vaikkapa Audin A2:een niin sillä jopa pelotti ajaa peltoaukioiden kohdalla maanteillä, kun tuuli paiskoi autoa miten sattuu, Mersu menee melkoisen nätisti, saa tuulla erittäin kovaa tai puuskittain että tuntuu mitään. Nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin on myös todella loistava ominaisuus ja tuo ajoon tukevuuden tunnetta suuremmissa nopeuksissa, parhaimmillaan olen ajanut 500km siivuja moottoritietä ja maantietä, tuon malliseksi auto selvittää ne kunnialla. Ainoa mitä olisin tuohon omaan yksilöön kaivannut on se automaatti+vakionopeudensäädin ja nahkaratti, A170 siis tässäkin tapauksessa kyseessä, ovia tosin vain kaksi. Niin ja luistoneston voisi saada napista pois mutta ei saa, talvella ajohallintajärjestelmäkin on ehkä vähän turhan holhoova, ei nimittäin salli pientäkään luistoa, joten pitää ajella liiankin kiltisti.
Vastaa Viestiin