M116/M117 sytytystulpat

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 06.06.2004 11:15
ViestiLähetetty: Ke 14.03.2018 12:34
Mitä on uskominen tuohon rapakon takaiseen mersuspesialistiin, niin vanhoissa mersun kasikoneissa ei tulisi käyttää ihan mitä tahansa tulppia. Vanhempiin, D-jetillisiin koneisiin suositellaan tätä

https://mercedessource.com/store/m116-a ... plug-set-8

Ja uudempiin taas tätä sarjaa.

https://mercedessource.com/store/m116-a ... plug-set-8

Ongelmana on, että noiden malli ei käy selville tiedoista. Onko kenelläkään foorumilaisella hajua, että mistä tulpista tässä on kyse? Nuo eivät taida edes toimittaa ulkomaille tilauksia.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975

Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11149
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 14.03.2018 13:15
Täällähän on moneen otteeseen jo asiaa puitu. Boschit ei todellakaan taida olla parhaita...

Itse olen käyttänyt kaikissa vanhan liiton mersuissa näitä, ovat halpoja ja hyviä, kerrankin tämä toteutuu jossain :D

NGK BP6ES

Kuva

Esim Motonetista:

Tuotenumero: 11-1006

Tuote: NGK BP6ES

Hinta:
2,90 €
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 06.06.2004 11:15
ViestiLähetetty: Ke 14.03.2018 13:42
Jep, oonhan noita ketjuja, mutta juuri tätä hain kun ristiriittaa tuntuu olevan. Esim. linkkien takaa kerrotaan, että NKG:tä ei kannata suosia.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ke 14.03.2018 15:51
Käytän myös Karran mainitsemaa NGK:ta. Jostain sen viime kesänä selvitin että nuo on toimivat. Monissa esim. saksalaisten varaosaliikkeiden nettikaupoissa on hyvät tiedot mistä näkee alkuperäiset osanumerot ja autot joihin tulpat sopii. Toki virheitä voi olla niissäkin, mutta vähän kun tarkistaa asioita ristiin niin löytää oikeat vaihtoehdot.

Mielestäni Mercedessourcen kehoitus on vähän ontuva, ymmärrän sen niin että kehoitetaan välttämään erikoistulppia. M116/7 perustulppaa löytyy varmasti useammaltakin valmistajalta.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1463
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ke 14.03.2018 16:42
Ite pistin SECiin viimeksi Boshin WR7DC joka on korvaava ohjekirjassa mainitulle W7DC:lle, jota ei enään valmisteta. Hyvin on toiminut käy nätisti ja kuluttaa vähän.
Perheessä:
W208 CLK 320 -99
S 212 E 200 CDI -11
C126 500 SEC-89
ex
W211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ke 14.03.2018 16:46
Ääni täältäkin NGK:lle pienellä varauksella. Toimii hyvin ja hinta/laatusuhde on mainio

Valitettavasti vaan prätkähommissa on tullut todettua, että jos NGK pääsee kastumaan niin se on useimmiten vaihdon paikka. Ei auta vaikka putsaa Brake Cleanerilla ja kuivaa paineilmalla.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 14.03.2018 19:12
Täältä taas Ääni Bosch merkkisille tulpille. Itse nyt 2 vuotta ollut varaosamyynti hommissa ja olen huomannut että noissa NGK:n tulpissa laatu on mennyt todella paljon alaspäin..
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2598
Liittynyt: Ma 21.06.2010 03:10
ViestiLähetetty: Ti 12.06.2018 23:24
Mitäs eroa on WR7DC+ tai WR7DCX:llä tuohon edellämainittuun WR7DC:hen? Uskaltaako esimerkiksi ostaa nuo plussamalliset?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2912
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 08:54
Minulla oli vanhat Boschit M100 koneessa, kaksi elektrodia halki..tai siis eriste oli häipynyt johonkin puolesta elektrodista. Lieneekö syynä nakutus (M100 on herkkä nakuttamaan). Toivottavasti uusissa laatu on parempi. Tuohon moottoriin en kuitenkaan Boscheja kovin herkästi enää laita.

Viimeaikainen oma emppiirinen tutkintani on paljastanut minulle, että yhtään ylivoimaista voittajaa en ole löytynyt. Kaikista kokeilemistani merkeistä on löytynyt huonoja. Yksikään kokeilemani tulppamerkki ei ole kestänyt 100%:sti vanhan Mersun tai Jaguaarin tulppien kastelua...vaikka aikanaan luulin NGK:n kestävän...aikaa myöten niistäkin osa antautui.

Mitään erikoisia tulppia en itse vanhaan Mersun vakiokoneeseen asentaisi. Tulpat on niin helppo noihin vanhuksiin vaihtaa ja perustulpat edullisia, niin vaihtaa vaikka sitten 10000km:n välein... kulu on mitätön muihin menoihin verrattuna.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2598
Liittynyt: Ma 21.06.2010 03:10
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 13:36
Hage kirjoitti:Mitäs eroa on WR7DC+ tai WR7DCX:llä tuohon edellämainittuun WR7DC:hen? Uskaltaako esimerkiksi ostaa nuo plussamalliset?

Vastaan itselleni, WR7DC+ on korvannut WR7DC:n, ainakin näin Porsche -foorumilla kerrottiin :crazy:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: rrainer ja 6 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi