Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Otsikon mukainen kapistus tuli hommailtua. Kyseessä siis vuoden 1986 300SE automaatilla. Värinä rauchsilber ja sisusta... noh alunperin ollut se perus musta kangassisusta, mutta joku edellinen omistaja vaihtanut mustat nahkajakkarat. Ovipahvit kyllä vielä ovat muunmuassa alkuperäiset. Mittarissa on tällähetkellä 224 000, mutta huoltohistoriaa ei ole. Ratista päätellen lukema voi jopa pitää paikkansa, tai heittää korkeintaan 100tkm (ei ole nahkarattia).
Tämä on siis vastikään espanjasta tuotu, tuli vähän sattumalta itselle eteen täällä Suomessa. Kori taitaa olla kyllä vastikään maalattu, mutta se on hyvin tehty. Alusta on kuitenkin ruosteeton, enkä korista luonnollisesti sitä löytänyt myöskään.
Nyt olen autolla hieman toistasataa kilometriä ajellut kuluneella viikolla, ja mitään yllätyksiä/puutteita ei ole ilmennyt sen lisäksi mitä jo koeajolla huomasin. Pahin varmaankin on se, että pakoputken keskipönttö vuotaa aika pahasti, mutta sen myyjä vielä kustantaa. Pörpöttävä putki kyllä pilaa ässän aika tavalla
Sitten on pienempiä juttuja, kuten todennäköisesti pieni alipainevuoto jossain. Economy-mittari on auton seistessä tyhjäkäynnillä n. 1/4 vasemmasta laidasta, kun uskoakseni sen kuuluisi olla ihan tapissa. Moottorijarrutuksessa toki menee tappiin asti.
Nopeusmittari on melko jumitteleva. Periaatteessa toimii, mutta näyttää liian pientä lukemaa ja tökkii kiihdyttäessä/jarruttaessa. Mistähän tätä ensiksi pitäisi lähteä korjailemaan? Vaikuttaako trippimittarin lukemiin?
Palaneiden polttimoiden valo palaa, vaikka mielestäni kaikki polttimot on ehjiä. Syttyy silloin, kun laittaa huomiovalot päälle. Rek. kilven valojakin paloi kaksi, ei kai niitä enempää pitäisi olla?
Muuten teknisesti auto on hyvä. Kylmänä kun laittaa käyntiin, niin välillä antaa sahauttaa muutaman sekunnin, ja venttiilit naputtelee joskus pari sek ennenkun paineet nousee. Ajossa paineet ok. Ihme kyllä puolilämpöisenä tämä lähtee nätisti käymään. Alustassa kolinoita, mutta niitä nyt tahtoo olla kaikissa vanhoissa. Pitää jossain kohtaa tutkia. Ilmastointi kaivannee uusia kylmäaineita.
Sisältä auto on suht siisti. Eniten häiritsee täysin kuolleet/katkenneet kuskin penkin jouset, ja rikki nojattu käsinoja (ei pysy oikeassa kulmassa vaan valuu liian alas). Lisäksi kuskin oven kahva roikkuu. Se onkin aika erikoista, enemmän olen sitä nähnyt vain w123 enkä niinkään näissä ässissä. Toimii kuitenkin.
Kantakortti:
Parameter Value
Ident. number (FIN) WDB1260241A280816
Baumuster 126024
Sales name 300 SE
Cabin 10697
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... u=tejd2arr" onclick="window.open(this.href);return false;
Order number 0 6 215 01579
Delivery date Try to define yourself (tables in russian)
PAINT1 702
Interior color 071
Engine 103981 12 020694
Gearbox 722319 02 839452
Lights units BOSCH
Wipers 000000
Class 1
Code Value
071A No code designation available
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
511 RADIO MB EXQUISIT WITH VK,RDS (PANASONIC)
531 AUTOMATIC ANTENNA
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
590 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-VSG
620 AIR POLLUTION CONTROL
682 FIRE EXTINGUISHER
702 RANGE OF DELIVERY OF SKD VEHICLES - VIETNAM
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
Kuvia laittelen enemmän myöhemmin, mutta tässä jo yksi kännykällä räpsäisty.
Tämä on siis vastikään espanjasta tuotu, tuli vähän sattumalta itselle eteen täällä Suomessa. Kori taitaa olla kyllä vastikään maalattu, mutta se on hyvin tehty. Alusta on kuitenkin ruosteeton, enkä korista luonnollisesti sitä löytänyt myöskään.
Nyt olen autolla hieman toistasataa kilometriä ajellut kuluneella viikolla, ja mitään yllätyksiä/puutteita ei ole ilmennyt sen lisäksi mitä jo koeajolla huomasin. Pahin varmaankin on se, että pakoputken keskipönttö vuotaa aika pahasti, mutta sen myyjä vielä kustantaa. Pörpöttävä putki kyllä pilaa ässän aika tavalla
Sitten on pienempiä juttuja, kuten todennäköisesti pieni alipainevuoto jossain. Economy-mittari on auton seistessä tyhjäkäynnillä n. 1/4 vasemmasta laidasta, kun uskoakseni sen kuuluisi olla ihan tapissa. Moottorijarrutuksessa toki menee tappiin asti.
Nopeusmittari on melko jumitteleva. Periaatteessa toimii, mutta näyttää liian pientä lukemaa ja tökkii kiihdyttäessä/jarruttaessa. Mistähän tätä ensiksi pitäisi lähteä korjailemaan? Vaikuttaako trippimittarin lukemiin?
Palaneiden polttimoiden valo palaa, vaikka mielestäni kaikki polttimot on ehjiä. Syttyy silloin, kun laittaa huomiovalot päälle. Rek. kilven valojakin paloi kaksi, ei kai niitä enempää pitäisi olla?
Muuten teknisesti auto on hyvä. Kylmänä kun laittaa käyntiin, niin välillä antaa sahauttaa muutaman sekunnin, ja venttiilit naputtelee joskus pari sek ennenkun paineet nousee. Ajossa paineet ok. Ihme kyllä puolilämpöisenä tämä lähtee nätisti käymään. Alustassa kolinoita, mutta niitä nyt tahtoo olla kaikissa vanhoissa. Pitää jossain kohtaa tutkia. Ilmastointi kaivannee uusia kylmäaineita.
Sisältä auto on suht siisti. Eniten häiritsee täysin kuolleet/katkenneet kuskin penkin jouset, ja rikki nojattu käsinoja (ei pysy oikeassa kulmassa vaan valuu liian alas). Lisäksi kuskin oven kahva roikkuu. Se onkin aika erikoista, enemmän olen sitä nähnyt vain w123 enkä niinkään näissä ässissä. Toimii kuitenkin.
Kantakortti:
Parameter Value
Ident. number (FIN) WDB1260241A280816
Baumuster 126024
Sales name 300 SE
Cabin 10697
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... u=tejd2arr" onclick="window.open(this.href);return false;
Order number 0 6 215 01579
Delivery date Try to define yourself (tables in russian)
PAINT1 702
Interior color 071
Engine 103981 12 020694
Gearbox 722319 02 839452
Lights units BOSCH
Wipers 000000
Class 1
Code Value
071A No code designation available
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
511 RADIO MB EXQUISIT WITH VK,RDS (PANASONIC)
531 AUTOMATIC ANTENNA
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
590 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-VSG
620 AIR POLLUTION CONTROL
682 FIRE EXTINGUISHER
702 RANGE OF DELIVERY OF SKD VEHICLES - VIETNAM
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
Kuvia laittelen enemmän myöhemmin, mutta tässä jo yksi kännykällä räpsäisty.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1206
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Onnittelut "uudesta" hankinnasta.
Kyseistä autoa tuli reilu kuukausi sitten pikaisesti vilkaistua, samalla kun olin katsomassa farkkuväyrystä kyseisessä liikkeessä.
Kyseistä autoa tuli reilu kuukausi sitten pikaisesti vilkaistua, samalla kun olin katsomassa farkkuväyrystä kyseisessä liikkeessä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Hieno valinta onnea 'uudesta' autosta.
En oo ihan varma nopeusmittarin kohdalla mutta 'roikkuvat' ovenkahvat pitäis saada ruotuun kiristämällä sen ovipahvin takana olevan vaijerin. Menevät ajanmittaa sellaisiksi ainakin 126:ssa sekä 123:ssa.
Siinä La Luna -kahvilaa vastapäätä on pakoputkiliike mitä isä on käyttänyt viimeiset 20-30 vuotta ja itsekkin kerran siellä käynyt käyneenä voin suositella siellä käyntiä.
Multa saat sitten kokonaisen varaosa-auton täältä jos tulee tarve..
En oo ihan varma nopeusmittarin kohdalla mutta 'roikkuvat' ovenkahvat pitäis saada ruotuun kiristämällä sen ovipahvin takana olevan vaijerin. Menevät ajanmittaa sellaisiksi ainakin 126:ssa sekä 123:ssa.
Siinä La Luna -kahvilaa vastapäätä on pakoputkiliike mitä isä on käyttänyt viimeiset 20-30 vuotta ja itsekkin kerran siellä käynyt käyneenä voin suositella siellä käyntiä.
Multa saat sitten kokonaisen varaosa-auton täältä jos tulee tarve..
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Tää varmaan riippuu siitä, miten pahaksi ne on päässeet. Itsellä ne roikkui silminnähtävästi ja silloin ei ainakaan ollut enää mitään tehtävissä. Se kahvahan kääntyy akselin ympärillä ja se vaijeri on vain päässä kiinni. Se akseli niistä menee poikki, jolloin itsellä kahva pysyi vaijerin varassa kiinni, mutta heilui ihan valtoimenaan, joskin siitä sai varovasti kääntämällä oven auki.Hage kirjoitti:'roikkuvat' ovenkahvat pitäis saada ruotuun kiristämällä sen ovipahvin takana olevan vaijerin. Menevät ajanmittaa sellaisiksi ainakin 126:ssa sekä 123:ssa.
Ainoa vaihtoehto oli vaihtaa koko kahvamoduuli joka maksoi marmoritiskillä n. 40e. Vaihdoin molemmille puolille...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Mistä "vaijerista" on kysymys?Hage kirjoitti:
'roikkuvat' ovenkahvat pitäis saada ruotuun kiristämällä sen ovipahvin takana olevan vaijerin.
Täältä saa yksittäisiä osiakin edullisestiHage kirjoitti:
Multa saat sitten kokonaisen varaosa-auton täältä jos tulee tarve..
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Onnea uudelle autolle! Tsekkaa polttimot ettei ole vaan 24 V jossakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Muistelisin,että minullakin tuo economy mittari toimii samalla tavoin,että ei ole ihan tapissa tyhjäkäynnillä.
Mitä tarkoitat,että nopeusmittari on jumitteleva?Pomppiiko se viisari ajaessa?Olisko vaijeri kuiva tai sitten säie poikki ja ottaa kuoreen kiinni.
Rekisterikilven valoja on kaksi.
Nostaja/nostajat joskus naputtelee hetken kylmänä.Siihen olen huomannut vaikuttavan myös öljy laadun.Toisella öljyllä ei ole tuota tehnyt.
Mitä tarkoitat,että nopeusmittari on jumitteleva?Pomppiiko se viisari ajaessa?Olisko vaijeri kuiva tai sitten säie poikki ja ottaa kuoreen kiinni.
Rekisterikilven valoja on kaksi.
Nostaja/nostajat joskus naputtelee hetken kylmänä.Siihen olen huomannut vaikuttavan myös öljy laadun.Toisella öljyllä ei ole tuota tehnyt.
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Voin sitten kertoa ennenkun alat ihmettelemään, että en tosiaan autosta maksanut hintapyyntiä... Käteisostajana sai ihan hyvään hintaan.petri kirjoitti:Onnittelut "uudesta" hankinnasta.
Kyseistä autoa tuli reilu kuukausi sitten pikaisesti vilkaistua, samalla kun olin katsomassa farkkuväyrystä kyseisessä liikkeessä.
Jos en aivan väärin muista, niin sen mittarin kyllä pitäisi olla tyhjäkäynnillä tapissa. Mutta tutkitaan.Mege86 kirjoitti:Muistelisin,että minullakin tuo economy mittari toimii samalla tavoin,että ei ole ihan tapissa tyhjäkäynnillä.
Mitä tarkoitat,että nopeusmittari on jumitteleva?Pomppiiko se viisari ajaessa?Olisko vaijeri kuiva tai sitten säie poikki ja ottaa kuoreen kiinni.
Rekisterikilven valoja on kaksi.
Nostaja/nostajat joskus naputtelee hetken kylmänä.Siihen olen huomannut vaikuttavan myös öljy laadun.Toisella öljyllä ei ole tuota tehnyt.
Ja tuosta nopeusmittarista, ei sillä tavalla pompi kuin näissä vanhemmissa yleensä, vaan juurikin jumittelee, ei liiku sitä mukaan kun auto kiihtyy, vaan hieman tökkien nousee/laskee, on melko epätarkka. Pitänee siis vaijeri uusia, juurikin voisi selittyä vaijerin huonolla liikkuvuudella. Minkähänlainen projekti sekin lie? Tuon kanssa voisi kyllä jonkun aikaa elää, ja vaihtelee sitten kun kiireiltä ehtii, jos tietäisi, toimiiko trippimittari/matkamittari samalla vaijerilla, vai näyttääkö nekin sitten matkoja vähän miten sattuu. Nopeuden nyt osaa arvioida melko hyvin muutoinkin.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Kyllä sinne mittarille yksi vaijeri menee,eli matkamittari/trippi pyörii samalla kaapelilla.Jos näyttää nyt pienempää nopeutta,niin keräähän se vähemmän kilometrejäkin.
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Joo,Mege86 kirjoitti:Kyllä sinne mittarille yksi vaijeri menee,eli matkamittari/trippi pyörii samalla kaapelilla.Jos näyttää nyt pienempää nopeutta,niin keräähän se vähemmän kilometrejäkin.
tosin, jos viisari jumittelee aina hetkeksi tiettyyn kohtaan ja siitä sitten pomppaa seuraavalle lukemalle, niin en kyllä arvelisi sen johtuvan (ainakaan pelkästään) vaijerista. Kun yllä epäiltiin, että vaijeri jumittaa välillä hetkeksi, niin eihän sen seuraus ole viisarin jumittaminen paikalleen - jos vaijeri pysähtyy kesken pyörimisen, niin (kunnossa olevan nopeusmittarin) viisari lähtee heti liikkeelle nollaa kohti. Ja jumitteleva vaijeri saa siten aikaan pomppivan mittarin viisarin.
Sitten taas jumittava nopeusmittarin mekaniikka (esim. viisarin akseli kulunut + ilman voitelua) saa aikaan sitä, että kiihdytyksessä ja jarrutuksessa viisari etenee pykälittäin. Omassa autossa on ollut vähän samaa vikaa, ja olen suunnitellut mittarin lähettämistä tuonne: http://www.palanto.fi/. Heitä on ainakin paljon kehuttu. Tosin, ei se omassa autossani enää niin paljoa jumita, kun voitelin sen viisarin akselin. En tiedä, oliko se nyt sitten niin hyvä juttu mennä laittamaan öljyä tuommoiseen hienomekaaniseen vehkeeseen, jota ei itse tarkemmin tunne, mutta nähtävästi ainakaan kovin isoa vahinkoakaan en ole saanut aikaiseksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Tuota, pienen tutkiskelun jälkeen kyllä melkein väittäisin, ettei näissä mitään normaalia kaapelia enää olekaan nopeusmittarille, vaan mittari on sähköinen? Kysymys kuuluukin nyt onko vika mittarin päässä (rattaat) vai vaihteiston päässä? Mikä näiden toimintaperiaate ja sielunelämä on, osaako joku kertoa (nimenomaan w126)?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Siitä on kyllä jo vuosia vuosia,kun oli tuo mittari irti,mutta kyllä muistelen että oli ihan normi vaijerilla ja auto on W126,260SE,vm.-86.En ole mikään spesialisti,mutta miten tuollainen mekaaninen mittari voisi toimia sähköisesti?
Muistelen vielä,että oli aika voimistelu sen vaijerin irroittamisessa,pituudessa on säästelty,että isoilla kourilla ei ole asiaa...tietty jos ottaa auki alapäästä ensin.
Muistelen vielä,että oli aika voimistelu sen vaijerin irroittamisessa,pituudessa on säästelty,että isoilla kourilla ei ole asiaa...tietty jos ottaa auki alapäästä ensin.
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
W126 on sähköinen nopeusmittari. En ole koskaan kuullut jumittavasta nopeusmittarista joten en osaa enempää auttaa. Jos matkamittari kelaa kilsoja niin vaihteistossa oleva anturi toimii. Veikkaan että vika mittarissa.
Mistähän ovenkahvoista on kyse, oven sisäkahvoista vaiko oven avauskahvoista? W126 avauskahvat sisällä vanhemmiten roikkuu, se kahva kuluu ja korjaus on ostaa uudet, ei siis käytetyt.
Mistähän ovenkahvoista on kyse, oven sisäkahvoista vaiko oven avauskahvoista? W126 avauskahvat sisällä vanhemmiten roikkuu, se kahva kuluu ja korjaus on ostaa uudet, ei siis käytetyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Jaahasjuu,H.E. von Kuusi kirjoitti:Tuota, pienen tutkiskelun jälkeen kyllä melkein väittäisin, ettei näissä mitään normaalia kaapelia enää olekaan nopeusmittarille, vaan mittari on sähköinen? Kysymys kuuluukin nyt onko vika mittarin päässä (rattaat) vai vaihteiston päässä? Mikä näiden toimintaperiaate ja sielunelämä on, osaako joku kertoa (nimenomaan w126)?
ei näytä vaijeria olevan. Menin uskomaan aiempia kirjoittajia, kun luulin, että se oli ihan tietoa eikä vain arvailua tuosta vaijerin olemassaolosta.
Tuohon en sitten enää tietysti osaakaan sanoa sen enempää. Tosin, ihan puhtaana veikkauksena heittäisin edelleen, että jos nopeustieto (tuli se sitten vaijerilla tai sähköisesti) menee välillä nollaan, niin viisarin luulisi tässäkin tapauksessa lähtevän kohti nollaa eikä jäävän paikalleen. Mittarin pään mekaaninen ongelma voi saada viisarin jämähtämään paikaleen. Luulisin... (Ehkä noi Palannon kaverit osaisivat kertoa - saattaa olla heille tuttukin ongelmatilanne.)
Tuommoinen se mittari vissiin on kuitenkin?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Juu siis nimenomaan ne avauskahvat, ja sisäpuolella. Anteeksi epätarkkuus, mutta vähän veikkailin että näistä arvattaisiin puhuttavan Jos marmoritiskiltä saa 40, ei se kuulosta mitenkään ylitsepääsemättömältä. Toinen vaihtoehto katsella saksasta, mutta liekö yhtään halvempia siellä, varsinkaan sen jälkeen kun kusti on vielä polkenut sen tänne kotiin...karra kirjoitti:W126 on sähköinen nopeusmittari. En ole koskaan kuullut jumittavasta nopeusmittarista joten en osaa enempää auttaa. Jos matkamittari kelaa kilsoja niin vaihteistossa oleva anturi toimii. Veikkaan että vika mittarissa.
Mistähän ovenkahvoista on kyse, oven sisäkahvoista vaiko oven avauskahvoista? W126 avauskahvat sisällä vanhemmiten roikkuu, se kahva kuluu ja korjaus on ostaa uudet, ei siis käytetyt.
Noniin tätäpä vähän minäkin Kahlasin amerikan foorumeitakin läpi, ja vaikka w126 on siellä youngtimerina melko suosittu, ei kukaan tunnu käsitelleen vastaavaa ongelmaa. Suurimmalla osalla vaan trippimittari lakannut toimimasta mittarin kuluneiden rattaiden takia. Trippimittari toimii. Pitäisi testata, miten paikkaansapitäviä lukemia se kerää. Pätkivä signaali ei välttämättä tarkoita ajoittaista nollasignaalia, riippuu mittarin vastaanottimen/signaalin käsittelijän toiminnasta. Voi myös toimia niin, että jos ei nopeustietoa saa, näytetään viimeisin tiedossa oleva nopeus. Tämä tekee mittariin hyvin "digitaalisen" efektin, nopeus muuttuu ikään kuin jossain vanhassa digitaalisessa nopeusmittarissa, joka päivittyy kerran sekunissa tai kahdessa. Erona vaan se, ettei kiidhytyksen jälkeen, kun tasanopeus on saavutettu, mittari oikein tahdo näyttää oikeata nopeutta vieläkään. Jos kiihdyttää, ja sitten ottaa vauhtia hieman pois, voi mittarin saada näyttämään oikeinNozki kirjoitti:Jaahasjuu,H.E. von Kuusi kirjoitti:Tuota, pienen tutkiskelun jälkeen kyllä melkein väittäisin, ettei näissä mitään normaalia kaapelia enää olekaan nopeusmittarille, vaan mittari on sähköinen? Kysymys kuuluukin nyt onko vika mittarin päässä (rattaat) vai vaihteiston päässä? Mikä näiden toimintaperiaate ja sielunelämä on, osaako joku kertoa (nimenomaan w126)?
ei näytä vaijeria olevan. Menin uskomaan aiempia kirjoittajia, kun luulin, että se oli ihan tietoa eikä vain arvailua tuosta vaijerin olemassaolosta.
Tuohon en sitten enää tietysti osaakaan sanoa sen enempää. Tosin, ihan puhtaana veikkauksena heittäisin edelleen, että jos nopeustieto (tuli se sitten vaijerilla tai sähköisesti) menee välillä nollaan, niin viisarin luulisi tässäkin tapauksessa lähtevän kohti nollaa eikä jäävän paikalleen. Mittarin pään mekaaninen ongelma voi saada viisarin jämähtämään paikaleen. Luulisin... (Ehkä noi Palannon kaverit osaisivat kertoa - saattaa olla heille tuttukin ongelmatilanne.)
Tuommoinen se mittari vissiin on kuitenkin?
*havainnollistavia kuvia*
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Mukavan näköinen kulkine!
Timppa
Syynä on hyvin todennäköisesti lievä käyntihäiriö...aiheuttajana on sitten joku esim. väärä seos, alipainevuoto, vuotava suutin...yms. Aiheutuu siitä, kun moottori ei jaksa käydä aivan oikeilla tyhjäkäyntikierroksilla ja tyhjäkäyntimoottori yrittää säätää tyhjäkäyntiä kovemmalle...alipaine katoaa. Aika yleistä M102-M103 moottoreille, siksi monet pitävät ominaisuutena...mutta se on lievä vika.Sitten on pienempiä juttuja, kuten todennäköisesti pieni alipainevuoto jossain. Economy-mittari on auton seistessä tyhjäkäynnillä n. 1/4 vasemmasta laidasta, kun uskoakseni sen kuuluisi olla ihan tapissa. Moottorijarrutuksessa toki menee tappiin asti
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Juu,sori kun annoin väärää tietoa tuosta mittarista.Tässä menee autot sekaisin ja muistelin,että W126 oli vaijerilla,kun aikaa roplaamisesta taitaa olla melkein 9 vuotta
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Kiitos unski vinkistä, mulla on coupessa sama vika.unski kirjoitti:Mukavan näköinen kulkine!
Syynä on hyvin todennäköisesti lievä käyntihäiriö...aiheuttajana on sitten joku esim. väärä seos, alipainevuoto, vuotava suutin...yms. Aiheutuu siitä, kun moottori ei jaksa käydä aivan oikeilla tyhjäkäyntikierroksilla ja tyhjäkäyntimoottori yrittää säätää tyhjäkäyntiä kovemmalle...alipaine katoaa. Aika yleistä M102-M103 moottoreille, siksi monet pitävät ominaisuutena...mutta se on lievä vika.Sitten on pienempiä juttuja, kuten todennäköisesti pieni alipainevuoto jossain. Economy-mittari on auton seistessä tyhjäkäynnillä n. 1/4 vasemmasta laidasta, kun uskoakseni sen kuuluisi olla ihan tapissa. Moottorijarrutuksessa toki menee tappiin asti
Timppa
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Alkoi ärsyttämään, kun keskikonsoli oli jotenkin ihmeellisesti "pullistunut", ja syy selvisi (vähän mitä pelkäsinkin)...
Eli katkennut tuo keskikonsolia ryhdissä pitävä muovirunko, samalla tavalla toinen vaihdekepin edessä oleva. Ainut vaihtoehto taitaa olla älytön purkaminen? Minkähän takia nuokin on pitänyt särkeä
Toinen kysymys, miten tuo hansikaslokero lähtee irti, ilmeisesti tuo Parrot handsfree systeemin tietokone on piilotettu sen taakse?
Eli katkennut tuo keskikonsolia ryhdissä pitävä muovirunko, samalla tavalla toinen vaihdekepin edessä oleva. Ainut vaihtoehto taitaa olla älytön purkaminen? Minkähän takia nuokin on pitänyt särkeä
Toinen kysymys, miten tuo hansikaslokero lähtee irti, ilmeisesti tuo Parrot handsfree systeemin tietokone on piilotettu sen taakse?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
hanskalootan kansi on ruuveilla kiinni ja sitten se itte loora on muovinippeleillä kiinni, ensin keski nippeli pois ja sit vasta varsinainen kiinnike pois ja näitähän tais olla lootan ulukoreunan ympäri ainiin ja sit vielä lootan valo pois
mullon pelkkiä romuja vaan
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Noniinhän se näytti olevan, vaan saako noita muovinippeleitä hajottamata pois, eli voiko käyttää uudestaan?touhottaja kirjoitti:hanskalootan kansi on ruuveilla kiinni ja sitten se itte loora on muovinippeleillä kiinni, ensin keski nippeli pois ja sit vasta varsinainen kiinnike pois ja näitähän tais olla lootan ulukoreunan ympäri ainiin ja sit vielä lootan valo pois
Eikö kellään ole tietoa antaa, että paljonko pitää purkaa jotta nuo muovirungot (koko keskikonsolin runko??) saa vaihdettua?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
sanosin jotta aikapaljon pitää purkaa että saat koko keskikonsolin irrotettua
ootappa niin laitan päivän mittaan kuvan siitä nippelistä miten se irtoo ja vielä sanalliseti, nippeli on kaksiosanen, keskeltä kampeet, vedät jollakin (puukko) ulospäin keskitapin ja sitten kokonaan pois ja usein tulee koko nippeli mukana ettei tän kummemmin ole kiinni hanskalootan nippelit
keskikonsoli on sitten ihan oma lukunsa
kuvien perusteella jatka purkamista, ota vaihekepin ympärys pois, sitten tuo toosa pois ja lämmösäätönappulat (vetämäälä irtoo
ootappa niin laitan päivän mittaan kuvan siitä nippelistä miten se irtoo ja vielä sanalliseti, nippeli on kaksiosanen, keskeltä kampeet, vedät jollakin (puukko) ulospäin keskitapin ja sitten kokonaan pois ja usein tulee koko nippeli mukana ettei tän kummemmin ole kiinni hanskalootan nippelit
keskikonsoli on sitten ihan oma lukunsa
kuvien perusteella jatka purkamista, ota vaihekepin ympärys pois, sitten tuo toosa pois ja lämmösäätönappulat (vetämäälä irtoo
mullon pelkkiä romuja vaan
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Jep kiitoksia.touhottaja kirjoitti:sanosin jotta aikapaljon pitää purkaa että saat koko keskikonsolin irrotettua
ootappa niin laitan päivän mittaan kuvan siitä nippelistä miten se irtoo ja vielä sanalliseti, nippeli on kaksiosanen, keskeltä kampeet, vedät jollakin (puukko) ulospäin keskitapin ja sitten kokonaan pois ja usein tulee koko nippeli mukana ettei tän kummemmin ole kiinni hanskalootan nippelit
keskikonsoli on sitten ihan oma lukunsa
kuvien perusteella jatka purkamista, ota vaihekepin ympärys pois, sitten tuo toosa pois ja lämmösäätönappulat (vetämäälä irtoo
Kyllähän nuo pahvit tuosta keskikonsolin päältä osaa vaikka koira ottaa pois, mutta pitäisi saada siis juurikin tuo koko keskikonsoli poijes, mikä pitää sisällään siis mm. takatilan tuuletusritilän. Ei tuossa nyt ihan mahdottomia näytä edessä olevan, kiinnostaisi vaan tietää millä se on kiinni ja missä. Tuokin on semmoinen homma, että joku kaunis kesäpäivä siihen voisi askarrella uuden tilalle jos ei nyt ihan koko kojelautaa pidä purkaa että sen saa veks.
Edit. Tai siis kai se nyt jollain vielä noidenkin jälkeen on kiinni
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
on, on kiinni sitten otat nuppien jäläkeen niitten alta paljastuvat 24mm mutterit ja ne pois ja konsolin sivupahavit yhellä ristipäällä kiinni puoleltaan, ainiin sitten niitten 24mm muttereitten irrotuksen jäläkeen vedät jalopuu levyä hiukan alaspäin ja sitten itseesipäin ja otat tarvittavat kytkimen pistokkeet irti että saat kokonaan levyn pois paikaltaan ja sen takana yläkulumissa muistaakseni kaksi 10mm ruuvia mitkä pitää irrottaa ja niitten jäläkeen voitkin kattoo onka konsolin takapäässä kiinnitys ruuvia siinä romulaatikon maton alla ja niitten irrottelun jäläkeen alat heiluttelee konsolia että joko se olis valamis irtaantuu paikastaan, edellyttäen tietysti että myös vaihekepin paneli ja lämmityslaitteen paneli ovat irti ja sivupahavit jotenki näin se meni, edellisestä purusta on kohta reilun 6v ja kuvia en nyt kerkee kattelee
tulihan tää ny aika sekavasti mutta sekasin taijan olla itekki
tulihan tää ny aika sekavasti mutta sekasin taijan olla itekki
mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
mullon pelkkiä romuja vaan
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Kiitoksia touhottajalle erinomaisista kuvauksista jälleen Ihan järkevältä hommalta kuullostaa siis, nyt vaan pitää löytää jostain musta ja ehjä keskikonsoli...
Mitä mieltä muuten raati on: etsinkö jostain siistit mustat kangaspenkit noiden nahkajakkaroiden tilalle, kun ovipahveissakin vielä on kangaskuosi? Alunperin siis ollut musta kangassisusta. Vaihtoehtona on myös metsästää jostain mustat nahkaiset ovipahvit... Ja kuskin penkin jousisarja Muutenhan nuo penkit ovat kyllä ihan ryhdissään ja nahassa ei pahempia virheitä ole... Pariin kohtaan voisi ehkä maalia näyttää. Reikiä/halkeamia ei ole. Osaisikohan joku täällä muuten kertoa, että eroaako nuo kangas- ja nahkasisustat toisistaan muilta osin kuin penkkien ja ovipahvien?
Mitä mieltä muuten raati on: etsinkö jostain siistit mustat kangaspenkit noiden nahkajakkaroiden tilalle, kun ovipahveissakin vielä on kangaskuosi? Alunperin siis ollut musta kangassisusta. Vaihtoehtona on myös metsästää jostain mustat nahkaiset ovipahvit... Ja kuskin penkin jousisarja Muutenhan nuo penkit ovat kyllä ihan ryhdissään ja nahassa ei pahempia virheitä ole... Pariin kohtaan voisi ehkä maalia näyttää. Reikiä/halkeamia ei ole. Osaisikohan joku täällä muuten kertoa, että eroaako nuo kangas- ja nahkasisustat toisistaan muilta osin kuin penkkien ja ovipahvien?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Taisi olla siinä nuo erot sisustan suhteen kuten sanoitkin eli penkit ja ovipahvit muutoinhan nuo on samanlaisia jos alkuperäinen sisusta on samaa sävyä! Saattaa mustan hyvän kangas sisustan löytäminen olla jo pienen työn takana, joten korjaisin kuskin jakkaran ei mikään paha rasti kuten juttelimmekin, ovipahvit taasen verhoiluun jos nahka muuten miellyttää!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Minulla on jäänyt meleko hyväkuntoinen kangassisusta (penkit + ovipahvit) ylimääräiseksi kun vaihdoin nahkapenkit omaani. Kaipa siitä raaskis luopua jos ei muuta vaihtoehtoa sulle löydy, ottelepa tarvittaessa yhteyttä vaikkapa yv:llä.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Kiitos vastauksista. On nuo nahat kyllä ässässä sinänsä ihan hienot, ja jos sisustat ei muilta osin keskenään eroa niin eiköhän jostain kaiveta nahkaset pahvit. Ja se jousisarja...
Sain aikaiseksi filmattua pätkän tuosta nopeusmittarin toiminnasta. Jarrun tasainen painaminen alkaa noin kohdasta 0:06, sitä ennen kaasu oli nostettuna ylös tasaisella tiellä. Noin jumissa se mittari on. Kylmällä ilmalla tuntuu toimivan herkemmin? Huomaa myös kiihdytyksen jälkeen kun ajan pieneen kuoppaan (@ 0:23), miten nopeusmittari reagoi. Ja tämän jälkeen (@ 0:30) miten tutka näyttää 62 km/h, ja mittari n. 50 km/h. Kannattaa laittaa full screen ja 720p niin selviää paremmin.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ANuP5baMDZc[/youtube]
Pahoittelut pörisevästä putkesta (ei ole vieläkään keskipönttöä kuulunut, oli varastosta loppu...) sekä ala-arvoisesta kuvauksen laadusta. Asia kuitenkin selvinnee, kun tarkkaan katselee.
Sain aikaiseksi filmattua pätkän tuosta nopeusmittarin toiminnasta. Jarrun tasainen painaminen alkaa noin kohdasta 0:06, sitä ennen kaasu oli nostettuna ylös tasaisella tiellä. Noin jumissa se mittari on. Kylmällä ilmalla tuntuu toimivan herkemmin? Huomaa myös kiihdytyksen jälkeen kun ajan pieneen kuoppaan (@ 0:23), miten nopeusmittari reagoi. Ja tämän jälkeen (@ 0:30) miten tutka näyttää 62 km/h, ja mittari n. 50 km/h. Kannattaa laittaa full screen ja 720p niin selviää paremmin.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ANuP5baMDZc[/youtube]
Pahoittelut pörisevästä putkesta (ei ole vieläkään keskipönttöä kuulunut, oli varastosta loppu...) sekä ala-arvoisesta kuvauksen laadusta. Asia kuitenkin selvinnee, kun tarkkaan katselee.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)
Noniin, tämäkin edistyy hitaasti mutta varmasti. Putken keskiosa vaihdettu, nyt on semmoinen kun kuuluu. Ei kuulu pintakaasulla tai tyhjäkäynnillä pihaustakaan Ekan kerran putken vaihdon jälkeen kun käymään laitoin, niin tuumin että onkohan se käynnissä ollenkaan kun oli jo tottunut siihen pörinään... Nyt voi sanoa, että on se vanhakin ässä uskomattoman hiljainen auto! Kilvetkin tuli, no eiköhän se kauppias ottanu eurokilvet Vai voiko niitä edes rekisteröidessä muunlaisia tilatakaan? Pitää jokatapauksessa valkoiset laittaa jossain kohtaa tilaukseen.
Alustan kolinoita tutkittu, muttei tahdo mitään ilmiselvää löytyä ainakaan mistä järkyttävä kolina voisi tulla... Apusimpukka kaipaa korjaussarjaa, väljyyttä on melkolailla. Nuo läskit ja melko huonot renkaat varmaan kyllä korostaa sitä aikalailla. Ovat kuluneet sisäreunoista. Kunhan saan alustan kuntoon niin suuntaus ja sitten lopuksi vasta uudet renkaat. Ohjaus on myös melko raskas, oliskohan pumppu käyny joskus kuivana? Saako litkujen vaihdolla elvyytettyä vai pitäiskö vaihtaa koko pumppu? Kuinka kevyt ohjaus näissä ylipäätään pitäisi olla, hankalaa kun ei ole vertailukohtaa
Kyllä tästä vielä auton taitaa saada.
Alustan kolinoita tutkittu, muttei tahdo mitään ilmiselvää löytyä ainakaan mistä järkyttävä kolina voisi tulla... Apusimpukka kaipaa korjaussarjaa, väljyyttä on melkolailla. Nuo läskit ja melko huonot renkaat varmaan kyllä korostaa sitä aikalailla. Ovat kuluneet sisäreunoista. Kunhan saan alustan kuntoon niin suuntaus ja sitten lopuksi vasta uudet renkaat. Ohjaus on myös melko raskas, oliskohan pumppu käyny joskus kuivana? Saako litkujen vaihdolla elvyytettyä vai pitäiskö vaihtaa koko pumppu? Kuinka kevyt ohjaus näissä ylipäätään pitäisi olla, hankalaa kun ei ole vertailukohtaa
Kyllä tästä vielä auton taitaa saada.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98