CL 500 vm. 2007 AMG-varustein

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

CL 500 vm. 2007 AMG-varustein

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Tutustuin kaverin kautta rouvaan, jolla on ongelma: yhdestä autosta pitäisi päästä eroon, koska pariskunta muuttaa Ranskaan. Bentley oli jo matkalla, ja uudenkarhea S 500 jäisi perheelle kuitenkin. Tätä kautta tarjoutui mahdollisuus koeajoon.

Auto, josta pitäisi luopua on vain 12 tkm ajettu täysvarusteltu CL 500 kaikilla mahdollisilla herkuilla. Varustelista oli aivan käsittämätön, tavallisimmista voisi mainita hierovat ja jäähdytetyt istuimet, huomattavan vankka poppikoneisto, 20” AMG-vanteet ja muuta AMG-varustelua.

Rouva näytti, että avaimeen ei tarvitse koskea mennessään autoon. Riittää, että kävelee auton viereen ja avaa oven kahvasta. Keyless go -järjestelmä hämmensi, koska mitään avainmenreikää ei ratin ympäristössä tai keskikonsolissa näkynyt. Rouva opasti, että jalka jarrulle ja ratin vierestä nappulasta moottori käyntiin. Painoin nappulaa ja koska radio meni päälle, oletin että moottori on käynnissä. Radio äänettömäksi ja vaimea humina vahvisti 5,5-litraisen V8-moottorin käyvän. Sähköpenkkiä (muistilla tietty, tunnistaa avaimen) piti siirtää vähän taaksepäin edellisen kuskin jäljiltä.

Oikealla kädellä automaattivaihteiston valintaviiksestä pakki päälle ja liikkeelle. Koska viereinen Crossfire SRT-6 oli aivan vieressä, piti pakittaa erityisellä varovaisuudella, autojen yhteenlaskettu arvo on kuitenkin yli 200 000 euroa eli paljon enemmän kuin asuntoni arvo. Peruutuskamera ja peruutussensorit auttoivat ehjänä tallista pihalle.

En jäänyt ihmettelemään nippeleitä ja lisävarusteita, koska autossa ajaminen on pääasia. Kevyt kaasunpainallus ja auto lähtee elettömästi ja pehmeästi liikkeelle. Kääntösäde on auton kokoon nähden erinomainen, kuten Mersuissa on syytä odottaakin joten pihalta pääsi ketterästi pois. Kahden tonnin elopaino ei tunnu olevan rajoittava tekijä kulkuhaluissa, paino lähinnä tekee autosta jämäkän ja mukavan myös hidastustöyssyissä.

Huolimatta siitä, että kyseessä on Mersun luksusmalleista se hienoin ja uusin korimalli, kuuluu rengasmelua huonolla asfaltilla. Paljon vähemmän kuin tavan autoissa, mutta kuuluupa kuitenkin. Koska nopeusrajoituksia on syytä noudattaa, tuli ajettua pari kilometriä ihan hissuksiin, mikä oli todella helppoa pitkäliikkeisen ja tunnokkaan kaasupolkimen ansiosta. Hitaissakin nopeuksissa penkki antoi sivuttaistukea ilmatyynyn avustuksella, mikä aluksi hämmensi. Kun omakotitaloalue jäi taakse, käännyin vähän isommalle tielle. Kun liikenteen sekaan mahtui, päätin antaa kaasua vähän reippaammin. ESP huolehti ilman kummempaa dramatiikkaa, että renkaat pysyvät tiessä ja kun suoralle pääsi, piti liikenteen nopeuteen tietenkin sopeutua, joten noin 30km/h nopeudesta piti päästä 80km/h nopeuteen. Reippaasti kaasua, moottori herää ja murahtaa vihaisesti, mutta tehoon nähden todella sivistyneesti, ja noin 2 sekuntia myöhemmin nopeutta oli lain sallimat 80km/h. 0-100km/h menee vakiomallilta huimat 5,4 sekuntia ja se riittää Suomen oloihin enemmän kuin yllin kyllin.

Koska en halunnut viedä rouvalta koko päivää, tein melko lyhyen lenkin kokeillen tämän tästä moottorin ja sulavasti vaihtavan vaihteiston (7G-tronic) ominaisuuksia antamalla kevyesti kaasua. Auto reagoi todella nopeasti yhtäkkiseen kaasunpainallukseen, joten äkkipikaiselle henkilölle en autoa suosittelisi.

Koeajolenkin lopulla koeajolla mukana ollut rouva asetti istuimeni hieromaan alaselkääni, hieronta oli mukava ja piristävä, varmasti pitkällä matkalla tarpeen, sillä auto on niin hiljainen ja mukava, että käyttäessä distronicilla varustettua vakionopeudensäädintä saattaisi ruveta nukuttamaan.

Auto oli upea kokemus teknisenä laitteena, mutta itse en kyllä olisi pannut yli 240 000 euroa moiseen vaikka rahaa olisi ollutkin. Nyt auton arvoksi sanottiin noin 180 000 euroa. Noilla hinnoilla ei tietenkään ruveta rahan puolesta polttoaineenkulutusta kyselemään, mutta 2 tonnin coupe liikahtaa matka-ajossa vähän yli 8 litran kulutuksella, yhdistelmäkulutus oli virallisten tietojen mukaan noin 12 litraa. Minun makuuni liikaa, mutta keskimääräinen amerikkalainen perheauto syö saman, joten lukemaa ei voi pitää lähes superautoluokan suorituskyvyllä varustettuun luksusautoon kohtuuttomana.

Tunsin oloni melko erityiseksi autoa ajaessani, mikä on tietenkin auton valmistajan tarkoituskin. Kuulemma autoa ei saa ajaa edes perheen tytär, eikä rouva itsekään ajele normaalisti CL:llä, koska S 500 on kuulemma hyvä käyttöauto.

Jos olisin kateellista tyyppiä niin melkein harmittaisi että joillain on moisia huvinpitovälineitä, mutta kun en ole, niin olen vain ihmeissäni siitä, mihin Mersu pystyy, mikäli hintaluokka on mallia ”väljä”.

Plussat:

- Suorituskyky. Sekä teho että vääntö tuntuu loputtomalta mihinkään aiempaan ajamaani autoon verrattuna.
- Auton ulkonäkö on upea. Niin sisältä kuin ulkoa taideteoksen luokkaa.
- Kulku on erittäin mukavaa ja varustelutaso täydellinen. Matka-auto ei tästä parane.
- Kohtuullinen kulutus auton ominaisuuksiin ja painoon nähden.

Miinukset:

- Peileistä näkyvyys on sen verran kehno, että peruutuskamera on tarpeen.
- Saattaa herättää kanssakuljettajissa kateutta (joidenkin mielestä tämä on plussa)
- Auto on niin hienostunut, että tunnokkaasta ajamisesta pitävänä valitsisin päivittäiseen ajoon ennemmin smart Roadsterin.
- Hienosta autosta saa maksaa.

Kuviakin voin laittaa piakkoin näytille. On se hieno peli.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kiitokset jäsen tuc:lle erittäin viihdyttävästä kirjoitelmasta!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja K70 »

tälläisiähän ne päiväunet on...
Veikkaus elää näillä :lol:
S212 E350CDI
Vastaa Viestiin