W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Niiden korjaaminen onkin vaikeata, koska niiden rakenne ei mahdollista purkamista: suutinkärjen ja tiheän "mesh" -verkon väliin ei pääse siis muulla kuin liuotinaineilla, ja niilläkin vaikeasti.
Suuttimia siis liotettiin ja huuhdottiin erilaisilla, pääosin hiilivetypohjaisilla nesteillä ja liuottimilla. Kyllä nämä ihan Suomessa kunnostettiin, mainostaa en tässä yhteydessä (vielä) voi.

Suosittelisin myös katsomaan nämä mercedessourcen (Ken Bergsma) videot aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=RnegCu5-i9M" onclick="window.open(this.href);return false;
Ken on peräti tuotteistanut tätä vanhojen suutinten kunnostukseen tarvittavaa välineistöä. Siellä on vähän eri suutintyyppejä, mutta ainakin itse opin noista videoista paljon...

PS. Yllä jaetun kuvakansion saaminen julkiseksi ei nyt jostain syystä tunnu onnistuvan. Tutkin vikaa että mistähän johtuisi... (Jää aina "talletetaan" tilaan).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tänä viikonloppuna ollaan oltu jännän äärellä...

Kasasin ensin kunnostetut suuttimet takaisin paikoilleen, ruiskupumpulta tulevat 2 putkea tuntuivat olevan hyvin auki (rassasin läpi).

Eilen ostin "uudenveroisen" pitkänmallisen siirtopumpun paikalliselta mersumieheltä, koska ei ollut intoa alkaa oman jumissa olevan pumpun
elvytysprojektia tässä kohtaa. Kulu oli toki isku projektin budjetille, mutta ei ollut ihan ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään...
Asentelin pumpun sitten illalla jo paikoilleen ja nostin ensimmäistä kertaa ladatun (AGM romu)akun paikoilleen:
Se oli jännä vääntää virta-avaimesta ensimmäistä kertaa 42 vuoteen(!) ja huomata että mittaristoon tuli eloa + pumppu alkoi surrata:)

Tänään sitten pumpulta letku kanisteriin jossa 4 litraan 98E:tä tehtynä spesiaaliseos (2T-, 5W40- ja aseöljyä) ja paluuputken päähän
tyhjä astia... Pumppu lähtikin ainetta imemään, jossain kohtaa ääni selvästi muuttui. Jostain syystä kuitenkin paluuputkelle asti ei mitään
tullut vaikka pariin otteeseen avasin viimeisen paineentasaajan jälkeen liitännän ja sieltä ihan hyvin bensaa virtasi ulos..?

Toinen jännä hetki oli kääntää avaimesta (tulpat irti toki!) starttiasentoon asti - hyvinhän tuo pyöritti! Tarkoituksena oli ajaa tuo seos
sinne pumpun mäntien päälle viikoksi vaikuttamaan... 5-6 kertaa starttasin muutamia sekunteja. Edelleenkään bensaa ei tullut tankin luona olevasta paluuputkesta? Koko paluulinja on uutta (=auki) joten miten ihmeessä sitä bensaa ei riitä paluuseen asti(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä se kierrätys pitää saada toimimaan. Sitä en osaa sanoa lähtisikäö moottori käyntiin tuolla lailla, rivipumpulle asti tulee siis painetta mutta sen jälkeisen painetasaajan läpi ei mene?

Olitko kokeillut rivipumpun säädön toimivuutta liikuttamalla säätötankoa pumpun etupäästä? Sen olisi hyvä liikkua, en ole varma voiko mikään mennä rikki jos pyörittää konetta säätötangon ollessa jumissa mutta ei ainakaan tule käymään kunnolla ellei se tanko ole vapaana.

Täsä esimerkkikuva Porschen pumpusta.

Kuva

Täällä lisää juttua: http://www.911mfi.com/3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä kuva jossa tanko on osa 9:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Siis bensaa tulee siirtopumpulta -> suodatin -> paineentasaaja -> rivipumppu -> paineentasaaja... asti "ihan hyvällä" virtauksella.
Kokeilin vielä toistekin, mutta voi olla että se 4L alkoi käymään jo vähiin, täytyy lisätä aineita ja katsoa josko systeemin saisi "täyteen".
Muutoin tuntuu että siellä saattaisi olla jotain tukkeumaa mikä vie paineet liian alas ennen paluuputkistoa(?)

Näen kyllä tuon säätötangon "ZEB"-rivipumpun kaaviokuvassa, mutta vaikka kuinka tuota pumpun etupäätä tiirailin, en keksinyt keinoa päästä siihen käsiksi purkamatta pumppua...? Se vipu muuten mitä kaasupoljin liikuttelee, hiukan takeltelee keskialueeltaan. Pitää vielä kokeilla ilman tankoja, että onko se takelteltelu varmasti pumpun päästä johtuvaa. Tuon yo. kaavion perusteella myös tuon vivun pitäisi liikuttaa sitä työntötankoa, eikö?

PS. Viikonlopun teemaan vielä jatkoa - virrat kerran oli jo päällä niin pitihän sitä kokeilla valojakin... etulamput ovat irrallaan, mutta ah - miten kaunis onkaan tuo (220SE sedanin) takavalo palaessaan... Tuo oli ehkä se juttu mihin näissä ekana pikkupoikana ihastuin :-p
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Pumpun etupäässä on tulppa joka kierretään auki. Siellä näkyvän tangon päähän voi kiertää pultin ja sillä kokeilla että liikkuu sisään ja ulos. Kirjoitin asiasta omiin 6.3 ja pagoda topikkeihin, kokeile etsiä haulla juttua. Tanko on saatava liikkumaan koska se säätää bensan annostelua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ok, thanks.. tutkin huomenna pumppua lähemmin. Täytyy myös lukaista noita threadeja - muistin virkistämiseksi ainakin.

PS. Mitä sinne säätötangolle kannattaa ruiskuttaa liuottimeksi (muuta kuin vaikeasti saatavaa tolueenia siis)? WD-40 tai jotain kaasuttimenpuhdistajaa?
(esim. MOTUL KAASUTTIMEN PUHDISTUSAINE 400 ML SPRAY)
Viimeksi muokannut Zac, Ma 26.02.2018 14:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Oletko tukkinut kylmäkäynnistyksen suuttimen polttoaineputken? Se on syytä tukkia, kylmäkäynnistyssuutin on aika omantakeinen vekotin ja vuotaa helposti. Paineet saattaa häipyä sinne. Myöskin 2. paineentasaaja saattaa olla tukossa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuo oli hyvä lisävinkki - en ole tutkinut kylmäkäynnistyksen suuttimen pa-putkea. Teenpä sen myös ennen kuin kokeilen uudelleen.
Toisen paineentasaajan läpi tulee siis tavaraa, mutta tukossa saattaa hyvinkin silti olla...

PÄIVITYS:
Tukin tuo kylmäkäynnistykseen menevän letkun väliaikaisesti.

Otin pumpun jälkeisen paineentasaajan irti ja huuhtelin sitä tinnerillä, aine valui läpi joten ei ehkä kovin tukkoinen kuitenkaan(?)
Sitten pääsin yrittämään sitä pumpun päässä olevaa tulppaa irti, mutta sopivan L-muotoisen meisselin puutteessa joutunee
poikkeamaan kaupan kautta... ajattelin ottaa ison talttakärjen minkä saisi räikkään, millään normimeisseleillä ei auennut edes lyömällä.

Sitten pyöritin taas virrat päällä siirtopumppua hyvän aikaa -> avasin sen verran tuolta em. paineentasaajan luota mutteria että
aika hyvin sieltä ainetta tuntui tihkaisevan, vähän tuntui kuin se olisi "purskeisena" tullut mutta saatoin kuvitella.
Lopuksi pyöritin vielä moottoria startilla, mutta ainakaan suuttimille menevien putkien päässä oleviin minigrip-pusseihin ei mitään
vielä tullut. Toistaiseksi pumppu on siis aikas hyvin jumissa?

Mietin sitä saako noista suuttimille menevien putkien rei'istä mitään tavaraa pumpulle? Ja toinen asia se että sinne tangollehan tuosta bensan joukossa olevasta voitelusta ei ole mitään hyötyä? Mutta eikö se öljytila kuitenkin ylety sinnekin? Jos sen hetkellisesti "uittaisi"?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eipä löytynyt Puuilosta kummempaa kuin IKH:n isoin lattameisseli. Mitään räikällä väännettävää lattapäätä ei tullut vastaan :cry:

Tuota sinisellä nuolella merkittyä "markkaa" koitin siis avata, tuo sinisellä nuolella merkattu korkki kyllä aukesi (mutta sieltä ei juuri saa liuotusta sisään?) Kummasta pitäisi päästä liikuttamaan säätötankoa?
Kuva

Pitänee tehdä itse pultista "bitsi" mikä sopisi tuohon hahloon ja toinen pää normaaliin hylsyyn, saisi tuohon "markan" avaukseen kunnolla vipua...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Mielestäni säätötangon pää löytyy kuvassa olevan punaisella nuolella merkityn korkin alta, omissa se on ollut tuollaisen "peltitötsän" alla juurikin.

Säätötanko on öljytilassa ja siellä ei pitäis olla paikat jumissa juurikin öljyn takia. Ellei vahatermostaattii ole vuotanut jäähdytysnesteitä sinne tms bensaa mennyt sinne ja kuivattanut paikat.

Säätötanko jumittaa kun bensa kuivaa ja tahmaantuu niihin elementteihin, säätötanko liikuttaa mielestäni sylinterimäisiä osia joissa on viistot reiät mistä bensa pääsee sinne elementtien päälle, annostelu tapahtuu pyörimällä ja liike tulee säätötangon hammastuksesta. Eli bensapuoli on se mikä jumii, sinne bensatilaan eli "fuel galleryyn" pitää saada liuotinta, itse käytin tolueenia onnistuneesti; 2 vko kesti että alkoi liikkumaan herkästi. Kun tankoa painaa tai vetää niin se palautuu aina keskiasentoonsa, se on tavoite.

Ei kun korkki auki ja 3 tai 4 mm ruuvi sinne ja kokeilemaan liikkuuko.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos pumppu pyörii ja mäntien päälle menee bensaa, niin aikanaan se tulee läpi. Se on ihan sama onko tanko jumissa tai ei, se ei pysty katkaisemaan polttoaineen syöttöä kokonaan. Lisäksi pumppu menee pysähtyessään aina starttiasentoon, joten todennäköisesti se on siinä jumissa. Alkuun voi tangon jättää tuohon asentoon, jotta jotain liuottavaa saa systeemiin. Pitäähän se saada tietysti liikkumaan, että auto toimii.

Nyt alkuun kannattaisi ottaa suutinputket kokonaan irti ja pyörittää konetta ilman. Näkee nouseeko polttoaine edes siihen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@karra: Kyllä se tulpan takana oli "öljyisen oloista" eli en usko että sinne väärät litkut (isossa määrin) olisi päässeet.
Tolueenin sijaan pitää kyllä keksiä joku muu liuotin - tolueeni kun on ollut Finlexin mukaan kielletty Suomen laissa kuluttajilta 2007 lähtien :mrgreen:
Mutta kokeilen tuonne pulttia, saisiko sillä otteen tangosta.

@unski: perustavanlaatuinen kysymys: mikä todistaisi että "pumppu pyörii", koska ainakaan suutinputkien ääripäähän asti ei bensaa tullut...?
Otan nyt seuraavaksi ne irti tuosta lähtöpäästä ja tutkin tuleeko edes sieltä mitään "liikettä" kun pyörittää.
Se ei ilmeisesti ole tangon liikkumisen tae, että kaasuvivulla vääntötanko kyllä menee koko liikealueen läpi, mutta takeltelee erityisesti puolivälissä?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Jos gaso tulee ruiskupumpulle asti, muttei starttessa suuttimien läpi ja kyseessä on vuosikymmeniä seisonut bensakone väittäisin, että todennäköinen syy voi olla yläasentoon juuttuvat pumpun männä, elementit, kannut miksi niitä nyt haluaakaan nimittää.

