R170 SLK320 Automatic Sport 2001

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

R170 SLK320 Automatic Sport 2001

Viesti Kirjoittaja eerola »

Koeajon kohteena oli albiino R170 SLK320 Automatic Sport 2001. Auto oli Amerikan-mallinen 215 hv/ 5700 rpm - 311 Nm/ 3,000-4,600 rpm kaikilla himmeleillä lukuunottamatta xenon-valoja. Mittarissa oli n. 35000 km.

Ulkonäkö
Täysin albiinovalkoiseksi tehty SLK näyttää yllättävän hyvältä Sport-varusteilla. AMG-korisarja ja matalampi alusta muuttavat valkoisen värin varovaisuuden itsevarmaksi erikoisuudeksi. Ehkä hieman liiankin itsevarmaksi erikoisuudeksi, sillä alkuyllätyksen jälkeen valkoisen värin vierastaminen alkaa nostaa uudelleen päätään jo ennenkuin ehdin saada tarpeekseni auton kiertelystä.

225-leveät eturenkaat ja 245-leveät takarenkaat näyttävät mainioilta 17" AMG-monoblockeilla. Joku on vain ajanut oikeanpuoleisten vanteiden reunan kivireunaan. Sääli.

Moottori
Kone on aivan puhdas eikä öljyvuotoja näy missään. Vaan eipä tämän verran ajetussa pitäisikään.

Kuutoskone hyrisee tyhjäkäynnillä käy kauniisti. Ehkä liiankin kauniisti - ottaen huomioon, että 3,2 l:n moottori on iskutilavuudeltaan aika iso tämänkokoiseen autoon. Sama konehan kuljettaa huomattavasti isompiakin Mersuja kuten E:tä, ML:ää ja S:ää. Koska kyseessä on urheiluauto, äänet saisivat olla itsevarmemmat. AMG-pakoputkisto ehkä auttaisi asiaa.

Sisusta
Kokomustat nahkapenkit ovat hyvän näköinen kontrasti valkoiseen autoon. Sport-paketin mukana tulevat voimakkasti muotoillut penkit saavat istuutumisen tuntumaan ikäänkuin painuisi muotoon tehtyyn kuppiin. Penkit ovat tuntumaltaan aika pehmeät, mutta tuntuvat hyvältä. Eli mistään mikroauton penkeistä ei ole kyse. Hyvä niin: Tämä ei ole Civic Type-R vaan Mercedes-Benz. RIstiseläntuki saisi kuitenkin olla voimakkaampi. Sen heikkoutta ei varmasti pidemmällä matkalla korvaa edes sinänsä kiva penkkien sähkösäätöisyys.

Osittain jalopuinen ratti näyttää hyvältä, mutta tuntuma on kahtiajakoinen. Kaksivärinen nahka voisi olla käytännöllisempi, jos ratin kanssa on pakko alkaa kikkailla. Mutta miksi ratissa on ainoastaan etäisyyssäätö, mutta ei korkeudensäätöä?

Ratista alkava jalopuuteema täydentää SLK320:n sisustaa muuallakin. Keskikonsooli ja vaihdekeppi on myös koristeltu tummakuvioisella jalopuulla. Hyvännäköistä tai ei - puhdas makuasia. Oma mielipiteeni on, että runsas jalopuun käyttö ei ole ehkä kaikkein osuvimmillaan pienessä räyhäkkään näköisessä roadsterissa.

Automaattivaihteisessa SLK:ssa on tapahtunut suunnittelijalle ärsyttävä moka. Vaihdekepin edessä on pieni säilytyslokero. Se on kuin tehty puhelinta tai muuta pientä esinettä varten. Mutta kun sinne ajon aikana laitettua esinettä alkaa tavoitella vaihdekepin ollessa P:llä, huomaa, että ei onnistu. P-asento on liian edessä! Keppiä pitää siirtää pari pykälää taaksepäin, ennenkuin puhelinta tai rahakukkaroa pääsee koukkimaan.Tämän ominaisuuden löytyminen tästäkin SLK:sta tuli todistetuksi Nokia 6820:n kanssa. (Mainittakoon, että puhelin on aika jämpti tuohon koloon eikä sitä välttämättä saa pois ilman sopivaa työkalua - esim. kuulakärkikynää.)

Vaihteisto
Mersun 5-vaihteinen automaatti sopii SLK:hon hienosti. Vääntävän moottorin yhteydessä on nautittavaa antaa olla nappulan W-asennossa ja riemuita koneen väännöstä. Vaihdot tulevat kuin ajatus eikä laatikko pakota joidenkin vanhempien Mersu-automaattien tavoin tarpeettomaan kepittelyyn. 6-vaiheinen manuaali olisi varmasti hauska sekin, mutta tässä urheiluautossa automaatti ei ole mikään ilonpilaaja sekään. Jos ajaa suurimmaksi osaksi kaupunkiajoon, SLK kannattaa ehdottomasti automaattina.

Ajaminen
Autossa oleva AMG-alusta on yksinkertaisesti hieno. Perus-SLK:n pehmeään "lipumisalustaan" verrattuna tehtaan sporttialusta tuo juuri sen napakkuuden jota roadsterissa tarvitaan. Verrattuna joihinkin jälkiasenteisiin alustasarjoihin tämä alusta ei kuitenkaan ole mitenkään ylikova. Auto tuntuu yhtenäiseltä, mutta kielen jäämistä hampaiden väliin ei tarvitse pelätä. Leveä rengastus pitää vähän tarpeettoman paljon meteliä, mutta ulkonäöllä lienee aina hintansa. Nimismiehenkiharoissa jämäkkä alusta joutuu pyytämään korilta apua. Tästä seuraavat sivuäänet ovat ominaisuus, jota ei Mersussa tarvittaisi.

Ahtamaton 320 on hienoinen pettymys verrattuna 230 Kompressor -koneeseen. "Kokonaisen" moottorin odottaisi antavan hinnalle ja suuremmalle polttoaineenkulutukselle vastinetta, mutta näin ei valitettavasti ole. 230 murisee remmiahtimen kanssa urheilullisesti ja kompressorin antama vääntö on tulee niin vakuuttavalla tavalla, että ero jää melko huomaamattomaksi. Itseasiassa 230 tuntuu käytännössä jopa reippaammalta. 320 tarvitsisi myös ahtimen että iskutilavuuden erot palautuisivat taas riittävän selkeästi esiin. Ja onhan sellainenkin SLK olemassa, mutta vain kirjaimien AMG kanssa.

Yhteenveto
Hieno auto. Erikoinen väri. Upea alusta. Onnistunut automaatti. Epäonnistunut säilytyslokero. Kuutoskone ei tarjoa riittävää vastinetta rahalle.


-T
Vastaa Viestiin