Onko tietoa tästä ( W126)?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 10:49
Aika perussiistin oloinen iso ässä. Ei enää hinnan kiroissa nämä 500SEL mallitkaan. Onko kellään tarkempaa tietoa tästä https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sel/9994406
Chevy van 6.2 vm. 1990 käyttö- / harrasteautona

ex.
280 CE 1977
280 SE 1984

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Su 06.06.2004 11:15
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 15:25
Tuo oli muistaakseni Seinäjoella myynnissä keväällä ja on näköjään päätynyt Kuopioon kesän aikana. Siistin näköinen, mutta miltä lie lähempää katsottuna näyttää? Suomi-auto,joten ruostekuplia varmasti on ja pohjassa voi olla yllätyksiä.
Viimeksi muokannut Ere866 päivämäärä Ke 10.10.2018 20:31, muokattu yhteensä 1 kerran
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:30
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 17:06
Kuopiossahan tuo näyttää olevan. Ehdin jo luulla että mulla on mennyt täällä tuppukylässä jotakin ohi ...

siistin oloinen, jos ei tarvi kokonaan maalata niin ihan linjassa oleva hinta riippuen ajomäärästä jota ei ole ilmoitettu....
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

a124 E220Cab
exät:
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.10.2018 20:15
Tuntuu näin mutu-pohjalta et noiden kasikoneisten Sel-mersujen tarjonta on viime vuosina käynyt aika vähiin, jos koskaan kauhean runsas on ollutkaan. Aikoinaan kutoskoneisen( M110) SE mersun omistaneena, on taas noussut pieni kuume kasikoneiseen lang-malliin.
Chevy van 6.2 vm. 1990 käyttö- / harrasteautona

ex.
280 CE 1977
280 SE 1984
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Su 21.10.2018 13:10
On tietoa tästä. Meidän vanha "suomifinlandgarita" on näköjään päässyt kunnon kiertopalkintoputkeen.

Ensinnäkään ei ole Suomi-auto, vaan tuotu muistaakseni Saksasta tai Sveitsistä. Pitskun Vehosta ostettiin Jaakkolan Tuomolta 90-luvun alussa. Oli meillä 90-luvun lopulle asti. Kolaroitiin kerran kunnolla, ja korjaus Lommilan Vehossa maksoi silloin yli 100.000,- markkaa. Lampunpesimet näköjään kadonneet ja takaikkunan lista näyttää vanhemman malliselta. Ilmeisesti ikkuna listoineen vaihdettu?

Muutama vuosi sitten oli myynnissä Turussa 420tkm ajettuna. Nyt kesällä oli myynnissä samalla suunnalla 429tkm. Kuukautta myöhemmin Lempäälässä autoliikkessä samoilla kilsoilla ja 4900,- hintapyynnöllä. Kävi jo mielessä, jos olisi käynyt hakemassa vanhan uskollisen palvelijan takaisin kotiin.

Nyt sitten kulkeutunut Kuopioon ja hinta pompsahtanut tonnilla ylöspäin! Vuosimalli on 1986, eikä 1987, ja jostakin syystä rekisterinumerokin halutaan ilmoittaa väärin!

Välillä ihmetyttä, mikä idea näissä puliveivauksissa oikein on.


__________________________________________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ke 12.12.2018 01:27
Tervehdys! Huomasinkin sattumalta että on herättänyt spekulaatiota tämä auto myynnissä ollesaan ja yksi entinen omistajakin näköjään tunnustautui. Tosiaan tuossa omassa pihassa tuo samainen yksilö nykyään ja toimitaa käyttö/harrasteauton virkaa Raumalla. Ostin sen tosiaan vaihtokaupalla Kuopiolaiselta kaverilta, joka oli vaihtanut autoon vesipumpun. Eipä sillä juurikaan kerinny kauheesti ite ajelemaankaan, kun vesipumppu rupesi vuotamaan ja kolmas vesipumppu oli vasta oikeanlainen ja kesti vähän kauemmin se remontti. Eli menin heti kaupoille kun sai oikean pumpun paikalleen. No väittihän myyjä että tempomaatti pelas ekat 50 km kun lähti Kuopiosta Jyväskylään vastaan ja että on 50/50 pakkasnesteseos jne. Kotiin päästyäni huomasin että tempomaati liitin oli kokonaan irti konehuoneessa ja pakkasenkestävyys oli paisuntasäiliössä alle -12 astetta. Että kovin oli merkillistä. :roll:

Soittelin myös auton aikaisemmalle omistajalle kenellä ollut ennen kuin tuli Lempäälän Kamuxiin ja auto tosiaan ollut hänellä alle vuoden. Ja sitä aikaisemmalla omistajalla jostain 2010-luvun taitteesta. Auto oli tuolloin siis Turun suunnalla. Auto ylimaalautettiin ammattilaisella Porissa ja ruostesuojattiin 2010-luvun alussa. Ajettu parisen vuotta ja sen jälkeen auto seissyt noin viitisen vuotta pressukatoksessa sepelin päällä. Kamuxia edeltävä omistaja laittanut jarru-. polttoaineputket, jarrut herkistellyt ja jotain paikkoja hitsannut konehuoneen puolelle ja massannut auton läpikotasin uudelleen melko perusteellisesti.

Itse olen nyt autoon laittanut uudet moottoriöljyt Kendallin GT-1 performance 10w40, joka sisältää sinkkiä, joka pitäs suojella venttiilien keinuvipuja kovemman pintapaineenkeston takia. Pientä nostajien naputusta on nimittäin havaittavissa, etenkin kun koneelle tulee kuormitusta enemmän. Ilmansuodattimen meinasin myös vaihtaa, mutta joku aikasempi omistaja olikin sen jo kerinnyt ilmeisesti vaihtamaan kun oli kuin ihan uusi. Pelkääjänpuolen sivupeilin sähkösäätöinen peili olisi tarkoitus haalata seuraavaksi kuntoon. Virta tuli liittimeen, mutta moottorit jumissa peilistä. Ostoilmoitus voimassa, joten saa tarjota ehjää. :thumbup: Niin ja sisätilan namiskoihin vaihdoin ehjät polttimot niin on mukava ajella näin pimeään vuodenaikaan. Harmillisesti en saanut niihin ikkunanostimien- sekä peilinsäätönamiskoihin tulemaan valoa ollenkaan. Nehän ovat juotettuja polttimoita, mutta voikohan olla niin huono tuuri että kaikista viidestä namiskasta olisi mennyt pimeäksi?

Kaikki pikkuviat olisi tarkotus laittaa pikkuhiljaa kuntoon ja pitää autoa hyvin sitä mukaan kuin talous ja aika antaa myöden näin perheellisenä. Voin vaikka tänne päivitellä sitä mukaan kun jotain tulee haalattua tai jos tulee jotain muuta mieltä askarruttavaa. Askarruttavia asioita on jo paljon mielessä, mutta mennään yksi asia kerrallaan.

PS. En tiedä miten noita kuvia tänne on tapana liittää, mutta olkoon nyt noin kun sain ne nyt edes muutettua pähkäilemisen jälkeen sallitun kokoiseksi, kun ei ole tota tietokonevelhon vikaa liikaa itellä.

EDIT: Niin ja se jäikin mainitsematta että öljyn vaihdon yhteydessä tein perusteellisen moottorihuuhtelun. Ensin Fortella tunnin verran kohotetuilla kierroksilla ja sen jälkeen 40% dieseliä ja 60% semi-synteettistä halpaa öljyä tilalle ja 10 min käyttö tyhjäkäynnillä. Ei kauheesti ollu vaikutusta venttiilinnostajien naputukseen. Nokat kun kuluneet kerran ovat. Todennäköisesti ajeltu sinkittömällä öljyillä ne tuohon malliin. Huomasin myös että kuskin puolen etujarrukilpi on hapertunut kiinnityksistään. Uusi odottaa KL-varaosilla noutajaansa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5453
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ke 12.12.2018 11:43
niihin namiskoihin tulee luultavasti valokuitu valaistus, se valokuitu on ohkanen musta kova letku :wink:
niihin kuituihin on yleensä yksi polttimo josta haarautuu kuusi valokuitua :wink:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ke 12.12.2018 12:20
Näissä kytkimissä on tosiaan omat polttimot kytkinten sisällä. Olen avannut yhen kytkimen ja todennut että on juottamalla kytkimessä itsessään. Valokuitua toki on ilmeisesti kojelaudan konsolissa.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 13.12.2018 12:56
Minulla on myös yksi ikkunakytkin pimeänä, niitä kytkimiä saa Kiinasta tilattua halvalla...en ole vielä itse vaihtanut tilaamaani; arvatenkin valo tulee olemaan erisävyinen, mutta saapi sitten nähdä. Ja onko halpa = hyvä...hieno peli sinulla, mukava lukea kuulumisia sitten :wink: !
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~616 000 km (odottaa ruosteremontteja yms.)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, > 635 000 km (oma, ajossa)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, > 395 000 km (vaimon)
(ex W 210)
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Pe 14.12.2018 17:07
No niin, mukava huomata, että vanha uskollinen palvelija on lopulta päässyt hoivaaviin käsiin.

Silmiin pistää heti paha juttu: Takapuskurin kuramuovit puuttuvat, kuten niiiiin monesta 126:sta nykyään. Jostakin kumman syystä nämä jäävät aina jonnekin kun poropeukalot ottavat puskurin irti ja asentavat sitten takaisin. Eikä sitten aikaakaan, niin itketään kun puskurikromit mätänevät pois ja uudet maksaa toista tonnia koko setti kiinnikkeineen! Ehkä nuo vielä ovat pelastettavissa...?

Ikkunannostimien kytkimille tulee kaikille taustavalon sähkö yhtä, muistaakseni sinistä 0,75 johtoa pitkin. Ohuin johto kumminkin... Se on toisesta päästä kiinni kuskin jalkatilassa keskikonsolin sivuverhoilun takana. Liitin 58D.

Pidä hyvää huolta SFG:stä ja tökkää viestillä, jos tule hinku vaihtaa.

____________________________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: La 15.12.2018 20:08
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Tilasinkin siihen uuden ikkunankatkaisijan kun yksi niistä on sökönä muutenkin. Ensin ei toiminut kuskin takalasinnostin ja vaihdoin etu- ja takalasinkytkimet päittäin niin nyt ei toimi edessä, mutta takana toimii välillä. Huomasin että jos takaovessa ei toimi niin avaa oven niin alkaa toimia, joten vika johdotusten kontaktissa oven läpiviennissä melko todennäkösesti. Ja siis etulasissa tällä hetkellä kytkimessä vika ja siihen uusi tuloillaan. Samalla näkee sitten tuleeko siihen valo. Jos ei tule niin tietää sitten mitä johtoa kannattaa lähteä tutkimaan, jotta saa valot pelaamaan. :thumbup:

Juu tosiaan ihmettelin kans että ihan kuin puuttuis jotain sieltä takapuskurin ja pellin saumasta. Se auralainen kaveri kenelle autosta soittelin niin kertoi irroittaneensa mm. puskurit ruostemassauksen vuoksi. Oiskohan ne jäänyt hänelle sitten kenties. Lupasin käydä häneltä muutenkin jossain kohtaa lunastamassa laatikollisen ylimääräisiä varaosia W126:een, niin täytyypä tiedustella samalla. Puskurin kromilistoissa on tosin havaittavissa pientä pintaruostetta takana ja yhdessä kohdassa vähän kupruakin edessä. Pintaruosteet varmastin pelastettavissa, mutta en tiedä mitä kuprulle on tehtävissä vai onko mitään. :roll:
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 12:59
Nyt kun tossa purin vähän verhoiluja takakopasta ja jätin saunan lattialle kuivaamaan, kun oli sinne sivukouruihin kertynyt hieman vettä, ettei vain mädäntyisi pellit. Samalla heräsi yksi askarruttava kysymys mieleeni että eikö tuossa mallissa tosiaan ole tavaratilan valoa? Johtoja sinne luukkuun kyllä menee ja tunnistinkytkinkin näytti olevan, mutta valon paikkaa en löytänytkään.

Toinen askarruttava kysymys on että mistä W126-korin faceliftin tunnistaa? Faceliftaus on ymmärtääkseni tullut 9/85 ja autoni on ilmeisesti 11/85. Silti autosta ilmoitetaan monessa varaosakaupassa että moottori olisi 231 hv teholtaan, jota on käytetty nimenomaan 9/85 saakka. Ja 245 hv-versio olisi tullut vasta faceliftiin. Mietin vain että kumpikohan tuo minun autoni nyt sitten oikeasti on? Kuvistakin varmaan joku osaa heti sanoa onko facelift vai ei.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 13:09
Kyllähän tuo facelift on eli ns sileäkylkinen; kylkimuovit sileät, ei uritetut eli pyykkilaudat. Takakontin valo on siinä katkaisijan yhteydessä, sellainen ns sukkulalamppu. Kokeile sormilla tai katso sinne kontin kannen reunan alle koloon, sillä on kaksi metalliliuskaa joiden väliin lamppu laitetaan.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 22:47
Kiitos vaan neuvosta! Nyt tulee valo takakonttiin. :thumbup:

Mistähän saisi vielä varmuuden onko tuo minun autoni tekniikka sitten 231 hv vai 245 hepan tekniikalla? Luin tuolta toiselta topicilta että faceliftiin on tullut KE-jetronic -ruiskutus. Eli varmaan päivitysten myötä teholukema pikkusen nousssut. Meinaan vaan että voiko olla että tuossa olisi vielä vanhemman mallin tekniikka, vaikka onkin facelift, kun kerran monessa nettivaraosakaupan tiedoissa lukee juurikin tuo 231 hv. Näenkö esimerkiksi auton kantakortin jostain itse, muualta kuin marmoritiskiltä?
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 20.06.2014 17:59
ViestiLähetetty: Ma 17.12.2018 23:21
Kyllä se M117.965 eli 245hv versio näyttäisi olevan. Kantakortin saat syöttämällä valmistenumeron esim. osoitteeseen https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes tai https://www.datamb.com :)

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi