W126 420SEL automaatti-ilmastointi ei toimi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.08.2017 16:33
ViestiLähetetty: Ke 09.08.2017 16:49
Appiukolla on tuommoinen -86 W126 420SEL, jonka automaatti-ilmastointi ei tee mitään mistään napista. Aiemmin vielä sentään puhalsi, mutta puhalluksen voimakkuutta tai lämpötilaa (oli aina kuumaa) ei voinut säätää. Tällöin myös jostain haskalokeron/keskikonsolin tienoilta kuului releen jatkuva napsuttelu.
Nyt ei tosiaan puhalla ja on muutenkin mykkä (relekään ei enää napsuttele). Sulakkeet on katsottu läpi ja oli ok. Apukuskin puolella konetilassa tuulilasin juuressa oleva magneettiventtiili napsuu tasaiseen tahtiin päälle pois. Tai ainakin sen ohjaus menee päälle ja pois ja kun liittimen kytkee venttiiliin kiinni, niin kokeilemalla tuntuu pieni mekaaninen napse. Kuulemma tuo on usein vaihdettavassa kunnossa. Miten tuon toiminnan voi tarkastaa?

Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Missä kaikkialla on esim ilmanvaihtoon vaikuttavia releitä ja mitä pitää purkaa että niihin pääsee käsiksi?



Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5161
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 09.08.2017 19:56
sen vesiventtiilin voi tarkistaa varmasti vain purkamalla, onko venttiilin kalvo/kalvot ehjät, varo sähkö keloja ettei kelan johdot mene poikki :wink:

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.08.2017 16:33
ViestiLähetetty: To 10.08.2017 12:58
Ok, hyvä tietää. Osaatko sanoa mitä oireita tuo viallinen venttiili aiheuttaa? Osuuko kuvaukseen? Kuulemma noita on ainakin näihin vaihdeltu ja kummallisetkin ilmanvaihdon viat on sillä korjaantuneet. Kummastuttaa vaan miten tuo voisi vaikuttaa esim puhaltimen toimintaan...

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5161
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: To 10.08.2017 13:55
jos vesiventtiili vuotaa läpi sillonhan se pukkaa kuumaa koko ajan ja turha koittaa ilimaa kylymemmäksi koska se ei pysty jäähdyttämään niin tehokkaasti ilimaa :arrow: pistäppä venttiili ensin kuntoon jos vaikka lähtis sitten pelittää :think:
sulakkeista sen verran, että ota kaikki sulakkeet pois ja putsaa sulakkeitten kiinnitys nastat hyvin vaikka pienellä messinki harjalla ja sitten UUDET SULAKKEET paikalleen, näin on aikas usein korjaantunut moni ihme vika pois :wink:

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.08.2017 16:33
ViestiLähetetty: To 10.08.2017 14:15
Pitääpi kokeilla tuota sulakepohjien putsausta josko puhallin lähtisi sillä höheltämään. Katsoo sitten tuota venttiiliä kunhan saa ensin puhaltamaan.
Onko tuon venttiilin irroitukseen muuten mitään vinkkejä? Vaikuttaa menevän aika syvälle alas päin niin mitä kaikkea pitää purkaa että pääsee käsiksi?

Onko tuossa järjestelmässä ohjausboxeja / releitä jotka voisi myös olla tarkistuksen tarpeessa?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: To 10.08.2017 17:03
Konehuoneessa sulakeboksin vieressä on tällainen sulakepidike. Tuo on puhaltimen moottorille. Tarkista onko palanut tai mennyt vanhuuttaan huonoksi.

Kuva

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5161
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: To 10.08.2017 17:43
ei sitä koko venttiiliä tarvii irrottaa jos se ei ole rikki, mutta irrota siitä venttiilin päältä 4-6 ristipää ruuvia ja nosta venttiili mekanismi pois paikaltaan, siellä on sellanen tappi/tapit minä päässä on pienet sihdit ja sihtien reunassa kumiset laippa kalvot, tarkista onko ne ehjät niissä ei saa olla minkään laista repeemää
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10707
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 10.08.2017 17:59
ajej kirjoitti:Appiukolla on tuommoinen -86 W126 420SEL, jonka automaatti-ilmastointi ei tee mitään mistään napista.

Nyt ei tosiaan puhalla ja on muutenkin mykkä (relekään ei enää napsuttele).


Ei kai tämä vika johdu närhemunista? Jotain muuta siellä on, kannattaa saada puhaltelemaan ennen kun alkaa purkaa niitä pässinkiveksiä irti...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.08.2017 16:33
ViestiLähetetty: To 10.08.2017 18:24
Samuli H kirjoitti:Konehuoneessa sulakeboksin vieressä on tällainen sulakepidike. Tuo on puhaltimen moottorille. Tarkista onko palanut tai mennyt vanhuuttaan huonoksi.

[ http://www.mese.fi/forum/userpix/1964_Sulake_1.jpg ]

Kiitos! Pitääkin tuo tarkastaa

touhottaja kirjoitti:ei sitä koko venttiiliä tarvii irrottaa jos se ei ole rikki, mutta...

Kiitos myös vinkistä! Kokeillaan tosiaan ensin saada tuo puhallin toimimaan

Onko tietoa mikä tuo napsuttava rele voisi olla? Ääni tuli jostain keskikonsolin/hanskalokeron syövereistä. Ei kuitenkaan osunut silmään vaikka keskikonsolin paneelit ja hanskalokeron purki pois edestä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Pe 11.08.2017 07:54
Se napse voisi tulla siitä magneettiventtiilistä, mihin menee 7 kpl vakuumiletkuja ja joka sijaitsee tuhkiksen / radion takana heti oikealla; jos ottaa vänkärin puolen peitteet keskitunnelista pois, tulee se näkyviin ja pääsee vaikka vaihtamaan jos tarvis. Itellä napsui se kans oudosti silloin tällöin joten tilasin uuden (muistaakseni onlineteile.de:stä), tais satasen luokkaa kustantaa, oli helppo vaihtaa.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, 616000 km (odottaa ruosteremontteja yms.)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, 590 000 km (oma, ajossa)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, 360 000 km (vaimon)
(ex W 210)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.08.2017 16:33
ViestiLähetetty: La 12.08.2017 18:10
Tuossa otettiin radio ja tuhkakuppi irti ja saatiin tosiaan tuo venttiili näkyviin. Ei vaan nopeasti katsottuna vielä saatu hanskalokeron alla kulkevaa oven ilmakanavaa irti. Jostain vielä kanittaa kiinni.. Eikä myöskään tuota apukuskin puoleista keskipaneelia. Sen kiinnikkeitä on varmaankin tuon ilmakanavan takana.

Sulakerasiasta tai sen vierestä ei löytynyt mitään muuta sulakkeisiin viittaavaa eikä myöskään Samuli H:n kuvan mukaista sulaketta. Sulakerasian sisältä sen sijaan löytyi 30A sulake joka on ohjekirjan mukaan tuulettimelle kuuluva.

Taidetaan yrittää myös tuota tuuletinta saada tuolta jotenkin näkösälle että voi todeta sen kunto. Kunhan taas jossain välissä olisi aikaa...

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi