Onko tietoa tästä ( W126)?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 10:49
Aika perussiistin oloinen iso ässä. Ei enää hinnan kiroissa nämä 500SEL mallitkaan. Onko kellään tarkempaa tietoa tästä https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sel/9994406
Chevy van 6.2 vm. 1990 käyttö- / harrasteautona

ex.
280 CE 1977
280 SE 1984

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1066
Liittynyt: Su 06.06.2004 11:15
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 15:25
Tuo oli muistaakseni Seinäjoella myynnissä keväällä ja on näköjään päätynyt Kuopioon kesän aikana. Siistin näköinen, mutta miltä lie lähempää katsottuna näyttää? Suomi-auto,joten ruostekuplia varmasti on ja pohjassa voi olla yllätyksiä.
Viimeksi muokannut Ere866 päivämäärä Ke 10.10.2018 20:31, muokattu yhteensä 1 kerran
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:30
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 17:06
Kuopiossahan tuo näyttää olevan. Ehdin jo luulla että mulla on mennyt täällä tuppukylässä jotakin ohi ...

siistin oloinen, jos ei tarvi kokonaan maalata niin ihan linjassa oleva hinta riippuen ajomäärästä jota ei ole ilmoitettu....
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

a124 E220Cab
exät:
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 20:15
Tuntuu näin mutu-pohjalta et noiden kasikoneisten Sel-mersujen tarjonta on viime vuosina käynyt aika vähiin, jos koskaan kauhean runsas on ollutkaan. Aikoinaan kutoskoneisen( M110) SE mersun omistaneena, on taas noussut pieni kuume kasikoneiseen lang-malliin.
Chevy van 6.2 vm. 1990 käyttö- / harrasteautona

ex.
280 CE 1977
280 SE 1984
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Su 21.10.2018 13:10
On tietoa tästä. Meidän vanha "suomifinlandgarita" on näköjään päässyt kunnon kiertopalkintoputkeen.

Ensinnäkään ei ole Suomi-auto, vaan tuotu muistaakseni Saksasta tai Sveitsistä. Pitskun Vehosta ostettiin Jaakkolan Tuomolta 90-luvun alussa. Oli meillä 90-luvun lopulle asti. Kolaroitiin kerran kunnolla, ja korjaus Lommilan Vehossa maksoi silloin yli 100.000,- markkaa. Lampunpesimet näköjään kadonneet ja takaikkunan lista näyttää vanhemman malliselta. Ilmeisesti ikkuna listoineen vaihdettu?

Muutama vuosi sitten oli myynnissä Turussa 420tkm ajettuna. Nyt kesällä oli myynnissä samalla suunnalla 429tkm. Kuukautta myöhemmin Lempäälässä autoliikkessä samoilla kilsoilla ja 4900,- hintapyynnöllä. Kävi jo mielessä, jos olisi käynyt hakemassa vanhan uskollisen palvelijan takaisin kotiin.

Nyt sitten kulkeutunut Kuopioon ja hinta pompsahtanut tonnilla ylöspäin! Vuosimalli on 1986, eikä 1987, ja jostakin syystä rekisterinumerokin halutaan ilmoittaa väärin!

Välillä ihmetyttä, mikä idea näissä puliveivauksissa oikein on.


__________________________________________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ke 12.12.2018 01:27
Tervehdys! Huomasinkin sattumalta että on herättänyt spekulaatiota tämä auto myynnissä ollesaan ja yksi entinen omistajakin näköjään tunnustautui. Tosiaan tuossa omassa pihassa tuo samainen yksilö nykyään ja toimitaa käyttö/harrasteauton virkaa Raumalla. Ostin sen tosiaan vaihtokaupalla Kuopiolaiselta kaverilta, joka oli vaihtanut autoon vesipumpun. Eipä sillä juurikaan kerinny kauheesti ite ajelemaankaan, kun vesipumppu rupesi vuotamaan ja kolmas vesipumppu oli vasta oikeanlainen ja kesti vähän kauemmin se remontti. Eli menin heti kaupoille kun sai oikean pumpun paikalleen. No väittihän myyjä että tempomaatti pelas ekat 50 km kun lähti Kuopiosta Jyväskylään vastaan ja että on 50/50 pakkasnesteseos jne. Kotiin päästyäni huomasin että tempomaati liitin oli kokonaan irti konehuoneessa ja pakkasenkestävyys oli paisuntasäiliössä alle -12 astetta. Että kovin oli merkillistä. :roll:

Soittelin myös auton aikaisemmalle omistajalle kenellä ollut ennen kuin tuli Lempäälän Kamuxiin ja auto tosiaan ollut hänellä alle vuoden. Ja sitä aikaisemmalla omistajalla jostain 2010-luvun taitteesta. Auto oli tuolloin siis Turun suunnalla. Auto ylimaalautettiin ammattilaisella Porissa ja ruostesuojattiin 2010-luvun alussa. Ajettu parisen vuotta ja sen jälkeen auto seissyt noin viitisen vuotta pressukatoksessa sepelin päällä. Kamuxia edeltävä omistaja laittanut jarru-. polttoaineputket, jarrut herkistellyt ja jotain paikkoja hitsannut pohjaan, takakopan kouruihin, sekä konehuoneeseen yksi paikka ja massannut auton läpikotasin uudelleen melko perusteellisesti.

Itse olen nyt autoon laittanut uudet moottoriöljyt Kendallin GT-1 performance 10w40, joka sisältää sinkkiä, joka pitäs suojella venttiilien keinuvipuja kovemman pintapaineenkeston takia. Pientä nostajien naputusta on nimittäin havaittavissa, etenkin kun koneelle tulee kuormitusta enemmän. Ilmansuodattimen meinasin myös vaihtaa, mutta joku aikasempi omistaja olikin sen jo kerinnyt ilmeisesti vaihtamaan kun oli kuin ihan uusi. Pelkääjänpuolen sivupeilin sähkösäätöinen peili olisi tarkoitus haalata seuraavaksi kuntoon. Virta tuli liittimeen, mutta moottorit jumissa peilistä. Ostoilmoitus voimassa, joten saa tarjota ehjää. :thumbup: Niin ja sisätilan namiskoihin vaihdoin ehjät polttimot niin on mukava ajella näin pimeään vuodenaikaan. Harmillisesti en saanut niihin ikkunanostimien- sekä peilinsäätönamiskoihin tulemaan valoa ollenkaan. Nehän ovat juotettuja polttimoita, mutta voikohan olla niin huono tuuri että kaikista viidestä namiskasta olisi mennyt pimeäksi?

Kaikki pikkuviat olisi tarkotus laittaa pikkuhiljaa kuntoon ja pitää autoa hyvin sitä mukaan kuin talous ja aika antaa myöden näin perheellisenä. Voin vaikka tänne päivitellä sitä mukaan kun jotain tulee haalattua tai jos tulee jotain muuta mieltä askarruttavaa. Askarruttavia asioita on jo paljon mielessä, mutta mennään yksi asia kerrallaan.

PS. En tiedä miten noita kuvia tänne on tapana liittää, mutta olkoon nyt noin kun sain ne nyt edes muutettua pähkäilemisen jälkeen sallitun kokoiseksi, kun ei ole tota tietokonevelhon vikaa liikaa itellä.

EDIT: Niin ja se jäikin mainitsematta että öljyn vaihdon yhteydessä tein perusteellisen moottorihuuhtelun. Ensin Fortella tunnin verran kohotetuilla kierroksilla ja sen jälkeen 40% dieseliä ja 60% semi-synteettistä halpaa öljyä tilalle ja 10 min käyttö tyhjäkäynnillä. Ei kauheesti ollu vaikutusta venttiilinnostajien naputukseen. Nokat kun kuluneet kerran ovat. Todennäköisesti ajeltu sinkittömällä öljyillä ne tuohon malliin. Huomasin myös että kuskin puolen etujarrukilpi on hapertunut kiinnityksistään. Uusi odottaa KL-varaosilla noutajaansa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Elkku_ päivämäärä Ke 02.01.2019 22:55, muokattu yhteensä 1 kerran
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5477
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 12.12.2018 11:43
niihin namiskoihin tulee luultavasti valokuitu valaistus, se valokuitu on ohkanen musta kova letku :wink:
niihin kuituihin on yleensä yksi polttimo josta haarautuu kuusi valokuitua :wink:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ke 12.12.2018 12:20
Näissä kytkimissä on tosiaan omat polttimot kytkinten sisällä. Olen avannut yhen kytkimen ja todennut että on juottamalla kytkimessä itsessään. Valokuitua toki on ilmeisesti kojelaudan konsolissa.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 13.12.2018 12:56
Minulla on myös yksi ikkunakytkin pimeänä, niitä kytkimiä saa Kiinasta tilattua halvalla...en ole vielä itse vaihtanut tilaamaani; arvatenkin valo tulee olemaan erisävyinen, mutta saapi sitten nähdä. Ja onko halpa = hyvä...hieno peli sinulla, mukava lukea kuulumisia sitten :wink: !
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~616 000 km (odottaa ruosteremontteja yms.)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, > 635 000 km (oma, ajossa)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, > 395 000 km (vaimon)
(ex W 210)
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Pe 14.12.2018 17:07
No niin, mukava huomata, että vanha uskollinen palvelija on lopulta päässyt hoivaaviin käsiin.

Silmiin pistää heti paha juttu: Takapuskurin kuramuovit puuttuvat, kuten niiiiin monesta 126:sta nykyään. Jostakin kumman syystä nämä jäävät aina jonnekin kun poropeukalot ottavat puskurin irti ja asentavat sitten takaisin. Eikä sitten aikaakaan, niin itketään kun puskurikromit mätänevät pois ja uudet maksaa toista tonnia koko setti kiinnikkeineen! Ehkä nuo vielä ovat pelastettavissa...?

Ikkunannostimien kytkimille tulee kaikille taustavalon sähkö yhtä, muistaakseni sinistä 0,75 johtoa pitkin. Ohuin johto kumminkin... Se on toisesta päästä kiinni kuskin jalkatilassa keskikonsolin sivuverhoilun takana. Liitin 58D.

Pidä hyvää huolta SFG:stä ja tökkää viestillä, jos tule hinku vaihtaa.

____________________________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: La 15.12.2018 20:08
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Tilasinkin siihen uuden ikkunankatkaisijan kun yksi niistä on sökönä muutenkin. Ensin ei toiminut kuskin takalasinnostin ja vaihdoin etu- ja takalasinkytkimet päittäin niin nyt ei toimi edessä, mutta takana toimii välillä. Huomasin että jos takaovessa ei toimi niin avaa oven niin alkaa toimia, joten vika johdotusten kontaktissa oven läpiviennissä melko todennäkösesti. Ja siis etulasissa tällä hetkellä kytkimessä vika ja siihen uusi tuloillaan. Samalla näkee sitten tuleeko siihen valo. Jos ei tule niin tietää sitten mitä johtoa kannattaa lähteä tutkimaan, jotta saa valot pelaamaan. :thumbup:

Juu tosiaan ihmettelin kans että ihan kuin puuttuis jotain sieltä takapuskurin ja pellin saumasta. Se auralainen kaveri kenelle autosta soittelin niin kertoi irroittaneensa mm. puskurit ruostemassauksen vuoksi. Oiskohan ne jäänyt hänelle sitten kenties. Lupasin käydä häneltä muutenkin jossain kohtaa lunastamassa laatikollisen ylimääräisiä varaosia W126:een, niin täytyypä tiedustella samalla. Puskurin kromilistoissa on tosin havaittavissa pientä pintaruostetta takana ja yhdessä kohdassa vähän kupruakin edessä. Pintaruosteet varmastin pelastettavissa, mutta en tiedä mitä kuprulle on tehtävissä vai onko mitään. :roll:
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 12:59
Nyt kun tossa purin vähän verhoiluja takakopasta ja jätin saunan lattialle kuivaamaan, kun oli sinne sivukouruihin kertynyt hieman vettä, ettei vain mädäntyisi pellit. Samalla heräsi yksi askarruttava kysymys mieleeni että eikö tuossa mallissa tosiaan ole tavaratilan valoa? Johtoja sinne luukkuun kyllä menee ja tunnistinkytkinkin näytti olevan, mutta valon paikkaa en löytänytkään.

Toinen askarruttava kysymys on että mistä W126-korin faceliftin tunnistaa? Faceliftaus on ymmärtääkseni tullut 9/85 ja autoni on ilmeisesti 11/85. Silti autosta ilmoitetaan monessa varaosakaupassa että moottori olisi 231 hv teholtaan, jota on käytetty nimenomaan 9/85 saakka. Ja 245 hv-versio olisi tullut vasta faceliftiin. Mietin vain että kumpikohan tuo minun autoni nyt sitten oikeasti on? Kuvistakin varmaan joku osaa heti sanoa onko facelift vai ei.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11319
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 13:09
Kyllähän tuo facelift on eli ns sileäkylkinen; kylkimuovit sileät, ei uritetut eli pyykkilaudat. Takakontin valo on siinä katkaisijan yhteydessä, sellainen ns sukkulalamppu. Kokeile sormilla tai katso sinne kontin kannen reunan alle koloon, sillä on kaksi metalliliuskaa joiden väliin lamppu laitetaan.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 22:47
Kiitos vaan neuvosta! Nyt tulee valo takakonttiin. :thumbup:

Mistähän saisi vielä varmuuden onko tuo minun autoni tekniikka sitten 231 hv vai 245 hepan tekniikalla? Luin tuolta toiselta topicilta että faceliftiin on tullut KE-jetronic -ruiskutus. Eli varmaan päivitysten myötä teholukema pikkusen nousssut. Meinaan vaan että voiko olla että tuossa olisi vielä vanhemman mallin tekniikka, vaikka onkin facelift, kun kerran monessa nettivaraosakaupan tiedoissa lukee juurikin tuo 231 hv. Näenkö esimerkiksi auton kantakortin jostain itse, muualta kuin marmoritiskiltä?
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Pe 20.06.2014 17:59
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 23:21
Kyllä se M117.965 eli 245hv versio näyttäisi olevan. Kantakortin saat syöttämällä valmistenumeron esim. osoitteeseen https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes tai https://www.datamb.com :)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Pe 28.12.2018 23:44
Noniin nyt olis ikkunanostimen kytkin vaihdettu ja nyt toimii kaikki ikkunannostimet niin kuin pitääkin. Myöskin taustavalo syttyi uuteen katkaisijaan. Mittasin myös että muiden katkaisijoiden liittimiin 58 tulee virta taustavaloille ja tuleehan niihin. Eli täytyy hommata vielä loputkin uudet katkaisijat niin saa kaikkiin valot palamaan kuten kuuluu. Myöskin peilisäätimen katkaisija on pimiänä, kuten myös sivupeilien lämmitykset ei pelaa. Eli toimivia peililaseja saa tarjota jos jollakin sattuu olemaan jouten :!:

Selvitin myös että mikäs sitä tempomaattia vaivaa. Mittailin yleismittarilla että aivolaatikon liittimelle tulee kyllä kaikki käskyt niin kuin pitää. Eli melko todennäköisesti aivolaatikko siitä on sökönä, yllätys yllätys. Yhestä käytetystä lootasta jo teinkin tarjouksen.

EDIT: On muuten melko erikoista kun tuo autoni kantakortti antaa paljon sellaisia varusteita joita autossa ei ole. Muunmuassa penkinlämmittimet, airbag, sähkösäätöset istuimet ja ulkolämpötilamittari. Auto kyllä vaikuttaa alkuperäseltä ja räpeltämättömältä niiden suhteen. Ainut minkä huomaa että ajovalopesimet on poistettu, mistä Karel jo mainitsikin.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13085
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: La 29.12.2018 11:56
Elkku_ kirjoitti:EDIT: On muuten melko erikoista kun tuo autoni kantakortti antaa paljon sellaisia varusteita joita autossa ei ole. Muunmuassa penkinlämmittimet, airbag, sähkösäätöset istuimet ja ulkolämpötilamittari. Auto kyllä vaikuttaa alkuperäseltä ja räpeltämättömältä niiden suhteen. Ainut minkä huomaa että ajovalopesimet on poistettu, mistä Karel jo mainitsikin.


Hei, oletko ottanut huomioon päällekkäisyydet koodeissa? Tietty koodi 80-luvulla voi tarkoittaa nykypäivänä eri juttua.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ke 02.01.2019 23:13
Tänää kun kävin pesemässä Ässän niin huomasinkin että takakoppaan ikävästi kertyvä vesi vuotaa todennäköisesti takaluukuntiivisteen välistä. Siellä on kuskin puolen etukulmassa selkeä taitos tiivisteessä, josta pääsee vuotamaan juuri sen puolen kouruun. Oli selvästi juurikin shampoovettä mitä sinne oli uittanut, eli tulee ylhäältä. Toiselle puolelle ei vuoda niin pahasti, mutta pikkusen sinnekkin. Joku varmaan myöskin osaa antaa vastauksen siihen että kuuluisiko tuossa olla tuplatiivisteet siinä takakopan ympärillä? Siinä on selvästi sellanen terävä peltireuna, johon voisi kuvitella kuuluvan sellasen tiivisteen jossa ura ja se työnnettäisiin siihen peltireunaan. Itsellä tuossa on vain yksi tiiviste.

Ne kurasuojat myös on syytä hommata sinne takapuskurin saumaan, niin ku niistä jo puhe olikin. Nimittäin nyt ainakin kun niitä ei ole niin kerryttää kyllä aika tavalla likaa sinne kromilistojen alle. Huomaa hyvin kun painepesurilla suihkuttaa sinne kromilistojen saumaan että kuravettä sieltä tulee.

Timo L. kirjoitti:
Elkku_ kirjoitti:EDIT: On muuten melko erikoista kun tuo autoni kantakortti antaa paljon sellaisia varusteita joita autossa ei ole. Muunmuassa penkinlämmittimet, airbag, sähkösäätöset istuimet ja ulkolämpötilamittari. Auto kyllä vaikuttaa alkuperäseltä ja räpeltämättömältä niiden suhteen. Ainut minkä huomaa että ajovalopesimet on poistettu, mistä Karel jo mainitsikin.


Hei, oletko ottanut huomioon päällekkäisyydet koodeissa? Tietty koodi 80-luvulla voi tarkoittaa nykypäivänä eri juttua.

Enpäs ole sellasesta tietonenkaan. Mistähän sen sitten sais tietää että mitä koodi on 80-luvulla tarkottanut?
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13085
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ke 02.01.2019 23:19
Elkku_ kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Elkku_ kirjoitti:EDIT: On muuten melko erikoista kun tuo autoni kantakortti antaa paljon sellaisia varusteita joita autossa ei ole. Muunmuassa penkinlämmittimet, airbag, sähkösäätöset istuimet ja ulkolämpötilamittari. Auto kyllä vaikuttaa alkuperäseltä ja räpeltämättömältä niiden suhteen. Ainut minkä huomaa että ajovalopesimet on poistettu, mistä Karel jo mainitsikin.


Hei, oletko ottanut huomioon päällekkäisyydet koodeissa? Tietty koodi 80-luvulla voi tarkoittaa nykypäivänä eri juttua.

Enpäs ole sellasesta tietonenkaan. Mistähän sen sitten sais tietää että mitä koodi on 80-luvulla tarkottanut?


Tsekkailepa vaikka täältä: http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Ma 07.01.2019 21:26
Takaluukun tiiviste ei ole kuin yksi ja ainoa, koko luukun kiertävä, kuten kaikissa muissa aikalaisissa. Sitäkö tarkoitit? Se kourua pitkin juokseva tiivisteprofiili ei kyllä koskaan käytännössä vuoda, jos on ehjä, sen verran massiivinen ja paksu profiili se on. Herkemmin vuotoa esiintyy takalasin tiivisteessä ja takavalojen tiivisteistä. Ja kolmas: kun ne "banaanit" puuttuu sieltä puskurin reunoista, niin ajaessa roiskeet pääsevät helposti lyömään kosteutta sisään mm. verhoilujen takana olevista vedenpoisto- ja ilmanpoistosuulakkeista. Nämä kolme kohtaa ovat pääsyyt siihen, että niin monet 126:t happanevat kontista.

Kantakorteista en tiedä, mutta muistissani on tuon auton teho 252hv. Ja kyllä siinä meidän aikana oli ulkolämpömittari, mutta ei sähköjä/lämpöjä penkeissä eikä bägiä.

Ja ne peilien lämmitykset: ei ole lainkaan varma ovatko tuon auton peilit lämpövastuksilla, kun ei ole suomiauto ja vm. on -86. Nyt en muista oliko siinä lämmitetty pesunestesäiliö ja lämpösuuttimet. Jos on, niin silloin peileissäkin on lämmitys.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ke 09.01.2019 22:43
Juu kysymys juurikin takaluukun tiivisteestä. Se tiiviste juurikin nimenomaan ainakin vuotaa. Pesun jälkeen kun avaa takaluukun niin huomaa että etusauman kohdalta on tiputtanut vettä. Molemmista etukulmista tuntuu tulevan sitäkin enemmän, kuskin puolelta etenkin. Kuskin puolelta tiivisteeseen on tullut myös taitos, joka muistuttaakin ihan kaatonokkaa. Eli ainankin se tiiviste rupee olemaan ehtoon puolella, eli on vaihdon tarpeessa. Täytyy katsoa sen jälkeen tuleeko vettä vielä. Takaumpiotkin kyllä tosin tarkoitus vaihtaa jossain kohtaa parempi kuntoisiin, kun nykyset kerran ovat jo tummuneet ja toisesta lasikin hieman halki.

Siinä takaluukuntiivisteen sisäreunassa kuuluisi ilmeisesti olla sellanen siro verhoilulista. Olenko oikeassa? Tuosta ainakin näyttäisi puuttuvan siitä kohtaa jotain, kun pelkkä peltireuna vain näkyvillä. Entä kuuluisiko ilmanottoräppänien näkyä siellä takakopan sivukouruissa kun purkaa sivuverhoilut pois? Ongelma nimittäin vesivuodon kanssa selvästi ollut aikasemminkin kun niihin kouruihin molemmin puolin on hitsattu uutta peltiä. Kuskin puolen on auralainen kaveri ite laittanut kuulemma kuntoon vähän ajan sisään ja pelkääjä on laitettu joskus aikaisemmin. Täytyy häneltä vielä selvittää että onkohan kenties takalasintiivistelista vaihdettu silloin vuonna -11 kun auto ylimaalattu ja massattu.
Onkohan sillä merkitystä tiiviyden kanssa että se on vanhemmasta mallista? Takalasi siinä ainakin on usein hiessä. En tiedä johtuukohan siitä että tiiviste vuotaa vai siitä että takaopasta nousee kosteutta hattuyllyn läpi. Ehkä selviää sitten kun saa ensin takaluukun tiiviiksi.

Mercefreakenin mukaan tuo olisi 245 hv. 09/87 lähtien katalysaattorimalleissa olisi ollut 252 hv ja lman kattia 265 hv. Ulkolämpötilamittarin kohta on täysin pimeä ja tyhjän näköinen. Täytyykin irottaa joku kerta mittaristo ja tutkia paremmin sitä.

Olen sen pelkääjän sivupeilin ottanut auki kun yritin moottoreita herkistellä ja samalla tulin huomanneeksi että sähköliitin menee myös lasille, joten pitäisi olla lämpövastuksilla. Kerrottakoon että uuden sivupeilin saa VAIN reilulla 650 eurolla ja pelkkä lasikin on yli 200 € per puoli. :shock: Pesunestesäiliössä ei muistaakseni ollut lämmitystä.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: To 10.01.2019 02:57
Nyt kuulostaa ihan siltä, että sinne on asennettu jokin vähän sinnepäin oleva mikälie kumilista tiivisteeksi. Alkuperäinen istuu moitteetta, siihen ei tule mitään taitoksia, vekkejä tms. Ja se istuu paikalleen sinne peltikouruun niin, että se on tasan ja siististi sen ympäröivän pellin kanssa. Siihen ei kuulu mitään verhoilulistaa tai mitään muutakaan ylimääräistä.

Ne takapuskurin alla sivuilla olevat ilmanvaihtoläpät tulee näkyä esteettä sisäpuolelle kun poistat sivuverhoilut. Ne ovat koko matkustamon poistoilmasuulakkeet, joiden tulee aueta ihan kevyesti vaikka paperinpalasella työntämällä. Tietämättömät kotinikkarit hitsailevat niitä umpeen koska "eihän kontissa tarvita tuuletusta". Samalla menetetään koko läpivirtaustuuletus autosta ja lämmitys/ilmastointi heikkenee, kondenssiongelmat tulevat jne.

Takalasin tiivisteen malliversiolla ei ole vaikutusta tiiviyteen, koska kori ja lasi ovat muuten samat. Mutta tiiviys edellyttää ikkunantiivistysmassan käyttöä. Liekö sitä laitettu asianmukaisesti asennuksen yhteydessä? Tarkkasilmäinen pystyy kyllä näkemään tiivisteestä sisäpuolelta, jos se on vuotanut. Samoin kontin puolelta hattuhyllyn alla oleva ruoste kielii vuodosta.

Peilin lämpövastuksen kunnon voit mitata yleismittarilla.


____________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 12:35
Okei, kiitos vastauksesta! Kyllä se tiiviste siihen peltikouruun näyttäisi mielestäni istuvan ihan alkuperäsen näköisesti. Epäilisin että 33 vuoden aikana vähän muuttanut vaan muotoaan kulmista ja kovettunut. Sittehän sen näkee kun saa uuden siihen kuuluvan käteen. Nyt kun Google kuvahausta katselin vähä tarkemmalla zoomailuilla W126 takakoppia niin se peltireuna, joka kulkee siinä tiivisteen vierustassa on maalattu alunperin tumman harmaaksi. Omassani näyttäisi vain olevan yhdessä kohtaa sellainen liimanjämä, josta päättelin että siinä olisi lista joskus ollut liimalla kiinni.

Ja kyllä joku uuno on vetänyt pellillä umpeen ne tuuletusräppänät sieltä takakourujen sivuilta tässäkin. :thumbdown:

Pesun jälkeen olen kokeillut onko hattuhylly ollut kostea, ja kuivahan se on ollut, joten se kielisi että takalasintiiviste lienee tiivis.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1579
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 19:00
Onko takalasi mennyt reunoista ja alakulmista harmaaksi? Jos on, niin takalasin tiiviste vuotaa. Jos ilmanpoistoaukot on tukittu, niin ei ole ihme että lasit on huurussa ja kosteat.
Perheessä:
W208 CLK 320 -99
S 212 E 200 CDI -11
C126 500 SEC-89
ex
W211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 22:37
Alakulmista tosiaan on vähän harmaat ja lasi muutenkin märkä alareunasta sisäpuolelta. Täytyy tarkailla muutoksia sitten ku saanu sen uuden tiivisteen takaluukkuun vaihdettua. Jos edelleen on vuoto- ja kosteusongelmia niin täytyy keskittyä seuraavaksi takalasintiivisteeseen. Pitääkö se vanhalla tiivisteellä jos käyttää tiivistysmassaa vai kannattaako laittaa uusi tiiviste ja tarvitaanko silloinkin massaa? Onko butyylimassa siihen paras aine? Veneiden ikkunoiden tiivistyksessä käytetään kyseistä ainetta ja siinä on ajanut kyllä omassakin asiansa. Soveltuukohan myös autokäytössä?

Täytyypi jossain kohtaa metsästää jostain sellaset tuuletusräppänät ja viedä auto peltisepälle muutenkin perusfiksaukseen joskus sitten kun on aikaa ja varallisuutta paremmin. Keskityn nyt ensin muihin pikkuvikoihin. Auto menossa kohta muutenkin halliin säilöön ja tarkotus pitää se siellä kesään saakka. Muutenkin vähä enemmänhän tuo on tollanen kesäajokin tyyppinen auto. Ensin vaan tarttis saada tempomaatti pelaamaan siitä. Aivolaatikon vaihto ei tuottanut tulosta. Täytyy viikonlopun aikana tehdä jatkotutkimuksia vielä siihen että saa vian ilmi.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 23:15
Veden pääsy lasin sisään=vaalean harmaa tarkoittaa että tiiviste on vuotanut. Jos tiiviste on ehjä ja notkea, niin se on käyttökelpoinen. Asennuksessa tulee tehtaan ohjeiden mukaan aina käyttää tiivistysmassaa. Butyyli on ok, esim. Sikaflex Lastomer 710 muistaakseni. Massaa tulee laittaa sekä tiivisteen ja korin väliin sekä tiivisteen ja lasin väliin.

Sen harmaantuman lasista saa pois jos kärsivällisyyttä riittää. Tiiviste pois, puhdistus ja tasaista lämpöä lasille muutaman viikon...

vink.: tarkista ettei hattuhylly ota kiinni lasiin/tiivisteeseen. Tuuletusilma kabiinista poistuu hattuhyllyn ja lasin välistä takakonttiin. Rakoa tulee olla 5-10mm.

Tempomat: koska mittaristo selvästi on ollut irti ja osia kadonnut, varmista että nopeussignaalin johto nopeusmittarin takana on kiinni mittarissa ja siitä edelleen rungossa olevassa kytkentärimassa. (Vihreä johto) Seuraavaksi virran tulo boksille, sitten jarruvalokytkimen piuhat. Ja lopuksi itse servo. Jos se on jumissa, niin poltat ohjainboksit yksi toisensa perään, koska servolle ei erillistä sulaketta ole. Enemmän palikoita systeemissä ei ole, paitsi kytkin"viiksi", mutta niissä harvoin on vikaa.


____________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 00:25
Juu nopeussignaalia en ole vielä tarkastanut. Mulla on siihen ihan lailliset ohjeet olemassa kun tuohon 300 TDT:een korjautin boksin Hollannissa ECU-centerissä ja sillä kun ei pelkästään tullut vielä kuntoon niin lähettivät hyviä ohjeita miten saa vian selville, kunhan tietää vaan liittimien numeroiden merkitykset. Nekin olen kirjottanut lapulle ylös. Jos nopeussignaalia ei tule aivolaatikon liittimelle, niin täytyy tosiaan ottaa mittari irti ja tarkastaa se hall-anturi. Sopiiko siihen muuten samallainen anturi kuin mitä W124-mallissa käytetään?
Sen servomoottorin jo tarkastinkin tosiaan että pyörii molempiin suuntiin ja magneettikytkin toimii antamalla niille suoraa virtaa. Mutta sitä en vielä tarkistanutkaan että toimiiko servomoottori kuitenkaan silloin kun virta tuleekin johtosarjaa pitkin boksin liittimen tyköä, silloin kun boksi on kokonaan ohitettu. Onhan se aina mahdollista että sieltä boksin ja servomoottorin välistä voi olla vaikka joku johto poikki. Sen vanhan boksin myös mittailin eilen niin sekin vaikutti täysin ehjältä kuitenkin. Tein vain liian hätäset johtopäätökset kun se boksi on niin usein viallinen ollut näissä ja servomoottori kuitenkin pelasi ja viiksestä tuli käskyt boksille asti kuten kuuluu. Ja tuo uusi boksi on kuulemma nimimerkki Jari ken korjaama, alunperin 560 SE:stä.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 13:18
126-malleissa ei ole mitään erillistä nopeusanturia tempolle, vaan signaalipiuha on suoraan kiinni nopeusmittarissa. (keskellä takana pyöreä liitin)

Ts. jos nopeusmittari toimii, niin silloin sinulla on myös nopeustieto tempolle olemassa, kunhan johdot ovat kunnolla kiinni.

__________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 22:10
Juu sehä on muutenkin ihan samalla periaatteella toteuttettu kuin 124-mallissakin. Eli nopeusmittarin takana niin sanottu hall-anturi, joka antaa pulssitietoa aivolaatikolle. Saman näkösiä nuo tempomaatin komponentit ylipäätään ovat, kun juuri viime syksynä perehdyin sen W124-mallin tempomaattiin kun siinäkin toiminnassa oli vaivaa. Eli voisi päätellä että myöskin varmasti mittarin takana oleva hall-anturi lienee samallainen tässäkin mallissa. Itellä vaan sellanen yks 124-mallin mittaristo ylimääräsenä, josta olis saanu ehjän anturin, mikäli olisi ollut tarve, mutta eipä ollut vika siinä. Nopeustieto tuli aivolaatikolle ihan niin kuin pitääkin, mutta vika löytyikin konehuoneessa olevasta johtosarjan liittimen juuresta. Eli siinä liittimessä joka tulee kabiinista konehuoneeseen, niin oli kontaktihäiriön poikanen. Huomasin vian kun ohitin aivolaatikon hyppylangoilla ja kun sormeilin sitä liitintä niin servomoottorin solenoidi alkoi naksua. Käänsin liittimen pidikkeeseensä toisin päin ja putsasin ruuvimeisselillä liitoksia ja suihkutin yleisrasvaa, niin nyt toimii ainakin toistaiseksi. :thumbup: Jos lakkaa pelaamasta niin täytyy juottaa ne liittimessä olevat nastat uudelleen johtoihin kiinni.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: La 26.01.2019 18:07
Noniin nyt olisi takalasi irrotettu ja eihän se mennyt ihan niin kuin ajattelin. Oli tosi piukassa ja ja irrottelin kauttaaltaan ympäriinsä tiivistettä sen verta mitä sai karmista irti ja kampesin sitä muovisellä levellä verhoilun irrotukseen tarkoitetulla muovisella työkallulla ja eiköhän lasi lähtenyt halkeamaan yläreunastaan juuri sillä hetkellä. :( No jos jotain hyvää pitää keksiä niin takalasinlämmittimen toinen liitin oli hapertunut irti, joten vaihtoon se varmaan olisi joka tapauksessakin mennyt. Eli jos joltain löytyy W126 sedanin ehjä takalasi niin saa tarjota :!:

Sitä butyylimassaa tosin oli laitettu sekä korin että lasin väliin. Vuoto ilmeisesti johtui siitä että massaa oli enimmäkseen sisäpuolella tiivisteen ja lasin välissä, eikä ulkopuolella, joten vesi pääsi juurikin lasin ja tiivisteen väliin, mutta ei sisäpuolelle. Ruostetta ei onneksi löytynyt peltikarmista. Varmaan uusi tiiviste tulee tarpeeseen, koska tuosta vanhasta hankala poistaa noita massoja ja muutenkin uusi varmasti pitää paremmin vettä.

Nyt auto jäi tosiaan halliin säilöön kesään saakka ja kesällä tarkoitus jatkaa sitten lasin asennusta ja muuta kunnostusta, alustan niveliä sun muuta askaretta. Kävin auton vielä pesemässä täällä Rauman uudessa Motonetin pesuhallissa ja sieltä kun tulee onneksi lämmintä vettä toisin kuin edelliseltä huoltoasemalta niin näkee hyvin pesuvaahdon, joka oli vuotanut takaluukun tiivisteen väärälle puolelle, joten se vuotaa 100 % varmuudella. Kävin myös Aurassa auton edelliseltä omistajalta lunastamassa auton varaosia niin hän epäili että takaluukkuun tosiaan asennettu ylimaalauksen yheteydessä jokin sinne päin oleva tiiviste niin kuin Karel epäilikin. Eli laillinen tiiviste tilaukseen vaan niin ku jo puhe olikin. Takalasista ei osannut sanoa mitään, mutta epäilen että vanha irotettu maalauksen yhteydessä, koska mitään maalia tiivisteessä ei näkynyt ja maalirajaa pellissä ja uusi vanhanmallinen tiiviste olisi asennettu laseineen tilalle. Takaumpioiden alareunoista myös oli hieman tihkunut pesuvettä, joten kannattaa nekin tiivisteet uusia tai vähintään vetää butyylimassaa sinne.

Hyvää talven jatkoa ja palaillaan viimeistään kesällä astialle, kun kaivan auton naftaliinista taas! :thumbup:
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Seuraava

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi