BHN kirjoitti:onko tuo kojetaulun yläosa alkuperäisenäkin ollut musta, vaikka alaosa on ruskea?
En osaa sanoa. Tuollaisena se hyväksyttiin museotarkastuksessa, oletimme että se on alkuperäinen. Ei ole siis irtokuori tuo.
Vaihdoin tänään termostaatin. Ei sekään ihan läpihuutojuttu ollut kuten ei eilinenkään vesihanan asennus, siis meni jokunen tovi siinä.
Vanha termari oli rikki, se panta joka piti systeemiä kasasssa oli poikki ja termostaatti siis koko ajan auki. Lisäksi termari oli oudon mallinen, siinä oli ylöspäin sojottava tappi, oiskohan se ottanut kiinni kopassa oleviin antureihin tms yms mutta kaputt se oli.
Uusi termari oli oikean kokoinen ja sen mukana tuli perinteinen o-rengas tiiviste. Mutta eipäs käynytkään minulle tuo o-rengas vaan vanha termari oli sellaisen profiilimallisen kumirenkaan sisällä ja tiivistyi kahden asennuspinnan väliin. Lisäksi tuossa tiivisteessä oli uloke jossa oli vesireikä, asennutasossa ja kopassa oli vastaava kolo ja se antaa veden virrata termarin ohi. Uudessa termarissa oli se reikä jossa kuula, kumminkin.
Tuollaista en ole koskaan ennen nähnyt, tosin en ole koskaan ennen M116 moottoriin termostaattia vaihtanut. Vähän pelkäsin jääkö homma tähän kun ajattelin että vanha kumi on ihan korppuna. Lämmitin kumin vanhoine termareineen kuumassa vedessä ja sain kumin irti. Pesin sen miedolla liuottimella ja sitten hölväsin kunnolla kumia elvyttävällä teflonspraylla. Sitten lämmitin taas kumin kuumassa vedessä ja pujotin sen uuden termostaatin ympärille. Kaikkiin asennuspintoihin levitin punaista moottorisilikoonia.
Tiiveys pysyi ja homma toimii, ilmat kun poistui niin lämmöt nousi kivasti mittaristossa hieman yli 80 asteeseen.