SLK 200K R171

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

SLK 200K R171

Viesti Kirjoittaja jva »

Noniin..nyt on sitten ajettu tuo uusi SLK. Tässä hiukan kokemuksia ja näkemyksiä minun näkökulmastani asiaa katsoen:

Lähdin koeajolle suurella mielenkiinnolla jo siitäkin syystä että lopputalvesta/alkukeväästä olin vielä 99,9% varma että tulen kevään korvalla tilaamaan ko auton..edes näkemättä sitä livenä,koeajosta puhumattakaan.
Olin siis varsin kiinnostunut mitä olisin saanut jos olisin mennyt tilaamaan "sian säkissä".

Ja sitten asiaan..

Ulkomuoto on ehkä kokonaisuutena auton hintaan nähden aavistuksen vaatimattoman oloinen,varsinkin katto päällä..katon alas laskeminen auttaa asiaa huomattavasti, kuten roadstereissa yleensäkin.
Mielestäni parasta antia ulkomuodon suhteen on ehdottomasti keula, joka on mielestäni varsin onnistuneesti muotoiltu (nyt kun silmä on ehtinyt jo SLR-lookiin tottumaan..) Sivuprofiili on sitten sitäkin vaatimattomampi..olisin kaivannut huomattavasti räyhäkämpää muotoilua myös sivusta katsovalle.
Perä on minun silmääni periaatteessa suht ok..mutta miinus siitä että se muistuttaa varsin paljon kilpailijansa BMW Z4:n perää, olemalla ikäänkuin Z4:n perämuotojen "kiltimpi versio". Eli siis aavistus turhaa vaatimattomuutta on muotoilijan kynässä ollut kun perää on piirretty..
Eli siis ulkoisesti jonkinverran liian vaatimaton/ huomaamattoman näköinen siihen nähden mitä itse toivoisin ja odottaisin tuon autotyypin autoilta yleensä. Kilpailijat BMW Z4 ja Porsche Boxster ovat onnistuneet muotoilussa huomattavasti paremmin.

Sitten sisätilat..
Tilaa tosiaan on aavistuksen verran enemmän kuin edeltäjässään..sitä en sitten tiedä mihin sitä lisätilaa tarvitaan, kun minusta vanhakin SLK oli/on varsin tilava matkustamoltaan..
Ergonomia yleisesti ottaen on ehkä vieläkin parempi..jos mahdollista..kuin edeltäjässään. Samoin kojelaudan ym muotoilusta pidin kovasti.
Penkit ovat muotoilultaan ja "perstuntumaltaan" aivan huimasti paremmat kuin mitä oli esim omassa SLK:ssa. Samoin mittaristo on mielestäni varsin onnistunut sekä ulkonäöllisesti että myös toimivuudeltaan.
Yhteenvetona sisätilat ovat sekä näyttävyydeltään ja ergonomialtaan huippuluokkaa..siitä pelkkää plussaa.

Ajaminen..

Tätä odotin kaikkein innokkaimmin,koska R170 SLK oli minusta varsin vaatimaton ajo-ominaisuuksiltaan..ja myös moottoriltaan, varsinkin 200K..osin myös 230K (joka oma SLK oli).
Moottori tuntui sinänsä vaatimattomiin tehoihinsa nähden jopa yllättävän pirteältä..tietämättä olisin varmasti veikannut sitä parikymmentä hv tehokkaammaksi kuin se onkaan. Samoin vääntökin tuntui..tosin kompurakoneelle tyypillisesti..varsin sopivalta.
Eli siis minusta moottoripuolella on kehitystä tapahtunut aikalailla verrattuna aikaisempaan.

Entäpä sitten ajo-ominaisuudet..

Jälleen kerran täytyy sanoa että petyin jälleen SLK:n ajettavuuteen. :(
Alusta on aavistuksen jämäkämpi kuin edeltäjässään, mutta ei vieläkään lähelläkään sitä mitä henk.koht autoltani toivoisin.
Tiedä sitten onko edelleen haettu mieluummin rauhalliseen kruisailuun sopivaa alustaa kuin sporttiseen ajamiseen sopivaa jämäkkyyttä..vai mistä mahtaa johtua..
No,johtui mistä johtui niin uskallan kuitenkin sanoa että urheiluautona markkinoitavassa autossa ajotuntuma tulisi olla jotain muuta kuin keskiverto perheauton ajettavuutta!!
Senkin uskallan sanoa että myös tämä SLK jää valovuoden päähän kilpailijoidensa BMW:n ja Porschen alustan ominaisuuksista.
Minusta urheiluauton pitää myös tuntua urheiluautolta ja ajo-ominaisuuksien on vastattava ulkomuodon,sisustan ja moottorin herättämiin lupauksiin..ja sitä ei (tämäkään) SLK minusta tee, valitettavasti.

No,toki on niin että urheilualusta varmasti auttaa asiaa,samoin saattaa auttaa hiukan jämympi rengastus..mutta toisaalta ei ole kovin ok-homma jos jo valmiiksi suht kalliiseen,urheiluautona markkinoituun peliin pitää samantien ruveta rakentamaan alustaa uusiksi saadakseen siitä lupauksia vastaavan..

Yhteenvetona voisin sanoa että ulkomuodoltaan hiukan liian "kesy", sisätiloiltaan kaikinpuolin melkeinpä täydellinen, moottoriltaan (200K) varsin onnistunut..mutta ajettavuudeltaan jotakin aivan muuta kuin urheiluautoluokkaan sopiva auto.
Suorastaan hiukan harmittaa ettei Mersun inssit osanneet korjata edellisen SLK:n pahinta puutetta,eli ajettavuutta, tähän uuteenkaan malliin.

Edelleen yhteenvetona voisin sanoa että nyt, koeajon jälkeen, ei harmita tippaakaan että käytin SLK:hon varatut rahat Audiin..saattaisi jopa olla että voisi aavistuksen harmittaa jos olisin tilannut "sian säkissä"..lähinnä siksi että itse toivon autoltani ennenkaikkea ajo-ominaisuuksia ja sitä kautta ajo-nautintoa.
No..eihän se SLK huono ostos olisi toki ollut sekään..mutta ei kuitenkaan olisi vastannut odotuksiani siinä määrin kuin olisin toivonut. Varsinkin kun samalla rahalla sai kuitenkin olennaisesti enemmän "ajajan autoa" kuin mitä SLK minun makuuni vaikutti tällä perusteella olevan.
En tosin missään tapauksessa sulje pois sitä vaihtoehtoa etteikö minulla joskus tulevaisuudessa voisi jälleen SLK olla..mutta jos on niin ehdottomasti hankinta vaatii kylkiäisenä sopivaa alustan virittelyä, jotta autosta saadaan kaikilta ominaisuuksiltaan sellainen kuin sen tulee ollakin.

Että näin.. :D
Avatar
hiskiaugust
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja hiskiaugust »

Tuli myös tänään pikaisesti ajettua. Ei hullumpi väline, kun sääkin oli sopiva. :D

Moottori oli sama 200K ja täytyy sanoa, että tuonkaltainen urheilullinen ulkonäkö kyllä kaipaisi tuekseen hieman suorituskykyisempää moottoria.
W123 200B -80
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

350 V6 tulee olemaan/ on varmasti ihan eri luonteinen peli niin moottoriltaan KUIN myös alustaltaan..lapsenomaisesti vieläkin uskon ja toivon että viimeinkin SLK:ssa olisi myös ajettavuus sillä tasolla kuin pitääkin.. :)
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Tuulilasin nettisivuilta löytyy myös SLK:n koeajon lyhennelmä:

http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?sub ... 349&page=1

Itse SLK:n omistajana varmasti pystyt parhaiten sanomaan auton ajo-ominaisuuksista, mutta ajattelinpa silti kertoa nettiauton ylläpitäjän kommentin vanhasta SLK:stä. Kaveri on meinaan muutamia autoja elämänsä aikana koeajanut, sillä nettiautojen artikkelien lisäksi hänellä on tuontiautoyritys, joten hän vierailee Saksanmaalla useasti ja koeajaa siellä jokaisen auton, jonka tänne tuo.

Noh, kysyinpä kaverilta, että mitkä autot ovat jääneet päällimmäisenä mieleen. Vastaus tule nopeasti: Mercedeksen SLK 230 Kompressor. Sanoi, että tähän asti paras auto minkä hän on koeajanut. Kuvaili muuten autoa nettiauton artikkelissaan yhdellä sanalla: TÄYDELLINEN. Ja kannattaa vielä muistaa, että hän on koeajanut esimerkiksi näinkin huonoja autoja kuten Volvo S80 T6, BMW 850Cia, Audi TT, Audi A8 quattro, BMW M3, Audi S6 4.2 quattro sekä vaikkapa MB S500L -98.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

No..tietysti ne ovat täysin mielipideasioita niin nettiauton kaverilta kuin minultakin..
Pysyn silti edelleen vankasti mielipiteessäni siitä että SLK R170 ei ollut/ole ajettavuudeltaan kovin hääppöinen siihen nähden että sitä jopa "urheiluautoksi" tituleerataan..eli onhan se siis ihan ok..kun verrataan autoihin yleensä..mutta minusta sitä olisi verrattava suunnilleen vastaaviin autoihin.
Olen myös ehtinyt ajamaan tässä vuosien mittaan aika monenmoisia autoja..myös useamman Audi TT:n..sekä Quattron että etuvedon..ja MINUN mielipde on verrattaessa SLK:ta ja AudiTT:tä ajo-ominaisuuksien suhteen että hyvä jos niistä voi edes samana päivänä puhua! Eroa on kuin yöllä ja päivällä..eikä taatusti SLK:n hyväksi.
Edelleen jatkaisin vertailua Porsche Boxster- SLK..kilpailijoita kun ovat..
Tässäkin vertailussa SLK jää vähintään yhtä kauas taakse kuin AudiTT vertailussa..ei pärjää Boxsterille lähellekään.
Entäpä Opel Speedster sitten..jälleen ajettavuusvertailussa SLK jää lähinnä "perheautoluokkaan".
Jos johonkin autoon pitäisi SLK:n ajo-ominaisuuksia verrata niin sanoisin että Opel Vectra GTS on aika lähellä sitä mitä on SLK ajettavuudeltaan..eli aavistuksen sporttinen, mutta kuitenkin parhaimmillaan rauhallisessa matka-ajossa ja kruisailussa.

Tämä SLK R170 ajo-ominaisuuksien puute ei muuten ole minun keksimäni "ongelma" eikä yksin minun mielipiteeni..vaan kun hiukan tsekkailee mitä on pitkin maailmaa vuosien mittaan puhuttu ja kirjoiteltu niin aika monessa yhteydessä olen törmännyt siihen että miinusta muuten kelpo autolle on tullut juuri nimenomaan ajettavuudesta/ ajo-ominaisuuksista.

No, mielipideasioitahan nämä tällaiset ovat..ja siksipä pysyn edelleen mielipiteessäni siitä että varsinkin SLK R170..osin myös R171.. oli/ on ajettavuudeltaan, alustaltaan ja ajotuntumaltaan enemmän keskiluokan perheauto kuin urheiluauto.

Parhaita ajettavia minun mieleeni ovat olleet AudiTT quattro, Boxster, sekä aikalailla yllättäen..nykyinen autoni..johon tosin lienee ratkaisevan merkittävä osuus sen S-line alustalla.."tavallisella" sport-alustalla se tuskin yltäisi TT:n ja Boxsterin tasolle..ohittaisi SLK:n kuitenkin..

Ja selvennän vielä senkin että en nämä arvioni koskevat lähinnä vain autojen ajettavuutta, ajo-ominaisuuksia ja alustaa..ei autoa sinänsä kokonaisuutena.
Kokonaisarvioissa ajamistani autoista kaksi on yli muiden CLK AMG ja BMW M3 cabrio..BMW ykkösenä.
Vastaa Viestiin