W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Jotenkin on jäänyt tuo W115 sarja kummittelemaan takaraivoon ja tuli kunnolla taas esiin kun pitkät spostikeskustelut eräästä 123 cupeesta hyytyi hintaan ja korin kuntoon.. :|
Pystylamppuista löydettyjä keskusteluita (varsinkin viime vuosina) löytyy todella vähän ja tieto on ollut jokseenkin sekavaa jokaisella asteella joten ajattelin tehdä topikin johon saisi kaikki mahdolliset perustiedot (ja ehkä vähän muutakin) kunnolla yhteen nippuun. (Vähän niinkuin näin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=128959" onclick="window.open(this.href);return false; )
Elikkäs on ollut ajatuksia hankkia C123/W115 ympärivuotiseksi käyttöautoksi (ei siis penkkojen levitykseen tai vastaavaan perseilyyn vaan arvokkaaseen ja maltilliseen köröttelyyn) niin on alkanut tuo pystylamppu mietityttämään varsinkin kun en edes tiedä esim. mitkä ne kaksi nappulaa on siinä tuhkakupin alla.. :lol:


Pari foorumilaista on sanonut että 115 lahoaa saman tien käsiin jos vain edes näkeekin lunta ( :wink: ) mutta onko asia todella niin? Vaikka olisi minkälaiset töhnät ja litkut pohjassa ja ovissa niin lahoaa silti? Onko tässä sarjassa mitään tiettyjä paikkoja mistä pitää ruosteet tarkastella pohjan lisäksi vai onko se vaan "kato kaikki" ?
Pystäreiden peltiosat on luonnollisesti hintavempia ja vaikeampia löytää mutta onko esim. etulokasuojat kiinnitetty samalla W124:n "mutterit pois ja takas" -tyylillä vai onko ne Pagodan kaltaiset?

Tekniikkana tulisi olemaan ainoana vaihtoehtona diesel yhdistettynä automaattiin, koska laiskuus (suorituskyky sekä omistaja) ja kaasarikoneiden välttäminen käyttöautoksi sekä M110:n korjaamisen hinta. Moottoreina toimisi siis OM615-617 elikkä tekniikka on suht tuttua. (Alfamer luettu moneen otteeseen kannesta kanteen) Mutta onko 123:n ja 115:n dieseleissä mitään eroa muuta kuin osanumerot? Esim. 123:n ja 124:n M102 (2.3e) on käsittääksen aivan samat paitsi vanhemmassa K-jet ja uudemmassa KE-jet. Onko siis esimerkiksi dpumppu erillainen?

Tuliko ohjaustehostin automaatin mukana varusteeksi vai oliko se tässä erillinen porvarivaruste? Sillä ohajustehostin ja automaatti on ainoat varusteet jotka on pakko olla tässä..
On tullut nähtyä myös useasti 115:en keulilla tämmöset lisävalot, onko ne töninkia vai ihan tehdasvarusteita?

Kuva


Kuva


Kuva

Ja lopuksi vielä kymysys että jos pitäisi ostaa tai ottaa w114 / 115 niin mitä vuosikertaa ja miksi? Onko viimeisen sarjan pystärit 'parempia' kuin alkuvuoden mallit vai onko tässäkin W124 syndrooma eli prefacelift paras valinta? :D


Kiitos ja anteeksi, tulen jatkossa lisäämään kysymyksiä tähän topikkiin sillä näin aamulla ei vielä aivot toimi.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Hyvä käyttöpeli se on, ainaki ku vähä rakentelee :) . Eikä se enempää lahoa ku muutkaan mersut, mutta ikää luonnollisesti on jo sen verran että tahtoo olla ruostetta siellä ja täällä. Etulokasuojat on pulteilla kiinni. Ohjaustehostin on lisävaruste, mutta 123sen tehostinpaketti istuu sinne aika helposti jos vaan on pystärin tehostetun simpukan ohjainvarsi(mulla ois joutilas). Tekniikka on pitkälti yhteneväistä 123sen kans, dieselkoneissa 123sen koneet vaan vähän päivittyi siinä 70-80-lukujen taitteessa, muttei mitään mullistavia muutoksia, pumput vaihtui ja männät ja esikammiot ainaki näi äkkiä aateltuna eli vähä lisää löylyä tuli. Automaattilootat taitaa olla eri, mutta 617 turbokone ja 722.3 laatikkohan tuonne kannattaa heittää niin on mukava päästellä...tai kai sillä vapari 617kallaki ajelee jos ei hätä oo. Ja vuosikerta valinta lienee eniten makuasia, eihän noissa isoja eroja oo. Uudemman mallin etulamput kannattaa kumminki laittaa jos käyttöautoksi tulee(on halogeenit, vanhemmissa hehkut)
Millhill Performance
-Built With Pride-
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1246
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

joskus ennenvanhaan hyvään aikaan tuli vaihossa, pystylamppu 200D tomaatti, oli se raju peli kiihtyyn :D
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

280se86 kirjoitti:joskus ennenvanhaan hyvään aikaan tuli vaihossa, pystylamppu 200D tomaatti, oli se raju peli kiihtyyn :D
Kattelinkin tänä aamuna pari W115 acceleration videota Youtubesta ja jumaliste kun sain hepulin niistä
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2W2CFQasIz8[/youtube]

:lol: :lol: en kestä

Enivei mites se oli noiden rattien kanssa? Oliko se ensimmäisissä versioissa se valkoinen 'tyynyratti' jossa oli semmoinen kromikehä ympärillä? Nähnyt 73-75 vuoden malleissa mutta myös piirakkarattia on tullut bongattua niin menee vähän ristiriitaiseksi

edit. niin olisihan tuossa videon tapauksessa reivttää hieman pidemmälle noita vaihteita mutta suuntaa antavan kuvan saa.
100-120km/h 30s :lol: :mrgreen:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Toi videon mittaristo on bensa-autosta. Alkuperäinen 220d menee kolmosella tuon reilun 100, jossa vaihto suoritetaan. Muillakin vaihteilla mentiin sen, minkä pystyy.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ratti käsittääkseni vaihtuu jo ennen viimestä versiota, mulla ainaki oli 1,5-sarjalaisessa uudempi ratti ja paljo vähempi noihin vanhoihin ratteihin törmää...ehkä siksikin, että ne on paskoja, halkeilee talvella.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Nostetaas topikki pitkästä aikaa ylös, tuli mieleen kun huvikseni kattelin noita pystylyhtyjä netistä niin kysymyksenä kuuluu edelleen että mitä niistä tuhkakupin alapuolella olevista nappuloista tapahtuu? Joissakin on vain vasemmalla nappula ja joissakin taas valkoinen että punainen? Toinen takalasin lämmitin ja toinen hätävalot vai..? Joissakin on taas näiden kahden 'perusnappulan' lisäksi myös jotain muita nappuloita :crazy: niinkuin esimerkiksi tässä:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... ml?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Siistihän tuo on, mietyttää vain miksi on ollut niin kauan myynnissä ja hiukan kanssa harmittaa että on viimeistä sarjaa (kyllä siinä manuaalihehku pitää olla :ugeek: :lol: )

E: + etuovien pahveissa on välillä semmoset merkilliset pallot sisäkahvojen vieressä, mitähän nekin meinaa?

Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, malli on täysin tuntematon mulle ja kiinnostais tietää mahdollisimman paljon tosta.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti:Nostetaas topikki pitkästä aikaa ylös, tuli mieleen kun huvikseni kattelin noita pystylyhtyjä netistä niin kysymyksenä kuuluu edelleen että mitä niistä tuhkakupin alapuolella olevista nappuloista tapahtuu? Joissakin on vain vasemmalla nappula ja joissakin taas valkoinen että punainen? Toinen takalasin lämmitin ja toinen hätävalot vai..? Joissakin on taas näiden kahden 'perusnappulan' lisäksi myös jotain muita nappuloita :crazy: niinkuin esimerkiksi tässä:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... ml?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Siistihän tuo on, mietyttää vain miksi on ollut niin kauan myynnissä ja hiukan kanssa harmittaa että on viimeistä sarjaa (kyllä siinä manuaalihehku pitää olla :ugeek: :lol: )

E: + etuovien pahveissa on välillä semmoset merkilliset pallot sisäkahvojen vieressä, mitähän nekin meinaa?

Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, malli on täysin tuntematon mulle ja kiinnostais tietää mahdollisimman paljon tosta.
Kyllä noissa pitäisi olla se manuaali hehku, ainoastaan 240D 3.0:ssa on avain hehku (ainakin omassa ex 220D:ssä oli manuaalihehku ja se oli 1976:nen)

Jos muuten Hage haluat tietää enemmän Noista pystäreistä niin tule tuonne Pk-seudun miittiin nyt sunnuntaina otan kaverin mukaan joka on Pystäreissä expertti :wink:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Niin sullahan Pena oli pystylyhty ennen, mitäs ne tuhkakupin alla olevat nappulat (pun. ja valk.) tekivät kun niitä pyöritteli/painoi?

Ja olikos siinä myös semmoset merkilliset pyörylät ovipahveissa? (näkyy kuvassa)
Kuva
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1246
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

Hage kirjoitti:Niin sullahan Pena oli pystylyhty ennen, mitäs ne tuhkakupin alla olevat nappulat (pun. ja valk.) tekivät kun niitä pyöritteli/painoi?

Ja olikos siinä myös semmoset merkilliset pyörylät ovipahveissa? (näkyy kuvassa)
[ http://farm1.static.flickr.com/73/337350352_e44e4bfef7.jpg?v=0 ]
Pikkutuuletus ikkuna aukee tuolla pyörällä, punanuppinen katkaisin hätävilkku ja valkoiset lisäkatkaisimia
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

280se86 kirjoitti: Pikkutuuletus ikkuna aukee tuolla pyörällä, punanuppinen katkaisin hätävilkku ja valkoiset lisäkatkaisimia
Jaajaa että se on sitä varten, luulin että se ois ollu jollain pienellä vivulla käännetty niinkuin entisessä lava-Mossessa aikoinaan :D
Suurkiitos tähän mennessä vastanneille! Sattuuko muuten kellään olemaan W115 dieselin suomenkielistä käyttöohje- / käsikirjaa myytävänä? Tekisi kovasti mieli saada kyseinen läpyskä luettavaksi :geek:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ainoa Mersu mitä olen koskaan ajanut on W115, joten en osaa sanoa, mutta ei ainakaan oma autoni mitään ohjaustehostinta tarvitse, helppo ja kevyt kääntää.
Ruosteesta en tiedä, ei ole pahemmin vielä näkynyt, mutta takapyörän edessä näyttää olevan sellainen kohtamistä ainakin tuntuu ensimmäisenä lähtevän.
W115:sta ei ole tuuletusikkunaa, joten se tuuletusikkunan kääntövipukin puuttuu. Pierun -poistaja on kyllä tehokas ja siitä voisi luulla, että autossa on ilmastointi, joten myös sellaiset hapatukset pitää jättää parempiosaisten huolenaiheeksi.

Se punaisen täplän nappi keskikonsolissa on hätävilkku, minkä asettaminen "on" asentoon tarkoittaa sitä, että ryhdytään soittelemaan niihin numeroihin, mitä on merkitty siihen hansikaslokeron kanteen liimattuun tarraan.
Toinen nappi, jossa ei ole merkkiä, on radion äänilähteen tason keskinäinen säätö, suunnassa A)etuäänentoistolaitteet B)takaäänentoistolaitteet

Itse en mistään hinnasta valitsisi Diesel -mallia, koska bensaakin saa, vaikka sitä menee aika paljon, niin bensamalli kuitenkin on rakennettu samaan alakertaan, kuin Diesel malli, että kestää sekin. Hyvin pysyy liikenteen mukana ainakin tuolla sytytinlaitteistolla varustetulla mallilla.
Pontus kirjoitti: Jos muuten Hage haluat tietää enemmän Noista pystäreistä niin tule tuonne Pk-seudun miittiin nyt sunnuntaina otan kaverin mukaan joka on Pystäreissä expertti :wink:
Mitä vi**ua! onko teillä jotain tapaamisia !?!
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

unknown kirjoitti:Ainoa Mersu mitä olen koskaan ajanut on W115, joten en osaa sanoa, mutta ei ainakaan oma autoni mitään ohjaustehostinta tarvitse, helppo ja kevyt kääntää.
Ruosteesta en tiedä, ei ole pahemmin vielä näkynyt, mutta takapyörän edessä näyttää olevan sellainen kohtamistä ainakin tuntuu ensimmäisenä lähtevän.
W115:sta ei ole tuuletusikkunaa, joten se tuuletusikkunan kääntövipukin puuttuu. Pierun -poistaja on kyllä tehokas ja siitä voisi luulla, että autossa on ilmastointi, joten myös sellaiset hapatukset pitää jättää parempiosaisten huolenaiheeksi.

Se punaisen täplän nappi keskikonsolissa on hätävilkku, minkä asettaminen "on" asentoon tarkoittaa sitä, että ryhdytään soittelemaan niihin numeroihin, mitä on merkitty siihen hansikaslokeron kanteen liimattuun tarraan.
Toinen nappi, jossa ei ole merkkiä, on radion äänilähteen tason keskinäinen säätö, suunnassa A)etuäänentoistolaitteet B)takaäänentoistolaitteet

Itse en mistään hinnasta valitsisi Diesel -mallia, koska bensaakin saa, vaikka sitä menee aika paljon, niin bensamalli kuitenkin on rakennettu samaan alakertaan, kuin Diesel malli, että kestää sekin. Hyvin pysyy liikenteen mukana ainakin tuolla sytytinlaitteistolla varustetulla mallilla.
Pontus kirjoitti: Jos muuten Hage haluat tietää enemmän Noista pystäreistä niin tule tuonne Pk-seudun miittiin nyt sunnuntaina otan kaverin mukaan joka on Pystäreissä expertti :wink:
Mitä vi**ua! onko teillä jotain tapaamisia !?!
On: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1053763" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Juho »

Tuhkakupin alla on hätävilkut, takalasin lämmitin ja bekkerin äänen säätö etu ja taka kaijuttimille hätärit vakiona muut lisävarusteita kaikki nupit samaa sarjaa kytkimissä jos aitoja tehtaalta.
ruostuu kojelaudan alta tulipellistä takaa pyörien takaa niin kuin 123 korikin ja tunkin kiinitys kohdat helmoista lokariin takana varsinkin. voimansiirto ja pyörien ripustus koneet kestää sen mitä 123 korissakin etupään pyörien ripustus on sama kuin slc sl samalta ajalta. tehostin on helppo laittaa kun vaihtaa simpukan ja pulttaa pumpun ja säilyön kii tekee yhessä illassa. perän säätöjä on jossain mailleissa lisävarusteena ne on hyviä kun toimii helppo muuttaa tavallisille iskareille ja jousille. kaikki koneet kestää ajoa mulla ollu 240D 3.0 vm 1975 ajoin 270000km ja autolla oli ajettu jo miljoona ennen mua, 280CE 1972 toimi hyvin oli ma auto toimi myös kovassa pakkasesse ja oli kaikkein lämpimin auto näistä, 220D 1974 oli mulla kahteen otteeseen ajoin yli 200000km toimi hyvin, nyt on 220D 1973 oon ajannu yli 60000km kahteen vuoteen. missään näissä ei oo tarvinnu konetta purkaa vesipumppuja ja venttiilejä säädelly latureita startteja menee kovassa työ ajossa kun joutuu kymmeniä kertoja päivässä laittaa käyntiin siinä suurimmat, vaihteistoja ja vetareita kardaaneja oon joskus joutunu vaihteleen. Kunnossa oleva Mersun Diesel lähtee käyntiin raakana ilman lämmitystä -25 varmasti nyky öljyillä ainakin mun kaikki on lähteny.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tämä selvä, todella iso kiitos Juho ja tuntematon.

Onko mahdollista että hätävilkun (punainen) ja lisänappulan (valkoinen) paikat ovat vaihtuneet jossain vaiheessa? Pariin mihin törmäsin oli punainen nappula oikealla ja valkoinen vasemmalla. (kamalaa :lol: )
Miksi ne tuuletusikkunat poistui vikan sarjan myötä? Nehän on pirun hyvät (oma veikkaus on että tuli joku laki estämään) :crazy:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Juho »

Nappuloilla on samanlainen reikä keskikonsolissa ne voi laittaa helposti väärään paikkaa hätärit kuuluu vasemmalle ja oikealle takalasin lämppäri keskelle radion säädin. Ikkunat poistu varmaan sen takia kun niitä ei ollu w116 enään ja maski mataleni autoa tehtii 1974 maalliin uudemman näköiseksi. Samalla tuli uritetut takavalot h4 etuvalot ja uudenmallin ratti etupenkkeihin niskatuet uuden mallin vilkun viiksi toisen malliset yläpallot etutukivarsiin käsijarrun vaijerit muuttu. Dieselin lämpömittari muuttu sähköseksi ym pientä esim mittariston merkkivalot muuttu lasin osalta bissapoika muuttui sähköpumpulle ym pientä.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Oliko siis niskatuet vain lisävarusteena ennen viimeistä sarjaa? :shock: Olikos tässä mallissa muuten ollenkaan rattilukkoa? Mietin vain ettei tuommoinen lähtisi ihan heti jonkun nistin matkaan..
Löytyykö muuten mistään kunnon luetteloa pystylampun alkuperäisistä Beckereistä?

E: löytyi jonkinlainen luettelo ratioista :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Meinaatko, että joku "nisti" oikeasti alkaisi hehkuttamaan... Mutta, kyllä; rattilukko löytyy ainakin W115:sta.

Firmalla oli 1980-luvulla, lähinnä lahjoituksena saatu, vara-auto, Toyota Hiace, mikä vaati vähintään viisi kertaa hehkutuksen, että suostui kesälläkään käynnistymään, minkä takia ei oviakaan pidetty lukossa. Kas kummaa, sattui kerran, että kadunvarteen alamäkeen parkkeerattu auto löytyi kadun alapäästä lumipenkasta ja tennarin jäljistä, avaimen löytyimen virtalukosta ja sisävalon päällä olemisesta pääteltiin, että oli hehkutus jäänyt vajaaksi ja kun se hehkutus oli pakollinen, niin ei se silloin lähtenyt nakuttamaan, vaikka olisi kuinka paljon ollut mäkeä edessä.
Viisi kertaa hehkutusta ja auto takaisi paikalleen. Virta-avain oli näkyvällä paikalla, mikä ehkä johti anastuksen yritykseen. Syy siihen, että auto ei lähtenyt käyntiin normaalisti, johtui siitä, että edellinen omista autolle oli ostanut väärät hehkutulpat, kun Hiace:ssa oli kahta mallia.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

No eipä sitä ikinä tiiä mitä nistin päässä liikkuu :problem:
Paljon tuli kyllä vastauksia kysymyksiin kun sain tuon W115:n käsikirjan hankittua, noita tehtaan antamille hehkutusajoille tuli kyllä naurettua silmät vetisten :lol: Mutta eipä sekään sisällä kaikkia vastauksia kuten esim. mahtaisko mistään löytyä W115:een sopivaa kattotelinettä (ei kaiteita) ? Tuskin semmosta laitan koskaan kiinni, mutta olishan semmonen hauska pitää tallessa jos mieli muuttuu.
Onko mahdollista että pystylampun on voinut tilata kattotelineellä?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Ranex »

normi kouruihin käyvä kattoteline käy, mutta itsekin kahdesti harkitsin sen laittamista,, kromiset kattolistat ei siitä varmaan hyvää tykkää.
Mitä nauramista on hehkutusajoissa, minuutti sinne tai tänne, lähtee vähän etuajassa, niin kerkiää perille ajoissa, näin mie oon pystärini känssa viimeiset 10v pärjännä ja samoin ajattelin pärjätä tulevaisuudessakin.

Itellä on vetostartilla oleva malli, ei sitä nuoremmat katsastuhenkilöt saa käyntiin vaikka huikkaa että, avain on virtalukossa, vetämällä käyntiin ja työntämällä sammuksiin. saapi kävellä perään ja pitää pienen oppitunnin käynnistämisestä ja silloin sirottimen pitää kans hehkua, vaikka lämpimänä lähtee pienellä hehkutuksella käyntiin, joku vanha mersumies minua opasti että kannattaa aina hehkuttaa, tai vaarana on hehkun särkyminen, olen tätä neuvoa toteutanna.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hups jääny vastaamatta :oops:

Joo eikäkö mietin vain mitä kaikkea tuon aikaisia lisävarusteita on ollut saatavilla, tuskin sellaista hökötystä laittaisin koskaan kiinni kun hyvä jos kerran vuodessa on takakontissa enemmän kuin kaksi kylmälaukkua.
Mitkäs nämä lisävalot on muuten olleet nimeltään ja onko näistä todellisuudessa mitään kunnollista hyötyä? (luulisi että on)
Kuva

Tällä hetkellä tähtäimessä olisi hankkia nyt puolen vuoden sisällä pystylamppu seuraavilla spekseillä:
- 220D (voi toki olla myös 200D :D )
- automaatilla
- ohjaustehostimella (eikös tämä tullut vakiona automaatin kanssa??)
- etukäsinojalla
- kattoluukulla
- takalasin lämmittimellä (tämähän oli lisävaruste?)
- kangassisustalla (ei missään nimessä nahkaa tai texiä)
- lisävaloilla
- erittäin mielellään vm. 1971 tai vanhempi
- täysin orkkis, ei mitään helvetin tuunauksia tai kikkakolmosia
- euromalli
- mahdollisimman hyväkuntoinen
- värillä ei ole väliä kunhan se ei ole valkoinen, tai varsinkaan kerma (taksi)

Vaan eipä näytä löytyvän ainakaan Mobilesta, Autoscoutista tai Blocketista, rima liian korkealla ehkä? Saako tälläisiä edes 6-8k budjetilla enää?
Suomesta kattelen viimeisenä kun on hiukan huonoja kokemuksia suomalaisista auton myyjistä - liian suuret luulot auton todellisesta arvosta, puhelimessa kusetettu (joka ..tun kerta) ruosteen määrästä ja kunnosta. Sitten vielä paikan päällä kun huomautta esim. ruosteen määrästä tai laatikon luistamisesta niin vähätellään ongelmaa "JOO vuan eipä ajjoo haittaa" jne + taitaa olla niin että tälläiselle räkänokan näköiselle klopille tuskin kukaan haluaa myydä hyväkuntoista harrasteautoaan. Luulevat kai että siitä tulisi joku luisupulkka paskasilla levipelleillä ja rälläkkäjousilla tai jotain muuta kamalaa. Lisäksi kauhean monella kanssaharrastajalla kehen olen törmännyt on aina kamala pätemisen tarve sen jälkeen kun näkee / kuulee minkä ikäinen olen :D

Pitää kai autokaupat hoitaa välikäden kautta vielä seuraavat 20 vuotta, josko sen jälkeen näyttäisin sellaiselta ihmiseltä jolla on edes jotain kokemusta noin elämästä yleensä.

terveisin,
katkera pojankloppi
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Tarjoa tuosta minun autosta tosi paljon rahaa; Siinä ei ole mitää edellä mainituista lisävarusteista, mutta lisävarusteet tunnetusti lisää auton hiilidioksiidipäästöjä, kuten myös ylenpalttinen litratilavuus, etenkin tupaöljyllä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=147191" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Paljonkos haluat tuosta suojapeitteestä ja roiskeläpistä? Kattotelineetkin kiinnostelis.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Höh!? Millä minä sitten estän viiman konehuoneeseen tai kuljetan potkukelkkaani? Sitä paitsi; eikö roiskeläpät ole vielä pakolliset, vai miten se oli...
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

unknown kirjoitti:Höh!? Millä minä sitten estän viiman konehuoneeseen tai kuljetan potkukelkkaani? Sitä paitsi; eikö roiskeläpät ole vielä pakolliset, vai miten se oli...
Voin rahan lisäksi antaa pulkan naruineen, mahtuu hyvin takakonttiin eikä tarvitse aina pelleillä sen potkukelkan sitomisen kanssa. Etkä sä sillä suojalla tee mitään kun siitä saadut setelit lämmittää taskussa :D

Enivei paljonko olisi hintaa noille?

Ps. Vennamo poisti aikoinaan roiskeläppäpakon :wink:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Hage kirjoitti:
Ps. Vennamo poisti aikoinaan roiskeläppäpakon :wink:
MIHIN TÄMÄ MAAILMA ON MENOSSA!?!!
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja harriba »

Mulla oli joskus W115 pystäriprojekti. Käteen jäi lähinnä kohtalainen MIG-hitsaustaito.

Inhottavin ruostepesä oli tuulilasin ja moottoritilan välisen ilmanottokaukalon pohjasauma. Sinne saattaa päästä kurkkimaan poistamalla ritilät. Ei niitä kaasaribensakoneita tarvitse säikkyä, mulla oli monta vuotta W123 230 päivittäisessä ympärivuotisessa ajossa. Stromberg-kaasarissa on tyyliin 2 kpl liikkuvia osia, ja koska mistään kylmäkäyntipäästöistä ei tarvinnut tuolloin huolehtia niin toimintavarmuus on äärimmäisen korkea.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

1: Onkos niitä vanhemman mallin ratteja ollut muinakin väreinä kuin mustana ja valkoisena? Entä minkä värinen ratti on kuulunut mihinkin sisustukseen?

2: Niistä lisävaloista vielä kerran.. onko kyseessä lisäpitkät vai lisäsumuvalot? Ja onko niitä alunperin saanut keltaisena?

3: Jos asennan esim. '70-vuoden kotteroon niskatuet eteen ja taakse kolmipisteturvavyöt niin onko se enää museokelpoinen?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hage kirjoitti:1: Onkos niitä vanhemman mallin ratteja ollut muinakin väreinä kuin mustana ja valkoisena? Entä minkä värinen ratti on kuulunut mihinkin sisustukseen?

2: Niistä lisävaloista vielä kerran.. onko kyseessä lisäpitkät vai lisäsumuvalot? Ja onko niitä alunperin saanut keltaisena?

3: Jos asennan esim. '70-vuoden kotteroon niskatuet eteen ja taakse kolmipisteturvavyöt niin onko se enää museokelpoinen?
1. Emmää tiedä

2. Mun ymmärtääkseni tuon ajan autoissa on ollut monesti sellaisia lisävaloja, joissa on sekä pitkät että lyhyet samassa. Lähivalojen(kin) kahdentaminen oli sallittua 1.1.1980 asti; sen jälkeen käyttöönotetuissa ei. Uskoisin, että nuo ovat sellaiset. Ja veikkaisin, että on saanut keltaisenakin. Tuohon aikaan ainakin Ranskassa ei ollut edes sallittua käyttää auton etupäässä muita kuin keltaisia valoja, niin että kaipa niitä on lisävaloissakin ollut.

3. Kyllä. Museoautoon saa saa tehdä nykyaikaistusta (lisäämistä tai uudenaikaisemmaksi vaihtamista) turvallisuusvarusteiden osalta, ja sitähän nuo mainitut selvästikin ovat.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W115 kori ja tekniikka - mitä pitää tietää?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Nozki kirjoitti:
2. Mun ymmärtääkseni tuon ajan autoissa on ollut monesti sellaisia lisävaloja, joissa on sekä pitkät että lyhyet samassa. Lähivalojen(kin) kahdentaminen oli sallittua 1.1.1980 asti; sen jälkeen käyttöönotetuissa ei. Uskoisin, että nuo ovat sellaiset. Ja veikkaisin, että on saanut keltaisenakin.
Okei, hyvä tietää! Ihan uus juttu mulle että lisälähivalojakin on saanut olla 'vielä' 70-luvulla. Nuo keltaiset lisävalot tuli vain mieleen kun on tullut pari kuvaa vastaan niistä ja mielestäni sopivat erittäin hyvin :) toisin kuin niihin viiksikarvabemareihin.
Nozki kirjoitti: 3. Kyllä. Museoautoon saa saa tehdä nykyaikaistusta (lisäämistä tai uudenaikaisemmaksi vaihtamista) turvallisuusvarusteiden osalta, ja sitähän nuo mainitut selvästikin ovat.
Joo tämähän periaatteessa oli jo tiedossa että turvallisuusvarusteita saa jälkiasentaa, mutta mietytti vaan että jos etupenkeillä on lantiovyöt ja takana taas kolmipistevyöt niin voiko museotarkastaja katsoa kieroon niitä kun ovat eriparit.
Tosi iso kiitos Nozki (taas) vastauksista :clap:

Ja te muut; lopettakaa niiden väärien autojen linkkaaminen :evil:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Vastaa Viestiin