Rallia R107 500 SL:llä?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 12806
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2012 21:39
Kaikki tietävät pitkien rallien 500 SLC - ja 280 E -autot 1970-80 -lukujen taitteesta, mutta tiesitkö että 500 SL:llä ajettiin rallia tehtaan toimesta, tai ainakin melkein?

http://benz-books.com/blog/523/the-forg ... rally-car/

Ari Vatanenkin olisi päässyt kunnon auton rattiin :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1989 300 CE
1989 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E



Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: Ti 18.12.2012 07:35
Mielenkiintoista, että Daimler-Benz on askarrellut vielä näinkin myöhään, 1981, täysin kilpailukyvyttömän kaluston kehittelyn parissa kun varsinainen rallikandidaatti 190 2.3-16 esiteltiin 1983. Tietysti sekin oli liian myöhään rallia ajatellen kun Audi oli ennättänyt marssittaa ulos Quatron ja sitä myöten muuttaa koko lajin luonteen.

"Daimler-Benz engineers knew of this handicap of course and had already drawn sketches how to switch the car to a mid-engine lay-out." Aika lennokas heitto kirjoittajalta, varmaankin tälläiset visiot ovat jääneet lounas-ja olutpöytien ääreen. Eihän tehdas koskaan päästänyt edes valmiita keskimoottorikonsepteja c111 ja c112 tuotantoon ennakkotilaukssta huolimatta -saati sitten kirveellä paloiteltua w107 ralliin. Eikä SL versioon keskimoottori olisi mahtunutkaan ja SLC puolestaan keskimoottorillakin olisi ollut aivan liian pitkä (ja painava) Keski-Euroopan syheröisille taipaleille.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 12806
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ti 18.12.2012 10:17
Tuokin oli hauska heitto että DB:llä budjetti yksittäistä kisaa varten olisi ollut samaa suuruusluokkaa kuin muilla merkeillä koko kauden budjetti :lol: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1989 300 CE
1989 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: Ti 18.12.2012 10:29
Anyway, tuossa olisi nyt hyvä referenssi historic-kilpurille, onhan nuo muutokset varmaan luokiteltu kun autolla on ajettu kilpaa privaattitallissa.

Maailma on täynnä w107:ä ja olisi hauskaa jos muutama pääsisi hiukan vauhdikkaampaankin käyttöön.
Pokaaleja ei välttämättä pokattaisi mutta hauskaa olisi senkin edestä.

Ps. Näyttää, että alkuperäisiä autoja olisikin jäljellä 3, joista kaksi slovakiassa.

Kuva

"think what you want ,we have two original car with docs from mb, there are only 3 cars alive from the 4 , the chassis nrs are wdb10704612000291 crash duiring testing and destroid wdb10704612000536 is in mercedes classic center stuttgart. and
we have wdb10704612000431 and wdb10704612000438 "

http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... ars-6.html
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1688
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 18.12.2012 11:09
Miehekkään näköinen pilikka :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 26.03.2012 20:14
ViestiLähetetty: Ti 18.12.2012 23:55
Tallissa SL500 ja osia tilattu SLC racingilta Slovakiasta. Tarkoituksena tehdä autosta ralli replika. SLC racing osti aikanaan tehtaan jäämistön ralliosista ja ovat tehneet yhden SL replikan, toinen rakenteilla. SLC malleja valmistunut useampia. Ovat teettäneet mm BBS:llä 9x15" monoblokki vanteita ralli käyttöön - samoja millä aikaanaan kisattiin. Hinnat eivät mitään kohtuuttomia, ainakaan jos vertaa siihen mitä nyt on joutunut ralli kamoista maksamaan....
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1198
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
ViestiLähetetty: Ke 19.12.2012 00:00
harrijorma kirjoitti:Tallissa SL500 ja osia tilattu SLC racingilta Slovakiasta. Tarkoituksena tehdä autosta ralli replika. SLC racing osti aikanaan tehtaan jäämistön ralliosista ja ovat tehneet yhden SL replikan, toinen rakenteilla. SLC malleja valmistunut useampia. Ovat teettäneet mm BBS:llä 9x15" monoblokki vanteita ralli käyttöön - samoja millä aikaanaan kisattiin. Hinnat eivät mitään kohtuuttomia, ainakaan jos vertaa siihen mitä nyt on joutunut ralli kamoista maksamaan....


Laita tarinaa ja kuvia omaan topikkiin, asiasta kiinnostuneita löytyy varmasti.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1688
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 20.12.2012 20:18
petri kirjoitti:
harrijorma kirjoitti:Tallissa SL500 ja osia tilattu SLC racingilta Slovakiasta. Tarkoituksena tehdä autosta ralli replika. SLC racing osti aikanaan tehtaan jäämistön ralliosista ja ovat tehneet yhden SL replikan, toinen rakenteilla. SLC malleja valmistunut useampia. Ovat teettäneet mm BBS:llä 9x15" monoblokki vanteita ralli käyttöön - samoja millä aikaanaan kisattiin. Hinnat eivät mitään kohtuuttomia, ainakaan jos vertaa siihen mitä nyt on joutunut ralli kamoista maksamaan....


Laita tarinaa ja kuvia omaan topikkiin, asiasta kiinnostuneita löytyy varmasti.

Kannatetaan!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 11.02.2013 09:08
ViestiLähetetty: Ma 11.02.2013 09:09
muistanko väärin mut ajoko hannu mikkola 500sllällä vai slceellä
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 12806
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ma 11.02.2013 09:47
JOHTOTAHTI1898 kirjoitti:muistanko väärin mut ajoko hannu mikkola 500sllällä vai slceellä


450 SLC 5.0:lla ainakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1989 300 CE
1989 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10783
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 11.02.2013 10:52
Timo L. kirjoitti:
JOHTOTAHTI1898 kirjoitti:muistanko väärin mut ajoko hannu mikkola 500sllällä vai slceellä


450 SLC 5.0:lla ainakin.


vuonna 2008 karra kirjoitti:Vähän aihetta sivuten, mutta...tänään tuli postissa Klubin Tähdelliset lehti 4/08.
Siinä oli kopioitu juttu Tekniikan Maailma numerosta 13/80, aiheena Hannu Mikkolan pitkänmatkan ralli-450 SLC
joka oli itse asiassa yli viisilitrainen iskutilavuudeltaan.
Jutussa kerrottiin että 1970-80 tallipäällikkönä tiimilla oli Erich Waxenberger. Talli osallistui lähinnä pitkiin ralleihin
sekä pariin eurooppalaiseen ralliin kuten Akropolis ja Portugal.

Sitten aika hauska havainto; vuonna 1980 TM kirjoitti kuvatekstissään näin:
"Takaluukusta roikkuvat hihnat on tarkoitettu tartuntakahvoiksi painoina mutaisissa paikoissa käytetäville neekereille" :lol: .

[ http://www.todorallys.info/images/forocompeticion/Bandama/1980_Mikkola.jpg ]

[ http://idata.over-blog.com/0/18/06/87/bandama-79/mikkola-79-1.jpg ]

[ http://www.mercedesclasicos.com/competicion/rally/450SLC/mercedes_500slc.jpg ]

Tuolla on lisää 107 rallijuttua:
http://www.mbclassic.net/Mb-W107_SLs/MB ... idades.htm


Niin mersuhan testasi viisilitraista alumiinimoottoria SLC:ssä ennen kuin se otettiin w126 kopan mukana tuotantoon.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10783
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 28.05.2013 22:45
SLC, WTF :shock: :

V8 engines were enlarged to 3.8 (380SLC) and 5.0 litres (500SLC). Just before that upgrade the most interesting SLC was introduced, the 450SLC 5.0. This was a car was fitted with lightweight aluminium panels to homologate the car as a rather unlikely rally car. Despite being seemingly totally unsuited to its chosen role, the car was quite successful in endurance events such as the Safari and East Africa rallies.

http://www.drivecult.com/blogs/grand-to ... nder-10000
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 12806
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ke 29.05.2013 07:36
karra kirjoitti:SLC, WTF :shock: :

V8 engines were enlarged to 3.8 (380SLC) and 5.0 litres (500SLC). Just before that upgrade the most interesting SLC was introduced, the 450SLC 5.0. This was a car was fitted with lightweight aluminium panels to homologate the car as a rather unlikely rally car. Despite being seemingly totally unsuited to its chosen role, the car was quite successful in endurance events such as the Safari and East Africa rallies.

http://www.drivecult.com/blogs/grand-to ... nder-10000


Pitää paikkansa, ainakin konepelti ja takaluukku olivat alumiinia vanteiden (ja moottorin) lisäksi. Muutamia autoja kerrotaan James Taylorin kirjassa erikoistoimitetun ilman takaspoileria MUTTA teräksisellä takaluukun kannella, joten voitaneenko päätellä että takaspoileri toimi myös jonkunlaisena vahvistuksena alumiiniluukulle?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1989 300 CE
1989 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2742
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 29.05.2013 11:22
Olisko syynä ollut se, että teräsluukusta on parempi työntää Safarirallissa...myöskään SL:ään ei minusta ole saanut alumiinista takaluukkua, SLC:n on saanut.


Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, w107.043 -72, w109.018 -69, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10783
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 04.10.2013 22:56
Täällä vielä juttua mutta saksaksi: http://www.motor-klassik.de/fahrbericht ... 44721.html
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10783
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 26.10.2014 16:27
Mitkähän vanteet tässä tarkalleen on tai tietääkö kukaan noiden speksejä? Apu ois tarpeen...

http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exote ... p?id=71868
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2742
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 26.10.2014 18:34
Ainakin BBS:t ne jutun mukaan on...toisaalta kyljessä on OZ:n mainos....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, w107.043 -72, w109.018 -69, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10783
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 27.10.2014 14:21
Ja tässä jutussa kerrotaan että siviili 500 SEC AMG:n vanne/rengasspeksit on 9x16 edessä 245/45 takana 265/50 :

http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exote ... p?id=29825
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2742
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 27.10.2014 14:45
Vanteet takana on 10x16"

Timppa
p.s. minulla on tuollainen aito w126 AMG-ratti, jos jotakuta kiinnostaa :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, w107.043 -72, w109.018 -69, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10783
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 27.10.2014 16:03
Ou jee, meni tuo takavannejuttu ohi silmien... unski varmaan tietää kenen puolesta näitä kyselen :P

Eli luokitusasioita varten, tuon rataSECin vanteet kiinnostaa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 26.03.2012 20:14
ViestiLähetetty: Ti 28.10.2014 16:30
SLC Racing on teettänyt uusia samanlaisia BBS monoblockeja kuin tehdasteami käytti ja niitä saa ostaa heidän kauttaan. Hinnat löytyy kysymällä tai muistaakseni netissä on ollut heidän hintalistakin kaikista ralli mesen osista. Tosin en löytänyt sitä tähän hätään....

Vanteen koko asvaltille 9x15 ja soralle 7x15

http://www.slcracing.eu/en/TechnicalInfo.aspx
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10783
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 12:52
Melkein ajettiin rallia 560 SECilläkin...

Kuva

vai ajettiinko, en osaa ranskaa: https://www.drive2.com/b/2752697/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

   






AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi