Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Ajattelin tässä hieman tarttua varmaankin useampia w107:n omistajia askarruttavaan aiheeseen, eli mitä vaaditaan uudemman alumiinikasin vaihtamiseen vanhempaan w107:aan. itsellä on hieman helpompi projekti meneillään, kun vaihto tehdään 380 SL:ään, tosin Jenkkiversioon, joten useimmat osat voi purkaa 380:stä koneesta. Mutta kun noita w107:ja on tullut vuosia rapattua, katselin hommaa hieman vanhempaa versiota silmälläpitäen.
Vaikkakin w107:n kori on pysynyt huomattavan stabiilina koko tuotannon läpi, on tekniikka sitten muuttunut enemmän.
Tässä alkuun lista kaikista osista, joita joutuu joko ostamaan tai muokkaamaan välilllä voimakkastikkin, jos vaihdetaan esim. vm. -72 350:SL:ään w126:n moottori ja vaihteisto.
Vaihdettavien / muokattavien osien lista on yllättävän pitkä.
- jäähdytin ja / tai jäähdyttäjän letkut . uudemmissa M117:ssa on jäähdyttäjän ylävesiletku eri puolella.
- jäähdyttimestä riippuen tuulettajan tunnelin muotoilu.
- laturi (W126:n käy)
- Ohjaustehostimen pumppu (W126:n käy)
- pakosarjat. ainostaan w107:n pakosarjat käy. Helpoimmin saatavat ovat 450 SL:n, 350:n ovat liian lyhyet, pakokäyriä joutuu muokkaamaan.
- pakoputkien alkukäyrät. Yhdysputki ei mahdu
- vaihteiston öljytikku. w126:n tikku ei mahdu moottorin ja tulipellin väliin, ainoastaan w107:n 722.3xx vaihteiston tikku sopii ilman muokkausta
- vaihteiston häntä, w126:n mittaristo on sähköisellä mittarilla, joten on etsittävä 722.3xx vaihteiston mekanisen nopeusmittarin lähdöllä varustettu häntä, sisuksineen.
- vaihteiston hännästä pitää katkoa mahdolliset pakoputken kannattimen kiinnikket pois, ne eivät sovi tukipellin alle.
- alkuperäiset moottorikorvakot sopivat myös w126:n moottoriin.
- öljypohja, ainoastaan w107:n alumoottorin öljypohja sopii ilman apurungon ja öljypohjan muokkausta.
- öljynsuodattimen jalka, w126:n öljynsuodatin ei sovi, vaan on käytettävä w107:n jalkaa, tietysti alumoottoriin tarkoitettua. Mikäli öljypohjaa ei vaihdeta on käytettävä pieniä, peltisiä öljynsuodattimia, alkuperäinen öljynsuodattimen koppa ei mahdu w126:n öljypohjan kanssa.
- automaatin jäähdyttimen öljyputkia joutuu muotoilemaan.
- bensiinipumppu, suodatinpaketti ja bensalinjat osittain (mikäli alun perin D-jetronic)
- moottorin sähkösarjat, muokkauksen määrä riippuu alkuperäisestä moottoriversiosta.
- vaihteiston sähköliitin on muokattava
- kardaania joutuu luultavasti lyhentämään.
- vaihteiston kardaanin laipan voi joutua vaihtamaan riippuen alkuperäisestä kardaanin laipasta.
- vaihteiston takakannakekumi on erilainen
- kaasuvivustoa on muokattava hieman, riippuen alkuperäisestä moottoriversiosta
- w126:n ilmanpuhdistin ei sovi, imutorvi on poistettava. Ainoastaan w107:n uudempi ilmanpuhdistin mahtuu.
Listaan lisäyksenä: 15.11.2011
- W126:n jäähdyttäjän tuulettimen lavat ovat pitemmät, joten vanhempi puhaltajan "tunneli" on ahdas. W126:n viskoon joutuu lisäämään muutaman reiän, jotta vanhemman malli tuuletin sopii viskoon. Tai sitten pitää hommata uudemman mallin puhaltimen "tunneli"
Edit: Lisäyksiä 25.4.2012
- Vaihteiston simpukan puoleisesta startin "kolosta" pitää poistaa materiaalia, kuten alkuperäisessä SL:n vaihdelaatikossakin on tehty. Muutoin vaihteito osuu simpukkaan.
Edit: 23.11.2016
Öljytikkuja ja putkia sai yllättävän hyvin. Öljypohjia saa vielä uutenakin, mutta on noita nykyään käytettynäkin näkynyt.
Tässäpä tätä alkuun. Kaikkia osia on saatavilla, mutta esim. w107:n alumoottorin öljypohja on aina kallis, mikäli myyjä vain tietää mitä myy...normihinta on yli 300-400€. w107 500 SL:n alkuperäiset europakosarjat ovat erittäin harvinaiset ja todella kalliit....pelkät alkukäyrät maksavat n. 700€ pari...siis ilman pakosarjoja. Vaihteiston öljytikut ovat varmaan kiven alla myöskin. Vaihteiston hännän saattaa löytää w123:n twincamin perästä tai w124:stä...taitaa vainw124:ssä turbo-diesel olla ainut missä isompaa laatikkoa on käytetty.
Vaikkakin w107:n kori on pysynyt huomattavan stabiilina koko tuotannon läpi, on tekniikka sitten muuttunut enemmän.
Tässä alkuun lista kaikista osista, joita joutuu joko ostamaan tai muokkaamaan välilllä voimakkastikkin, jos vaihdetaan esim. vm. -72 350:SL:ään w126:n moottori ja vaihteisto.
Vaihdettavien / muokattavien osien lista on yllättävän pitkä.
- jäähdytin ja / tai jäähdyttäjän letkut . uudemmissa M117:ssa on jäähdyttäjän ylävesiletku eri puolella.
- jäähdyttimestä riippuen tuulettajan tunnelin muotoilu.
- laturi (W126:n käy)
- Ohjaustehostimen pumppu (W126:n käy)
- pakosarjat. ainostaan w107:n pakosarjat käy. Helpoimmin saatavat ovat 450 SL:n, 350:n ovat liian lyhyet, pakokäyriä joutuu muokkaamaan.
- pakoputkien alkukäyrät. Yhdysputki ei mahdu
- vaihteiston öljytikku. w126:n tikku ei mahdu moottorin ja tulipellin väliin, ainoastaan w107:n 722.3xx vaihteiston tikku sopii ilman muokkausta
- vaihteiston häntä, w126:n mittaristo on sähköisellä mittarilla, joten on etsittävä 722.3xx vaihteiston mekanisen nopeusmittarin lähdöllä varustettu häntä, sisuksineen.
- vaihteiston hännästä pitää katkoa mahdolliset pakoputken kannattimen kiinnikket pois, ne eivät sovi tukipellin alle.
- alkuperäiset moottorikorvakot sopivat myös w126:n moottoriin.
- öljypohja, ainoastaan w107:n alumoottorin öljypohja sopii ilman apurungon ja öljypohjan muokkausta.
- öljynsuodattimen jalka, w126:n öljynsuodatin ei sovi, vaan on käytettävä w107:n jalkaa, tietysti alumoottoriin tarkoitettua. Mikäli öljypohjaa ei vaihdeta on käytettävä pieniä, peltisiä öljynsuodattimia, alkuperäinen öljynsuodattimen koppa ei mahdu w126:n öljypohjan kanssa.
- automaatin jäähdyttimen öljyputkia joutuu muotoilemaan.
- bensiinipumppu, suodatinpaketti ja bensalinjat osittain (mikäli alun perin D-jetronic)
- moottorin sähkösarjat, muokkauksen määrä riippuu alkuperäisestä moottoriversiosta.
- vaihteiston sähköliitin on muokattava
- kardaania joutuu luultavasti lyhentämään.
- vaihteiston kardaanin laipan voi joutua vaihtamaan riippuen alkuperäisestä kardaanin laipasta.
- vaihteiston takakannakekumi on erilainen
- kaasuvivustoa on muokattava hieman, riippuen alkuperäisestä moottoriversiosta
- w126:n ilmanpuhdistin ei sovi, imutorvi on poistettava. Ainoastaan w107:n uudempi ilmanpuhdistin mahtuu.
Listaan lisäyksenä: 15.11.2011
- W126:n jäähdyttäjän tuulettimen lavat ovat pitemmät, joten vanhempi puhaltajan "tunneli" on ahdas. W126:n viskoon joutuu lisäämään muutaman reiän, jotta vanhemman malli tuuletin sopii viskoon. Tai sitten pitää hommata uudemman mallin puhaltimen "tunneli"
Edit: Lisäyksiä 25.4.2012
- Vaihteiston simpukan puoleisesta startin "kolosta" pitää poistaa materiaalia, kuten alkuperäisessä SL:n vaihdelaatikossakin on tehty. Muutoin vaihteito osuu simpukkaan.
Edit: 23.11.2016
Öljytikkuja ja putkia sai yllättävän hyvin. Öljypohjia saa vielä uutenakin, mutta on noita nykyään käytettynäkin näkynyt.
Tässäpä tätä alkuun. Kaikkia osia on saatavilla, mutta esim. w107:n alumoottorin öljypohja on aina kallis, mikäli myyjä vain tietää mitä myy...normihinta on yli 300-400€. w107 500 SL:n alkuperäiset europakosarjat ovat erittäin harvinaiset ja todella kalliit....pelkät alkukäyrät maksavat n. 700€ pari...siis ilman pakosarjoja. Vaihteiston öljytikut ovat varmaan kiven alla myöskin. Vaihteiston hännän saattaa löytää w123:n twincamin perästä tai w124:stä...taitaa vainw124:ssä turbo-diesel olla ainut missä isompaa laatikkoa on käytetty.
Viimeksi muokannut unski, Ma 26.09.2016 20:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Hyvä lista, kiitos!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
täällä meilläpäin yks kaveri on tekemässä juuri tollasta hommaa sataseiskaan, kuulemma pitäs tulla ralliauto historiikki ajeluun, kone on paikallaan, mutta 500:sen ässän perä vielä ahistaa, meinaa vetarit olla liian pitkät
konekki laitettu kaiketi läpikotasin

konekki laitettu kaiketi läpikotasin

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Tuota listaahan voi muokata mieleisekseen ja budjettiin sopivaksi. Yritin tuossa ottaa huomioon vain seikat, jotka vaikuttavat moottorin ja vaihteiston vaihtoon. Mutta jos haluaa tehdä "alkuperäisen", eikä ole kerännyt varaosia jemmaan, arvioisin budjetiksi vähintään noin 2000€...ja tämä ei sisällä autoa, eikä moottoria, eikä vaihteistoa...
Itse en sitten malttanut jättää konetta ihan rauhaan, vaan laitoin siihen w116:n alkusarjan 205 hevosvoimaisen 9.0:1 puristeisen 350:n hydraulinokat... konehan on 9.3:.1 puristeinen 500:nen, joten tulokseksi voisi edes odottaa hieman tehon lisäystä. Lisäksi tyhjäkäyntimoottorin kirrosalueita pitää säätää kikkailemalla 600 1/min -> 750 1/min ...kun aukioloaikaa tulee n. 15-20 astetta lisää. Hyllyssä olisi jotkut Mersun kehitysosaston käyttämättömät protonokat... joissa olisi nostoakin jo pari milliä enemmän....mikäli innostusta sitten piisaa.
Itse en sitten malttanut jättää konetta ihan rauhaan, vaan laitoin siihen w116:n alkusarjan 205 hevosvoimaisen 9.0:1 puristeisen 350:n hydraulinokat... konehan on 9.3:.1 puristeinen 500:nen, joten tulokseksi voisi edes odottaa hieman tehon lisäystä. Lisäksi tyhjäkäyntimoottorin kirrosalueita pitää säätää kikkailemalla 600 1/min -> 750 1/min ...kun aukioloaikaa tulee n. 15-20 astetta lisää. Hyllyssä olisi jotkut Mersun kehitysosaston käyttämättömät protonokat... joissa olisi nostoakin jo pari milliä enemmän....mikäli innostusta sitten piisaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
722.3:ahan käytetään myös W124:n kasiversioissa, mutta onko niitten perässä mekaaninen vai sähköinen nopeusmittarihäntä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Mulla tossa naapurilla on tommonen w107 jenkkimalli onko se nyt alunperin 450sl niin siihen se vaihtoi toissa kesänä -88 secin 500 mootorin vaihdelaatikkoinen, viikon päivät se sitä sinne nujus.
Vanhasta koneesta oli yllätys yläkerta ihan finaalissa ja käyntiin lähti suunnilleen joka toinen päivä ja kulutus oli sen 20l/100km vaik miten olis ajanut..
Ainoa ongelma sillä on siinä et laatikossa on ainoastaan 3 vaihdetta käytössä, muistaakseni nelonen ei kytkeydy päälle ajossa, kickdown ja muut toimii hienosti.
Keula nous melkein 5cm korkeammalle tuolla uudella moottorilla on se niin paljon kevyempi kuulemma..
Vanhasta koneesta oli yllätys yläkerta ihan finaalissa ja käyntiin lähti suunnilleen joka toinen päivä ja kulutus oli sen 20l/100km vaik miten olis ajanut..
Ainoa ongelma sillä on siinä et laatikossa on ainoastaan 3 vaihdetta käytössä, muistaakseni nelonen ei kytkeydy päälle ajossa, kickdown ja muut toimii hienosti.
Keula nous melkein 5cm korkeammalle tuolla uudella moottorilla on se niin paljon kevyempi kuulemma..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
todennäköisesti 4-vaihde toimii... 1. ei vain mene päälle. 450:ssä on niin tiheä perä. että 100 km/h:ssa on 2800 1/min kierroksia. SEC:ssä on taas vastaavat kierrokset 3-vaihteella pitkän perän takia...Ainoa ongelma sillä on siinä et laatikossa on ainoastaan 3 vaihdetta käytössä, muistaakseni nelonen ei kytkeydy päälle ajossa, kickdown ja muut toimii hienosti.
Jenkki 450:n kulutus on tuo 18-20 l/100 km ihan normalistikin. ...eli toimi ihan oikein...

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Mielenkiintoista. Eikös 450:n 3 pykäläinen laatikko sovi 500:n kanssa?
Normaali jenkki 450:n kulutus on muuten n. 15 litraa satasella ajoi sitten miten hyvänsä, no kun näin on niin kannattaa sitten ajaa urheilullisesti "samaan hintaan"
Normaali jenkki 450:n kulutus on muuten n. 15 litraa satasella ajoi sitten miten hyvänsä, no kun näin on niin kannattaa sitten ajaa urheilullisesti "samaan hintaan"

Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Ei sovi ilman muokkausta. ainoana poikkeuksena 450 SLC 5.0 moottori joka sopii, tehty tosin vain n. 1000 kpl. Se on siis eri moottori kuin 500 SLC:n moottori.Mielenkiintoista. Eikös 450:n 3 pykäläinen laatikko sovi 500:n kanssa?
Offtopic: Aikalailla kulutukseen vaikuttaa ajoympäristö. Vanha SL 350:nen vei kaupunkipyörityksessä 21 litraa sataselle ja matkalla pihistellen alle kymmenen... mutta se kulutuksesta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Eka testilenkki pyörähdetty, tosin muutama sata meteriä ja varusteina yksi etuvalo...mutta täytyy sanoa, että voimaa on reilusti. Nyt täytyy ruveta hieromaan maaleja päälle ensi kesää varten ja etsimään vikaa miksi tyhjäkäynti pysyy 900 1/min.ssä, saisi olla se 750 1/min. Takapakkina vain oikean pakosarjan murtuma...no ei onneksi hirveän paha, vain 3. sylinterin korvakko.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
no mulla olis pakosarjat mutta ne ovat 350:n jos viitsit niille putket muuttaa.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Kiitos kovasti tarjouksesta. Katsotaan onnistuuko hitsaaminen ensin, tai löytyykö 450:n käyriä. Itselläkin on 380:n alkukäyrät, jotka on lähes samat, kuin 350:n nuo on vain Jenkkiversiota, eli kaikki 4-sylinteriä menevät samaan rööriin. Euroversiossa 2. sylinteri tekee ensin pienen mutkan ohittaen 3. sylinterin ja yhtyy vasta 4. sylinterin jälkeen...tiedä onko tuossa nyt sitten mitään taikaa. Ajattelin tosin tehdä sitten 500 SLC tyyppiset valusarjoja mukailevat peltiröörit..jos ja kun on mielenkiintoa. Tosin ei noita putkiakaan tarvisi edes jatkaa, jos tekee sellaisen väliadapterin ja käyttää pitempiä pultteja, kyse on vain n. 3 cm:n jatkosta.no mulla olis pakosarjat mutta ne ovat 350:n jos viitsit niille putket muuttaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Listaan lisäyksenä:
- W126:n jäähdyttäjän tuulettimen lavat ovat pitemmät, joten vanhempi puhaltajan "tunneli" on ahdas. W126:n viskoon joutuu lisäämään muutaman reiän, jotta vanhemman malli tuuletin sopii viskoon. Tai sitten pitää hommata uudemman mallin puhaltimen "tunneli"
- W126:n jäähdyttäjän tuulettimen lavat ovat pitemmät, joten vanhempi puhaltajan "tunneli" on ahdas. W126:n viskoon joutuu lisäämään muutaman reiän, jotta vanhemman malli tuuletin sopii viskoon. Tai sitten pitää hommata uudemman mallin puhaltimen "tunneli"
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Onko 500 SLC:ssä peltisarja?unski kirjoitti: Ajattelin tosin tehdä sitten 500 SLC tyyppiset valusarjoja mukailevat peltiröörit..
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Ei, vaan 4-2 valusarjat joihin on pultattu lähes metrin mittaiset 2-1 "peltiputket". Eli kirjoitin hieman huonosti, tarkoitus on vain matkia noita valusarjoja.Onko 500 SLC:ssä peltisarja?
Oheisessa kuvassa 560 SEC:n vastaavat Jenkki downpipeillä... Nämä eivät mahdu w107:aan, takasylinterien lähdöt ovat liian takana, mutta tuosta saa idean. Tuollaiset SEC:n sarjat olisi kyllä hyllyssä...

Oheisessa lkivanhassa inkissä vielä lisää kuvia asiasta...samalla näkee kuinka pytyssä koneen joutuu ujuttamaan konehuoneeseen.
http://www.sternzeit-107.de/modules.php ... le&sid=117" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Muutama kuva projektista:
Valitan moottorin likaisuutta, nappasin hyllystä yhden, täysin testaamattoman paketin, johon ruuvasin loput osat paikoilleen. En viitsinyt tuhlata aikaa hifistelyyn, kun paketin toimivuudesta ei ollut minkäänlaisia takeita. Ensivaikutelma ainakin on erinomainen, ei minkäänlaista pöläyttelyä ja venttiilitkin pysyvät ihan omissa oloissaan hissukseen. Muutenkin kiva projekti, kun korilla on ajettu 110 tkm. ja se on ihan ruosteeton...
Oikean puolen pakosarja menee aika läheltä, samassa näkyy myös w107:aan sopiva vaihteiston öljytikku.

Imanpuhdistinkin "halaa" moottoria, tilaa ei ole korkeussuunnassa paljoa. Kuten huomataan on ilmanpuhdistimen imuaukko eri puolella kuin w126:ssa.

Jäähdyttimessä (Jenkkimalli) ei ole öljynlauhdutinta. Ylävesiletku on toisella puolella verrattuna 3/450:een

3/450-moottori-tyyppinen öljypohja ja -suodatinratkaisu. 3/450:n osat eivät sovi alumiinimoottoreihin, poislukien öljynsuodattimen kotelo.

Alkukäyrien yhdysputki ei mahdu paikalleen. Natsat oli jotenkin tukittava, prikka oli sopiva ratkaisu. Tälläinen "äpöstys" on väliaikaisratkaisu siihen asti kunnes paketin toimivuus varmistuu.

Valitan moottorin likaisuutta, nappasin hyllystä yhden, täysin testaamattoman paketin, johon ruuvasin loput osat paikoilleen. En viitsinyt tuhlata aikaa hifistelyyn, kun paketin toimivuudesta ei ollut minkäänlaisia takeita. Ensivaikutelma ainakin on erinomainen, ei minkäänlaista pöläyttelyä ja venttiilitkin pysyvät ihan omissa oloissaan hissukseen. Muutenkin kiva projekti, kun korilla on ajettu 110 tkm. ja se on ihan ruosteeton...
Oikean puolen pakosarja menee aika läheltä, samassa näkyy myös w107:aan sopiva vaihteiston öljytikku.

Imanpuhdistinkin "halaa" moottoria, tilaa ei ole korkeussuunnassa paljoa. Kuten huomataan on ilmanpuhdistimen imuaukko eri puolella kuin w126:ssa.

Jäähdyttimessä (Jenkkimalli) ei ole öljynlauhdutinta. Ylävesiletku on toisella puolella verrattuna 3/450:een

3/450-moottori-tyyppinen öljypohja ja -suodatinratkaisu. 3/450:n osat eivät sovi alumiinimoottoreihin, poislukien öljynsuodattimen kotelo.

Alkukäyrien yhdysputki ei mahdu paikalleen. Natsat oli jotenkin tukittava, prikka oli sopiva ratkaisu. Tälläinen "äpöstys" on väliaikaisratkaisu siihen asti kunnes paketin toimivuus varmistuu.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Hyvältä näyttääunski kirjoitti:Alkukäyrien yhdysputki ei mahdu paikalleen. Natsat oli jotenkin tukittava, prikka oli sopiva ratkaisu. Tälläinen "äpöstys" on väliaikaisratkaisu siihen asti kunnes paketin toimivuus varmistuu.
[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/mersu/01122011193.jpg ]

Tuosta H-putkesta vai mikä se nyt onkaan; minulla on 6.3:ssa se tehty joustavasta (spiraalimaisesta) putkesta. Kyseessä siis aftermarket-rosteriputkisto mutta tuolla kohdalla se jokseenkin on.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Putkeen on saatava mittaa lisää, nyt se on n. 2" puolellaan, kun se 560:ssä on n. 2.5".... eli alkupää käy mahdollisesti ahtaaksi n. 4500 1/min yläpuolella... nyt sitten voi kysyä: "Onko tuolla nyt niin väliä?" Siinä tapauksessa jos ei sillä olisi väliä, olisi alkuperäinen 380:nen Euro-nokilla ja -putkistolla ajanut lähes saman asian.... ja tähän savottaan on uponnut tunteja ja rahaa riittävästi, joten en viitsi jättää sitten varmaankin yhtä helpointa asiaa tekemättä... 

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
mikäs tarkotus tolla yhdysputkella on
jos on tärkee, eikös se sillon kannata siirtää lootan ja "kytkinkopan" välistä menemään joka olis erittäin helppo siirtää ja taitas sopia ihan suora putki, se on kyllä senverran pitkä etten laittas paljeputkee siihen 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Se yhdysputki periaatteessa tasaa vääntökäyrää, sen voi toteuttaa myös laatikon takapuolelle jossa on enemmän tilaa.
Suurin ero on käyntiäänessä. X-putkella voi sitten saada ainakin dynossa näkyviä tuloksia verrattuna H-putkeen.
Kai sen H-putken tarkoitus on tasata kaasunpaineita ja aiheuttaa toiselle puolelle "imupotku" ja sitä kautta parantaa virtauksia. Tosiasiassa se 90 asteen mutka on niin terävä ettei sekavirtausta juurikaan tapahdu.
Alla X-putken idea, joka on siis myös H-putken alkuperäinen idea.

Suurin ero on käyntiäänessä. X-putkella voi sitten saada ainakin dynossa näkyviä tuloksia verrattuna H-putkeen.
Kai sen H-putken tarkoitus on tasata kaasunpaineita ja aiheuttaa toiselle puolelle "imupotku" ja sitä kautta parantaa virtauksia. Tosiasiassa se 90 asteen mutka on niin terävä ettei sekavirtausta juurikaan tapahdu.
Alla X-putken idea, joka on siis myös H-putken alkuperäinen idea.

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Näin se X-puken kanssa menee. Mersunkin insinöörit on vissiin samana asian huomannut.
Alkusarjan w126:ssa, ilman kattia siis, on katin paikalla x-putki. Kattihan ajaa osittain saman asian, kaasujen paineerot tasaantuvat siellä.
Mikäli nyt kaikki menee niinkuin Strömsjössä, niin teen nuo alkukäyrät 2.5" tai 60 mm. putkesta ja tuusaan x:än lähelle etummaista vaimenninta, siihen se mahtuu hyvin. Mutta ennen sitä on alkukäyrät saatava isommiksi, niissä on kuitenkin 2" lähtö. Alkuperäisiä 500 SLC:n tuplapakosarjoja on saatavana vain oikealle puolelle Saksan hintaan 700€... Tuokin kyllä houkuttaisi, sillä vasemman puolen "pukinsarvi" luultavasti virtaa hyvin, anakin jos GM:n poikia on uskominen....näyttäisi aika vastaavalta. Toisaalta 200 hp pitäisi vapaahengitteisessä mahtua 2" putkeen, ainkin, jos kaikkia virityskirjoja on uskominen.

Mikäli nyt kaikki menee niinkuin Strömsjössä, niin teen nuo alkukäyrät 2.5" tai 60 mm. putkesta ja tuusaan x:än lähelle etummaista vaimenninta, siihen se mahtuu hyvin. Mutta ennen sitä on alkukäyrät saatava isommiksi, niissä on kuitenkin 2" lähtö. Alkuperäisiä 500 SLC:n tuplapakosarjoja on saatavana vain oikealle puolelle Saksan hintaan 700€... Tuokin kyllä houkuttaisi, sillä vasemman puolen "pukinsarvi" luultavasti virtaa hyvin, anakin jos GM:n poikia on uskominen....näyttäisi aika vastaavalta. Toisaalta 200 hp pitäisi vapaahengitteisessä mahtua 2" putkeen, ainkin, jos kaikkia virityskirjoja on uskominen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
nostikkos sää sen koneen lootineen paikalleen, vai laitoikko lootan jälestäpäin 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Minä nostan w107:aan aina koneen ja vaihteiston pakettina. Erikseen laitettuna menee minusta tosi ikäväksi ähräämiseksi. Kun tällit ja työkalut on kunnossa, se menee paikalleen n. tunnissa. Lattialla laatikon ruuvaa paikalleen startin kanssa vartissa... auton alla menee hieman enempi aikaa....
Tuossa on kuva vanhemmasta projektista. Tuolla kertaa meni muistaakseni 45 minuuttia lattialta paikoilleen.

Tuossa on kuva vanhemmasta projektista. Tuolla kertaa meni muistaakseni 45 minuuttia lattialta paikoilleen.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
juu, aattelin vaan, kun otin tosta purkuautosta manuaalilaatikon pois ensin ja sitten nostin koneen pois ihan vaan sen tautta kun halusin tietää onko kuinka heleppo tapaus mutta eihän se ollut
laatikkoo on pyöräyteltävä useaan kertaan ja siirreltävä taaksepäin kun startin kohdat ottavat kiinni tunneliin
kannattaa tosiaan ottaa se loota pois koneen kanssa jos on ottamassa konettakin pois paikaltaan 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Hieman offtopic...kun "aihe" on tuolla sisällä...mutta eiköhän tämä kevääksi valmistu.

Alusta on viellä vakiokorkeudessa. Mutta jahka saan tilatuksi 4 cm alustasarjan Briteistä...

Alusta on viellä vakiokorkeudessa. Mutta jahka saan tilatuksi 4 cm alustasarjan Briteistä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
tuostahan tuloo hyvän näkönen pirssi ja viel paremmalla koneellakin
p

W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Ei ollutkaan vielä kesä....


"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
pikkuhilijaa tarttis ruveta listottamaan...


"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
tuleepa hieno.. hattua nostan, onko ajossa tulevana suvena??unski kirjoitti:pikkuhilijaa tarttis ruveta listottamaan...
[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/2012-03-10-016.jpg ]

Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Kun 500 SL:n merkkejä ei enään saa uutena... pitää soveltaa:

p.s. aurinkolipat tulee täyteläisemmiksi ennen ajokautta...

p.s. aurinkolipat tulee täyteläisemmiksi ennen ajokautta...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.