Aikanaan ostin 20-30 vuotta seisseen 250SE Coupeen, joka aivan eloton. Tavallisilla irrotuslitkuilla liottamalla elementit alkoivat liikkua sen verran, että kone kävi muutaman sekunnin kunnes kannut jäivät yläasentoon. Muutaman päivän kuluttua ne olivat laskeutuneet ja taas kävi muutaman sekunnin.

Nanoliuttimella kannut vapautuivat lopullisesti ja moottori alkoi toimia täysin normaalisti.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Säätötanko on ohjattu vain jousipaineella, kaasuvivun kääntyminen ei takaa mitään.

Kuten Andreaskin kirjoitti, männät saattavat olla jumissa yläasennossa.

Lisäksi polttoainetta tulee yhdellä pumpun kierroksella, siis moottorin kahdella kierroksella todella vähän. Tyhjäkäynnillä syöttö on vain millilitroja, joten putkien täyttyminen vie aikaa. Asiaa voi miettiä, että tyhjäkäynnillä polttoaineen kulutus on noin litra tunnissa, siis puoli litraa tunnissa per pumpun mäntä. Startatessa kierrokset on vain kolmasosa tyhjäkäynnistä (tietysti syöttö on isompi, mutta emme voi tietää onko pumppu tyhjäkäyntiaasennossa jumissa). Tällöin syöttö on vain n. 2 dl tunnissa...ja tämä kun jaetaan lyhyelle starttausajalle...niin määrät on hyvin pienet. Tämän takia parempi tarkastaa ensin pumpun päältä.



Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, nyt on tuonne työntötangon päähän ruuvattu pieni pultti, tähän tapaan:

Kuva
Jumi on melko totaalinen, tankoon saa max noin 1mm liikettä sitä nykimällä, mikä ei siis ole jengan välystä.

Otin sitten myös nuo kummatkin suutinten lähdöt ihan auki asti (taaempi oli melko kiinniruostunut)
Kuva

Painoin pillillä WD-40:tä noiden elementtien päälle, joista se syrjäytti ruskehtavaa bensaa. Meneeköhän se alas asti?
Sitten kasasin tämän muuten mutta jätin putket irralleen -> siirtopumppu pyörimään -> muutama pyöritys startilla:
Ei alkanut edes bensa haista siellä pumpulla saati että niistä lähdöistä olisi jotain ulos tullut...

Tarvii tehdä uusi 4L setti "liotusbensaa", mutta olisi kyllä hyvä jos tuonne pääsisi työntämään esim. nanoliuotinta muualtakin?
Samalla tuli todettua että a) öljynpaineet nostaa ok ja b) kipinä on täysin hukassa :thumbdown: Tosin jakaja vielä huoltamatta.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nyt vasta maltoin lukea korjaamo-opasta sen verran tarkkaan että äkkäsin mikä on "dipstick" eli öljytikku tai paremmin mistä sen löytää (hassun näköinen ruuvi minkä läpi kulkee ohut tanko, pumpun takapäässä). Sieltä tuli todettua että öljyä tuli lisättyä turhaan, tai yhdessä WD-40:n suihkuttelun kanssa määrä oli ääriään myöten täynnä. En onnistunut imeään öljyä pumppupullon avulla vielä pois, ja mahdollinen tyhjäysruuvi on kyljessä tosi hankalassa paikassa - jos se siinä edes on? (Kaaviokuvassa ei mainita öljyroppua?)

Tein sitten uuden satsin liuotusbensaa, ja aloin sitä pumppaamaan moottorille. Siirtopumppu ei lähtenyt imemään sitten millään! Lopulta tilanne meni jo siihen pisteeseen että kaadoin bensaa suoraan imupuolelta sisään ja bensa lorisi suoraan lähtöpuolen reiästä ulos :eh:
Koska tämä ei vaikuttanut olevan ihan normaalia, avasin sitten pumpusta pohjan (6 ruuvia) ja siellä olikin siipiratas ihan irrallaan - ei ihme ettei pumpannut... Tarkemmin kun tutkin pumpun pohjaa, löytyi sieltä ohut n. 2-3mm pala metallia jonka tulkitsin olevan kiila?
Kuva

Näin siis "uudenveroinen" pumppu oli taputeltu alle tunnin käytön jälkeen :x
Noh, myyjä kyllä lupasi hoitaa siihen kiilan kuntoon, mutta homman tökkiminen ei varsinainen ilonaihe yleensä ole.
Muiden keinojen puuttuessa kaivoin sitten alkuperäisen pumpun esiin ja avasin siitäkin pohjan: melkoisen siirappistahan siellä oli mutta
liuottelin siitäkin rataspyörän irti ja havaitsin siinä olevan kiilan olevan ihan eri mallinen, leveä joka täyttää koko siipipyörän hahlon mutta ei mene siihen akselin kapeaan uraan. Nyt pitäisi kaivaa hiukan lisää tietoa miten nuo kiilat siellä kuuluu olla? Ei liene toivoakaan OEM-kiilojen löytämisestä...?
Kuva

Laitoin siihen uudempaan pumppuun ohuen kiilan nyt vain takaisin siihen uraan (jolloin siiipipyörä tarraa siihen, mutta pääsee myös pyörimään takaisin päin pari millä.. (Onkohan ok?) Tällä virityksellä sain pumpun taas imemään ja bensapaineen ruiskupumpulle...
Paras löydös oli kyllä se että alkup. oma siirtopumppu lähti käymään ihan ok ilman ratasta! :thumbup:
Viimeksi muokannut Zac, Su 04.03.2018 23:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajattele, sitä samaa siirappia on rivipumpun mäntäosasto täynnä. Se ei liukene bensa-öljy seokseen vaan vaatii liuotinta, tolueeni on paras. M100 foorumilla ukot on pelanneet noiden kanssa kohta 60 vuotta ja sieltä siis luin. Oma auto elpyi tolueenilla, ostin sitä erään firman kautta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Niinpä, 'siirappi' on vielä vähättelevä termi, oikeampi olisi 'pohjaanpalanut siirappi'... Laitoin ylle kuva matkaan :shock:

Muistelen että kotonakin oli -80/-90 lukujen vaihteessa tolueenia, jota oli hankittu johonkin kontaktiliimatahrojen poistoon.
Silloinkin aineesta varoiteliin tyyliin "maalarit ei tykkää käyttää, kun menee suoraan ihosta läpi verenkiertoon..."
Mutta kyllä tuo tai yllä (myös menestyksekkäästi) käytetty nano lubricant 2025 (jota saa lukkoliikkeestä) menee hankintaan.
Tuota jälkimmäistä ei ollut vielä 60v. eikä edes 20v. sitten olemassa :wink:
karra kirjoitti:Ajattele, sitä samaa siirappia on rivipumpun mäntäosasto täynnä. Se ei liukene bensa-öljy seokseen vaan vaatii liuotinta, tolueeni on paras. M100 foorumilla ukot on pelanneet noiden kanssa kohta 60 vuotta ja sieltä siis luin. Oma auto elpyi tolueenilla, ostin sitä erään firman kautta.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Sen verran näin vaivaa, että lukaisin tuon nanoöljyn tuoteturvaselosteen. Tuo nanoöljy ei sisällä lakkabensiiniä kummempaa liuotinta, joten jollain topakammalla aineella pitää vanha polttoaine ensin liuottaa tielä pois, jotta osat pääsevät liikkumaan ja erikoisöljy pääsee vaikuttamaan.

Ei asetoonikaan huonoa ole, eikä tinneri. Niitä saa edullisena litran purkkitavarana mm. Biltemasta, Motonetistä ja ihan perus rautakaupoistakin. Ne ovat hyvin kuivaavia aineita, joten ennen mitään pyörittelyjä pitää sekaan saada voitelevaa ainettakin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Käsittäisin että nanoöljyn väitetysti 5x parempi tunkeutuminen / teho verrattuna tavallisiin liuotusöljyihin perustuu molekyylitasolla
"nanometrisesti" manipuloituihin partikkeleihin. Hiilivetyrinkuloitahan nuo vaikuttavat aineet tässäkin taitaa olla...

"NanoLubricant from the Orapi Group is a revolution in the world of the technical lubrication! The latest evolution in the tribology sector has occurred, an innovation that has given birth to the NanoLubricant range, which offers exceptional quality and extreme resistance against friction, wear and tear and improved lubrication. Nanometric particles present in NanoLubricant products are characterised by a non cleavable spherical structure that guarantees a rolling and sliding movement between the surfaces, extending application times and tool life!"

Ostaisin heti pari dl tolueenia jos sitä helposti kuluttajana saisi... (kiellettyä myrkkyä vuodesta -07). Täytynee käydä "alan firmoista" (maalaamot ym.) mankumassa purkin pohjalle loraus... :eh:

http://www.ttl.fi/ova/tolueeni.html" onclick="window.open(this.href);return false; - Ei tuo nyt syömättä tapa kuitenkaan :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin siis kyllähän tuo öljy tunkeutuu. Ihan samoin kuin wd-40. Noita markkinamiesten höpötyksiä nyt ei kannata ottaa ihan todesta. Samalla laillahan nuo pyykinpesuaineet paranevat vuosi vuodesta ja pehuteho moninkertaistuu...

Tuoteselosteesta kuitenkin löytyy samat asiat kuin wd-40:stä listättynä pienellä määrällä kylmäspraytä ja hyvin, hyvin vähäisellä määrällä Volframidisulfidia. Mutta tarkoitan sitä, että isommat, lähes kiinteät tavarat täytyy saada edestä pois ensin, jotta osat voivat liikkua ja niitä kannattaa voidella. Siihen tuo nanoöljyn pääosin sisältämä lakkabensiini ja kevyt voiteluöljy (yhteensä yli 90% ei riitä). Siihen pitää olla oikeaa, voimakasta liuotinta.

Suosittelisin ensin tinneriä, se kuitenkin sisältää toisilla valmistajilla tolueeniakin. Tuoteturvaseloisteista näkee, minkä valmistajan sisältää eniten.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ma 05.03.2018 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Mm. Näköjään Diablo tinneri sisältää 50% tolueeniä.

http://www.s-taroil.fi/tuotteet/tinneri-1-l" onclick="window.open(this.href);return false; 50-80% tolueeniä...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo toihan vaikuttaa hyvältä - n. 70% tolueenia ja loputkin asetonia....
Saatavuuskin ihan normikaupoista kuten Puuilo tai Kärkkäinen.com :thumbup:

Kun nyt en vielä ehtinyt tuota tänään hakemaan niin laitoin nyt ensin pumpun
tuloyhteeseen pystyyn letkun jonka kautta syötin pumppuun ensin 50/50
seoksena tinneriä (ksyleeniä) ja valopetrolia kunnes sitä alkoi tulemaan läpi.

Sitten vaihdoin Motoxin "Fuel System Trim" -aineeseen eli bensiinijärjestelmän
puhdistusaineseen, jonka sisältö oli "Aromaattisia Hiilivetyjä - Tappavaa nieltynä":
Lupaa jotain aineen tehosta :mrgreen:

Tulppasin sitten kummankin pään etteivät heti haihdu pois.
Nuo saa nyt vaikuttaa jonkun päivän että pääsen jatkamaan "vahvemmilla aineilla"
- porttiteoria pätee tässäkin...? :crazy:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Motoxin aine vaikutti pumpussa arkipäivät, sitten eilen avasin ne pumpun lähdöt suuttimille
ja nostin myös sieltä ne takaiskuventtiilit / neulat ylös. Laitoin vielä yöksi WD-40 sinne muhimaan...

Tänään laitoin akun takaisin paikoilleena ja siirtopumpun avaimesta käymään --> etumpi lähto alkoi tulvia bensaa ekaa kertaa...
Laitoin sitten tuohon etumpaan lähtöputken kiinni ja pyysin pojan katsomaan tuleeko taaemmasta mitään kun starttaa.
No tulihan sieltä - bensaa lenti kaaressa hyvä ettei pojan naamalle tullut... nyt vähän tallia tuuleentumaan kun karmeat höyryt :mrgreen:

Mutta pienimuotoinen läpimurto siis - pumppu nostaa! Vaihdoin tänään myös tulpanjohdot ja virranjakajan kannen, katkojan
kärjet pitäisi vielä vaihtaa (ovat hapettuneet) ja sitten etsimään kadonnutta kipinää.

Missä vaiheessa tuolle sähköiselle kylmäkäynnistysmagneetille pitäisi muuten tulla virta? Mittarin mukaan ei tullut sähköä.
Estääköhän käynnistymisen...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Zac kirjoitti:
Missä vaiheessa tuolle sähköiselle kylmäkäynnistysmagneetille pitäisi muuten tulla virta? Mittarin mukaan ei tullut sähköä.
Estääköhän käynnistymisen...?
Siihen tulee sähkö vain startatessa. Se pelkästään rikastaa seosta, ei estä käynnistymistä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Odotinkin ensin unskin vastausta kun en osannut sanoa, luulin että kyse oli pumpun päässä olevasta magneetista. Vai oliko kyse kylmäkäynnistyssuuttimesta? Lähtee käyntiin ilman tuota suuttimen mukanaoloa mutta jos se iso solenoidi on poissa pelistä niin en osaa sanoa. Enkä tiedä onko tuossa sitä solenoidia pumpun päässä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sitä isohkoa sähkökäyttöistä mötikkää pumpun päällä, takaosassa siis tarkoitin.
Eiköhän siellä ole jonkinlainen sähkömagneetin käyttämä.solenoidi,
Sen toimintaperiaate vaan oli epäselvä...

Se ohut imusarjalle menevä bensaputki on yhä tukittuna, pitäisikö avata?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Se iso solenoidi toimii vain kylmänä startatessa, se rikastaa hieman seosta, ei estä käynnistymistä ollenkaan. Kylmäkäyntisuuttimen putki kannattaa pitää tukittuna kunnes pumppu toimii kunnolla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hyvä sitten.

Tänään oli putket kiinni (paitsi suuttimien päästä) mutta jostain syystä etummainen elementti ei nostanut tavaraa,
stten kun lopetin kokeilut ja aloin sitä (putkilähtöä) purkaa, niin sieltä alkoi paineistettua bensaa roiskumaan...
Olisiko mahdollisesti se iso jousi mennyt huonosti ja painanut sitä kartiomaista takaiskuventtiiliä(?)
Täytyypä koittaa koota huolellisemmin ja yrittää uudelleen...

Puolan napoihin ei tule jännitettä. Joku on +40v. sitten tehnyt outoja kytkentöjä ja se etuvastus jonka
kautta puolalle pitäisi tulla virta on kokonaan irti? Puolan navoissa on kuitenkin johdot, toinen menee
jakajalle ja toinen tulee paksusta nipusta... Eikös se puolalle menevä ole '-'? Olisiko vain se etuvastus
jostain syystä ohitettu...? Aion kytkeä sen nipusta tulevan johdon etuvastukselle ja siitä puolan '+'... Eikö?

Ja itse asiassa, se jännite olisi varmaan pitänytkin mitata puolan '+' ja rungon välillä? Eihän siellä koko ajan
ole maita... Pahus kun nuorena miehenä tuli pelattua enimmäkseen nokivasaroitten kanssa :mrgreen:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Perinteisessä kärkisytytyksessä jakaja katkoo maata. Eli puolalle tulee sytytysvirta toiseen napaan ja katkojan kärjiltä katkottu maa toiseen napaan. Jännite mitataan sytytysvirran ja rungon väliltä.

Timppa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin