380 SL museointiprojekti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:Hieno on - kyllä nyt kelpaa ajella!
Kyllähän tuolla kelpaa. Jonkun verraan saa peukutuksiakin, ihan siis livenä; en ole somessa :D .

Auto läpäisi eilen museoajoneuvotarkastuksen.

Viestittelin autoa vähän varanneelle taholle mutta hiljaista on... katsotaan nyt onko vielä kiinnostunut. Saa nähdä joudunko laittamaan nettiautoon, sellaista 13 t hintalappua ajattelin.

Uutta rojektia, siis ensi talveksi on jo tulossa.

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Takahutlaria:

Kuva

Kuva

Tänään oli aamulla taukoa sateessa. Pesin ja kuivasin auton ja otin muutaman kuvan. Tarttis saada joku kaveriksi että saisi kovan katon päältä pois.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ovipaffit:

Kuva

Kuva

Ajattelin josko lähtis tällä stadin cruisingiin ja Orimattilan mersupäiville. Vois laittaa autoon 4SALE laput :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli taitettua tässä vkl aikana reilut 600 km pks-päijäthämeseudulla. Tankillinen meni ja piti Luumäellä tankata muutama litra että pääsi kotiin.

Kaveri joka noista ymmärtää enemmin kuin minä huomasi tyhjäkäynnillä vapaalla esiintyvän huojumisen. Ja sen että alipainemittari ei mene ihan tappiin tyhjäkäynnillä, "moottorijarrutuksessa" se menee.

Paikallistin alipainevuodon sinne tk-moottorin tienoille. Siitä imusarjaan menevän letkupätkän klemmari oli ihan löysällä mutta suurin vuoto on sen liitoksesta siihen imusarjaan. Kumi on ihan kova ja horii sieltä ilmaa. Tarttee tilata uusi letku siihen, itse tk-moottori on uuden näköinen eli varmana jossain vaiheessa vaihdettu.

Museotodistus pitäs kolahtaa potilaatikkoon huomenna.
Viimeksi muokannut karra, La 28.03.2015 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin muutoskatsastamassa museoautoksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään käyty Vääksyssä, vajaat 400 km tuli ajoa. Hyvin pelasi :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuos viime yönä vaidoin tk-moottorin muotoletkun ja se toinenkin, lievä käyrä oli ihan korppuna. Se on ennen tk moottoria ilman virtaussuuntaan nähden niin ei kai niin kriittinen. Tein siihen kumminkin uuden letkunpätkän hyllytavarasta (oman hyllyn). Pikkutunneilla tallissa sitten käytin ja ensin ilman ilman putsaria otti huonosti kierroksia ja pätsähteli kun antoi reilummin kaasua. Ekaks ajattelin että jotain mennyt rikki kuten asennushommissa usein käy.

Laitoin ilmanputsarin paikoilleen niin asettui sitten, tosin kone oli jo lämmennyt. Ei kärsinyt koeajaa (kuskin) ajokunnottomuuden takia.

Tänään koeajolla pelasi hyvin. Moottorijarrutuksessa esiintynä humppaaminen on tiessään. N asennolla alipainemittari on tapissa mutta D asennolla se hieman erkanee rajoitintapistaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Saksasta tuli oikeanlainen soitin eli Becker Europa täysstereo, hellannuppimalli :D . Sellainen vika siinä on että virtakytkin ei pelaa, käytin telemessä sen ja siellä testattiin syöttämällä antennin heräteliittimeen virtaa ja a vot radio pelaa. Sen voisi johdottaa sisäisestikin mutta Telemellä nyt kiire ja pitkä jono. Lisäksi kasettimekanismista on kuminauha poikki, kun kasetin työntää sisään se alkaa pyöriä mutta ei pysy sisällä.

Kuva

Antennin säätökytkin oli hengetön joten kytkin radion virrat sen kautta eli jos radion haluaa pois päältä niin napsauttaa vaan kojelaudan keinukatkaisimesta antenna off-asentoon niin radio sammuu ja antenni laskee alas.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno auto. Minulla alipainemittarin viisarin näyttö on pari milliä "nollasta" punaisen suuntaan ja olen koettanut etsiä mahdollista vuotoa, mutta mitään ei löydy ja kone muuten käy hyvin kaikilla kierroksilla. Mittari ilmeisesti kuuluisi kumminkin näyttää nollaa tyhjäkäynnillä?

Miltä vuodelta tuo autossa ensimmäisellä sivulla kiinni oleva harmaa Becker on?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Olisi kiva kuulla muiltakin tuosta alipainemittarin elämästä...

Autossani paikoillaan ollut "harmaa" Nadelstreifen on malli jota tehtiin 8/78 asti. Tuo musta becker on ihan paska, se kuului 20 min ja sitten hiipui mykäksi, stna prkl :twisted:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin Telemessä. Mika kehoitti tutkimaan antennin, sanoin että ei ole vika siinä koska nadelstreifen ja se edellinen blaukkari pelasi hyvin.

No tämä Europahan toimi testipenkissäni hyvin. Kokeilin sitten toisella antennilla eli antenni tuohon takaritsille irralleen ja piuha radion persiiseen. Ja perskules, ihan hyvin kuuluu radio, paljon selkeämmin; ei särise ja löytää nyt kaikki kanavat.

Se nimittäin eilen illalla kuului jollain lailla taas, vaikka välillä oli mykkänä. Siksi ajattelin että kokeillaas vielä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Wikke »

karra kirjoitti:Kävin Telemessä. Mika kehoitti tutkimaan antennin, sanoin että ei ole vika siinä koska nadelstreifen ja se edellinen blaukkari pelasi hyvin.

No tämä Europahan toimi testipenkissäni hyvin. Kokeilin sitten toisella antennilla eli antenni tuohon takaritsille irralleen ja piuha radion persiiseen. Ja perskules, ihan hyvin kuuluu radio, paljon selkeämmin; ei särise ja löytää nyt kaikki kanavat.

Se nimittäin eilen illalla kuului jollain lailla taas, vaikka välillä oli mykkänä. Siksi ajattelin että kokeillaas vielä.
Kannattaa katsoa onko auton oman antennin maadoituspunos kiinni korissa. Sillä on huomattava vaikutus kuuluvuuteen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo illalla tutkin antennia. Maadoitukset kunnossa. Kun antennin päästä veti hyppylangan tallin katossa ripustettuihin alumiinitikkaisiin niin johan räjähti taas kuulumaan. Kumma juttu eli sinne antennin ylimpään osaan asti tulee signaalia radiolta. Ja kuuluvuus katoaa kokonaan kun kiertää kaapelin liittimen irti antennista.

Ja tosiaan mikään hyppyjohtomaadoitus ei parantanut tilannetta, kokeilin vaikka mitä.

Mikä tuollaisessa sählöisessä teleskooppiantennissa voi viottua ettei kuulu?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tarkista antennin johto ja liitokset antennista radiolle asti.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuleehan piiska ulos täyteen pituuteen?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Wikke kirjoitti:Tuleehan piiska ulos täyteen pituuteen?
Montako senttiä sen kuuluu olla?

:lol:

Ei vaineskaan, kyllähän se täyteen pituuteen oikenee, vaikuttaa siltä. Tässä jenkkimallissahan on kytkin jolla antennin pituutta säädetään, jos oikein ymmärsin niin keinuttamalla namiskaa antennia saa ylös tai alaspäin ajettua ihan kun sähköikkunaa. Vasemmalla pohjaan klikattuna tais olla max eli täysi stondis ja oikealla sitten off asento. Aika mielenkiinotinen zydeemi. AM vastaanotossa tarvitaan nysempää piiskaa kuin FM, tai toisinpäin :roll: .

Kytkin oli toimettomana minulla joten tein siitä kytkimestä radion sammutuskytkimen ja samalla antennin täyteen mittaansa ajokytkimen.

No tarttee sitä antennijohtoa vielä tutkia, helpommalla pääsee kun ostaa uuden. Taikka lainaan SECistä, siinä on vastaava jatko takakontissa kun minulla on siinä mexico-kaksblokkilaite johon piti antenni liittää sinne takakontiin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Ostin ebaysta toisen hellanuppiradion, samannäköisen Europa 588 kasettimallin. Se pelaa hyvin pois lukien kasetti. Ainakin tallissa kuuluvuuskin vaikuttaa hyvältä, tarttee testata vielä ihan ajamalla autoa :D . Jätin sen antenni jenkkikytkennän toimimaan siten että siitä saa radion pois päältä koskematta pyöritettävään nuppiin. Toki radio sammuu kun virrat käännetään nollalle, ja antennin virransyöttö on nyt radion perässä kuten kuuluukin.

Tarttee vielä tutkia miksi mittarivalot ei pala, ratin irrotukseen pitää käydä ostamassa 10 mm kuusiotappihylsy.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

karra kirjoitti:Tarttee vielä tutkia miksi mittarivalot ei pala
Himmentimessä kontaktivikaa?
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Esa H. kirjoitti:
karra kirjoitti:Tarttee vielä tutkia miksi mittarivalot ei pala
Himmentimessä kontaktivikaa?
Juu sitä meinasin, taikka se potikan jousi voi olla kokonaan rikkipoikki. Onkohan niin että vaihdekulissin valot ei ole samassa luupissa, koska mitään muita valoja ei pala?

Sain aamulla parhaan tarjouksen autosta, 9 t € , sillä ei lähde :D . Minulle on heitetty avoin tarjous 11 t siten että veisin auton uudelle omistajalle hänen talliin ja rahat tulisi keväällä, siihenkään en nyt suostunut :P . Kyllä keväällä hintaan pitää pari tonttua päälle laittaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Heh, olihan himmentimessä kontaktivikaa. Tässä himmennin ei ole tripin nollausnapissa kun sitä jo pyöritttelin. Eikä himmennin ole kellon asetusnupissakaan vaan omassa, kolmannessa nupissa joka ei tähän asti pyörinyt. Kun näytti voimaa niin alkoi pyörimään ja keramiikka valui jauhona ulos potikasta :D . Tinasin potikkaan hyppyjohdon, kas ei pala vieläkään valot. Mittaristossa pimeänä (kaikki) kolme lamppua, ilmastoinnin säätimessä pimeänä kaikki lamput. Ne vaihdettiin ja ah mikä loiste kajuutassa :lol: .

Komeuden kruunasi vielä tavaratilan polttimon sekä etukulmissa olevien (jenkki) äärivalojen polttimoiden vaihto.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Maanantaina pesin auton. Tiistaina kävin läpi Turtlen cleanervahalla vaakapinnat, ei tullut kovin hyvä. Lakkapinnassa on pinttymää, piirtynyt siihen pintaan laikkuja.

Ostin tänään sitten nestemäistä rubbing compundia, Würthin maahantuomaa. Vaihtoehtona oli Turtlen kiinteä aine, lituskassa purkissa. Ajattelin että tuo tahna on helpompaa ja ihan hyvin homma sujuikin. En ole vuosikymmeniin tuollaista hiovaa ainetta käyttänyt niin aloittelin varovaisesti.

Joka tapauksessa takakontin kannesta tuli aika hyvä, väri on tasainen ja laikut tiessään. Ei se nyt ihan peilikiilto ole mutta maalauskin on ties mitä AmerikanJoen tekeleitä. Niin ja vahasin toki luukun ennen kun arvostelin työni jälkeä.

Keulassa on nyt siiven päälliset ja neljäsosa konepellista hinkattu tahnalla. Tarttee jatkaa huomenna; aikaa menee sekä riepua kuluu, oluttakin (kuluisi reilummin).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto on nyt putsattu talvea varten. Laitan kovan katon päälle talvivarastointiin, vaikkkakin auto menee plussan puolella olevaan varastorakennukseen, huomenna. Kova katto ei oikein mahdu minulle mihinkään irrallaan.

Otin muutaman kuvan käsin kiilloitetuista pinnoista; vähän suttusia kuvia tuli, pölyä ilmassa tms.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämä kikkare on nyt talviteloilla. Tavataan keväällä 2015 :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin illalla hakemassa tämän talvisäilöstä. Kaverini oli ladannut akkua pari pv ja nyt sitten tärähti tulille ettei mitään, hyvä kun kerkes virta-avainta näyttää :D . Oli vuotanut pakkasnestettä kiertovesipumpun tienoilta, no tämähän oli "enne".

Ajoin mersun vanhempien kotiin ja suoraan talliin. Olin hankkinut Motonetista yleismallisen lämppärin hanan ja asensin sen paikoilleen. Tässäkin nimittäin kabiinin lämmöntulo hyytyi viime kesänä, kun ostin auton toukokuussa niin lämmintä tuli mutta kesän aikana joku (servomoottori varmaan) jumittui ja sitten hytissä olikin kylmä tai erittäin kylmä.

Neste kiertää nyt niin että vasemmasta kannesta se tulee vesiventiilille josta neste menee kennoon. Kennosta ulostuleva neste menee oikeanpuoleiseen kanteen. Siinä missä nyt on vesihana oli kiertovesipumppu, sen otin pois ja samoin servomoottorin hanasysteemin paluupuolen letkut kytkin vaan yhteen. Pitää ottaa kuva asennuksesta, ei ollut kameraa äsken mukana.

Tuohon saa vaikka vaijerin jotta kabiinista voi säätää lämpöä. Servomoottori jäi paikoilleen joten konehuoneen ilmiasu on melko autenttinen. Puhallinasetukset ja muut asetukset vaikuttavan toimivan kun ohjauspaneelista painelee. Ja mukavaa että ilmastointi toimii edelleenkin, vaikka autoa ei talvella käyty käyttämässä :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja BHN »

onko tuo kojetaulun yläosa alkuperäisenäkin ollut musta, vaikka alaosa on ruskea?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

BHN kirjoitti:onko tuo kojetaulun yläosa alkuperäisenäkin ollut musta, vaikka alaosa on ruskea?
En osaa sanoa. Tuollaisena se hyväksyttiin museotarkastuksessa, oletimme että se on alkuperäinen. Ei ole siis irtokuori tuo.

Vaihdoin tänään termostaatin. Ei sekään ihan läpihuutojuttu ollut kuten ei eilinenkään vesihanan asennus, siis meni jokunen tovi siinä.

Vanha termari oli rikki, se panta joka piti systeemiä kasasssa oli poikki ja termostaatti siis koko ajan auki. Lisäksi termari oli oudon mallinen, siinä oli ylöspäin sojottava tappi, oiskohan se ottanut kiinni kopassa oleviin antureihin tms yms mutta kaputt se oli.

Uusi termari oli oikean kokoinen ja sen mukana tuli perinteinen o-rengas tiiviste. Mutta eipäs käynytkään minulle tuo o-rengas vaan vanha termari oli sellaisen profiilimallisen kumirenkaan sisällä ja tiivistyi kahden asennuspinnan väliin. Lisäksi tuossa tiivisteessä oli uloke jossa oli vesireikä, asennutasossa ja kopassa oli vastaava kolo ja se antaa veden virrata termarin ohi. Uudessa termarissa oli se reikä jossa kuula, kumminkin.

Tuollaista en ole koskaan ennen nähnyt, tosin en ole koskaan ennen M116 moottoriin termostaattia vaihtanut. Vähän pelkäsin jääkö homma tähän kun ajattelin että vanha kumi on ihan korppuna. Lämmitin kumin vanhoine termareineen kuumassa vedessä ja sain kumin irti. Pesin sen miedolla liuottimella ja sitten hölväsin kunnolla kumia elvyttävällä teflonspraylla. Sitten lämmitin taas kumin kuumassa vedessä ja pujotin sen uuden termostaatin ympärille. Kaikkiin asennuspintoihin levitin punaista moottorisilikoonia.

Tiiveys pysyi ja homma toimii, ilmat kun poistui niin lämmöt nousi kivasti mittaristossa hieman yli 80 asteeseen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jos nyt en väärin muista, niin tuossakin kojetaulun yläosa on oikein tummanruskea kuten W123 vastaavassa verhoiluväriyhdistelmässä. Kojetaulun päällisen kuuluu olla tuon värinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Lämmöt nousee silti aika hitaasti, tosin nyt on ajettu lämppäri päällä. Mutta nousee ne nopeammin kuin ennen, ja käyvät ylempänä ennen kun asettuvat lämpömittarin 80 asteen viivalle. Ajelin tänään vajaat 100 km.

Tässä kuva lämmityslaitteen hanasta:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Autoon haettu leima aamulla. Suullinen huomautus tuli oikean raidetangon uloimmasta päästä, ja kun näin miten väljä se oli niin ajoin suoraan Motonettiin ja ostin Moogeja parin (molemmankätiset kierteet). Klo 17 oikeankätinen oli jo vaihdettu.

Auto tuntui nimittäin vähän levottomalta tien päällä eilen ja nyt lyhyen koeajon jälkeen ehkä se on parempi.

Pesin auton ja jätin vanhempieni lämpimään talliin kuivumaan.

EDIT:

Tyhjäkäynnillä
CO 0,05 %
HC 237 ppm

Katit tuosta poistettu ja O2 merkkivalo myös :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Autosta saatu käsiraha tilille ja ensi viikolla bobbyewing suuntaa stadiin :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
t_alinikula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 24.05.2015 19:31

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja t_alinikula »

karra kirjoitti:Autosta saatu käsiraha tilille ja ensi viikolla bobbyewing suuntaa stadiin :D .
parilla viikolla venähti haku mutta nyt on uudessa kodissa. on ja pysyy :D
W107 380SL -81
Vastaa Viestiin